Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2206107
Geitenmelk is lichter verteerbaar dan koemelk (geit kan ik wel tegen met mate en koe niet, dit advies wel vaker gekregen). En rauw lijkt me helemaal lekker maar kan ik niet aankomen helaas  ;)
Geit is ook gezonder ivm alle vitamines en minder massa productie dan koe (icm alle preventieve behandelingen).
Laatst gewijzigd door Poedelpret op di 27 dec 2011, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#2206113
[quote="Claudia N"]
Geitenmelk is lichter verteerbaar dan koemelk (geit kan ik wel tegen met mate en koe niet, dit advies wel vaker gekregen).
[/quote]

En heb je lactose-intollerantie of gewoon koemelkallergie (want dan is het wel logisch ;))
Door *Flip*
#2206476
[quote="Doranto"]
: "De diaree komt van lactose intolerantie waar een mens of dier door een langdurige lactose consumptie vanzelf vanaf raakt op latere leeftijd. Dit effect kun je stimuleren door de enzymen in te nemen middels probiotica producten die gebasseert zijn op yoghurt. Neemt een mens of dier het echter een aantal weken niet meer tot zich, dan komt de lactose intolerantie weer terug. Omdat dan simpelweg de benodigde enzymen zich niet meer (of niet genoeg) in het lichaam bevinden."[/quote]

hier ga ik echt mee met pearlsofpassion, als je eenmaal ergens intolerant voor bent draai je dat niet terug door een overdosis stimulatie te geven. Een overdosis werkt over het algemeen juist een intolerantie in de hand. Geen hond/kat wordt (normaal) geboren met lactose intolerantie, dan zouden ze namelijk nooit moedermelk kunnen verteren.

[quote="Doranto"]:
Hier staat ook iets over geitenmelk http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =3.10;wap2. Naast dat het aan de pups werd gegeven kreeg ook de moederhond geitenmelk.
Op deze site staat ook het een en ander over geitenmelk:  http://www.answerspetfood.com/additional.html  Ik kwam daar onder andere tegen: "Raw milk is rich in lactase enzyme, aiding in the digestion of lactose. During pasteurization, heat destroys the lactase enzyme. Many people and pets not producing the lactase enzyme cannot digest pasteurized milk, but can digest raw milk without problems."[/quote]

Rauwe melk is anders dan bewerkte melk, maar ik denk dat dat lactase denatureert in de zure maag van de hond. Of het dan nog nut heeft, dat weet ik niet.
Rauwe geitenmelk met rauwe honing wordt aangegeven als een goede manier om de teef na het werpen te voorzien van wat extra vocht en extra energie, vocht is logisch en de energie is denk ik afkomstig van de vetten in de melk en de ongefermenteerde suikers in de honing.

De verhouding eiwit:vet is geitenmelk is hoger dan in koemelk. Daarom wordt het als gezonder gezien. In het eiwit gedeelte zitten oa de antistoffen, deze zitten in hoge concentratie in colostrum van elk dier.
Gewone geitenmelk bevat meer antistoffen per liter dan gewone koemelk. De antistoffen van de gewone melk nemen in hun weg door het darmstelsel potentiële ziektekiemen vast, waar het jonge dier nog geen afweer tegen opgebouwd heeft en deze verlaten samen de darm met de feces. Omdat er relatief veel melk wordt gedronken is er ook nog een bijkomend spoelingseffect, de stroom door de darmen is te hoog voor kiemen om zich vast te hechten aan de darmwand en zo een ziekte kunnen veroorzaken.

Diaree bij jonge dieren wordt bv vaak veroorzaakt door een E.coli infectie en kan voorkomen worden door voldoende lang moedermelk te blijven drinken.  E.coli hoort wel in de darm, maar ze mogen niet met te veel zijn.  Als moederhond te weinig melk aan kan maken is geitenmelk een goed alternatief om de pups toch te beschermen.

Bij volwassen dieren kan de melk juist diarree veroorzaken, omdat zij het melksuiker niet af kunnen breken. 

