Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door mrloes
#1699424
hallO

Boef krijgt nu ruim een jaar Barf en oke, soms KVV voor als t even niet anders kan.
Na zijn eliminatiedieet van struisvogel ben ik stilaan meer diersoorten toe gaan voegen en dat gaat prima.
Heb t idee dat ie van hert wél weer jeuk krijgt dus dat laat ik nu achterwege.
Kip en rund gaan prima, zo ook parelhoen + eend + haas + konijn + lam + paard + fazant + kangoeroe + vis.

Mijn vraag is nu of ik goed bezig ben qua percentages ed.
Alvast bedankt voor de moeite die jullie als kenners nemen.

Boef weegt 30-32 kilo en is 8,5 jaar, gecastreerd.
Ik geef hem zo'n 600 gram per dag, verdeeld over 2 maaltijden.
Ik ga uit van 330 gram bot + 200 gram spiervlees per dag.
Dit is bij elkaar dan zo'n 530 gram.
Hij krijgt niet iedere dag orgaan maar vaak om de dag, dit is dan zo'n 60 gram.
Dat maakt t totaal op een 'orgaandag' dus: 590 gram
Op de dagen dat ie geen orgaan krijgt, krijgt ie een rauw ei of een schep yoghurt of een gekookte aardappel of groentemix.
Groentemix krijgt ie per 60 gram en ook niet iedere dag.
Deze mix bestaat uit oa wortel / andijvie / knoflook / bloemkool / spinazie / brocolli / komkommer / nootjes / witlof / boontjes.
De samenstelling varieert ivm t aanbod in de winkel of eigen groentetuin en ik maak de mix vloeibaar door een duiveneitje of
wat yoghurt toe te voegen.

Bot krijgt ie van: eend / konijn / parelhoen / kip.
De andere diersoorten (en deze) zorgen voor orgaan & spiervlees.
In totaal dus zo'n 10 soorten incl vis.

Als ie op een dag alleen KVV krijgt, krijgt ie de volgende dag geen orgaan bij z'n Barf maaltijden.
Als ie KVV krijgt, krijgt ie porties van 330 gram p/maaltijd dus iets meer dan wanneer ik Barf geef.
Van de 14 maaltijden per week krijgt ie minstens 10-11 x Barf.
Laatst gewijzigd door mrloes op vr 30 jul 2010, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1699538
Als je 3 dagen per week orgaanvlees en 4 dagen per week groenten voert, voer je de volgende percentages:

56% vleesbot, 34% spiervlees, 4% orgaanvlees en 6% groenten.

En als je 4 dagen orgaanvlees en 3 dagen groenten geeft, voer je 6% orgaanvlees en 4% groenten.

Je menu ziet er trouwens prachtig en afwisselend uit!

Ik denk wel dat je op zich niet veel KVV voert en best het orgaanvlees percentage best iets op mag schroeven als je meestal maar 3 dagen per week orgaanvlees voert. Ik weet niet hoe de ontlasting van je hond is? 56% vleesbot is aan de hoge kant dus als hij vaak harde en/of witte ontlasting heeft, zou ik die met 6% naar beneden brengen. Als je hond nergens last van heeft, is dit prima.
#1699545
hi

Dankjewel voor je reactie, ik was erg benieuwd.

De grammen zijn nooit precies, ik weeg alles wel af en houdt rekening met de percentages
maar als soms weegt iets meer/minder, bv orgaan: als ik t ga verdelen probeer ik porties
te maken van 50 gr maar soms is t meer, bv 58 of 63 gram.
Spiervlees kan ik nauwkeuriger afwegen al komt dat soms ook uit op 210 gram bv, zo ook
met bot. Ik houd 330 gr aan maar soms is t 318 of 345 gr.

De ontlasting van Boef is niet wit en zelden hard. In t begin was dat wel eens, toen heb ik
t wat aangepast.

Ik weet niet of er ergens op dit forum een "mega dankjewel" topic is maar wat mij betreft
mag t er op want ik ben iedere dag blij dat ik over ben gegaan op Barf / KVV. Boef is er zo
op vooruit gegaan en ik heb hier zoveel geleerd. Dank! Dank!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door