Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stephanie
#189868
Ik voer ze idd nu nog 2 x per dag. Vraag me niet waarom het is er gewoon zo ingeslopen. Ik had zoiets van oke ik ontbijt dus hun ook :)
En omdat ik zoeits had van jah op een lege maag de hele dag door vind ik zielig...

Nu hebben wij toevallig 3 dagen geleden besloten om ze vanaf volgende maand 1 x per dag te voeren. en idd niet op vaste tijden ( doen we nu ook niet )

Aan vasten ga ik niet doen....dat vind ik niet nodig
Door Mongol
#191285
Dat vasten is echt niet zo zielig als het klint. Zeker als je bedenkt dat een hondenmaag er zo'n 24 uur over doet om alles voor te verteren en door te sluizen naar de darmen. Bij ons gaat dat een stuk sneller, maar onze maag heeft 's nachts dan ook weer ook een flink aantal uren rust.
Omdat onze honden (barfen dus om de dag ca. 4-5% van hun lichaamsgewicht) regelmatig een restje overlaten denk ik dat dit een mooie balans is. Op de dagen dat ze geen eten krijgen zeuren ze niet om eten. Hun maaltijden zijn dus voldoende groot om hun eetlust te bevredigen.
Omdat de maaltijden onregelmatig komen is de eerste maaltijd na een dag vasten vaak 's ochtends. Eigenlijk is dit dus maar een nachtje later, dat klinkt al gelijk wat minder rigoreus.

We zijn op het om de dag ritme overgegaan omdat ze met 1 tot 2 dagen vasten in de week toch langzaam aan begonnen te komen. Je kunt dan gewoon over de hele week wat minder eten gaan geven, maar dan ga je helemaal voorbij aan het feit dat het voor een optimale honden spijsvertering juist zo belangrijk is dat ze relatief grote maaltijden krijgen. Als de honden hieraan gewend zijn (duurt een maand of 2) is dit zonder risico, mits je ze de eerste uren na de maaltijd rust geeft.

Ordell,
Ik maak uit jouw reactie voorzichtig op dat jouw honden "echt werken". Met een volle maag aan de slag gaan is dan niet zo gezond. Aan de andere kant kunnen ze op een lege maag best een dag werken. Hun voorouders de wolven moeten soms dagen jagen op een lege maag om weer eens een prooi te vangen. Lukt dat dan volgt een vreetfeest en eten ze zich helemaal klem eten. De volgende dagen komen ze terug naar de restanten, waarna er weer gejaagd gaat worden. Onze honden staan in hun "evolutie" nog zo dicht bij de wolf dat hun fysiologie vergelijkbaar is.

Onze honden van krap 20kg en de ander van ruim 30kg doen het prima op 4-5% om de dag, ze zien er goed uit en hun gewicht is ideaal. Op een keuring werd Altai (een kleine Tibetaanse Mastiff reu) omschreven als "droog gespierd". In vergelijking met zijn rasgenoten van soms wel meer dan 50kg bewoog hij zich opmerkelijk soepel.

Keuringsrapport:
•   Ongeveer 14 maanden oude reu, vondeling uit Mongolië
•   Wat klein van stuk, tenger
•   Hoog aangezette, kleine oren
•   Snuit wat snippy
•   Correct gebit
•   Zeer sprekende ogen
•   Vrij compact gebouwd
•   Droog gespierd
•   Goede kniehoeking
•   Bone past bij geheel
•   Wat witte aftekening aan de voeten
•   Zeer efficiënt, soepel, krachtig gangwerk met goede voortred, achter soepel
•   Open vriendelijk karakter

Onze honden hebben een vrij rustige dag waarin er een beetje over de gracht gewaakt wordt. Regelmatig gaan ze mee op stevige wandelingen en ongeveer om de twee maanden gaan ze steeds een week mee op een kampeertrektocht. Altai draagt dan voor beide honden gedroogd hart en pens in z'n hondenrugzak. Volgend jaar mag hij mee op een kampeertrektocht van een maand naar de Russische Altai www.vreemdevoettochten.nl ook dan moet hij z'n eigen eten meedragen. Hij zal dan net als wij flink afvallen, maar dat kan voor een gezonde hond helemaal geen kwaad.
Door Helen
#191397
Als je je hond zo kan voeren vind ik het een schitterende manier van voeren. Ik hanteer ook een vastendag in de week, maar een keer per dag voeren lukt bij mijn hond al helaas niet. Die eet al dagelijks 4% van haar lichaamsgewicht en om die hoeveelheid iedere dag in een maaltijd te geven zorgt er dan voor dat ze echt halve dagen ligt te verteren en je dus niets met haar kan ondernemen. Verder kan je op de vastendag sowieso geen zware inspanning met haar ondernemen, want je ziet haar dan echt voor je ogen afvallen.
Ik vind jouw voedingsmethode schitterend, maar zeker niet haalbaar voor alle honden. Iig niet voor de mijne!

groetjes Helen
Door Mongol
#193071
Met om de dag 4-5% lichaamsgewicht maaltijden laten onze honden soms nog wel eens wat staan. Dat geeft volgens mij aan dat de porties groot genoeg zijn (voor hun huidige inspanningsniveau).
Door Helen
#193110
[quote="Mongol"]
Met om de dag 4-5% lichaamsgewicht maaltijden laten onze honden soms nog wel eens wat staan. Dat geeft volgens mij aan dat de porties groot genoeg zijn (voor hun huidige inspanningsniveau).
[/quote]

Echt? Dat zou er hier gewoon ingaan hoor!
Door Stephanie
#208763
Nou ik ben 2 weken geleden begonnen met 1 x per dag voeren...maar dat bevalt helemaal niet. Jersey sliep alleen nog maar en Banjer had helemaal geen kleur meer in zijn snoet. Na 1,5 week aan kijken en denken dat ze gewoon moesten wennen. Ben ik nu weer terug op 2 dagen en t gaat weer helemaal lekker met ze !

Ken je naagaan als ik ze hier laat vasten... :o
Door Mongol
#211137
Toch opmerkelijk hoe verschillend honden kunnen reageren op de frequentie waarmee ze gevoerd worden.
Kennelijk is er geen vaste regel te geven, omdat dit voor elke hond weer anders kan zijn.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door