Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#63723
[quote="Lizzy"]
Nou, hier weer eens een update op het menu van onze rakkers. De granen zijn er dus uit.

Maandag:
=Kipkarkas (niet de rug) of vleugel
=Groentemix + kalkoendij of kalkoenvlees of hele witvisjes en altijd wat pens
=Visolie + vitamine B complex bij witvis
=Tussendoor misschien wat kefir of fruit. Of niks.

Dinsdag:
=Kipkarkas of vleugel of hele kip of parelhoen of eend
=Groentemix + lams of rundvlees + gemalen noten en zaden (sesamzaad, pompoenzaad, walnoten, hazelnoten - allemaal rauw)
=Visolie + paar druppels levertraanolie
=Tussendoor rauw ei

Woensdag:
=Fytomix
=Groentemix + orgaanvlees + gemalen zaden of huttekase (orgaanvlees = altijd lever + hart en soms niertjes of maagjes of pens. Lever van kip of lam of kalf en hart van kip of rund of lam en niertjes van lam of kalf. Maagjes van kip. Pens van rund of schaap)
=Visolie

Donderdag:
=Kipkarkas of vleugel
=Groentemix + kalfssnippers + soms schellevislever of soms wat pens
=Kalfsbot (wervels of nekken)
=Olijfolie
=Tussendoor wat kefir of fruit

Vrijdag:
=kipkarkas of vleugel
=Groentemix + vette vis als sardien of makreel, soms met ook een blikje vis voor de smaak (haring of sardien in tomatensaus of makreel of tonijn of zalm)
=Tarwekiemolie
=Tussendoor soms wat kefir

Zaterdag:
=Hele eend (door drieen) of hele hele parelhoen
=Groentemix + lamsvlees
=Visolie
=Tussendoor rauw ei

Zondag:
=Kipkarkas of vleugel of hele kip
=Groentemix + pens + lams of geitenribben
=Levertraanolie + olijfolie + Q10

Ik zit op ongeveer:
19% bot
40% spiervlees
9.5% orgaanvlees (inclusief pens)
6% vis
18% groente + fruit
4% fytomix
2% zuivel
1.5% ei

[/quote]

Dit is het eten dat ze nu krijgen
Door casangio
#63746
Lizzy schreef: Hoi Alma, je hebt trouwens het oude menu geciteerd.... ;D.

Ik geef de grootste Dalmaat ongeveer 350 gram karkassen, vleugels of hele dieren in de ochtend. 's Avonds krijgt hij zo'n 350 gram vlees en 160 gram groentes. Ze krijgen of vleugels of karkassen of hele dieren. Dus niet en en.

Brutus eet vrij veel op een dag. Maar het is dan ook een ontiegelijk bewegelijke hond. Hij at eerst ruim 1 kilo per dag. Dat is nu wel iets minder geworden (hoeveelheid).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal met de ogen voer. Zijn ze te fors, krijgen ze minder. Zijn ze te dun, krijgen ze meer of vetter vlees. 600 gram vlees lijkt mij niet onredelijk voor een 40 kilo wegende hond. Wat krijgt hij daarnaast nog?

Ik geef misschien iets meer groentes, maar ik vind het verschil mee vallen. Ik zit op een percentage van 18% groentes op het totaal.

Ik maak het zelf ook voor 2 weken. Ik las in mijn diepvriesboekje dat je rauwe groentes maximaal 1 maand in de vriezer kunt bewaren.

Dat ligt eraan wat je ze dan geeft? Als je verder veel afwisselt, dan missen ze niks. Kalfsvlees is trouwens niet zo gezond voor honden.... Kalfsbotten wel!
Ik geef ze dus geen peulvruchten meer. Dat was in het oude menu.

Ik geef wel sesamzaad, pompoenzaad, hazelnoten, walnoten, pecannoten, amandelnoten. Allemaal gemalen en allemaal rauw.
Ik gaf shii take en volgens Wim de Leeuw (holistisch DA) is dat heel gezond. Dat is dus geen champignon. Geen idee of champignon niet gezond is! Ik geef trouwens geen van beide meer....

