Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door alies2
#53775
Vandaag heb ik onze hond Bommel voor het eerst een kippevleugel gegeven. Hij keek er eerst even raar naar maar vond het toch wel erg lekker. Ik had het nu nog in kleinere stukken gezaagd maar dat is volgende keer niet nodig. Komende week wil ik voorzichtig verder gaan en hem ook wat fruit en groente geven.
Kan iemand mij wat meer duidelijkheid geven over de supplementen? Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom je vit. E toe zou voegen, dit zit voldoende in alle olieën.
Wat betreft de discussie of hart een spier of orgaan is wil ik uit medische hoek de volgende opmerking maken: fysiologisch is het hart een spier, anders zou het niet kunnen pompen. Het is, in ieder geval bij mensen, wel heel anders opgebouwd dan een skeletspier of een orgaanspier (ook een maag is spierweefsel). Ik kan me dus voorstellen dat het qua voedingswaarde tot het orgaanvlees gerekend wordt.

Alies
Door Lizzy
#53790
Tja, supplementen....

In diverse boeken over zelf samenstellen wordt aangeraden om supplementen als alfalfa, kelp, biergist, vitamine C en omega 3vetzuren toe te voegen.

Tom Lonsdale schrijft overigens geen supplementen voor. Hij vindt zelfs dat je de balans uit de voeding haalt.

Ik moet eerlijk zeggen: Toen ik net begon met zelf samenstellen, toen stonden er wel 10 potjes en pillen in de kast voor de honden. Vitamine C, visolie, vitamine B complex, vitamine E, alfalfa, kelp, chlorella, spirulina, Q10, tarwekiemolie, ect.

Op de een of andere manier lijkt het erop dat dit te maken heeft met onzekerheid over zelf samenstellen... Krijgen ze alles wel binnen? Inmiddels krijgen mijn honden zelden nog iets.

OK, ze krijgen af en toe een lepel lijnzaadolie of borage olie of tarwekiemolie. En af en toe wat spirulina en Brutus krijgt Q10 voor zijn hart.

De rest heb ik afgeschaft.

Ian Billinghurst schrijft wel vitamine E voor. Het is een anti-ouderdoms vitamine. Recommended dose rate is 10 to 20 mg or IU per kg per day. Hij schrijft volgens mij trouwens geen/weinig plantaardige olieen voor.

Tja, zeker door de slechte pers die vitamine E een tijdje geleden gekregen heeft (het bevatte een schadelijk stofje - de meeste vitamine E preparaten zijn ook uit de handel gehaald) geef ik het niet meer.
Door alies2
#54012
Hallo Lizzy,

Ik kom niet helemaal uit de hoeveelheden. Bommel is een hondje van 10 kg. Hij is geen grote eter dus met 200 gram denk ik dat hij wel voldoende krijgt. Een kippevleugel is ongeveer 100 gram. Naar mijn idee is dit ongeveer 50% vlees en 50% bot. Hij krijgt dan dus 50 gram bot binnen en 50 gram spiervlees. Ik denk zelf om er nog 30 gram groente/fruit aan toe te voegen en 20 gram orgaanvlees. Ik kom nog 50 gram tekort. Wat zou ik hier nog aan toe moeten voegen?
Hij staat nu op brokken (Eukanuba) en ik zou hem daar graag helemaal vanaf willen hebben.

Alies
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door