Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1714471
[quote="Nadia"]
Je voert alleen wat veel nier. Nier voer je doorgaans 3% van het menu, dat zou 63 gram zijn. Lever zie ik nergens in je menu? dat mag (ongeveer) 4% zijn

[/quote]

Ik las even me... maar is 3% nier de beste hoeveelheid?
Ik geef zelf 15% orgaan... 5% lever 5% hart en 5% nier....
Door Nadia
#1714749
En pens dan? Voer je deze niet?
In een dier is de lever groter dan het hart, dus dit probeer je iets meer te voeren.
Daarom voer ik 20% orgaan
daar voer ik de helft pens van 10%
dan 3% nier
5% lever en de rest vul ik aan met hart zou dan 2% zijn. In de praktijk voer ik net zo veel hart als nier. Ik zou 145gr nier en 110 gr hart moeten voeren. Maar ik voer bijde ongeveer gelijk.

Als je 15% voert kom ik zelf niet uit. de helft pens
7% 3% nier= 10% 5% lever hou je niks meer over voor hart. je zou lever naar 3% kunnen zetten en 2% hart voeren
Door Bien
#1714936
Zo gisterenavond alles in porties verdeeld wat een mega klus ;-) phew... ben blij dat het klaar is hoor.
Ik ga vanavond eens even neuzen hoe iedereen dat doet met die porties per dag want geloof dat ik het wiel opnieuw uitgevonden heb.

De ontlasting is HEEEEEL weing en na 1 barf dag gewoon goed... wat een verschil met kvv zeg...
De honden hebben niets uitgespuugd gisteren, dus redelijk goed gekauwd nemen we dan maar aan.

Vanmorgen was de pup heel rustig en begon niet gelijk te zeuren, Che was ook veel rustiger.... is dat normaal dat ze rustiger "lijken"??.... natuurlijk was dit nog maar dag en nacht 1 maar vind het goed gaan.....

Wordt vervolgd!!
Door Bien
#1722209
We zijn erg tevreden over de eerste week BARF met onze pup (8 maand) en volwassen hond (dik 2,5 jaar) en zetten alles even op een rijtje:

- punt
pup spuugt nog steeds gal 's morgens behalve als we d'r 's avonds nog wat kleine stukjes gedroogde long geven.

+ punten
zeer weinig ontlasting
de honden zijn wat rustiger geworden, waarschijnlijk omdat ze meer moeite moeten doen dan met kvv
ze kauwen beiden de botten goed en verteren de botten ook goed, geen stukken bot in de ontlasting.

weet niet of het + of - is, soms is de ontlasting nogal geel (bot), valt niet direct uit elkaar op de straat maar is wel hard en droog.. Lijkt niet of de honden er extreem vele moeite mee heeft. Zou ik hier iets aan moeten veranderen? Of komt dit voornamelijk omdat ze het bot 's morgens krijgen en de rest 's avonds?

Gewogen hebben we de honden nog niet, dat lijkt me nog een beetje vroeg. Na een maand lijkt me beter.

En toch he blijft het in je achterhoofd, geef ik ze wel voldoende van alles? komen ze zo niets te kort?.... ik neem maar aan dat iedereen dat heeft die net begint.....

O,ja en eh ik kom terug op aarde als hond hoor, wat een heerlijk leven, eten, slapen, rennen en beetje luisteren.. heerlijk toch!!! Wie wil dat nou niet!!
Door Lizzy
#1722309
Bien schreef: We zijn erg tevreden over de eerste week BARF met onze pup (8 maand) en volwassen hond (dik 2,5 jaar) en zetten alles even op een rijtje:

- punt
pup spuugt nog steeds gal 's morgens behalve als we d'r 's avonds nog wat kleine stukjes gedroogde long geven.

