Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#635799
Truus deze morgen een stuk of 8 kippennekken gekregen en wat tafelresten van gisteren.

De tafelresteven bestonden uit: Bruine korte korrelrijs en een verse mexicaanse roerbak groentenmix. Dit alles is met oliefolie roergebakken, zonder verdere toevoeging van zout of peper...

Bij het klaarmaken van maak ik alleen gebruik van kruiden en evt peper.

Je had haar reactie moeten zijn toen ik alles bij elkaar in haar etensbak aan het doen was 8)

T was dolle pret voor haar! en draaide ze uit enthousiasme een paar rondjes om haar as ;D

vanavond krijgt ze weer brokken..

even een vraag over die konijnenbraadstukken: kan ik die heel aan haar geven? of doe ik er goed aan om ze in stukken te hakken met een hak mes?
Door Ramona
#636201
Het konijnen vlees heb ik maar in 3 stukken gehakt met een hakmes, aangezien het voor Truus de eerste keer is dat ze zo'n groot stuk vlees krijgt...

Ik heb hier een stuk van gegeven, was een flink stuk van ongeveer een ruime 250 gram, met wat orgaanvlees (lever en maag) en nog wat tafelrestjes...

Ze wist zich geen raad met de brokken vlees, wel grappig ;D Ze pakte twee flinke stukken uit haar eetbak en legde ze op de grond, waarna ze mij met een groot vraagteken op haar gezicht aankeek, alsof ze wilde zeggen: ,,wat moet ik hier nou mee doen? ???" Uiteindelijk begon ze toch maar te happen en te kauwen. Ze heeft er erg goed op gebeten en fijn gekauwd. alles is uiteraard met smaak naar binnen gegaan! en wat een enthousiasme zeg over haar etensbak :D

Het overige orgaanvlees heb ik maar in porties verdeeld met soms rond de 90 gram en sommige porties rond de 180 gram. Alles wel gemengd: hart, lever, maag. Soms gemegd per 2 soorten orgaan, soms alleen 1 soort orgaan en dan weer alles bij elkaar.

Ik ben om te beginnen toch maar uitgegaan van 2% van haar lichaamsgewicht, omdat wij er nu toch nog brokken bij geven en ik mij eerst nog goed wil orienteren op het hele gebeuren, voordat ik helemaal omstap op barf...
Door Ramona
#636989
@Roefus: helemaal vergeten om op je posting in te gaan :-[

wat kan ik precies onder spiervlees verstaan? is dat gewoon zoiets als bijv kipfilet? runderfilet....

Vandaag ben ik op de markt geweest en heb ik nog een verse forel gekocht voor haar. Wel ontdaan van zijn ingewanden (dit is neem ik aan niet erg?) Heb nog een haantje gekocht, wat kippenvleugels en kippendijen in mooie stukken gehakt...

Kippennekken had hij helaas nog niet, maar kreeg hij wel nog binnen...

Die meneer zij al direct dat ik die haan niet zou mogen geven, vanwegen die botten die volgens hem kunnen splinteren... Heb ik hem even kunnen uitleggen over het barfen waar ik mij uiteraard nog goed in het verdiepen ben... t was hem niet bekend, maar aan zijn gezicht te zien vond hij het maar niets :o

Er lag ook mooi kalkoenvlees, maar daar heb ik maar overheen gekeken ;)
Door roefus
#637048
[quote="Ramona"]
@Roefus: helemaal vergeten om op je posting in te gaan :-[

wat kan ik precies onder spiervlees verstaan? is dat gewoon zoiets als bijv kipfilet? runderfilet....

Vandaag ben ik op de markt geweest en heb ik nog een verse forel gekocht voor haar. Wel ontdaan van zijn ingewanden (dit is neem ik aan niet erg?) Heb nog een haantje gekocht, wat kippenvleugels en kippendijen in mooie stukken gehakt...

Kippennekken had hij helaas nog niet, maar kreeg hij wel nog binnen...

