Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#592665
Je gaat uit van 4% van het lichaamsgewicht? Poeh, ik vind dat echt heel erg veel hoor, voor een volwassen Golden Retriever (sorry, ik had niet eerder naar de hoeveelheden gekeken maar ik zien nu wat Barfje bedoelt).

Ik denk dat je met 4% zelf samengestelde voeding je hond binnen 1 maand rond kunt rollen. Ik zou toch minder gaan geven. Ik zou toch even niet meer als 3% geven en dat is 900 gram per dag. En dan even aanzien hoe dat gaat.

Maar er zijn nu inderdaad dagen bij waar je 1350 gram per dag voert. Voor een beginnende barf-hond vind ik dat ook teveel. Ik zou op die dinsdag bijv. geen 400 gram groente + huttekase geven maar alleen de pens + ribben. Als er niet genoeg vlees aan de ribben zit, zal je toch minder rib moeten geven en het aan moeten vullen met pens of spiervlees. Als ze wel dik bevleest zijn, kun je ze wel als maaltijd geven.

Als je hond gewend is, dan kun je best naar een situatie toe waarbij je bijv. 1 keer per dag voert. Je kunt dan de pens mooi tegelijkertijd met de ribben geven. En je kunt dan ook gemakkelijk toe naar een situatie waarbij je wel 1300 gram per dag voert. Maar, net wat Barfje schrijft: de dag erop voer je dan niks. Dit is iets waarmee je niet van de een op de andere dag kunt/moet beginnen. Hier moet je je hond, in een tijdsbestek van weken (en sommige zelfs maanden) aan wennen. Mogens Eliasen heeft goed beschreven hoe je dat moet doen.

Je hoeft nu heus niet iedere dag maaltijden te geven die exact 900 gram wegen. Je kunt best de ene dag 800 gram en de dag erop 1000 gram voeren. Maar geef je hond even de tijd om aan zijn nieuwe voer te wennen!

Overigens blijven heel veel honden op versvlees te mager. In mijn ogen komt dat omdat je ze voert met gemalen vlees. En eigenlijk is dat simpelweg niet optimaal geschikt en wordt dat niet optimaal verteerd/opgenomen. In de meeste gevallen is het zo dat wanneer mensen dan overschakelen naar zelf samengestelde maaltijden, dat ze de honden evenveel voer geven als dat ze dat met versvlees deden en dat ze binnen 1 maand de hond rond kunnen rollen ;D!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 jul 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#592670
Hoi Lizzy,

Als je laatste reactie een antwoord is op mijn vraag dan begrijp ik het denk ik niet helemaal :-[
2% van 30 kg is toch 600 gr, dit zou toch voldoende moeten zijn voor een volwassen, grote, Groenendaeler reu ?
Mijn vraag was of je de ribben, wat vaak grote stukken zijn, dan moet hakken tot je porties van bv 600 gr hebt.

Gr, Jolanda
Door Lizzy
#592676
[quote="JolandaB"]
Hoi Lizzy,

Als je laatste reactie een antwoord is op mijn vraag dan begrijp ik het denk ik niet helemaal :-[
2% van 30 kg is toch 600 gr, dit zou toch voldoende moeten zijn voor een volwassen, grote, Groenendaeler reu ?
Mijn vraag was of je de ribben, wat vaak grote stukken zijn, dan moet hakken tot je porties van bv 600 gr hebt.

Gr, Jolanda
[/quote]

Hoi Jolanda, oeps, ja sorry, ik reageer op de vragen van Christin en had jou niet moeten quoten! Ik denk dat het handiger is wanneer je je eigen vragen in een apart topic stelt want dit is een beetje verwarrend.... Maar in antwoord op je vraag: als je hond 30 kilo weegt en normaal beweegt en niet te dik of te dun is, dan is 2% een prima uitgangspunt en ja, dat is 600 gram per dag. Je hoeft niet iedere dag persee porties van 600 gram te geven. Dus als je een keer een portie van 700 of 800 gram hebt, dan geef je de dag erop 400 of 500 gram.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 16 jul 2006, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Christin
#592701
Het menu gebruik ik als richtlijn.

Dus waar nu staat 550 gram komt in de praktijk neer op 500 gram en af en toe een pakketje van 500 gram extra uit de vriezer die ik dan weer verdeel over een paar dagen.

Met sommige dingen barft onze kat ook gezellig mee, en Max eet lang niet altijd alles op. Dus zoals ik al zei, het is een richtlijn.

Helpt dit? Of juist niet?

Christin
Door Christin
#592703
En dan nu een reactie op jouw berichtje Lizzy:

Minder voeren is dus het advies. Max eet nu toch al niet alles op, dus dat is geen slecht idee.

Het menu is voor een ochtend en avond maaltijd. Maar het eten gaat bij Max 's ochtend bijzonder slecht, 'smiddags eet hij af en toe en 's avonds eet hij wel redelijk goed. Vandaar dat we nu 1x per dag voeren na de avondwandeling.

Het schept veel rust voor ons en voor Max. Inmiddels voeren we nu zo'n 6 weken op deze manier.

Ik zou Max graag eens tonnetje rond zien :D

Bedankt!

Christin
Door Mevroi Kruim
#592778
[quote="JolandaB"]
Als je uit gaat van 2% dat is wat een hond nodig heeft per dag ?? Hoe doen jullie dat dan met bv ribben en een pens?
Mijn honden wegen +/- 30 kg dan zou ik bv ribben moeten hakken tot porties van 600 gr of porties van 300 gr en dat aanvullen met 300 gr spiervlees.

Ik weet er nog zo weinig van en voer vnl CB maar probeer steeds meer aan de weet te komen.
Wie weet ga ik op een dag wel over.... :P
[/quote]

Gewoon de ene keer een grotere portie en de andere keer een kleinere. Of een dag niks, is ook gezond voor honden. Ze hoeven echt niet elke dag precies de daghoeveelheid te krijgen hoor, het is zelfs beter om dat wat af te wisselen.
Ik hak hier alles in porties van ongeveer een pond, maar als ik ribben heb dan wordt het ook wel eens een kilo of meer. En dan weer een keer een kleiner stuk bot, of een klein lapje kopvlees of pens.
Door Sella
#592916
Ik weet niet hoe oud max is? Mijn hond van 15 maanden eet op het moment ook niet goed. Hij zou zo een 8 ons moeten eten per dag en ik kom momenteel op 400 gram in de 48 uur. Geen tussendoortjes niets.
Hij komt dus ook voor geen meter aan er gaat zelfs wat af.
Ik denk ook dat het warme weer meespeelt en dat ze door de warmte minder doen en minder trek hebben.
In principe is mijn ervaring met jonge honden dat het altijd lijkt of ze niet dik te krijgen zijn. Maar dat het goed komt als ze een jaar of 3 zijn.
Het eind gewicht van een ras moet je niet altijd je blind op staren. Mijn hond mag max 38 kg wegen volgens de standaard.
Mijnes weegt 40 kg en is nog aan de erg iele kant.
Als hij een kg of 46 zou wegen dan zou hij er niet meer de wervels scherp uit zijn vel steken.
Maar je kan het er niet in prakken tegen hun zin :P
Ik leg me erbij neer dat ik vanavond wat pens kwijt kan en dan dinsdag mogelijk wat kippenpoten.
Je doet opeens verbijsterend lang met je voorraden ::)
Laatst gewijzigd door Sella op zo 16 jul 2006, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door