Ik maak zoveel mogelijk gebruik van biologisch geteelde groentes. Maar, als de komkommer bij de reformwinkel 2 euro per stuk kost (en dat is geen geintje!), dan koop ik ze fijn bij de Albert Heijn! Ik vind dat echt te gek voor woorden! Ik geef tegenwoordig wel zoveel mogelijk groentes van het seizoen. En groentes van het seizoen zijn meestal het best te betalen.
Nou..... eh..... ik geef dus tegenwoordig een iets ander menu! Zie de laatste pagina.

Groetjes, Lizzy

Hoi Lizzy,

Ja dat doe ik ook soms wel eens als het TE duur is maar over het algemeen koop ik biologisch voor ze. Zelf eet ik vaak niet biologisch want het is voorts een rip uit je lijf ;) ;) maar voor de honden doe ik het wel bijna kompleet!
''s morgens krijgen ze kipkarkas of gemalen kipkarkas dan na terugkomst van hun wandeling krijgen ze een schaaltje probiotica (dat is voor twee honden geiteyoghurt) en voor 1 hond een schaaltje huttekase (iedere dag soms met fruit er in) daarna krijgen over het algemeen lamsvlees met bot of pens of hart of lamstong, tweemaal in de week vis of ook wel eens rodi lam en rijst. Wat gevogelte betreft varieer ik misschien te weinig want ik geef ze nooit hoen, of eend. Lever lusten ze niet en nieren ook niet. Per dag krijgen ze dan allemaal 100 gr groentenmix plus de nodige toevoegingen, zeewier, vitamine C, visolie Etos,

Bij hun groenten zitten altijd sprouty's en alfalfa en gemengde zaden, enz. chinese kool, spinazie, andijvie, wortel (niet teveel omdat wortel zoet is), paprika's, rode bieten, provencaalse kruiden, bleekselderij, tomaten, courgettes, waterkers, pompoen, venkel, peterselie, witlof en brandnetel (van de Tuinen). Het varieert altijd een beetje.
groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op do 11 mar 2004, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sander
#63780
[quote="Lizzy"]
......
gemalen noten en zaden (sesamzaad, pompoenzaad, walnoten, hazelnoten - allemaal rauw)
......
[/quote]

Gebruik je de noten en zaden direct, of laat je ze eerst een tijdje weken? Het laatste is namelijk beter.
Verder ziet het er erg lekker uit.
Door Lizzy
#63786
[quote="Sander"]
[quote="Lizzy"]
......
gemalen noten en zaden (sesamzaad, pompoenzaad, walnoten, hazelnoten - allemaal rauw)
......
[/quote]

Gebruik je de noten en zaden direct, of laat je ze eerst een tijdje weken? Het laatste is namelijk beter.
Verder ziet het er erg lekker uit.
[/quote]

Hoi Sander, nee, ik maal ze in een koffieboon-molentje. Maar waarom eerst weken? Beter verteerbaar? Zijn ze dan nog wel te malen, als ze geweekt zijn? En hoelang moeten ze weken?
Groetjes, Lizzy
Door Sander
#63905
Rauwe zaden, noten, bonen en granen bevatten enzyme inhibitors (weet zo snel even niet een fatsoenlijk Nederlands woord). Die zitten erin om te voorkomen dat ze voortijdig gaan kiemen. Als je ze weekt worden deze stoffen afgebroken, waardoor de enzymen in het zaad actief worden en het zaad kan gaan kiemen. Geweekte zaden bevatten dus veel meer enzymen en weinig enzyme inhibitors die de absorptie van eiwitten kunnen blokkeren.
Kippen bijvoorbeeld hebben een krop waarin de gegeten zaden en granen gedurende 12 of meer uur worden bewaard. Aldaar begint het kiemproces van de zaden, waarbij de enzyme inhibitors worden afgebroken en de vetten, eiwitten en zetmeel worden voorverteerd.
Een uur of 12 weken is voor de meeste zaden, noten etc. geloof ik wel genoeg.
Door Helen
#63961
[quote="Sander"]
Te kort en te zuur?
Als de zaden gemalen zijn gebeurd er in ieder geval niets.
[/quote]

