Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door margreet
#263658
[quote="Lizzy"]
Zal ik anders even noteren hoe ik de berekening gemaakt heb? Makkelijker voor je om het te controleren!

OK, in totaal geef je 1000 gram pens, 2000 gram vleesbotten, 800 gram groentes en 2000 gram vlees + vis. Samen is dit 5800 gram. Nou, 1 % van 5800 = 58. Dus,
1000 gram pens : 58 = 17,2%
2000 gram vleesbotten : 58 = 34,4%
800 gram groente : 58 = 13,7%
2000 gram vlees : 58 = 34,4%
[/quote]

Tjonge had echt geen idee hoe je dat berekende :-[
Wat zijn de ideale percentage's ???
Door Lizzy
#263851
[quote="margreet"]
Tjonge had echt geen idee hoe je dat berekende :-[
Wat zijn de ideale percentage's ???
[/quote]

Misschien moet je dan toch even http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326 doorspitten. Want ik denk dat het wel goed is om wat achtergrond informatie te kennen over zelf samenstellen.

De ideale percentages hangen dus erg af van de methode die je prefereert. Ik zit zelf ongeveer op de Ian B. percentages. Die zijn:
60% rauwe vleesbotten (50% vlees en 50% bot). Ik geef minder, zo rond de 40% a 50%.
15% tot 20% groentemix
10% tot 15% orgaanvlees
5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen

Maar pens vervangen door hart heeft niet zo veel zin. Hoewel je honden ook hart en nier en lever nodig hebben wanneer je ze geen Bibi meer geeft. Dus, als je geen Bibi geeft, dan zou ik zelf zo'n 10% a 15% aan orgaanvlees geven in de vorm van hart (rund, lam, kip), nier (lam, kalf), lever (lam, kalf, kip), etc. En dan maximaal 10% pens.

Wat je nog meer kunt geven: eend, parelhoen, duif (veel honden vinden dat niet lekker), konijn, fazant, hert, ree, kalkoen, struisvogel, paard. Om maar eens wat te noemen:-)
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 17 feb 2005, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door margreet
#263978
Iedereen bedankt voor de informatie,en wat ik aan vlees kan gaan voeren zal ik nog eens bekijken,ik wilde proberen om wat goedkoper te gaan voeren maar ik denk niet dat het gaat lukken als ik eend,duif fazant enz moet gaan kopen dus ik zal toch wel bibi bij blijven geven.
Nu zeggen jullie natuurlijk dat ik met twee honden niets te klagen heb en als je er acht hebt zoals Erna veel duurder uit bent,maar toch moet ik ook een beetje uitkijken met mijn geld hoor
Door Lizzy
#263991
Nou ja, je hOEft geen eend of parelhoen te geven. Misschien kun je goedkoop aan paardenvlees komen. Of aan hele konijnen. Of aan parelhoenkarkassen. Die zijn ook vaak goedkoop. Of eendennekken. Die zijn ook vaak goedkoop. Maar lukt het niet, lukt het niet. Mij hoor je trouwens niet of je wel of niet zou moeten klagen. En je hoeft jezelf ook niet te verdedigen noch iets uit te leggen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#263993
[quote="margreet"]
Iedereen bedankt voor de informatie,en wat ik aan vlees kan gaan voeren zal ik nog eens bekijken,ik wilde proberen om wat goedkoper te gaan voeren maar ik denk niet dat het gaat lukken als ik eend,duif fazant enz moet gaan kopen dus ik zal toch wel bibi bij blijven geven.
Nu zeggen jullie natuurlijk dat ik met twee honden niets te klagen heb en als je er acht hebt zoals Erna veel duurder uit bent,maar toch moet ik ook een beetje uitkijken met mijn geld hoor
[/quote]

Tieneke heeft eend in de aanbieding voor een euro de kilo, maar eeehhhh ik moet er al genoeg onthoofden en plukken ;D
Door Lizzy
#264388
[quote="margreet"]
Oké ook wij gaan vanaf volgende week een poging wagen.
Het menu voor TWEE honden,en dan krijgt de een iets meer als de ander hoor,Nick eet dus meer dan Lana.

Zondag bibi

Maandag pond kiptartaar,pond rundvlees.
rauw ei met schil
300 gram gepureerde groentes waaronder
tomaat,champignon,sla,komkommer,courgette,
bloemkool,broccoli,witlof.wortel.
visoliecapsule


Dinsdag kilo geitenribben,met ik denk een verhouding
60% vlees en 40% bot.

Woendag pond runderpens,pond kippenpoten
300 gram groentes.
visoliecapsule

Donderdag kilo bibi.