De goede functie van geitenmelk is voor pups en volwassen dus verschillend.

[quote="Doranto"]
:Aangezien mijn honden er dol op zijn en het er altijd heel erg goed op gedaan hebben (ik geef het nu al meer dan 20 jaar aan al mijn honden), denk ik dat ik ze toch maar verse rauwe geitenmelk blijf geven. Ik ben alleen wel benieuwd hoe ze straks op de ingevroren melk gaan reageren, want dat invriezen doe ik nu voor het eerst. Als er mensen zijn die hier benieuwd naar zijn, kan ik dat wel op dit forum melden als het zover is dat ze het krijgen.[/quote]

Als jij en jouw honden blij worden van geitenmelk, dan moet je dat lekker blijven geven :) Ik vroeg mij meer af of je er een speciale reden voor had, omdat ik het nog niet gezien heb in de voorbijkomende de barf-menu's en geitenmelk over het algemeen niet iets is dat mensen over hebben ;)
Door *Flip*
#2206486
[quote="Doranto"]
"De diaree komt van lactose intolerantie waar een mens of dier door een langdurige lactose consumptie vanzelf vanaf raakt op latere leeftijd. Dit effect kun je stimuleren door de enzymen in te nemen middels probiotica producten die gebasseert zijn op yoghurt. Neemt een mens of dier het echter een aantal weken niet meer tot zich, dan komt de lactose intolerantie weer terug. Omdat dan simpelweg de benodigde enzymen zich niet meer (of niet genoeg) in het lichaam bevinden."
[/quote]

nu ik het nog eens lees denk ik dat zij zeggen: "door lactase in te nemen kan melksuiker wel afgebroken worden"  Ze zeggen eigenlijk nergens dat het lichaam zelf weer lactase aan zou gaan maken...
De intolerantie is dan eigenlijk nooit weggeweest, maar je hebt er geen last meer van, omdat er hulpstoffen bij in genomen worden.

denk ik.... :-\
#2206747
[quote="*Flip*"]
Diaree bij jonge dieren wordt bv vaak veroorzaakt door een E.coli infectie en kan voorkomen worden door voldoende lang moedermelk te blijven drinken.  E.coli hoort wel in de darm, maar ze mogen niet met te veel zijn.  Als moederhond te weinig melk aan kan maken is geitenmelk een goed alternatief om de pups toch te beschermen.

[/quote]

Dit is interessant. Ik had zelf al het vermoeden dat al die diarree die je bij jonge kittens ziet wel eens te maken zou kunnen hebben met dat ze zo vroeg gespeent worden (de meeste toch, die al op 8 weken of vroeger bij de moeder weg moeten).  Ik heb twee katjes gehad die tot 4 maand bij de moeder zijn gebleven en die kan je gewoon alles geven, hebben nooit diarree gehad, ook niet als kitten. En de andere twee moeten toch veel meer oppassen.
Nu weet ik ook wel dat dat enkel mijn ervaringen zijn en dat het toeval kan zijn, maar ik had wel het vermoeden dat het wel eens met het spenen te maken zou kunnen hebben. Vele mensen willen dat ook altijd maar gaan versnellen ipv de kittens de tijd te geven...   ::) :-X

En verder ben ik het ook met het hele bericht eens.

Maar dit is wel erg off-topic...  ::)
Is alles on-topic inmiddels duidelijk? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#2206966
Ik ben even niet meer op barfplaats geweest en zie nu de reacties staan  :)
Wel heel leuk dat jullie zo meedenken!
Ik heb trouwens weleens moederloze kittens (geschatte leeftijd hooguit 3 weken) en een moederloze pup van 3 weken, groot gebracht op uitsluitend rauwe geitenmelk. Geen van allen hebben ze ook maar een beetje diarree gehad en waren supergezond! Totdat de pup op een leeftijd van een week of 8 zijn inenting kreeg ....Maar gelukkig is ie daar weer bovenop gekomen.
Wij barfen nu trouwens fulltime  :mbounce:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door