Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1752430
Je zou de sardientje ook met ansjovis kunnen afwisselen, die zijn nog kleiner en nog makkelijker te eten.
Door yvon49
#1752620
oke kon het niet laten, hier het nieuwe menu, suggesties?

zondag m 80 gram kippennek
a 55 gram orgaan (pens, hart, kippenmaag, rundernier)
op zondag als tractatie een zacht gekookt ei ???


maandag o 80 gram kippennek
a 70 spiervlees (voorlopig klapstuk) maar kan van alles zijn, hert, kalf, paard etc.
40 gram groente met theelepel zalm uit blik

dinsdag a 80 kippennek
o 55 gram orgaan half pens, half lever of nier
kippenmaag hart


woensdag o 80 gram kippennek
a 70 gram vis zalmkop, sardientje makreel
begin met sardientje

donderdag m 80 gram kippennek
o 40 gram groente en 1 rauw ei of zoals ik merkte een theelepel zalm uit blik
a 70 gram spiervlees dan eet ze het met smaak


vrijdag o 80 gram kippennek
a 55 gram orgaan half pens, half lever of nier
kippenmaag of hart

zaterdag m 80 gram kippennek
o 40 gram groente met schepje zalm
a 70 gram spiervlees



ipv kippennek, kan ook konijn eend parelhoen

Heb ook nog een sterke Braum staafmixer met speciaal snijmes gekocht, en uitgeprobeerd. Werkt prima, dus dat zal tijd schelen. De groente was nog niet volledig maar dat ga ik van de week inslaan en dan porties maken. Vries ik het in voor 3 weken.
Door **Jolanda**
#1752656
Het ziet er netjes uit!

En ik wíst dat je vandaag nog zou reageren :D ;) ;D Je bent erg gedreven en dan moet het vandaag ook kloppen ;) :)

Welkom in de barfwereld :)
Door yvon49
#1752813
Haha, ja ik ben fanatiek, al denken mijn vader en mijn kinderen dat ik gek ben.
Heb net op de site van Herby versvoer gekeken. Heeft iemand daar ervaring mee. Ik woon in een dorp en daar kan ik niet alles kopen. Dus dit leek me makkelijk. Maar is het verantwoord vlees?

Yvon. ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1752827
als beginner niet te harde botten/karkassen kopen , persoonlijk koop ik geen schaap, geit , hert of runderribben (gevaar voor de tanden en verstoppingen ) en verder ook geen (runder)knars want dat  kan ook verstoppen.
hier heb ik barfmiepen dus als ik een konijnenkop voor ze leg kijken ze me raar aan  ;D
ik zou als vleesbotten beginnen met eenden,-kippenek en kleine gevogeltekarkassen en een leuke verschillende variatie van spiervlees
en als je wilt bestellen en het niet zeker weet ....gewoon vragen ;)
Door **Jolanda**
#1752844
Internetleveranciers willen ook nog wel eens iets verkopen wat eigenlijk niet barfverantwoord is, zoals runderribben oid.

Zoals Laura al zegt; begin met zachte vleesbotten. Eend, konijn, kip, kwartel, parelhoen zijn prima beginnersbotten ;)
Na een poosje kun je hazenrug en lamsribjes en bijv er aan toe voegen ;)

Gelukkig kun je ook veel variatie halen uit spiervlees en orgaan ;) Bijv runderpens, konijnennier, lamshart en kalkoenlever. Dan heb je al 4 diersoorten die je voerd. Daar komt dan nog kippennekken/karkas bij, wat eendennekken, parelhoenkarkas en vis en als spiervlees paard en hert. Voila en je zit al heel makkelijk op 9diersoorten + vis. Mooi ruim gevarieerd menu....maar alles leuk en aardig; hoe meer diersoorten, hoe meer je moet puzzelen met je menu. Dus houd het voorlopig lekker eenvoudig met 4 diersoorten en vis ;) (gemeen he :D)
Door yvon49
#1752861
Laura en Jol bedankt. Ik voel me al een stuk zekerder nu.
Moet wel nog de komende weken een beetje schipperen aangezien ik nog veel pens heb, maar dat zal toch niet al te erg zijn.
De groenteprut van vanmiddag zorgde wel voor wat zachtere ontlasting maar daar bleef het bij.
Heb een hele boodschappenlijst nu. Ga kijken wat ik hier kan kopen en anders bestel ik gewoon bij Herby.
Yep ik ben een echte Barfer nu, nou ja Quini dan en ze lust tot nu toe alles.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1753053
Kijk gaat helemaal goed komen  :)
Je menu ziet er netjes uit!
Herby is wel een goede leverancier, maar wat slechter in comminuceren (ten minste dat was vorig jaar zo).
Wel nette producten.
Ik ben blijer met zijn zwager: www.richardversvoeding, heeft dezelfde producten, maar communiceert wat beter.
Al weet ik niet of hij ook bij jou in de regio levert.
Lupa is trouwens ook een goede verslerancier: http://www.lupa-diervoeding.nl/
Verder gewoon een beetje verder zoeken, dan kom je achter steeds meer adresjes in je buurt.
Door **Jolanda**
#1753065
Dat je je in het begin wat onzeker voeld is heel normaal hoor ;) 95% van de barfers voelde zich in het begin wat onzeker en gaven de eerste vleesbotten met knikkende knieen....vooral als het kip is, want jaren lang heb je te horen gekregen dat kip splintert ect :D

