Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#1054973
Misschien komt mijn post ook wel verkeerd over. Ik bedoelde te zeggen dat ik het juist goed vind als mensen elkaar op gang willen helpen en steunen.

Niet iedereen is slim en handig genoeg (maar misschien is dat een kwestie van zelfvertrouwens) om aan de hand van een aantal artikelen zelf aan de slag te gaan. Ik weet dat ik het heel fijn vond dat er een leverancier bij mij in de buurt zit die erg veel levert en aan de hand van zijn producten heb ik destijds mijn eerste menu opgestelt. Maar ik kan me voorstellen dat als je niet in de buurt van zo iemand woont, dat het dan een veel grotere stap is om te beginnen. Je moet dan inderdaad slagers langs, slachthuizen af en veel meer je mannetje staan om te krijgen wat je wilt hebben. Daarvoor heb ik overigens wel heel veel respect. :) Maar als iemand je daar dan bij helpt, is dat misschien net het beetje extra dat je nodig hebt.
Door Lizzy
#1057105
[quote="dinnee"]
Ik vind het hardstike goed dat je dit doet. :) Ik ken genoeg mensen die het eng/moeilijk vinden op het begin maar die wel graag willen leren. Het geeft een steuntje in de rug als je samen iets kan leren, met iemand er bij die je vertrouwd en die je kan helpen.

Natuurlijk moeten ze het uiteindelijk zelf leren en ik heb er ook vertrouwen in dat dat gebeurd, maar waarom zou je niet iemand vragen om je te helpen? Soms vind ik het jammer dat mensen die hier komen en nog wat onzeker zijn meteen naar de bieb worden gestuurd met de mededeling 'je moet begrijpen wat je doet'. Dat komt soms over van: zoek het eerst maar zelf uit en als je dan nog vragen hebt praten we wel verder...

Maar... Dat is mijn persoonlijke mening.
[/quote]

Je schrijft anders dit, hierboven. En eerlijk gezegd he.... Waarschijnlijk geheel onbedoeld maar je trapt me daar behoorlijk mee op mijn hart. Met bloed zweet en tranen leggen we nieuwkomers hier dingen uit. Al 5,5 jaar. Dag in dag uit. Maar als mensen binnen komen waaien met "joh, ik heb 10 honden, doe mij even een menu voor alle 10", dan vragen we inderdaad of ze het beginnerstopic hebben gelezen.

Maar goed, ik hoop dat ook jij blijft helpen vragen en problemen en menu's te beantwoorden in de barf categorie. Want het zijn altijd dezelfde mensen daar, die hun ziel en zaligheid erin leggen om nieuwe mensen te begeleiden en te helpen. En dat groepje die-hards: is niet zo groot. De meeste laten zich voorlichten en vertrekken vervolgens. Dus dat groepje die-hards, die al kweet-niet-hoe-lang (sommige al 5,5 jaar) dag in dag uit de nieuwkomers helpen: die verdienen zo'n opmerking gewoon niet. Ga maar zorgvuldig in de barf-categorie kijken, en kijk dan eens goed in welke gevallen mensen naar beginnersdocumenten of bieb-documenten worden verwezen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 01 okt 2008, 07:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinnee
#1057228
Het spijt me...

Dat was niet mijn bedoeling. Ik weet dat hier een aantal mensen zijn die echt iedere dag er mee bezig zijn en er alles aan doen om te helpen. Ik wil zelf ook graag mensen helpen, maar omdat ik nog niet zo heel lang hier ben, ben ik er soms wat onzeker in.

Misschien heb ik het ook wel verkeerd geïnterpreteerd, dat mensen door gestuurd worden naar de bieb...

In ieder geval, ik wil graag mijn excuses aan bieden aan jullie allemaal.
Door Lizzy
#1057289
[quote="dinnee"]
Het spijt me...

Dat was niet mijn bedoeling. Ik weet dat hier een aantal mensen zijn die echt iedere dag er mee bezig zijn en er alles aan doen om te helpen. Ik wil zelf ook graag mensen helpen, maar omdat ik nog niet zo heel lang hier ben, ben ik er soms wat onzeker in.

Misschien heb ik het ook wel verkeerd geïnterpreteerd, dat mensen door gestuurd worden naar de bieb...

In ieder geval, ik wil graag mijn excuses aan bieden aan jullie allemaal.
[/quote]

Dank je! Dat is aardig van je!
Je had het vast zo niet bedoeld, maar het raakte me echt. Wij verwijzen niemand zo maar even naar de bieb van "bekijk het maar". Lees over een half jaartje die topics (waar we iemand verwijzen) nog maar eens terug. Dan begrijp je vast beter wat ik bedoel met "er komt iemand binnen waaien die nog niet de moeite neemt om 3 regels te lezen en vraagt : doe mij even een menuutje". De afgelopen 5,5 jaar hebben wij natuurlijk meer dan eens wel geholpen met het maken van menu's. En bijv. daarna NOOIT meer wat van de TS vernomen. Nog geen "dank je". En we hebben ook meegemaakt dat we voorkauwde en mensen aan de slag gingen, vervolgens een half jaar later meldde "mijn hond doet het niet lekker. Nee, vleesbot geef ik niet, dat vind ik eng. Iets vervangens voor calcium? Nee, dat heb ik ook niet gegeven". En daar leren we van. Ik blijf van mening dat het een slechte zaak is om mensen iets totaal voor te kauwen. Zodat ze niks meer zelf hoeven doen, nergens meer over na hoeven denken. Want ja, ze moeten begrijpen waarom ze de voedingsmiddelen moeten voeren. Dus nee, we laten beginners niet vallen. Maar we kauwen inderdaad ook niks voor. En dat is een keuze die we gemaakt hebben waar ik nog steeds vierkant achter sta. De ervaring heeft mij geleerd dat dat beter is.
Door Lizzy
#1057329
Overigens wil ik er nog 1 klein dingetje aan toevoegen, aan dit alles (dit geldt dus niet specifiek voor jou maar voor iedereen):

De hele essentie van het zelf samenstellen is juist dat mensen zelf weer het heft in handen nemen. Dat mensen zelf nadenken over wat een hond moet eten. Dat mensen zelf leren wat een hond nodig heeft. Dat mensen zelf snappen waarom ze al die dingen aan de hond moet voeren, zodat ze geen fouten kunnen maken. Dat mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat ze de hond voeren. Dat mensen zelf bepalen wat hun hond eet.

En met dit alles kunnen wij beslist helpen. Maar als mensen niet zelf willen nadenken, leren, de verantwoordelijkheden willen nemen: ook goed, maar voor die mensen bestaat er nou kant en klaar voer.
Door Staftime
#1057362
Ik ben het helemaal met je eens.
Mensen moeten het ook uiteindelijk allemaal zelf leren en zelf gaan doen.

Ik was dus ook absoluut niet van plan om voor altijd alles voor te blijven kauwen.
Het is eenmalig, en ik ga ze precies uitleggen wat ik in de voeding heb gedaan en waarom.
De percentages uitleggen en opschrijven voor ze, en vertellen waarom dat erin zit en waarom in die percentages.
En als ze dan nog vragen hebben zal ik ze doorverwijzen naar dit forum en nog een ander forum om meer te leren.
Natuurlijk wil ik ze zelf ook wel nog wat meer uitleggen, maar het is de bedoeling dat ze meerdere adviezen krijgen, en vandaaruit zelf gaan bepalen wat zij goed vinden.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door