Die meneer zij al direct dat ik die haan niet zou mogen geven, vanwegen die botten die volgens hem kunnen splinteren... Heb ik hem even kunnen uitleggen over het barfen waar ik mij uiteraard nog goed in het verdiepen ben... t was hem niet bekend, maar aan zijn gezicht te zien vond hij het maar niets :o

Er lag ook mooi kalkoenvlees, maar daar heb ik maar overheen gekeken ;)
[/quote]

Spiervlees is feitelijk al het vlees wat het skelet bij elkaar houdt  ;)
Dus eigenlijk al het 'normale' vlees: runderlappen, kipfilet, schapenvlees, lamsvlees, kalkoenfilet enzovoorts enzovoorts.
Gewoon alle vlees, dus.
En dat mag je allemaal geven behalve varkensvlees.

Om het niet 'te duur' te maken, kiezen veel mensen onder andere voor 'runderkopvlees'.
Als je daar een goed adres voor vindt, maakt dat het 'kostenplaatje' al weer een redelijk stuk lager.

Vis kun je ook onder spiervlees rekenen, tenzij je zalmkoppen voert ofzo, want die bevatten ook redelijk veel bot (en dan valt het dus onder 'vleesbotten').

Orgaanvlees komt van de organen van een dier (de naam zegt het al).
Dus dat is bijvoorbeeld:  pens, hart, lever, nier.

Succes op de markt en overal  :D
Door Ramona
#637050
hey, bedankt! dat is dan weer een stuk duidelijker :D

Organenen e.d. heb ik al ingeslagen, zo ook het andere wat ik weer van de markt heb meegenomen...

nu alleen nog een adres waar ik runderkopvlees kan krijgen...

die forel vond ik overigens niet duur: 1.25 euro voor 1 vis en 5 of 6 voor maar 5 euro, dat is niet duur neem ik aan. En ze waren toch redelijk groot van formaat.

toch wel een 20 cm schat ik zo...
Door Ramona
#637162
daar had ik al idd op gekeken en er zijn idd adressen in de buurt, waarvan ik er een al bezocht heb, maar daar kom ik geregeld. Met die andere zou ik eens tel. contact op moeten nemen, aangezien het daar op bestelling gaat.

die forellen gingen per stuk, die hadden geen kiloprijs. Die hele vissen gaan hier vaak per stuk, alleen de filet, die betaal je per kilo...
Door Ramona
#637534
Vanmorgen heeft Truus weer heerlijk barf te eten gekregen...

Truus krijgt dus om te beginnen 600 gram en ik heb haar t volgende gegeven:

342gram vleesbot: kippenvleuges en kippendijbeen,
168 gram orgaan: hart, lever, maag,
90 gram groeten/fruit: sperziebonen (lichtjes gekookt), wortel (helemaal geraspt) appel (helemaal geraspt)

Volgens mij ligt het eten van bonen niet alleen de meeste mensen niet, maar Truus dus ook niet :o...

Nu kwam ik bij het omrekenen tot de volgende percentages:

57%vleesbot,
28% orgaanvlees,
15% groenten/fruit.

Nu heb ik alleen een grote blunder gemaakt :-\ IK heb haar dus die 600 gram al deze morgen geven :-[ Niet erg slim dus...

Aan variatie heb ik nog niet zo veel vlees, aangezien ze er ook nog brokken bij krijgt...

Nu wilde k deze avond spiervlees geven, maar daar zie ik maar vanaf en geef ik haar dit anders morgen maar...

Zit ik een beetje goed met de percentages? :D
Door Lizzy
#637678
Ik zou zelf toch niet de percentages per dag gaan berekenen. Daarvoor maak je het jezelf te ingewikkeld. Bovendien zegt het ook zo weinig. Ik zal het proberen uit te leggen: je hebt nu 57% vleesbot en 28% orgaanvlees gegeven. Op zich is dat beide erg hoog. Maar, als je morgen/overmorgen/de-dag-daarop heel weinig vleesbot en orgaanvlees geeft, dan kan het zijn dat als je aan het eind van de week gaat rekenen, je op te weinig orgaan/vleesbot in deze week hebt gegeven. Dat is nog niet zo'n ramp, maar doe je dat de week erop weer en de weken erop weer, krijgt je hond structureel te weinig vleesbot/orgaanvlees binnen. Ik zou het dus laten bij 1 keer per week je percentages ongeveer bekijken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 sep 2006, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ramona
#637724
die maaltijd wat ze toen heeft gekregen (met die rijst en roerbakgroente) ging er als (weet het spreekwoord niet meer).....in! Ze vond het wel heerlijk, maar er zat geen prei in.

