Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#74773
[quote="sylvia"]
Anna sommige mensen op dit forum zeggen de dingen gewoon zoals zei ze zien,en de opmerking van Angelique is op geen andere manier uitlegbaar dan wat er staat,en zegt hetzelfde als alle waarschuwingen die tegen iedereen gezegd wordt ga je eerst verdiepen en geef eerst een kvv en ga beginnen met 1 dag knutselen en ga dat uitbreiden naar meer,naarmate je kennis over zelf samenstellen groeit.Als je zo maar wat aanknoeit en je honden gaan tekorten oplopen dan heb je ook zoiets van,hallo hadden ze me daar niet kunnen zeggen dat ik verkeerd bezig ben.Ennehh niet zo lichtgeraakt de soep wordt vaak niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend :D
[/quote]

Is duidelijk Sylvia, dank voor je reactie ;)
Door Anna Penta
#74774
[quote="Helen"]
Anna, even ter verheldering, , mocht dat nodig zijn. Mijn commentaar op jouw menu in deze categorie is niet bedoeld als negatieve kritiek, enkel als mijn mening over het betreffende menuutje.

groetjes Helen
[/quote]

Weet ik Helen. Ik heb jouw bijdrage ook alleen maar gewaardeerd hoor. Ik vond hem zelfs heel nuttig. Verder had ik overigens met niemand moeite. En met wie ik dat wel had, die heb ik er inmiddels op aangesproken ;D
Door Leo
#74775
<<Zal verder ook geen menu's meer posten, hier heb ik geen trek in. >>

Dat vind ik onzin hoor Anna, waarom zou je geen menu's meer posten? er zijn meer mensen op dit forum, die dat misschien wel leuk vinden om te lezen, of over na te denken en/of te reageren!

Grts Leo
Door Anna Penta
#74803
[quote="Leo"]
<<Zal verder ook geen menu's meer posten, hier heb ik geen trek in. >>

Dat vind ik onzin hoor Anna, waarom zou je geen menu's meer posten? er zijn meer mensen op dit forum, die dat misschien wel leuk vinden om te lezen, of over na te denken en/of te reageren!

Grts Leo
[/quote]

Hoi Leo, daar heb je ook wel weer gelijk in. Denk overigens ook wel dat de meerderheid gewoon op een positieve manier wil bijdragen of het alleen maar lezen om van de reacties te leren.

Dan heb ik hier alvast een vervolg op mijn eigen menu: ik merkte dat de rijst en de linzen niet goed verteerd zijn. Zal proberen nog wat info te vinden over de voedingswaarde van bruine rijst voor honden (de meningen lijken hier echt over verdeeld). Zal ik het nog eens geven, dan in elk geval in een andere samenstelling en ik zal het of tot pap koken of pureren. Overigens weet ik niet of 7-korenvlokken hier wel goed worden verteerd. In witte rijst geloof ik eigenlijk niet zo, zit volgens mij te weinig in.

En ten slotte (het belangrijkst): mijn hondjes hebben het vegetarisch experiment goed doorstaan. Niet alleen leven ze nog, ze zitten ook nog steeds boordevol energie ;D
Laatst gewijzigd door Anna Penta op zo 04 apr 2004, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#74847
En ten slotte (het belangrijkst): mijn hondjes hebben het vegetarisch experiment goed doorstaan. Niet alleen leven ze nog, ze zitten ook nog steeds boordevol energie
ik heb 29 jaar gerookt,waarvan de laatste paar jaar ruim 2 1/2 pakje per dag ik leef ook nog maar dat zegt niet dat het zo gezond is wat ik gedaan heb.Je vega menu zal aan 1 dag ook niets uitmaken,hier krijgen ze een dag ook wel een niets,vallen ze ook niet dood om en zijn ze ook nog boordevol energie ,alleen alle dagen niets eten is een doodlopende weg.
Door Anna Penta
#74856
sylvia schreef: ik heb 29 jaar gerookt,waarvan de laatste paar jaar ruim 2 1/2 pakje per dag ik leef ook nog maar dat zegt niet dat het zo gezond is wat ik gedaan heb.Je vega menu zal aan 1 dag ook niets uitmaken,hier krijgen ze een dag ook wel een niets,vallen ze ook niet dood om en zijn ze ook nog boordevol energie ,alleen alle dagen niets eten is een doodlopende weg.
Weet ik wel Sylvia ;)

Deze week weer volop verse vis, verse lappen vlees, a little orgaanvlees, volop groenten, beetje fruit, yoghurt, noten, zaden, botten, ga zelfs voorzichtig beginnen met kip. Dit alles afgewisseld met energique. De vegamenu's laat ik voorlopig even voor wat ze zijn. Was desalniettemin heel leerzaam. En ben hoe dan ook blij dat ik het hier aan de schandpaal heb genageld ;D

Ben er weer wijzer uitgekomen :D
Door Janet
#75079
Het is geen schandpaal, gezien de reacties, lijkt me. Ook de kritiek van Angelique is een reactie-met-inhoud, al komt het wat bot over. Dat heeft niets met "frustraties" of zo te maken en dat kun je wat mij betreft buiten het forum houden (lang leve de PB ;)).

