Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Bullen
#1010175
Nou heb ik net het item van Spreeuwtje gelezen, en zat me te bedenken dat ook ik misschien wel te gemakkelijk geworden ben ik de afgelopen tijd.
Dit is wat ik voer.

Maandag    kippennekken      500 gram
                    lamshart              250 gram
Dinsdag      konijnenpoten      500 gram
                    paardenvlees      250 gram
Woensdag  Eendenruggen    400 gram
                    runder kopvlees  250 gram
Donderdag  zalmkoppen/
                    makreel of forel    500 gram
                    kiplever                100 gram
Vrijdag        Parelhoenkarkas  400 gram
                    haasvlees            250 gram
Zaterdag    kippennekken      500 gram
                    hertenvlees          250 gram
Zondag        pens (rund of
                    schaap)                500 gram.

Verder gaat er ongeveer twee keer per week 75 gram groentenmix(met noten) en twee keer per week een stuk fruit in.
Ok krijgen ze af en toe wat yoghurt, maar dat was het wel zo'n beetje.

Dit menu voer ik ongeveer twee maanden tot de nieuwe bestelling geplaats wordt, en dat pas ik het weer licht aan, maar eigenlijk alleen maar in de diersoorten en niet in de verhoudingen of hoeveelheden.
Mijn honden wegen rond de 25 kilo en ik hanteer ongeveer 3 %.

Dus jong- en lui graag commentaar op dit menu
Door brie
#1010206
Na een rekensommetje kom ik op het volgende:

vleesbot:  2300 gram (of 2800 als je de vis tot vleesbot rekent)  = ong 50%  (of 60.2 als je vis tot vleesbot mee rekent)
spiervlees: 1000 gram                                                                   = ong 24,5%
orgaan: 850 gram                                                                          = ong 18.3 %
overig: 200 gram (hier heb ik heb fruit ook mee gerekend)           = ong 4.3 %

(als je de vis tot compleet rekent en het met de rest meerekent veranderd er op zich niet heel veel aan de procenten)

Ik tel zo'n 10 diersoorten dus dat is prima!!

Persoonlijk denk ik dat er teveel pens in 1 week zit en te weinig ander orgaan. Wellicht een idee om kleine orgaanpakketjes te maken met zowel hart lever als nieren ed? Ik voer zelf om de week pens of vis, vind allebei in 1 week te veel. 
Ook vind ik 4.3 % overig wat weinig. Je zou wat extra eitjes of eendagskuikens kunnen geven.
verder qua vleesbot wel mooie afwisseling, ik zie nek, karkas, poten en ruggen staan. Je kan misschien wat meer afwisselen qua nekken ed, maar dat gaf je zelf eigenlijk ook al aan. (afhankelijk van de bestelling)

verder prima toch?
Laatst gewijzigd door brie op ma 21 jul 2008, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bullen
#1010987
Hai Brie, dank je wel.

Zie je wel, zo af en toe moet je effe checken.
18,3 % orgaan is idd wat hoog en daarvan is dan dus 10,3 % pens en 8 % overig.
Op dit moment voer ik lamshart, maar dat kan over twee maanden wel weer nieren zijn.
Het is een goed idee om orgaanpakketten te maken zodat de afwisseling wat gelijkmatiger wordt. Gaan we doen, en pens wordt 400 gram (ze zullen niet blij zijn)

Die 4,3% overig is een probleem wat ik niet op weet te lossen. Ik wurg ze twee keer in de week de groenten door de strot (bij wijze van spreken) en vaker zie ik dat echt niet zitten.
Fruit lusten we wel graag, maar dat wil ik nou weer niet vaker geven.
Een eitje wordt er wel eens tussendoor gegooid maar dat eten we alleen maar als het gekookt is, en dan vind ik af en toe wel genoeg (misschien twee keer per maand), overigens als ik het rauw voer wordt het een hele dag terug opgebraakt.
Eendagskuikens vind ik niet onder overige vallen, en verder krijg ik niet meer onderdelen voor “overig” verzonnen.
Dus als hier nog suggesties voor zijn dan graag.
Door brie
#1011072
Graag gedaan hoor  :D
Wat bij mij onder overig valt is:

kefir, honing, groentes, fruit, noten, zaden, eieren, eendagskuikens, eventueel suppelementen als visolie ed maar die geef ik niet. Dit moet toch voldoende zijn?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door