Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Qulumojo
#2036496
Ook ik ben nieuw hier en ben al een beetje vooruit aan het denken over een barfmenu voor mijn honden.
zodat ik en als de honden er aantoe zijn over kunnen stappen van kvv naar 100% barf.
Oja,ook niet tevergeten mijn vriezer is er nog niet aan toe, die zit nog vol met kvv.
(heb mezelf nog wel betrapt dat ik ging kijken wat een kleine vriezer kost).
Mijn idee is dan ook mochten we dus aantoe zijn , hoef ik niet meer te gaan kijken of ik iets mis of zo

Eerst een kleine info over mijn honden

een maltser van 5 kg
een boomer van 6 kg
een chihuahua van 4 kg (hij is echt niet te zwaar, maar is gewoon groot )

Hun percentage is nu 5% van hun gewicht (of dit teveel of te weinig is hoor ik dat graag) het blijft zowiezo kijken toch?

nu hun aankomende menu (verdeelt over 2 maaltijden,smorgens iets wat ze snel op hebben en in de avond het kauwwerk)

Maandag :  groentemix          kipkarkas en spiervlees
dinsdag :    nier                      duifkarkas en spiervlees
woensdag:  groentemix          pens en kipkarkas
donderdag : maag                  eendennekken en spiervlees
vrijdag : lever                          parelhoenvleugels en spiervlees
zaterdag : groentemix            parelhoen of kipkarkas en spiervlees
zondag : hart                          caplin


de spiervlees wordt wel van een ander dier zodat ze zeker 5 verschilende diersoorten krijgen
zondag wil ik als visdag houden,dus mijn vraag is ook of ik het hart kan vervangen voor vis?
Door Lizzy
#2036558
Op zich is 5% voor zulke kleine honden een prima uitgangspunt. Je ziet vanzelf of ze te dik worden.

Aangezien je geen hoeveelheden hebt opgeschreven, kunnen we niet narekenen of de percentages kloppen.

Wat is Caplin voor vis? Is dat vette vis? Ik zou zelf niet op 1 dag alleen vis geven. Veel honden worden daar misselijk van.
Door Qulumojo
#2037839
ja dat is waar, ik ben ook zelf nog bezig met de percentage zodra ik de berekening heb van ze dan post ik het.
caplin is een klein vettig visje, de honden kregen 'smorgens zalmbotmix en toen als avondmaal voor het eerst caplin en dat ging goed.
alvast bedankt
Door Qulumojo
#2076816
oke na een wat drukkere periode ben ik eindelijk toe gekomen om mijn menu neer tezetten.

ik ga er nu even van 5% uit.

omdat Quincy (boomer 6kg) wat dikker is (misschien door het kvv) zet ik hem ook op een berekening van een 5kg net als Moppy(malterser).zij kijgen de zelfde aantal grammen
Ludo(chi) op een berekening van 4kg

het menu is ook een beetje verandert dan die van daar boven.

  Mop en Qunc/Ludo      voor de / staandus de berkening van 2 honden en na / van ludo.
                  60/35 gr 

          groente                            orgaan/pens                        vleesbot                                                  spiervlees                                dag totaal

ma: groentemix 60/35 gr                                                        kippennek 125/100 gr                              kopvlees 60/50 gr                    245/185 gr
di  : groentemix 30/35 gr              nier (rund) 45/35 gr          duif of kwartelkarkas 125/100 gr              lamsnippers 60/50 gr                260/220 gr
wo:                                              pens (lams) 175/140 gr    kipkarkas 125/100 gr                                                                                  300/240 gr
do:                                                maag (kip) 40/35 gr          eendennek 125/100 gr                              geitensnippers 60/50 gr            225/185 gr
vr: groentemix 30/35 gr              lever (rund) 45/35            gr kippenrug 125/100 gr                            rundersnijlingen 60/50 gr          260/220 gr
za: groentemix 60/35 gr                                                        parelhoen karkas of vleugel 125/100 gr    schaapsnippers 60/50 gr          245/185 gr
zo                                                hart(kip) 45/35 gr            vis(caplin) 170/135 gr                                vis                                              215/170 gr


week totaal  (10%)    groente 180/140 gr
                      (20%)    org/pens 350/280 gr  ( de helft is pens 175/140 gr)
                      (50%)    vleesbot 875/700 gr
                      (20%)    spiervlees 350/280 gr

moppy en Quincy komen op 1750 gr per week en ludo op 1400 gr
eens in de 14 dagen vervang ik de maag met kalfsmild
de spiervlees kan ook gaan verschillen van soort zodat ze genoeg soorten binnen krijgen, het botvlees blijft wel het zelfde.

