Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door marsieyenna
#654089
Sinds een week of 2  eet xayenne geen brokken meer.
Krijgt ze op dit menu wat ze nodig heeft ?
Willen jullie eens kijken wat ik anders aan haar menu  moet veranderen.
Ze weegt 25 kilo, maar is zeker niet te zwaar. Ze is een actieve lhond.
Ze heeft nog moeite met lamsribben, overgeven en/of diarree.

maandag : 450 gram kippenpoten
                  100 gram lamslever
                  120 gram groente mix , dat is elke dag anders maar in de hele week krijgt ze
                                                        pompoen,broccoli,bietjes,wortel,komkommer,snijbonen,
                                                        paprika,boontjes,andyvie,bloemkool,banaan,appel,peer
                   100 gram tafelrestjes : kaas, yoghurt,pasta, noten,brood.

dinsdag  :  300 gram paardevlees en 100 gram lamsrib ( dat wil ik opbouwen, omdat ze dat nog
                  niet goed verdraagt)
                  100 gram runderhart
                  120 gram groente
                  100 gram tafelrestjes

woensdag : pensdag ongeveer 750 gram vuile pens

donderdag    250 gram kippevleugels en 200 gram rundvlees
                     100 gram lamshart
                     120 gram groentemix
                     100 gram tafelrestjes

vrijdag :  450 gram zalmkop soms iets meer soms iets minder
               100 gram kippelever
               120 gram groente
               100 gram tafelrestjes

zaterdag :  300 gram rundergehakt 100 gram lamsrib
                  100 gram kippehart
                  120 gram groente
                  100 gram tafel restjes

zondag : 2 keer 400 gram smuldier  compleet
Gebruikersavatar
Door Nitus
#654139
Ik tel 5 verschillende vleesbronnen dus dat is heel mooi!

Heb even een rekensommetje losgelaten op je menu (heb de smuldier even buiten beschouwing gelaten want dat is al compleet).
In totaal voer jij je hond 4400 gr. daar van is
1350 gr= 31% Vleesbot
1150 gr= 26% orgaan
800 gr = 18% spiervlees
600 gr = 14% groentes
500 gr= 11% diversen

Ik zou proberen iets meer vleesbot (ongeveer rond de 50%) te gaan voeren en iets minder orgaan (rond de 15%). Als tafelrestjes zou ik het brood, pasta en de kaas schrappen. Noten zijn wel gezond, en yoghurt daar zijn de meningen over verdeeld, hier krijgt Gitte het wel om haar medicijnen doorheen te mengen. Dus als jouw hond het lekker vind, prima, maar ze hebben het niet echt nodig.

je schrijft dat ze van lamsribben aan de diaree raakt, maar misschien komt dat ook door het kleine percentage bot bij die maaltijd, 100 gr. lamsribben op 300 gr vlees en 100 gr orgaan, dat zou dus ook de oorzaak van dunne poep kunnen zijn :-\, of is het echt diaree (waterdun)?
Door marsieyenna
#654158
Ik gaf eerst hogere percentages lamsrib, ongeveer de helft lamsrib en  de helftnrundvlees, maar dan had ze eerst een stukje goede ontlasting en daarna diarre, Ze poepte dan ook 's nachts binnen, dus ze kon het niet ophouden
Gebruikersavatar
Door Nitus
#654163
Oja, da's niet prettig... maar als ik het goed begrijp zijn dat kale ribben? Zou proberen of je niet een keertje aan bevleesde ribben kan komen. Het zou ook maar zo kunnen dat jouw hond het niet goed op lalmsribben doet hoor. Maar als ik het goed begrijp doet ze het nu met een lager percentage lamsrib wel goed? Zoja, dan zou ze idd misschien langzaam moeten wennen. Lamsvlees is ook tamelijk vet.
Door marsieyenna
#654791
bij het berekenen van de percentages komt het orgaan inderdaad hoog uit, maar ik dacht dat ik de kvv dag en de pensdag buiten de totale berekening kon laten.
Ik weet niet hoe het dan uitkomt ?
Overigens ga ik de lamsribben langzaam meer geven, daarna ook kalfsrib.
Is het dan beter ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#654886
De kvv heb ik ook buiten de berekening gelaten, maar de pens niet, pens is een orgaan.
Als je meer botten gaat voeren dan veranderen de percentages, als je dan orgaan vervangt door vleesbotten dan kom je al een eind in de goede richting.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door