Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MJoze
#2124942
Als je niet iedere dag compleet voert (dus met orgaan) moet je een weekmenu maken waarbij de percentages weer kloppen. Nu heb je een menu berekend voor 500 g per dag met de juiste percentages, als je een weekmenu maakt bereken je dat dan voor 3500 g met de juiste percentages, dan hoef je niet iedere dag dezelfde verdeling aan te houden.
Een beetje afwijken in de percentages is niet erg hoor, als je langer voert ga je het dieet vanzelf een beetje aanpassen aan je eigen hond.
Succes, MJ
Door Rogier
#2124975
Dan ga ik morgen eens even 250 gram kippenpoten/kippenvleugeltjes kopen en 200 gram rundvlees en 50 gram orgaanvlees voeren. Ik ben morgen toch vrij dus ik probeer nu op mn vrije dagen BARF te geven zodat ik er wat meer in rol.

Maar als ik die 3500 gr. per week geef, dan kan ik inprincipe alles door elkaar gooien, en op het oog sorteren? Want eerlijk gezegd vind ik een weegschaaltje wel ver gaan. Dat hebben ze in het wild ook niet..

Kippenpoten etc zijn goede botten voor beginners he? (hij heeft wel vaker bot op hoor, maar niet super vaak)
Door Martine-Tom
#2124980
[quote="Rogier"]
Dan ga ik morgen eens even 250 gram kippenpoten/kippenvleugeltjes kopen en 200 gram rundvlees en 50 gram orgaanvlees voeren. Ik ben morgen toch vrij dus ik probeer nu op mn vrije dagen BARF te geven zodat ik er wat meer in rol.

Maar als ik die 3500 gr. per week geef, dan kan ik inprincipe alles door elkaar gooien, en op het oog sorteren? Want eerlijk gezegd vind ik een weegschaaltje wel ver gaan. Dat hebben ze in het wild ook niet..

Kippenpoten etc zijn goede botten voor beginners he? (hij heeft wel vaker bot op hoor, maar niet super vaak)
[/quote]
In principe kan je mixen en matchen zoveel je wil, je kan bij wijze van spreken elke zondag voor 1 week alles in 1 la gooien en dan dagelijks een wilde graai doen in de la.
Zolang je hond dat verdraagd is er niks aan de hand, zo nauw komt het allemaal niet zeg maar.
Eigenlijk ga je af op de ontlasting van je hond, als je 1 dag echt alleen orgaan voert loop je grote kans op diarree/dunne ontlasting, als dat zo is kan je dat beter met wat bot combineren.
Eigenlijk als je goed op je hond let verteld die je wel hoe je moet voeren :biggrin2:
Door Rogier
#2124989
toch maar een weegschaaltje voor het juiste gewicht uit de vriezer te halen dan haha. waar haal je zo'n ding, beetje goedkoop?

ik ga morgen eens ff koekeloeren bij de slager.

bedankt voor de reacties, en eventuele tips hoor ik graag.
Door Martine-Tom
#2124998
Action bijvoorbeeld, onder de 10 euro ben je wel klaar hoor voor een weegschaal.

*zwijgt wijs over andere toekomstige aankopen ;D*

Het is een handig hulpmiddel hoor, op den duur zie je wel wat ongeveer klopt maar toch blijft de controle fijn vind ik.
Mijn hondje eet maar zo weinig dat het toch wel nauwer komt dus ik weeg alles nog steeds af.
Door Rogier
#2125096
Ik moet

1750 gr.  Rauwvleesbot
700 gr. Orgaanvlees
875 gr. Spiervlees

hebben per week gebaseerd op de 500 gr. die ik per dag moet geven. Maar dan blijft er een te kort van 175 gr. omdat ik groentes minimaal ga voeren. Overal waar ik lees (en mijn logica gebruik) zie ik dat wolven alleen noten/zaden/groentes/fruit eten bij gebrek aan vlees. Dat heeft mijn hond niet, dus ik ga hem zo goed als alleen maar vlees geven. Maar moet ik die 175 gr. aanvullen met spier/orgaan? Anders wordt het wel erg veel rauwbotvlees toch?

Dus dan wordt het zoiets als dit:

1750 gr. Rauwvleesbot
750 gr Orgaanvlees
900 gr. Spiervlees

Ik heb hem wel regelmatig bot gegeven en dan poept ie wel erg weinig dus vandaar dat ik ook liever at meer van de orgaan/spiervlees voer.

Ik hoor het wel
Door Rogier
#2125103
Ow en ik had nog een vraag;

Kan je de normale kippenpoot/kippenvleugel nou onder rauwbotvlees verstaan? Ik zie nooit echt dat iemand kippenpoten en/of vleugels geeft..misschien omdat er veel vlees aanzit?

Ik hoor het graag want ik wil zo namelijk naar de slager.

Thank you
#2125214
[quote="Rogier"]

Dus dan wordt het zoiets als dit:

1750 gr. Rauwvleesbot
750 gr Orgaanvlees
900 gr. Spiervlees

Ik heb hem wel regelmatig bot gegeven en dan poept ie wel erg weinig dus vandaar dat ik ook liever at meer van de orgaan/spiervlees voer.

Ik hoor het wel
[/quote]

Je voert dan:
486 gram per dag (is minder dan je wilde toch?)
Waarvan:
51% vleesbot
22% orgaan
26% spiervlees

Opzich prima, zelf zou ik er 50% bot, 20% orgaan en 30% spiervlees van maken dan.