hoopelijk zit ik goed en anders hoor ik het wel
Door Lizzy
#2078363
[quote="Qulumojo"]
oke na een wat drukkere periode ben ik eindelijk toe gekomen om mijn menu neer tezetten.

ik ga er nu even van 5% uit.

omdat Quincy (boomer 6kg) wat dikker is (misschien door het kvv) zet ik hem ook op een berekening van een 5kg net als Moppy(malterser).zij kijgen de zelfde aantal grammen
Ludo(chi) op een berekening van 4kg

het menu is ook een beetje verandert dan die van daar boven.

   Mop en Qunc/Ludo       voor de / staandus de berkening van 2 honden en na / van ludo.
                   60/35 gr 

           groente                             orgaan/pens                         vleesbot                                                  spiervlees                                 dag totaal

ma: groentemix 60/35 gr                                                        kippennek 125/100 gr                               kopvlees 60/50 gr                     245/185 gr
di  : groentemix 30/35 gr              nier (rund) 45/35 gr          duif of kwartelkarkas 125/100 gr               lamsnippers 60/50 gr                260/220 gr
wo:                                               pens (lams) 175/140 gr     kipkarkas 125/100 gr                                                                                  300/240 gr
do:                                                maag (kip) 40/35 gr          eendennek 125/100 gr                              geitensnippers 60/50 gr            225/185 gr
vr: groentemix 30/35 gr               lever (rund) 45/35             gr kippenrug 125/100 gr                            rundersnijlingen 60/50 gr          260/220 gr
za: groentemix 60/35 gr                                                        parelhoen karkas of vleugel 125/100 gr    schaapsnippers 60/50 gr           245/185 gr
zo                                                 hart(kip) 45/35 gr             vis(caplin) 170/135 gr                                 vis                                              215/170 gr


week totaal   (10%)     groente 180/140 gr
                      (20%)     org/pens 350/280 gr  ( de helft is pens 175/140 gr)
                      (50%)     vleesbot 875/700 gr
                      (20%)    spiervlees 350/280 gr

moppy en Quincy komen op 1750 gr per week en ludo op 1400 gr
eens in de 14 dagen vervang ik de maag met kalfsmild
de spiervlees kan ook gaan verschillen van soort zodat ze genoeg soorten binnen krijgen, het botvlees blijft wel het zelfde.

hoopelijk zit ik goed en anders hoor ik het wel

[/quote]
Dit ziet er heel goed uit hoor! Lekker afwisselend aan diersoorten ook!
Door Qulumojo
#2083234
nou we zijn begon aan het barfen, wat een leuke klus.
eerst heb ik het vlees op gehaald bij JoNoMo (met mijn bolderkar aan de wandel).
thuis heb ik het in de douchecel gelegd en wat al ondooit was in porsies gedaan.
Eerst had ik wel zo iets van : Hoe krijg ik het allemaal in mijn vriezer? Maar het is me gelukt.
De geitenlong onder tussen ook nog in mijn droger gedaan.
Nu ben ik aleen nog met de groentemix bezig (eerst in de bender en dan nog met een staafmixer).
de honden hadden ondertussen al wat gekegen, deze week en zo kon ik wel zien wat ze wel of niet eten.
wat ze niet aten smorgens heb ik er smiddags bij de rest gedaan, maar dan eerst ff gekookt water er over en dat werkt perfekt.

Het komt er eigenlijk op neer dat ik blij ben met het besluit om te gaan barfen.

en dat de over stap mooi is verlopen : brok->kvv->barf.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door