Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door sylvia
#3108
Hoi Sylvia, bedankt voor de info! Hier moet ik maar eens achteraan ;D.
Groetjes, Lizzy
oooo en hoe luxe ,ik kan nu zeggen kijk eens op mijn website bij hobby staat een link  ;D
Door Anna
#3109
Ik ga nu eens kijken of zilverwater de oplossing brengt.
Lizzy, zie ook "waar en hoe zilverwater?"!!  Succes!

Groetjes,

Anna.
Laatst gewijzigd door Anna op za 02 aug 2003, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#3111
Lizzy, ik heb je menu even uitgeprint, dan heb ik een houvast voor mezelf. (of zit er copywricht op?) Ik wil ook gaan proberen om zelf echt iets klaar te maken. Nu nog een meewerkende slager vinden......... ga maandag rondbellen.
Door jeanne
#3112
Lizzy, ik heb je menu even uitgeprint, dan heb ik een houvast voor mezelf. (of zit er copywricht op?) Ik wil ook gaan proberen om zelf echt iets klaar te maken. Nu nog een meewerkende slager vinden......... ga maandag rondbellen.
Ik mag dus iets meer orgaanvlees gebruiken? Omdat jij Dalmaten hebt? En hoeveel meer zou dat dan mogen zijn?
Door Lizzy
#3113
Hoi Jeanne, nee, hier zit geen copyright op hoor ;D. Overigens, het menu is weer veranderd... Ze krijgen geen granen meer en ze meer spiervlees.

Ja, jij zou meer orgaanvlees kunnen geven. Tot zo'n 15% van het totaal.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 04 okt 2003, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door richard
#3114
Ha Lizzy,

Mag ik eens vragen wat de dagelijkse hoeveelheid voedsel in grammen is? Wij zitten dagelijks met vlees/bot/vis (450 gr.) en groente (200-250 gr.) en overige (50-100 gr.) veel lager dan ik bij andere honden van hetzelfde gewicht.

richard
Laatst gewijzigd door richard op za 04 okt 2003, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3115
Ha Lizzy,

Mag ik eens vragen wat de dagelijkse hoeveelheid voedsel in grammen is? Wij zitten dagelijks met vlees/bot/vis (450 gr.) en groente (200-250 gr.) en overige (50-100 gr.) veel lager dan ik bij andere honden van hetzelfde gewicht.

richard
Hoi Richard,
Ik geef aan de Dalmaten tussen de 800 en 1000 gram voeding per dag.

's Morgens krijgen ze bijv. 350 gram kippenvleugels of karkassen (of hoen of kalkoen).

's Avonds krijgen ze ongeveer 200 gram groente met ongeveer 300 gram vlees (of orgaanvlees of vis) met soms daar een vlees-bot achter aan van ongeveer 300 tot 400 gram. Als ze een vleesbot krijgen na de groente/vlees (of vis) maaltijd, dan krijgen ze wel iets minder vlees door de groentemix. Ik heb hier nog niet de eieren, zuivel en nootjes bij gerekend, maar dat weegt allemaal niet zoveel.

Ik weet niet helemaal precies wat je bedoelt met "veel lager dan ik bij andere honden van hetzelfde gewicht".

Groetjes, Lizzy
Door richard
#3116
Hiermee bedoel ik, dat ik dus ongeveer 200 gram lager zit dan de meeste honden op dit forum, bij een gewichtsklasse tussen 25-30 kg. Misschien maar iets opvoeren?
Nog een vraag; hoeveel minimale % ander vlees dan kip moet  ik geven? Ze krijgen hier maar 1 bot per week, 1 keer vis en 1 a 2 keer ander vlees (rund en orgaanvlees (beperkt). Volgens mij is het dus te veel kip?