Vrijdag pond rundvlees,stuk geitenrib samen een
pond
300 gram groentes
visoliecapsule

zaterdag pondje fytomix met 300 gram groente yoghurt
visoliecapsule,pond lamsribben



Ik verwacht wel commentaar hoor,zodat ik het aan kan passen indien nodig.
De vleessoorten worden binnenkort afgewisseld en ik krijg ook nog lamsnekken,kippennekken,en afsnijselvlees.wordt het al wat?

[/quote]

Nou, ik ben opnieuw gaan rekenen. Komt tie:

In totaal 1500 gram vlees (spier) = 23,4% vlees
In totaal 2300 gram vleesbotten = 37,4% vleesbot
In totaal 1200 gram groentemix = 19,5% groentes
In totaal 500 gram pens = 8,1% pens
In totaal 650 gram diversen = 10,6% diversen (da's ei, yoghurt en fytomix)
---------------------------------------------
Totaal = 6150 gram

Dat ziet er steeds beter uit Margreet! Wanneer je stopt met het geven van Bibi, houdt dan in je achterhoofd dat je wel orgaanvlees als hart/lever/nier moet gaan geven.

Blijf ook de groentes lekker afwisselen! Op zich zou je de Fytomix weg kunnen laten. Of 1 maal groentemix weg kunnen laten. Want nu zit je aan een ruime/maximale hoeveelheid groente. Nu heb ik de Fyto onder tafelrestjes gerekend, maar op zich is het ook groen. Een van de 2 zou ik dus weglaten.

En nu heb je in je maaltijd de volgende vleessoorten: kip, rund (vlees + pens), geit en lam (van de lamsribben). Ik zou zelf proberen (als ik jou was) om ook 1 keer per week vis te geven (bijv. viskoppen of sardientjes) ipv vlees. Je kunt gewoon 1 keer 500 gram rundvlees of kippenvlees omruilen met vis. Dat levert weer iets afwisseling.

Puntjes op de i (even heel erg in detail, maar wel belangrijk!): je zou best nog 1 eitje meer mogen geven. En, eventueel zou je alfalfa (vers of in poedervorm) kunnen gaan geven. En af en toe wat zeewier of waterkers (voor het jodium). Of, als je dat makkelijker vindt: geef een keer een multivitamine aan ze. Bijvoorbeeld 2 maal per week ieder 1 multivitamine pil (van bijv. de Hema). En wanneer je vis geeft, mag je ook een scheutje tarwekiemolie geven. Voor de vitamine E (voorkomt ook dat de vis ranzig wordt in het lichaam). In de winter zou je ook 2 maal per week wat levertraanolie mogen geven. En ik heb het dan over 1 theelepeltje maximaal per hond. Voor de vitamine A en D. Ik weet niet of er tegenwoordig een vitamine A/D preparaat of levertraan in de Bibi zit, maar volgens mij niet en dan is het goed om af en toe zelf wat levertraanolie in de winter te geven (niet teveel, want vitamine A is over te doseren).
Door Erna
#268378
Hee Greet

Ik heb een paar dagen geleden eens een berekening gemaakt voor de kosten van voer voor 8 honden als we volledig zelf zouden samenstellen en dat viel hartstikke mee.

Wij kwamen uit op ongeveeer 94 euro per 4 weken (met kvv zitten we op 300 euro). Wij voeren dan rund, lam, zalm en geit. Ik moet het menu nog even aanpassen omdat er hier en daar nog wat dingen af en bij moesten volgens mijn leermeester en dan zet ik het ook hier neer.
Door margreet
#268395
Nou gelukkig heb ik een manier gevonden om hun de geit wel te laten eten,ik haal alle dikke stukken vlees eraf,zodat er een bot overblijft met weinig vlees,dat eten ze achter elkaar op.Vervolgens doe ik het overige vlees klein snijden en dan gaat het ook naar binnen :-\ vreemde honden.
Met Nick is iets raars die durft niet te eten als zijn bak op de grond staat en ik in de buurt ben,wel als ik hem in mijn handen houd.
Ik vermoed dat hij van de week geschrokken is tijdens het eten en dat heeft blijkbaar met mij te maken.
Afijn met een beetje geduld zal het wel weer over gaan.
Ik ben nu met eten nog even duurder uit omdat ik rundvlees gehaald heb wat natuurlijk duurder is als kopvlees en dat afsnijsel wat jullie hadden.
Ik denk dat het wel goed gaat komen een volgende keer hè ;)
Laatst gewijzigd door margreet op wo 23 feb 2005, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door