+ punten
zeer weinig ontlasting
de honden zijn wat rustiger geworden, waarschijnlijk omdat ze meer moeite moeten doen dan met kvv
ze kauwen beiden de botten goed en verteren de botten ook goed, geen stukken bot in de ontlasting.
Op zich goede pluspunten! Jammer dat pup nog steeds wat gal spuugt, 's morgens. Geef je haar op altijd dezelfde tijdstippen eten? Je zou kunnen proberen om op wisselende tijdstippen te gaan voeren. Ze zal dan minder anticiperen en minder maagzuur aanmaken.
weet niet of het + of - is, soms is de ontlasting nogal geel (bot), valt niet direct uit elkaar op de straat maar is wel hard en droog.. Lijkt niet of de honden er extreem vele moeite mee heeft. Zou ik hier iets aan moeten veranderen? Of komt dit voornamelijk omdat ze het bot 's morgens krijgen en de rest 's avonds?
Teveel bot geeft lichte, bijna witte ontlasting. Ik weet niet welk percentage vleesbot je voert, maar je kunt wat minder gaan voeren. Als ze altijd licht poept, zal dat niet komen doordat je 's morgens het vleesbot geeft.
Gewogen hebben we de honden nog niet, dat lijkt me nog een beetje vroeg. Na een maand lijkt me beter.

En toch he blijft het in je achterhoofd, geef ik ze wel voldoende van alles? komen ze zo niets te kort?.... ik neem maar aan dat iedereen dat heeft die net begint.....
Ehhh... Eerlijk gezegd? Ik niet. Ik weet niet wat je hiervoor voerde, of dat brok of KVV was? Maar naar beide heb ik altijd gekeken met een blik van "daar kan nooit alles in zitten". En ook bij KVV heb ik altijd gedacht "wat die fabrikant kan, kan ik ook maar dan beter". Zet anders eens op tafel wat je normaal een week lang voerde en zet daarbij ook is wat je een week lang aan BARF voedingsmiddelen geeft. Dat geeft vaak een heel leuk effect!
Door Bien
#1722317
[quote="Lizzy"]
Op zich goede pluspunten! Jammer dat pup nog steeds wat gal spuugt, 's morgens. Geef je haar op altijd dezelfde tijdstippen eten? Je zou kunnen proberen om op wisselende tijdstippen te gaan voeren. Ze zal dan minder anticiperen en minder maagzuur aanmaken.
Teveel bot geeft lichte, bijna witte ontlasting. Ik weet niet welk percentage vleesbot je voert, maar je kunt wat minder gaan voeren. Als ze altijd licht poept, zal dat niet komen doordat je 's morgens het vleesbot geeft.
Ehhh... Eerlijk gezegd? Ik niet. Ik weet niet wat je hiervoor voerde, of dat brok of KVV was? Maar naar beide heb ik altijd gekeken met een blik van "daar kan nooit alles in zitten". En ook bij KVV heb ik altijd gedacht "wat die fabrikant kan, kan ik ook maar dan beter". Zet anders eens op tafel wat je normaal een week lang voerde en zet daarbij ook is wat je een week lang aan BARF voedingsmiddelen geeft. Dat geeft vaak een heel leuk effect!
[/quote]

Ik heb het luxe de honden gaan beide met me mee naar het werk, dus krijgen voor het werk eten en na ons eten, na het werk dus. Ik kan het mijn collega's (mijn ouders) niet aan doen ze rauw te voeren voor hun neus ;-) althanks nog niet... maar ze gaan straks naar 1 x per dag. Dus komt goed, denk dat ik tot die tijd d'r 's avonds en 's morgens gewoon ff wat extra's geeft kan ze best hebben.

Ontlasting is niet wit, dus denk niet dat het teveel is, ontlasting is geel. Het is meestal geel met donkerbruin. 50% bot geef ik nu, ze krijgen beide exact hetzelfde.

Volwassen hond had eerst 10 soorten brokken gehad en at nu sinds januari 2010 kvv de pup at al kvv nadat ze 2 weken bij ons was. De enige echte vraag die ik heb is hoeveel bot zit er in de kvv, want die drollen zijn zoooo anders als van barf.. snap er niets van.