richard
Door Lizzy
#3117
Hiermee bedoel ik, dat ik dus ongeveer 200 gram lager zit dan de meeste honden op dit forum, bij een gewichtsklasse tussen 25-30 kg. Misschien maar iets opvoeren?
Nog een vraag; hoeveel minimale % ander vlees dan kip moet  ik geven? Ze krijgen hier maar 1 bot per week, 1 keer vis en 1 a 2 keer ander vlees (rund en orgaanvlees (beperkt). Volgens mij is het dus te veel kip?

richard
Hoi Richard, ik denk dat juist de meeste mensen zullen vinden dat ik erg veel voer aan mijn honden geef! Maar ja, bij minder worden ze echt te dun.... Ik zou zeggen: Voer maar met je ogen. Als ze te dun worden: geef je ze meer. Als ze te dik worden: geef je ze minder. Mijn honden verbruiken misschien gewoon erg veel!

Ik heb mijn menu weer omgegooid en even een berekening gemaakt. Ik zit op 25,8% kippenvleugels of karkassen per week. Dat zijn ongeveer 5 maaltijden per week (ze krijgen er 14 in totaal, 1 's ochtend en 1 's avonds). Verder krijgen ze geen kippenvlees.

Ze krijgen hier verder:

*Gemalen kalkoen-dij (1x per week ongeveer)
*Parelhoenpoten (1x per week)
*Orgaanvlees (1x per week rund/lam en soms kippen organen en 1x per week runderpens)
*rundvleessnippers (1x per week)
*Lamssnippers (2x per week),
*Vis (1x per week vette vis als sardien en makreel enzo en 1 keer per week weken kabeljauw of wijting)
*Lam of geitenribben (1x per week, als toetje)
*Kalfsbotten (1x per week als toetje). Hier krijgen ze ook vaak schellevislever bij de maaltijd (om makkelijk te poepen).
*En dan wat eieren en wat zuivel, wat fruit en soms wat granen (alleen aan de Dalmaten)
*En soms krijgen ze dingen als duif ofzo, omdat ik dat goed heb kunnen scoren. Of eend.

Wat voor delen van de kip geef je? En wat voor bot? Ik denk inderdaad dat je wat veel kip geeft, als ik het zo eens grofweg inschat.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#3118
Oh Richard, ik denk dat ik best veel purine-rijk voedsel geef aan mijn honden. Dat is een risico wat ik neem.... Ik probeer dit te compenseren door na een echte purine maaltijd zuivel en eieren te geven. En, ik geef zeer veel vocht bij de purine-rijke maaltijden.

Maar, vergeet niet dat het meeste andere vlees evenveel purine bevat als kip....

Zie hier (van: http://www.thedca.org/purines.html)

Foods HIGHEST in Purines
anchovies
brains
kidney, beef
game meats (venison, etc.)
gravies
herring (including roe)
liver (calf or beef)
mackerel
meat extracts
mussels
sardines
scallops
yeast

Foods MODERATELY HIGH in Purines
asparagus
bacon
breads & cereals, whole grain
cauliflower
eel
fish (fresh & saltwater)
legumes (kidney beans, navy & lima beans, lentils, peas)
meat (beef, lamb, pork, veal)
meat soups & broths
mushrooms
oatmeal
peas, green
pork (including ham)
poultry (chicken, duck, turkey)
shellfish (crab, lobster, oysters)
spinach
tongue
tripe
wheat germ & bran

Foods LOWEST in Purines
beverages (coffee, tea, sodas, cocoa)
butter
bread & cereal (except whole grain)
cheese
eggs
fats
fish roe (including caviar)
fruits & fruit juices
gelatin
milk (including butter, condensed, malted)
nuts (including peanut butter)
pasta (evaluate sauce ingredients separately)
sugars, syrups, sweets
vegetables (except those listed in previous catagories)
vegetable & cream soups (made with acceptable vegetables. but not with beef stock)

Kijk anders ook even naar het menu van Dory. Volgens mij voert zij minder purine-rijk voedsel als dat wij doen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 04 okt 2003, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#63203
Nou, hier weer eens een update op het menu van onze rakkers. De granen zijn er dus uit.

