Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door meesmerel1
#84576
Voor puppies gelden wel andere dingen dan voor volwassen honden (soort botten bijv.)!

Welkom hier!

groetjes,

Marije
Gebruikersavatar
Door Nitus
#84590
Hai Alma, welkom :). Als ik jou was zou ik helemaal overgaan op versvlees. De brokken dus niet meer geven. En je meer gaan verdiepen in zelf samenstellen. Dan kun je langzamerhand elke keer iets nieuws introduceren en dan is de overstap naar BARF niet zo groot. Lees de volgende onderwerpen ook maar eens, dat zijn discussies over het voeren van botten aan pups. Misschien heb je er wat aan.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 29;start=0
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 11;start=0
Gebruikersavatar
Door Nitus
#84598
O ja, de hoeveelheid versvlees zou voor een pup ongeveer 50 gr. per kilo lichaamsgewicht per dag moeten zijn. Dus als jouw pup 10 kg weegt zou hij 500 gr. Versvlees per dag moeten krijgen. Wordt hij te dik dan ga je wat minder voeren, vind je hem te mager dan geef je hem wat meer. Maar dan heb je een uitgangspunt. Succes! :)
Door @lma
#84650
Hoi allemaal,

Hartstikke bedankt voor jullie adviezen. Ik ga eerst over op volledig vers en ga mij ondertussen verdiepen in het Barfen. Jullie horen nog van ons hoe dat verder gaat! :)
Dit forum is trouwens idd geweldig!!!

Gr. Alma en Boy
Door Lizzy
#84752
Hoi Alma, volgens mij heb je nu een perfect plan! Eerst over naar een goed merk versvlees en je in lezen in de zelf-samenstel-materie.

Want, je hebt een pup. Dus het is hartstikke belangrijk dat je het in 1 keer goed doet. Hij krijgt geen 2de kans om op te groeien! En op versvlees kan hij beginnen een gezonde, mooie, grote hond te worden, zonder groeipijnen (tenminste, vooropgesteld dat je een fatsoenlijk merk geeft).

Als je dan op versvlees staat, dan kun je beginnen met 1 dag per week zelf te gaan samenstellen. Wanneer je 1 dag in de week zelf samenstelt, komt de samenstelling van zo'n menu niet zo heel krap. En, je kunt jouw pup nu op een goede/langzame manier leren om botten te eten (en te verteren). Botten en brokken verteren slecht in combinatie van elkaar. Ik zag dat al een paar keer staan en ik wil dat nogmaals bevestigen.

Goed, op zo'n dag dat je zelf gaat samenstellen, dan zou je bijv. kippennekken + een groentemix + rauw eitje kunnen geven. Of hele/rauwe sardientjes + groentemix en een lepel huttekase. Ik noem nou maar wat. Maar, houd in de gaten dat de meeste versvleesmerken een flink portie orgaanvlees bevat. Naar mijn smaak soms TEveel. Ik zou dus zelf geen maaltijden gaan samenstellen (zolang je versvlees geeft) die orgaanvlees bevat. Ik zou louter werken met spiervlees, vis, groentemixen, rauwe eieren, zachte/geschikte botten (in de bibliotheek van Barfplaats staat een document "honden en het eten van botten" en da's wel verstandig om door te worstelen), beetje zuivel, beetje rauwe nootjes en zaden, etc. Maar eigenlijk dus DIE dingen die niet of weinig of nauwelijks voorkomen in de maaltijden die je zelf samenstelt.

Goed, hoe vaker je zelf gaat samenstellen, hoe beter je je aan de "regels" moet houden. Je kunt bijv. de methode van Ian Billinghurst volgen:

60% rauwe vleesbotten (50% bot en 50% vlees)
15% - 20% rauwe groentemix en fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% gezonde tafelrestjes en/of supplementen

Of je volgt Tom Lonsdagel's methode of die van Mogens Eliasen. Ik denk dat het bijv. altijd een goed idee is om van de verschillende methodes kennis te nemen en te kijken wat JOU het meest aanspreekt.