Eigenlijk gaat het dus heel goed ;-)
Laatst gewijzigd door Bien op di 17 aug 2010, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bien
#1722319
[quote="Lizzy"]
Je menu ziet er trouwens heel afwisselend uit. Ik zou zelf alleen wat serieuzer groenten geven, maar dat is persoonlijk.
[/quote]
ik wil me daar best in verdiepen maar de meningen zijn hier zo over verdeeld.. dat ik het ff niet weet.. wat ik wil, daar moet ik me waarschijnlijk nog meer voor inlezen. thanks voor je reactie ;-)
#1723302
Houdt er natuurlijk rekening mee dat je nu niet meer dagelijks compleet voert zoals bij kvv, dat kan goed verklaren waarom de ontlasting vaker geel is.
Ik merk het wel aan de hond als ik bv s'ochtends vlees voer en s'avonds vleesbotten, dan krijgen ze mooie gekleurde drollen, ene deel gelig en andere deel bruin.
Is dus ook even uitvogelen welke combinatie's goed werken bij jou hondje.
Ik probeer bij mijn pup iedere maaltijd bot met vlees of orgaan of groente te geven zodat de ontlasting stabiel blijft.
De volwassen honden krijgen maar 1 maaltijd en dat is ook altijd bot met vlees of groente of orgaan en ook dat gaat erg goed.

Als de ontlasting dan nog steeds gelig en brokkelig lijkt, zou ik het percentage vleesbotten wat omlaag brengen.
Door Bien
#1727156
[quote="May Linn"]
Houdt er natuurlijk rekening mee dat je nu niet meer dagelijks compleet voert zoals bij kvv, dat kan goed verklaren waarom de ontlasting vaker geel is.
Ik merk het wel aan de hond als ik bv s'ochtends vlees voer en s'avonds vleesbotten, dan krijgen ze mooie gekleurde drollen, ene deel gelig en andere deel bruin.
Is dus ook even uitvogelen welke combinatie's goed werken bij jou hondje.
Ik probeer bij mijn pup iedere maaltijd bot met vlees of orgaan of groente te geven zodat de ontlasting stabiel blijft.
De volwassen honden krijgen maar 1 maaltijd en dat is ook altijd bot met vlees of groente of orgaan en ook dat gaat erg goed.

Als de ontlasting dan nog steeds gelig en brokkelig lijkt, zou ik het percentage vleesbotten wat omlaag brengen.

[/quote]
Bedankt voor je info MayLinn, ik was vergeten de notificatie aan te zetten, vandaar dat ik het nu pas zie ! Ben er al druk mee aan de slag, wil nog niet zo lukken.

ik zie dat je je ene hond maar een maaltijd geeft de ander 2. Gaat dat goed of geef je de een wat lekkers als de ander zijn  haar maaltje geeft???
en je knipt dus vanalles klein om per keer van alles beetje te voeren??
#1728170
Nou ik deed voorheen m'n border collie s'ochtend vlees/orgaan/groente voeren en dan s'avonds vleesbot.
Vandaar dat ik weet hoe de drollen eruit zien dan  ;)
Nu krijgen ze 1x per dag.
Alleen pup krijgt nog 3x per dag, de anderen krijgen dan niets, daar wennen ze heel snel aan.

ik knip weinig klein met 6 honden. gaat zo'n 4kg per dag doorheen, in 1maaltijd krijgen ze dus altijd verschillende dingen in hun bak.
Toen ik alleen nog de 3 borders had, knipte ik wel meer klein ja en ging dat per dagportie's in de vriezer.

Wat wil er niet zo lukken bij je?
Door Bien
#1728180
de goede drollen dat wild niet zo lukken.

gisteren hadden ze visdag, hele makreel, 's morgens de achterkant, 's avonds de kop. Vanmorgen goed gepoept, dus dat gaat ok.

vanmorgen hebben ze allebei van alles wat, dus beetje bot, spier en orgaan, misschien gaat dat beter even afwachten op de volgende lichting.

de volwassenhond kan naar mijn idee best naar 1x maar als je bent van eerlijk verdelen is het wel beetje gek om de eens niets te geven, dus ga even kijke hoe ik dat doe. Wellicht krijgt die oudste gewoon wat lekkers dan krijg die kleine dat tzt ook als ze naar 1 maaltijd kan en verloopt het beter denk ik. Dan wordt het 's morgens gewoon een snackje verder niets.

Komt wel goed hoor!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door