Maandag:
=Kipkarkas (niet de rug) of vleugel
=Groentemix + kalkoendij of kalkoenvlees of hele witvisjes en altijd wat pens
=Visolie + vitamine B complex bij witvis
=Tussendoor misschien wat kefir of fruit. Of niks.

Dinsdag:
=Kipkarkas of vleugel of hele kip of parelhoen of eend
=Groentemix + lams of rundvlees + gemalen noten en zaden (sesamzaad, pompoenzaad, walnoten, hazelnoten - allemaal rauw)
=Visolie + paar druppels levertraanolie
=Tussendoor rauw ei

Woensdag:
=Fytomix
=Groentemix + orgaanvlees + gemalen zaden of huttekase (orgaanvlees = altijd lever + hart en soms niertjes of maagjes of pens. Lever van kip of lam of kalf en hart van kip of rund of lam en niertjes van lam of kalf. Maagjes van kip. Pens van rund of schaap)
=Visolie

Donderdag:
=Kipkarkas of vleugel
=Groentemix + kalfssnippers + soms schellevislever of soms wat pens
=Kalfsbot (wervels of nekken)
=Olijfolie
=Tussendoor wat kefir of fruit

Vrijdag:
=kipkarkas of vleugel
=Groentemix + vette vis als sardien of makreel, soms met ook een blikje vis voor de smaak (haring of sardien in tomatensaus of makreel of tonijn of zalm)
=Tarwekiemolie
=Tussendoor soms wat kefir

Zaterdag:
=Hele eend (door drieen) of hele hele parelhoen
=Groentemix + lamsvlees
=Visolie
=Tussendoor rauw ei

Zondag:
=Kipkarkas of vleugel of hele kip
=Groentemix + pens + lams of geitenribben
=Levertraanolie + olijfolie + Q10

Ik zit op ongeveer:
19% bot
40% spiervlees
9.5% orgaanvlees (inclusief pens)
6% vis
18% groente + fruit
4% fytomix
2% zuivel
1.5% ei
Door casangio
#63715
[quote="Lizzy"]
Op dit moment voer ik het volgende aan mijn honden (kan volgende maand wel weer ietsje anders zijn hoor):

31% kippenvleugels, nekken, karkassen
12,5% vleesbotten van lam, geit, kalf (zachte delen)
14% spiervlees van kalkoen, rund, geit, lam, eend, hoen
6,2% rauwe/hele vis: sardientjes, makreel, wijting (laatste twee gemalen) en schellevislever (blik)
21,8% groentepuree en fruit (da's veel, maar het zijn Dalmaten)
7,8% orgaanvlees van lam, kalf, rund, kip (lever, hart, nier, pens, maag). Dit is weinig vanwege de Dalmaten.
4,5% granen en peulvruchten en gemalen rauwe noten en zaden
3,1% zuivel en eieren.

Dus, dit komt neer op:
43,5% Rauwe vleesbotten (meer dan 50% vlees)
28% Vlees en orgaanvlees en vis
3,1% Zuivel en eieren  

En dit is 74,6% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

De groentemix bestaat uit gepureerde groente waar dagelijks verschillende soorten in verwerkt worden. Ik denk dat ik zo'n 6 tot 8 verschillende groentes gebruik per dag. Ik geef zeer regelmatig zelfgekiemde zaden zoals alfalfa, tauge, tarwegras, tuinkers, lijnzaadjes, etc.

De groentemix geef ik altijd gemengd met spiervlees, orgaanvlees of vis. Ik meng hier regelmatig wat gemalen sesamzaad, pompoenpitten en rauwe noten doorheen.  

