Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2578064
We zijn weer een poosje verder met Hope.
Het elimineren gaat goed. We zijn gestart met witlof nu ik zo vreselijk moeilijk aan andijvie kan komen.
Ook de vis gaat goed.

Of althans, dat denk ik.
De laatste dagen is Hope wat aan het verharen. Zijn vacht lijkt een tikkie doffer (maar glimt nog altijd meer als bij een brokken-hond) en ook iets vettiger dan normaal. Bij zijn liezen zitten wat bruine plukken, die je er zo uit kan halen.

Zou dit gewoon het weer zijn? Hij is verder goed fit, en dat is ook iets wat hij vaak laat zien als hij ergens allergisch voor is.
De vloerverwarming maakt hier overuren en Hope is daar niet vanaf te slaan. Hij ligt veel liever op de vloer dan in zijn mandje. Dat is ook van invloed misschien. Zal ik nu stoppen met de witlof, of is de kans op een reactie zo klein dat ik het nog wel even aan kan kijken?

Het is muggenziften hoor, dit. Hij ziet er nog steeds gewoon echt heel goed uit, maar ik wil gewoon niet dat ik zijn lijf onnodig zou belasten.
#2578603
Dank je Eelke!
De paarden zijn ook aan het verharen, dus het zou goed kunnen natuurlijk.

Anders zal ik hem wel eens goed borstelen, misschien helpt dat ook nog wel.
Want ik ben wel echt verwend hoor, met Hope. Als hij maar een goed menu krijgt, dan zie je geen haren in huis en de borstels liggen al tijden op zolder  :biggrin2:
#2579555
Mijn teckels en kat hebben eerlijk gezegd nergens last van.
Moet zeggen dat ik ze wel standaard Doils geef en ik het idee heb dat het super werkt en ik doe altijd oktober en maar een detox kuurtje. Dan verharen ze even iets meer en dan is het ook klaar.
Weet niet of jullie dat al eens gedaan hebben?
#2579667
[quote="TijgerPuck"]
Mijn teckels en kat hebben eerlijk gezegd nergens last van.
Moet zeggen dat ik ze wel standaard Doils geef en ik het idee heb dat het super werkt en ik doe altijd oktober en maar een detox kuurtje. Dan verharen ze even iets meer en dan is het ook klaar.
Weet niet of jullie dat al eens gedaan hebben?
[/quote]

beide, maar Reus (en Joep en Hope denk ik ook) zijn gewoon heel gevoelig qua vacht en huid, daar doen die middelen helaas niet genoeg voor.
#2579713
[quote="nienk"]
beide, maar Reus (en Joep en Hope denk ik ook) zijn gewoon heel gevoelig qua vacht en huid, daar doen die middelen helaas niet genoeg voor.
[/quote]

Dat, plus dat we aan het elimineren zijn, en dan is middeltjes toevoegen altijd weer een risico. Dat moet je namelijk het zelfde aanpakken als een nieuwe diersoort, dus 4-5 weken wachten nadat je begonnen bent met doils, en 4-5 weken na de detox. En juist door de allergieen willen we zo snel mogelijk door naar 4 a 5 diersoorten, dus alle middeltjes die je tussendoor probeerd, betekenen vertraging.

Detoxen durf ik ook niet aan, heb al eens spirulina gegeven, eerste keer 3 dagen diarree en heftig ook. Poging twee (want kon immers toeval zijn) mega hotspots waar hij ziek van was.
Dus eerst maar eens rust in het lijf. Ik denk ook dat 'we' (baasjes van allergie hondjes) ook erg voorzichtig zijn door dit alles...
#2579816
Hé eelke,

Ik doe altijd de detox comp van Phytonics. Ik begin altijd laag en hoog het op, maar inderdaad nooit doen als er veel klachten zijn. Het verergerd altijd wel wat. Een dier moet er ook geen last van hebben. Als je klaar bent met de eliminatie en alles gaat goed kan je het altijd nog doen. Hebben jullie al eens L-Glutamine gegeven aan de honden om de darmen goed te sluiten?
#2580462
Iets toevoegen is niet echt de bedoeling nee, alleen als dat echt niet anders kan.
Ik ben nu net begonnen met de witlof, en hij krijgt nu 4 diersoorten, dus ik wil eerst rust in zijn lijf.

Via Tannetje heeft hij wel een keer een kuur groene leem gehad, maar dat was onder begeleiding van een dierenarts dus dat was anders.
De klachten bij Hope worden momenteel niet erger. Hij ligt hele dagen op de vloerverwarming dus zijn huid zal ook wel wat uitdrogen.
#2589313
Het gaat weer top met Hope. Hij glimt en heeft veel energie. Zijn huid is niet meer vet en het verharen is weer zoals voorheen.

Ik zit na te denken over een volgende stap. Hij krijgt nu konijn, haas, paard, sardien, andijvie, wortel en witlof.
Ik zat te denken aan zalm. Niet om hem meer vis in de week te geven ( hij krijgt een vismaaltijd per week) maar wel om op die dag sardien en zalm te geven. Zalm voelt erg goed, geen idee waarom.
Geit, kip, eend en hert valt af. Daar word hij vreselijk ziek van. Gevogelte, lam en rund verdenk ik daarom ook en ik wil vooral dat hij er iets aan heeft, niet dat hij weer ziek word.

Ik zou ook iets van noten kunnen toevoegen, of nog een groente.
Wat zouden jullie doen? Op zich zou ik het ook wel een tijd zo laten, maar hij ziet er zo sterk  uit dat ik denk dat hij wel weer wat aan kan.
#2589314
top dat het weer zo goed gaat!

tjah, voor de balans in je menu zou het mooi zijn iets van gevogelte of nog een zoogdier toe te voegen.

als kip en eend niet gingen, dan zou ik inderdaad gevogelte maar laten voor wat het is. dus dan een zoogdier. waar kan je nog makkelijk aan komen?

hee wacht even, je vader gaf Hope toch zo graag een appeltje? of ben ik nou in de war met een andere hond? omdat het nu toch zo goed gaat, is het (als het dus Hope was) misschien wel leuk om appel toe te voegen? gewoon omdat dat lekker is, en leuk voor je vader om weer te geven?
#2589317
Een andere diersoort lijkt me inderdaad ook eerder een meerwaarde, want dan voer je inmiddels wel compleet, met nog een soort erbij :)
Gans misschien? Dat is ook nog wild, wel een gevogelte, maar als hij er tegen kan, echt dus wel een meerwaarde...
#2589320
Klopt precies, vader gaf inderdaad graag een appel. En Hope vind niets zo lekker als een appel.
Het enige is dat hij een tijd een menu heeft gehad en het toen niet langer goed ging. Omdat ik geen idee had waar het aan lag ben ik toen teruggegaan naar het menu dat hij kreeg toen het nog wel goed ging en toen appel en hert geschrapt. Hij knapte wonderbaarlijk goed op. Later voegde ik weer hert toe en werd hij opnieuw ziek.
De vraag is nu: zou hij ook ziek zijn geworden van de appel? Is het niet veiliger om iets nieuws toe te voegen? Appel kreeg hij ook in zijn brokken-tijd.
#2589335
aah ja, ok. nou dan is het inderdaad wellicht beter om eerst iets anders toe te voegen, en dan als het over een tijd met een bredere basis nog steeds zo goed gaat, dan de appel te proberen.

waar kan je qua zoogdieren die je nog niet geprobeerd hebt allemaal makkelijk aan komen?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door