Ga je helemaal geen groentes voeren, of geef je die af en toe als extra?

Ja, kippenpoot en -vleugels zijn vleesbot. De meesten hebben dat niet standaard in het menu, omdat het duurder is dan bijvoorbeeld nekken en karkas, omdat het geen "afval"product is. Zijn kippenpoten niet hetzelfde als kippenbouten? Volgens Lizzy ongeschikt voor beginners. Maar Bas is volgens mij niet helemaal beginner meer ondertussen... Ik heb het zelf nooi gevoerd, dus weet niet hoe hard het is.

Haha, ik moest wel lachen om je stelling "in het wild wegen ze ook niet"

Oh en ik voer zelf altijd liever groter hart dan klein hart, dan is het nog wat 'knaagwerk'. Alhoewel Bas zo'n geitenhart misschien ook wel in 1 keer kan achteroverslaan.
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op di 04 okt 2011, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rogier
#2125264
Heey een oude vertrouwde!

Ik was net even naar de Turk gegaan, ik schrok wel, was 8 euro nog wat voor 4 dagen. Dus ik ga denk ik toch maar via een site ofzo bestellen (tips zijn wederom welkom:P) Per hoeveel moet je bestellen? En wordt dat bezorgd? Ik heb een aparte vriezer voor Bas..

Ik ga denk ik eens in de week wat groentes door een blender halen, maar dat mag geen naam hebben (iig geen invloed op het gewicht van de 500 gr.)

Wat wordt precies verstaan onder een beginner? Bas is een pup van bijna 8 maanden, maar hij heeft al maanden lang Lotgering gehad en zo nu en dan botten/Barf gekregen, maar dan niet met de juiste percentages, maar meer zo ongeveer en dan als extra zodat ie niet wereldvreemd voor botten etc zou worden. (en omdat ik het stiekem leuk vind om hem primitief bezig te zien)

Ja dat bedacht ik me, iedereen heeft het over 1% meer of minder..volgens mij komt het ook weer niet zo nauw toch haha.
#2125328
Ja, als je producten voor 'menselijke consumptie' gaat kopen, dat wordt het behoorlijk duur inderdaad. Bestellen kun je bijvoorbeeld doen bij Lupa: www.lupa-diervoeding.nl, of bij Richards versvoeding http://www.richardversvoeding.nl/. Dan wordt het bezorgt. Andere tip: vraag (op de markt) bij de poelier naar kipkarkas of kippennek of karkas van ander gevogelte. En misschien heeft het verkooppunt waar je Lotgering haalde ook wel wat barfproducten? Die kun je bij Lotgering ook bestellen.

Een beginner is nog niet gewend aan vleesbot. Maar ik heb begrepen dat je Bas al af en toe een zalmkop en kipkarkas ofzo voert toch?

Ja een oude vertrouwde mevrouw ;)
Door Rogier
#2125382
Ok dank je,

Ja zalmkoppen heeft hij wel zo nu en dan gehad, ook andere hele vissen en visafval. En laatst een lamskoteletje, en wel vaker kippenpoten o.i.d..dus niet dagelijks maar wel 1 keer per week ongv, soms 2 keer... De laatste tijd krijgt hij wat vaker vleesbot.

Krijg je die kipkarkasjes gratis bij je poelier? Ik heb net al wat vissenkoppen geregeld bij de visboer die ik morgen op mag halen. Wat zalm- en kabbeljauwkoppen.

Nou, ik ga eens even op die sites kijken!

p.s Hoe zet ik Bas zn sukkelige kop op deze site?
#2125385
Gratis zul je ze niet krijgen, maar ze zijn wel goedkoper dan kippenbout of kippenvleugels. Maar bij Lupa en Richards Versvoer zijn ze nog goedkoper waarschijnlijk. Hier nog een topic met barfadressen, maar als je alles op de fiets moet doen heb je er niet zoveel aan: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70825.0.html

Handleiding over foto's op de site; http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,11337.0.html
Door Martine-Tom
#2125389
Ik betaal bij de poelier 75 ct per kg voor karkassen.
Kiporgaantjes zijn ook wel te doen via de turk maar verder zijn speciale sites toch beter betaalbaar.
#2125561
Mijn Golden is nu 1 week aan het Barfen, daarvoor kvv en daarvoor brokken gegeten, maar echt een beginner met botten. Ik geef hem konijnkarkas (konijnenrug), kippenrug en eendennekken.

O,ja foto plaatsen, ik doe het zo, omdat ik dat het makkelijkst vind. Foto uploaden op hyves. Als je dat gedaan hebt op de foto klikken, zodat hij wat groter wordt. Rechter muisknop klikken en dan eigenschappen aanklikken. Dan moet je het adres copieren contol C, dat eindigd op jpeg. Dan doe je in je bericht op afbeelding toevoegen klikken, onder de B dik gedrukt klikken. Dan komt er img img te staan met nog wat tekens en daartussen in moet je het adres plakken control V. Dan staat er aan beide kanten van het adres img.
Snap je het zo?
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op di 04 okt 2011, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rogier
#2130265
Bedankt allemaal.

Ik ga maar eens wat bestellen op internet. Kan iemand mij uitleggen waarom Barf beter is dan KVV? KVV is toch hetzelfde als Barf, maar dan gemalen (ik snap dat het kluiven op botten goed is voor de tanden) maar zijn er verder nog voordelen?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door