Veel wat je al die jaren geleerd hebt, die gedachten moet je laten varen. ;) Ik dacht in het begin bijv; als ik nou intensief ga sporten met mijn hond, wat moet ik dan geven? Bij brok neem je dan een 'sportbrok' maar ja, met vers gaat dat weer anders....je voerd gewoon meer :D ;)
Of dat je geleerd hebt dat afwisseling juist slecht was voor de hond, hij moest vooral jaren lang 1 en het zelfde brokje krijgen...maar hier word juist gezegt dat je zo veel mogelijk moet afwisselen...dus het is met sommige dingen even omschakelen ;)

Verder; als je twijfeld of je iets goed begrepen hebt, of je iets wel of niet kunt voeren, of je het goed doet of niet, of wat dan ook; Vraag altijd! Beter een vraag (voor ons) dubbel stellen dan niet stellen en in de problemen komen ;)
Er zijn genoeg mensen hier op BP die veel kennis en ervaring hebben en die je ook echt wel willen helpen ;)
Door yvon49
#1753218
May Linn,

Heb de site van Richard bekeken en die blijkt ook nog eens vlakbij in Rotterdam te zitten. Dus zal ik die als leverancier nemen.
Ga eerst even hier in het dorp neuzen en de rest koop ik dan wel bij hem.
Heb nog wel even een vraag: Quini is nu al maanden aan de lijn, waarvan ruim een maand Barf, maar ze is nog niets afgevallen. Zou ik misschien nog lager kunnen gaan zitten dan die 2%?
Ze kan helaas ook niet veel bewegen momenteel omdat ze weer mank loopt door een oude blessure en dus veel moet rusten.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1753281
hier geeft ik Loeka die liever lui dan moe is en dus snel fatsig word 2% , en Noa mn ballengek en sportmodelletje 4% van hun gewicht.
dus ff uitproberen wat het ideale is voor dr ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1753353
[quote="yvon49"]
May Linn,

Heb de site van Richard bekeken en die blijkt ook nog eens vlakbij in Rotterdam te zitten. Dus zal ik die als leverancier nemen.
Ga eerst even hier in het dorp neuzen en de rest koop ik dan wel bij hem.
Heb nog wel even een vraag: Quini is nu al maanden aan de lijn, waarvan ruim een maand Barf, maar ze is nog niets afgevallen. Zou ik misschien nog lager kunnen gaan zitten dan die 2%?
Ze kan helaas ook niet veel bewegen momenteel omdat ze weer mank loopt door een oude blessure en dus veel moet rusten.

[/quote]

Als je in de buurt van Rotterdam woont, is de IC of slagerij West ook een goede optie om een keer te shoppen.
Staan onder ála carte http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,70825.0.html

Mmm dat duurt idd wel wat lang, in een maand tijd verwacht je dat ze wel iets afvallen.
Is Quini verder wel gezond?
Je zou bv iets meer groente kunnen voeren, want dat zet niet erg bij (sorry zag dat je zostraks dat net aangepast had).
En kijken naar magere diersoorten: kip, paard, struisvogel, sommige stukken rund.
Daarnaast als hij graag zwemt is dat wel een goede beweging voor honden met een blessure.
Kan best lastig zijn je hond wat laten afvallen, zeker zo'n kleine.
Mocht er met deze tips nog niets afgaan, zou ik idd eens proberen nog wat minder te voeren.
Snel afvallen is niet goed, maar helemaal afvallen ook weer niet  ;)
Door yvon49
#1753407
zwemmen haha, ze maakt alleen haar poten nat. wat betreft mager vlees, ze krijgt al kip en mager rund en van de pens heb ik al het vet weggesneden. ik ga dus maar eerst met wat meer groente beginnen. ook krijgt ze per dag maar een gedroogde pensstaaf. geknipt in 4 stukken verdeeld over de dag. dat is toch niet teveel? alle restjes die ze vroeger kreeg heb ik al maanden gestopt . geen koekjes meer uit de supermarkt. helemaal clean dus en dan nog geen gewichtsverlies. ik krijg er wat van. en gezond, ze heeft 2 maanden geleden een mri gehad ivm een nekhernia en toen was er niets verontrustends te vinden. ook de da kan niets vinden. het enige wat ik zeker weet is dat het door de sterilisatie op latere leeftijd is gekomen. daarvoor was ze prima.
nou ja ik ga gewoon weer een maand door en weeg haar dan weer, wie weet is er dan een wondertje gebeurt. zo niet ga ik op 1,5 % zitten.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1753661
je moet het wel de tijd geven (het afvallen) , vaak zie je het pas na een paar maanden .
beter magerder en wat meer geven dan teveel van zn portie af te halen , want daar krijg je aleen maar een lastige hond van.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door