Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
#90381
Ik heb een receptje van mijn Barfing Border Terrier lijst vertaald:
beefcubes
1 kg mager rundergehakt of gemalen rundvlees
250 gr lever/hart/niertjes (een combi of 1 soort)
6 rauwe eieren met eierschalen
Lijnzaad olie of olijfolie
3 eetlepels kelp
gelatine blaadjes
Het vlees, de organen, de eieren met de olie worden in de blender gemalen, daarna de kelp en de gelatineblaadjes erdoormengen en de massa in een bakblik storten om er een meatloaf van te maken. Dit gaat in de vriezer tot het nog niet hard bevroren is. Dan kun je het bevroren meatloaf in blokken snijden met een electrisch mes.
Goed dit is het originele recept, nu wil ik er zelf gemalen kipkarkas door mengen om het calciumgehalte te verhogen, hoeveel carcas meng ik erdoor? De gelatineblaadjes laat ik vervallen en ik maak er ook geen meatloaf van maar verpak het gewoon meteen in afgepaste porties. Als ik het serveer doe ik er nog gf mix bij. Ik wil ditzelfde recept ook in kipvorm maken. Hoe lijkt dit recept? Nog iets aan veranderen?
Door 202spots
#90505
[quote="harns49"]
Ik heb een receptje van mijn Barfing Border Terrier lijst vertaald:
beefcubes
1 kg mager rundergehakt of gemalen rundvlees
250 gr lever/hart/niertjes (een combi of 1 soort)
6 rauwe eieren met eierschalen
Lijnzaad olie of olijfolie
3 eetlepels kelp
gelatine blaadjes
Het vlees, de organen, de eieren met de olie worden in de blender gemalen, daarna de kelp en de gelatineblaadjes erdoormengen en de massa in een bakblik storten om er een meatloaf van te maken. Dit gaat in de vriezer tot het nog niet hard bevroren is. Dan kun je het bevroren meatloaf in blokken snijden met een electrisch mes.
Goed dit is het originele recept, nu wil ik er zelf gemalen kipkarkas door mengen om het calciumgehalte te verhogen, hoeveel carcas meng ik erdoor? De gelatineblaadjes laat ik vervallen en ik maak er ook geen meatloaf van maar verpak het gewoon meteen in afgepaste porties. Als ik het serveer doe ik er nog gf mix bij. Ik wil ditzelfde recept ook in kipvorm maken. Hoe lijkt dit recept? Nog iets aan veranderen?
[/quote]

Hi Harns49
Wat is het verschil tussen mager rundergehakt of gemalen rundvlees....
en waarom mager gehakt ???

Ik denk dat de eierenschalen genoeg calcium bevatten in dit "recept".
Maar het is wel zo dat er elke maaltijd ei word gegeven.(Ik geef 3-4 eieren per week)
Inplaats van het vlees te malen kan je het ook in stukken snijden.
Wanneer je de eierenschalen weg zou laten,dan kan je er wel gemalen kippenbotten bijdoen.
Of anders gewoon 'n hele kip malen en geen eierenschaal.

Ik doe dus om de dag 'n ei in de bak,
Kelp doe ik altijd door de groentemix en de olie doe ik er ook in de bak bij...gelantine geef ik niet....
Dus ik weet niet wat er dan overblijft van het "recept" ???
Door ~Joke~
#90611
[quote="Lizzy"]
Hoe vaak wil je dit gaan geven?
Groetjes, Lizzy
[/quote]
Zo 1 of 2 keer in de week. Het leek me wel handig om iets kan en klaars te hebben liggen.
Door ~Joke~
#90613
[quote="202spots"]
[quote="harns49"]
Ik heb een receptje van mijn Barfing Border Terrier lijst vertaald:
beefcubes
1 kg mager rundergehakt of gemalen rundvlees
250 gr lever/hart/niertjes (een combi of 1 soort)
6 rauwe eieren met eierschalen
Lijnzaad olie of olijfolie
3 eetlepels kelp
gelatine blaadjes
Het vlees, de organen, de eieren met de olie worden in de blender gemalen, daarna de kelp en de gelatineblaadjes erdoormengen en de massa in een bakblik storten om er een meatloaf van te maken. Dit gaat in de vriezer tot het nog niet hard bevroren is. Dan kun je het bevroren meatloaf in blokken snijden met een electrisch mes.
Goed dit is het originele recept, nu wil ik er zelf gemalen kipkarkas door mengen om het calciumgehalte te verhogen, hoeveel carcas meng ik erdoor? De gelatineblaadjes laat ik vervallen en ik maak er ook geen meatloaf van maar verpak het gewoon meteen in afgepaste porties. Als ik het serveer doe ik er nog gf mix bij. Ik wil ditzelfde recept ook in kipvorm maken. Hoe lijkt dit recept? Nog iets aan veranderen?
[/quote]

Hi Harns49
Wat is het verschil tussen mager rundergehakt of gemalen rundvlees....
en waarom mager gehakt ???

Ik denk dat de eierenschalen genoeg calcium bevatten in dit "recept".
Maar het is wel zo dat er elke maaltijd ei word gegeven.(Ik geef 3-4 eieren per week)
Inplaats van het vlees te malen kan je het ook in stukken snijden.
Wanneer je de eierenschalen weg zou laten,dan kan je er wel gemalen kippenbotten bijdoen.
Of anders gewoon 'n hele kip malen en geen eierenschaal.

Ik doe dus om de dag 'n ei in de bak,
Kelp doe ik altijd door de groentemix en de olie doe ik er ook in de bak bij...gelantine geef ik niet....
Dus ik weet niet wat er dan overblijft van het "recept" ???

[/quote]
Ja je hebt gelijk, als je 1 keer gaat veranderen blijft er niet veel van over :(. Het leek me wel eens leuk om zo'n portie in 1 keer te maken zodat ik in noodgevallen iets kant en klaar's in de vriezer heb liggen.
Door Lizzy
#90627
Volgens mij kun je dat ook gerust doen hoor, en hoef je je ook niet zo strak aan hun recept te houden. Tenslotte gaat het om 1 a 2 maaltijden per week! Ik weet niet precies wat je voor de rest allemaal aan de hond geeft, maar ik zou meer dAAr naar kijken en het recept daar op aanpassen. Om een voorbeeldje te geven: als je de andere dagen al orgaanvlees geeft, dan zou je het orgaanvlees weg kunnen laten. Als je normaal veel groente voert, dan hoef je er die ene dag niet veel groente bij te doen. Als je normaal veel RMB's geeft en aan een ruim percentage zit, dan zou je eierschillen kunnen gebruiken ipv gemalen bot.

Groetjes, Lizzy
Door ~Joke~
#91875
Ik heb het recept gemaakt maar het resultaat valt me erg tegen. Het is een brij geworden. Ze kunnen het zo opslurpen. Vandaar natuurlijk de gelatineblaadjes [die ik niet heb gebruikt] Om alles in zakjes te verpakken was een dikke knoeiboel dus dit was niet voor herhaling vatbaar.....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door