De granen bestaan uit 7 granenvlokken (speltvlokken, havervlokken, gierstvlokken, etc. etc). Deze zijn voorbewerkt dmv hete rollen (geplet). Deze week ik 10 uur in warm water en deze eten ze met zuivel en fruit. Ze krijgen twee maal per week zo'n ontbijt. Een maal per week is dit op de vegetarische dag. Ze krijgen dan 's morgens granen en 's avonds gekookte peulvruchten, gekookte granen, zeewier, paddestoelen en gepureerde groente. Ik meng granen/peulvruchten niet met vlees.  

Bovenstaande percentages zijn niet 100% correct want, ik heb daar niet de supplementen bij opgeteld. Aangezien dit ZO weinig is, voelde ik er niks voor om dat in mijn berekening mee te nemen. Bij de kip geef ik een paar maal per week vis/zalm olie omdat kip geen omega 3 vetzuren bevat. Bij de vette vis geef ik tarwekiemolie voor de vitamine E. Bij de botten en peulvruchten geef ik lijnzaad en/of olijfolie. Verder geef ik Brutus Q10 voor zijn hart.  

Zo ziet een week menu er ongeveer uit eruit:

=Maandag ochtend: kippenvleugels/karkassen/nekken of hoen met zalm of visolie
=Maandag avond: gemalen wijting of kalkoen, rauw ei met groentepuree, lijnzaadolie en Q10

=Dinsdag ochtend: kippenvleugels/karkassen/nekken met zalm of visolie
=Dinsdag avond: lams of rundsnippers met groentepuree en gemalen noten/zaden

=Woensdag ochtend: kippenvleugels/karkassen of nekken of eend
=Woensdag avond: orgaanvlees (2 of drie soorten - altijd wel beetje lever) met groentepuree en gemalen noten/zaden

=Donderdag ochtend: geweekte granen met yoghurt en fruit
=Donderdag avond: kalfssnippers met pens, blikje schelvislever, een ei (soms), groentemix en tarwekiemolie en een kalfsbot toe

=Vrijdag ochtend: kippenvleugels/nekken/karkassen met zalm of visolie
=Vrijdag avond: rauwe/hele sardientjes met rauwe/hele ansjovis, groentemix en tarwekiemolie

=Zaterdag ochtend: geweekte granen met yoghurt en fruit
=Zaterdag avond: gekookte granen en peulvruchten, paddestoelen (shiitake), zeewier nattoo, groentemix en olijf en lijnzaadolie

=Zondag ochtend: kippenvleugels/nekken/karkassen
=Zondag avond: pens (schapen of rund) met groentemix en een lamsrib of geitenrib (van zo'n 400 gram) toe.
[/quote]

Hoi Lizzy,

Dat ziet er inderdaad goed uit. Ik heb een vraagje hoeveel gram vlees en groenten is dat per dag. Wat kippenekken, vleugels en karkassen betreft geef je die gemixt of is het of, of???
Ik ben er bij mijn honden nog steeds niet uit of ik ze genoeg geef. Ze wegen rond de 40 kg. De ene krijgt 600 gr vlees per dag en de andere van 300 - 400 gr per dag. Groenten krijgen ze 100 gr per dag. Ik zie dat jij iedere dag verse groenten maakt. Ik maak ze eenmaal per twee a drie weken en doe ze in de vriezer. Is dat O.K.?
Ik zelf geef ze nooit koe of kalf. Missen ze dan iets.
Welke peulvruchten geef je. Ik zelf geef ze altijd sprouty's in hun groentenmix. Welke noten en zaden ??

Ergens heb ik eens gelezen dat je beter geen champignons aan de honden kunt geven, maar ik kan het niet meer terugvinden en ik zie dat jij ze wel voert.
Dus kun je het dan wel doen, want jouw honden doen het er goed op.
Gebruik je ook biologisch geteelt ? Of maakt het niets uit??
Zo zie je ik heb een heleboel vragen maar volgens mij is jouw menu er echt een om te volgen.
groetjes, alma
Door laura
#63719
Zijn champignons niet giftig????
Rauwe champignons bedoel ik dan. Die zijn naar mijn weten namelijk ook giftig voor mensen!
Iets verwarmen en het probleem is opgelost....
Dit is wat ik gehoord heb
Door Lizzy
#63722
Hoi Lizzy,

Dat ziet er inderdaad goed uit. Ik heb een vraagje hoeveel gram vlees en groenten is dat per dag. Wat kippenekken, vleugels en karkassen betreft geef je die gemixt of is het of, of???
Hoi Alma, je hebt trouwens het oude menu geciteerd.... ;D.