Je vraagt wat "men" vindt van jouw vegatarische menu voor een carnivoor. Hoewel het door sommige mensen (boekschrijvers m/v) gepropagandeerd wordt om een vleesloze dag per week in te stellen, zijn anderen het hier juist helemaal niet mee eens. Conclusie: ook de "geleerde" mensen spreken elkaar tegen. Dan kun je nooit verwachten dat iedereen hier jouw "vega-proef" toejuicht, dat is gewoon niet reëel. Pik uit de reacties op waar je daadwerkelijk iets mee kunt én wat ook nog in het belang van de hond is, dan komt het vanzelf wel goed.

Je hebt in het begin heel erg benadrukt dat je zelf vegetarisch bent (wat niet erg is) en of een hond dat "dus ook kan hebben" (wat wél erg is). Wil je per sé een vegetarisch menu, houdt dit dan op 1 dag per week en kijk bijzonder goed naar de samenstelling van deze maaltijd. Anders heeft de hond er gewoon helemaal niets aan, al zal hij/zij er niet direct aan doodgaan. Op de lange termijn regelmatig dit soort maaltijden instellen (meer dan eens per week), is absoluut af te raden vanwege een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

Nogmaals, rijst en linzen tegelijkertijd en dan ook nog tofu én 7-korenvlokken er bij... ik heb hier mijn twijfels over. Ik zou dan zelf gaan voor 1 koolhydraatbron van maximaal 20% van de totale maaltijd en de rest groenten (of fytomix/kruidenmix), een eitje, wat yoghurt etc.
Door Anna Penta
#75082
Hoi Janet, ik heb je reactie met belangstelling gelezen. Een vegetarische dag voor de hond blijkt inderdaad iets te zijn waar (zoals zoveel dingen) de meningen sterk over verdeeld zijn. Overigens heeft het feit dat ikzelf vegetarier ben niets te maken met mijn experimentele vegamenu. Ik had er zelf eerlijk gezegd niet eens aan gedacht een vegetarisch maaltijd te geven aan mijn honden maar las erover. Ik heb zelfs ook nooit gevraagd of een vegamenu wel of niet goed was voor de hond. Ik vrees dat sommige dingen nu een beetje een eigen leven zijn gaan leiden. Dat ikzelf vegetarier ben wil beslist niet zeggen dat ik wat dan ook aan mijn honden wil opdringen!

Verder was het zeker niet mijn plan om rijst EN 7-korenvlokken te geven. Het is of het een of het ander. Nu denk ik eerlijk gezegd dat ik niet snel rijst of granen meer zal geven maar eerder een klein beetje macaroni. Dit omdat dit veel beter blijkt te verteren.

Ik ben blij met alle tips die ik heb gekregen. Ook het menu dat Helen voorstelde zie ik wel zitten. Maar nogmaals, voorlopig zal het weer een en al vlees, vis en groenten zijn wat de klok slaat.
Gebruikersavatar
Door chooky
#75083
Op zich is peulvruchten in combi met rijst niet zo erg. Zoals Lizzy al schreef vullen calcium en fosfor elkaar aan, en bovendien zijn de aminozuren aanvullend op elkaar.
Ik zou echter de granen en rijst zoveel mogelijk ik vlokvorm geven, of eventueel kun je proberen om ze zelf te spruiten. Dit zou ik ook doen met de peulvruchten. Koop ze gespruit of doe dat zelf. Alss je ze dan maalt zijn ze goed verteerbaar en leveren ze ook nog eens meer op (je geeft dan namelijk 'levend' voedsel in plaats van doodgekookt).
Tofu zou ik weglaten. Is niet echt makkelijk verteerbaar. Ik heb ook weinig goeds gelezen over soja en de invloed daarvan op honden.
Je zou eventueel (want de vlokken moet je een nachtje laten weken) wat geitemelk (liefst rauw) toe kunnen voegen, of geitekwark.
Ik zou het menu ook zeker niet vaker dan 1 keer per week geven. Ik geef nog minder vaak vleesloze dagen, maar dat komt doordat Chooky het minder graag eet als de andere dingen.
Door Anna Penta
#75084
Hé Chooky, dat zijn nuttige tips! Die sprouty zie ik zeker zitten, zal ik kopen. Misschien kan ik ze pureren met 7-korenvlokken en er dan geitenkwark bij doen. Tofu geef ik zeker niet meer, ik hoorde dat natto wel goed is.

Ik denk zelf aan een vegetarisch menu per 2 weken. Maar de tijd zal uitwijzen of het een succes is. Zo niet dan stop ik ermee.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door