Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kody
#779061
Mijn kleine monster wordt over een paar dagen 1 jaar. Sinds hij 6 maanden is geef ik heb barf afgewisseld met kvv (meestal om en om per dag).
Volgens mij gaat er erg goed, maar als ik zie hoe fanatiek sommigen hier percentages berekenen, oei oei dat doe ik echt niet. En dan al die verschillende diersoorten die gegeven worden, er zijn er bij mij al een paar afgevallen,aangezien mijn schatje het niet at (haas, konijn, patrijs, eend). Ik blijf wel steeds nieuwe dingen proberen (paard bevalt erg goed), maar meestal zijn het maar een paar soorten vlees die ik voer.
Dan nu de feiten:
mijn hondje is dus 1 jaar (minus 4 dagen) en weegt +/- 30 kilo
Hij krijgt per dag 700 gram voer dat bestaat uit:

100 gram groente (gekookt en gepureerd, rauw gepureerd eet hij echt niet. Soorten: sperziebonen, broccoli, bloemkool, beetje spinazie, af en toe aangevuld met 1 aardappel of een beetje rijst + af en toe een half teentje knoflook)
100 gram orgaan (meestal pens, 1x per maand hart en 1x per week gebakken kippenlevers)
+/- 250 gram vlees (riblappen, paardevlees, smuldier enkelvoudig rund, kipfilet, sardines, makreel). Een ei (1x p.week) of wat huttenkase trek ik half af van het vlees en half van het bot
+-/ 250 gram bot/vleesbot (kipkarkas, runderknars, geitenrib, lamsrib)
of ik doe ook wel 500 gram kippenbouten (vlees en bot dus) als dat zo uitkomt.

of

smuldier pens compleet 500 gram aangevuld met 100 gram groente en soms 100 gram bot voor het kauwen (niet voor het calcium want dat zit al in smuldier compleet) of een ei (voor de variatie).

Soms verander ik de verhouding bot/orgaan een beetje, als z'n ontlasting hard of juist te zacht is.

Ik krijg ontzettend veel complimenten dat mijn hond er zo goed uitziet (mensen stappen soms van hun fiets om te kijken  :)). Medische problemen die ik heb gehad met de hond:
-1 kleine ontsteking in de mond na een kleine verwonding aan een scherp stuk runderknars, was na een paar dagen over
-ontstoken voorhuid toen ik een tijdje minder groente gaf, ging gelijk (praktisch) over toen ik weer meer groente begon te geven
-1 teek die ik helaas wat slordig heb verwijderd, heeft gelukkig niet tot een ontsteking geleid, de dierenarts zegt dat het niet erg is (ik hoop maar dat hij niet met iets besmet is ofzo)
Door Lizzy
#779066
Nou, je menu ziet er prima uit! En als je ook versvlees geeft (zo ongeveer de helft) dan hoef je ook helemaal geen percentages te berekenen hoor. Gewoon opletten dat je niet teveel orgaanvlees geeft (want dat zit al in versvlees, in ruime mate) en verder lekekr afwisselen, zoals jij dat nu doet. Ik vind het geweldig om te lezen dat jouw kleine monster het zo fantastisch doet! Super!!! Vet compliment voor jezelf :)!
Door Kody
#779070
Dank je. Je blijft toch altijd bang dat je het niet goed doet, maar het beste bewijs is natuurlijk de hond zelf en die lijkt erg tevreden te zijn.

Overigens heb ik aanstaande zondag een reunie van de fokker en dan zie ik ook een aantal broertjes en zusjes van mijn hond. Ik zal de baasjes allemaal vragen wat ze voeren en wat voor medische problemen ze eventueel hebben gehad, voor een vergelijkend onderzoek. Ik zal de resultaten hier posten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door