Ik heb ook gebrepen dat ik haar daar niet echt goed mee heb gedaan, aangezien je het idd eerst moet malen, omdat een hond de belangrijke enzymen er zelf niet uit kan halen door er alleen op te kauwen. En aangezien veel honden al niet echt kauwen op kleiner grut, gaat dat natuurlijk erg moeilijk...

@Lizzy: Dan zou ik voor mijzelf en voor haar uiteraard een weekschema samenstellen om het dan te berekenen. Het is dan handig dat ik de brokkendagen en de barfdagen duidelijk indeel.

Truus krijgt er nu een natuurlijke brok bij. Voor nu had ik voorgenomen om dan bv 1 dag barf, 1 dag brok en dat om en om te geven bv.

De reden waarom ik dit doe is omdat ik mij uiteraard eerst goed wil orienteren op t gebied van barf, welke groenten ze bv wel mag en welke niet, zo ook met het vlees e.d. Dat ik ook eens rond kan gaan bellen en meer op de hoogte kom van de prijzen enz.

Wat ik wel al wil gaan doen is een weekmenu gaan samenstellen, zodat ik wel gericht kan gaan kijken naar de middelen wat ik nodig heb om een zo volledig mogelijke maaltijd voor Truus klaar te kunnen maken.

Zo heb ik bv nog vragen als: kun je ook diepvriesvis kopen (filet)? of bijvoorbeeld diepvriesgroenten? Nu weet ik wel dat de nutrienten in diepvriesvis iets minder is dan bv echte verse vis van de markt...
Kun je de menu's die worden doorgeven door anderen als richlijn gebruiken voor het samenstellen van je eigen menu? (t is natuurlijk niet de bedoeling dat je alles precies overneemt, maar dat je wel kunt kijken naar hoe de ander het doet en aan de hand daarvan je eigen menu kunt samenstellen.


Wat de percentages betreft, die waren idd aan de hoge kant, omdat ik zo geconcenteerd was op die 600 gram, dat ik haar die 600 gram als volledig deze morgen heb gegeven :-\ Ik vond het al erg veel... :o

Met de middelen wat ik nu heb, zou ik voor Truus ook nog niet echt een volledige maaltijd kunnen samenstellen, aangezien ik tot nu toe alleen nog orgaan, vleugel, dij, spiervlees, 1 forel, 1 heel haantje, kalkoen, kipdij en konijn in de vriezer heb liggen... op het konijn na is het alleen haan, kip en kalkoen...

Dat zal met en met meer worden ;)maar vooral gevarieerder worden :D
Door Ramona
#651106
Aan de hand van Truus haar nieuwe schema heb ik uiteraard nieuwe berekeningen gemaakt en het ziet er als volgt uit, ik heb hier alleen nog wat vragen over:

4 dagen in de week vers vlees.
2 % berekent van het lichaamsgewicht van 30 kg. (Truus is afgevallen, maar ik weet niet hoeveel ze nu weegt dus houd ik nog maar 30 kg aan)

Dan kom ik uit op 600 gram per dag.
Ik ben uit gegaan van 50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaanvlees, 15% groentemix. (hier weet ik dus niet of ik nu beter 15% mix kan nemen of 10% mix en 5% overige, zoals supplementen e.d.)

1200gram vleesbotten
360 gram groentenmix
360 gram orgaanvlees
480 gram spiervlees

verdeeld over die 4 dagen.

1200: 4 is= 300 gram vleesbot per dag
360 : 4= 90 gram groetenmix per dag
360 :4= 90 gram orgaanvlees per dag
480 :4= 120 gram spiervlees per dag

Nu kan ik er dus voor kiezen om alles elke dag te geven of bijv de groentmix verdelen over 2 dagen.

Wat ik haar nu precies ga geven weet ik nog niet :-[ Momenteel heb ik ook niet meer zo veel in de diepvries liggen.

Mijn plan is om haar elke week een vis te geven voor de omega, daar hoef ik dan geen supplement voor in de plaats te doen. Ik heb ook lijnzaadolie in huis die ook omega 3 bevat. Verse 'hele' vis haal ik op de markt waaronder forel, makreel, sardien en nog zo'n andere vette vis. Is deze hoeveelheid genoeg om elke week af te kunnen wisselen? Elke week een andere vis. Waarna ze na die maand gewoon weer bij het begin begint.


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :) anders hoor ik het wel ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door