Groetjes, Lizzy
Door @lma
#84757
En op versvlees kan hij beginnen een gezonde, mooie, grote hond te worden, zonder groeipijnen (tenminste, vooropgesteld dat je een fatsoenlijk merk geeft).

Hoi Lizzy,

Ik geef hem AHV vleespens compleet. Ik weet niet of dat een fatsoenlijk merk is. Heeft iemand daar ervaring mee?

Gr. Alma
Door Peet
#84782
Zoooo....en zo kwam het weer helemaal goed....ondanks de communicatie-verwarring in het begin....

Goed hoor Alma, dat je overgaat naar vers en Barf, je doet je pup er echt een plezier mee!
Heel veel succes en leesplezier!!
Peet
Door Lizzy
#84791
Hoi Alma, ik heb persoonlijk geen ervaring met AHV. Ik zie/lees en hoor wel mensen die tevreden zijn maar er zijn ook mensen niet tevreden (en volgens mij is dat bij ieder versvleesvoer).

Ik denk dat het belangrijk is dat jij kijkt hoe jouw puppy het op AHV doet. Als hij goed (langzaam) en gelijkmatig groeit, als hij goede ontlasting heeft, als hij lekker in zijn velletje zit, dan is het goede voeding voor jouw hond.

Groetjes, Lizzy
Door laura
#84792
Wat ik gelezen en gehoord heb is dat er meer van gevoerd moet worden t.o.v. andere kvv
Door Marion
#85101
beetje Off-topic, maar Alma, kom je toevallig uit de regio Breda omdat je AHV voert?? :)
Laatst gewijzigd door Marion op do 22 apr 2004, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door @lma
#85280
[quote="Marion"]
beetje Off-topic, maar Alma, kom je toevallig uit de regio Breda omdat je AHV voert?? :)
[/quote]


Nee, ik woon in een dorpje vlak bij Assen, maar de fokker waar wij onze pup vandaan hebben voerde AHV zodoende :)
Door Marion
#85326
[quote="Alma"]
[quote="Marion"]
beetje Off-topic, maar Alma, kom je toevallig uit de regio Breda omdat je AHV voert?? :)
[/quote]


Nee, ik woon in een dorpje vlak bij Assen, maar de fokker waar wij onze pup vandaan hebben voerde AHV zodoende :)
[/quote]

oke ;D ;D ;D ;D
Door Ollie
#85404
[quote="Alma"]
[quote="Marion"]
beetje Off-topic, maar Alma, kom je toevallig uit de regio Breda omdat je AHV voert?? :)
[/quote]


Nee, ik woon in een dorpje vlak bij Assen, maar de fokker waar wij onze pup vandaan hebben voerde AHV zodoende :)
[/quote]

Vlakbij Assen, Oooh dan woon je ook niet zover bij mij vandaan. Ik woon in Oosterwolde! ;D
Door @lma
#85485
[quote="Ollie"]
Vlakbij Assen, Oooh dan woon je ook niet zover bij mij vandaan. Ik woon in Oosterwolde! ;D
[/quote]

Hé leuk :D, ik woon in Annen, dat is dan idd niet zo ver van elkaar!!
Door @lma
#93775
vandaag voor het eerst een beetje geknutselt.....vond het wel spannend ;). heb een groentemix gemaakt van bietjes, worteltjes, andijvie, beetje knoflook en broccoli, daardoor wat huttenkase gemengd. 200 gr. kip braadsticks in de bak gedaan (zonder het botje, heb hem erop laten kauwen terwijl ik het vasthield, leek mij nog best hard, toen de voorhamer er maar eens op losgelaten ;D maar toen ik het bot bekeek zaten er aardig scherpe stukken bij dus durfde het niet aan) en toen maar afwachten. nou, dat viel dus 100 procent mee, want toen ik de zooi van het mixen etc. nog aan het opruimen was had hij zijn bak allang leeg :o :o
maar het was het waard,zeker weten, gaan we vaker doen :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door