Ik geef de grootste Dalmaat ongeveer 350 gram karkassen, vleugels of hele dieren in de ochtend. 's Avonds krijgt hij zo'n 350 gram vlees en 160 gram groentes. Ze krijgen of vleugels of karkassen of hele dieren. Dus niet en en.

Brutus eet vrij veel op een dag. Maar het is dan ook een ontiegelijk bewegelijke hond. Hij at eerst ruim 1 kilo per dag. Dat is nu wel iets minder geworden (hoeveelheid).
Ik ben er bij mijn honden nog steeds niet uit of ik ze genoeg geef. Ze wegen rond de 40 kg. De ene krijgt 600 gr vlees per dag en de andere van 300 - 400 gr per dag. Groenten krijgen ze 100 gr per dag. Ik zie dat jij iedere dag verse groenten maakt. Ik maak ze eenmaal per twee a drie weken en doe ze in de vriezer. Is dat O.K.?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal met de ogen voer. Zijn ze te fors, krijgen ze minder. Zijn ze te dun, krijgen ze meer of vetter vlees. 600 gram vlees lijkt mij niet onredelijk voor een 40 kilo wegende hond. Wat krijgt hij daarnaast nog?

Ik geef misschien iets meer groentes, maar ik vind het verschil mee vallen. Ik zit op een percentage van 18% groentes op het totaal.

Ik maak het zelf ook voor 2 weken. Ik las in mijn diepvriesboekje dat je rauwe groentes maximaal 1 maand in de vriezer kunt bewaren.

Ik zelf geef ze nooit koe of kalf. Missen ze dan iets.
Dat ligt eraan wat je ze dan geeft? Als je verder veel afwisselt, dan missen ze niks. Kalfsvlees is trouwens niet zo gezond voor honden.... Kalfsbotten wel!
Welke peulvruchten geef je. Ik zelf geef ze altijd sprouty's in hun groentenmix. Welke noten en zaden ??
Ik geef ze dus geen peulvruchten meer. Dat was in het oude menu.

Ik geef wel sesamzaad, pompoenzaad, hazelnoten, walnoten, pecannoten, amandelnoten. Allemaal gemalen en allemaal rauw.
Ergens heb ik eens gelezen dat je beter geen champignons aan de honden kunt geven, maar ik kan het niet meer terugvinden en ik zie dat jij ze wel voert.
Dus kun je het dan wel doen, want jouw honden doen het er goed op.
Ik gaf shii take en volgens Wim de Leeuw (holistisch DA) is dat heel gezond. Dat is dus geen champignon. Geen idee of champignon niet gezond is! Ik geef trouwens geen van beide meer....

Gebruik je ook biologisch geteelt ? Of maakt het niets uit??
Ik maak zoveel mogelijk gebruik van biologisch geteelde groentes. Maar, als de komkommer bij de reformwinkel 2 euro per stuk kost (en dat is geen geintje!), dan koop ik ze fijn bij de Albert Heijn! Ik vind dat echt te gek voor woorden! Ik geef tegenwoordig wel zoveel mogelijk groentes van het seizoen. En groentes van het seizoen zijn meestal het best te betalen.
Zo zie je ik heb een heleboel vragen maar volgens mij is jouw menu er echt een om te volgen.
groetjes, alma
Nou..... eh..... ik geef dus tegenwoordig een iets ander menu! Zie de laatste pagina.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 10 mar 2004, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door