Ja, dacht ik ook al. Mmm Balou heeft maar pech. Ik geef een keer of drie ZN-mix in de week en ik ben niet van plan ze te gaan weken. Dan maar wat minder enzymen 8)

groetjes Helen
Door Sander
#63968
Zolang je niet veel noten, zaden etc. geeft zal het ook wel los lopen. Bij grotere hoeveelheden kan de spijsvertering wel nadelig beinvloed worden. Maar ik neem niet aan dat je je hond grote hoeveelheden zaden te eten geeft.
Door Helen
#63980
[quote="Sander"]
Zolang je niet veel noten, zaden etc. geeft zal het ook wel los lopen. Bij grotere hoeveelheden kan de spijsvertering wel nadelig beinvloed worden. Maar ik neem niet aan dat je je hond grote hoeveelheden zaden te eten geeft.
[/quote]

Nee eetlepel per keer. Maar zelf jat ze in het goede seizoen natuurlijk professioneel hazelnoten. Ze kan ze zelfs kraken!! En eet er dan regelmatig zoveel ze kan, zonder enig probleem.

groetjes Helen
Door Helen
#63981
Nou heb ff wat rondgezocht en het schoot me te binnen dat enzymen en enzyminhibitoren eiwitten zijn. Zo kan je bij mensen oraal ook geen enzymen geven, want die worden afgebroken. Dus het heeft helemaal geen zin om noten te wellen aangezien de aanwezige enzymen toch worden afgebroken.

groetjes Helen
Door Sander
#63991
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. 'Losse' enzymen toedienen heeft inderdaad niet zoveel zin, maar de enzymen in het voedsel helpen wel degelijk bij het verteren van het betreffende voedsel. Enzyminhibitoren gaan de werking van de eigen verteringsenzymen tegen. Hoewel de mens en hond prima in staat is om zelf enzymen aan te maken, heeft het grote voordelen om gebruik te maken van de enzymen die in het voedsel aanwezig zijn. Daardoor zijn namelijk minder enzymen nodig voor de spijsvertering en heeft het lichaam meer enzymen over voor de rest van het lichaam. Wat weer goed is voor het onderhouden van lichaamscellen, bij het verweer tegen ziektes etc. De aanwezigheid van enzymen in rauw voer is voor mij een van de belangrijkste redenen om rauw te voeren.
Het wellen van noten en zaden is natuurlijk niet zo heel belangrijk, maar voor de mierenneukers onder ons die alles helemaal goed willen doen, wilde ik er alleen even op wijzen. Door het wellen en eventueel kiemen komen de zaden 'tot leven'.
Door Sander
#63993
Ik ben overigens een boek aan het lezen over rauwe voeding voor mensen. Daarin wordt ook gewezen op het belang van enzymen in het voedsel. Ik wil graag een stukje citeren om dit te illustreren:

"All animals in nature are endowed with special anatomy for predigestion of the food they eat by food enzymes. A python can swallow an entire pig, but inside the snake few digestive enzymes are secreted until the final stages of digestion, which may take a week or more. During this period the dead animal's own enzymes, especially cathepsin, a protein-splitting enzyme, predigests its body and relieve the snake of the laborious task" Ann Wigmore, The Hippocrates Diet
Door Helen
#63994
[quote="Sander"]
Ik ben overigens een boek aan het lezen over rauwe voeding voor mensen. Daarin wordt ook gewezen op het belang van enzymen in het voedsel. Ik wil graag een stukje citeren om dit te illustreren:

"All animals in nature are endowed with special anatomy for predigestion of the food they eat by food enzymes. A python can swallow an entire pig, but inside the snake few digestive enzymes are secreted until the final stages of digestion, which may take a week or more. During this period the dead animal's own enzymes, especially cathepsin, a protein-splitting enzyme, predigests its body and relieve the snake of the laborious task" Ann Wigmore, The Hippocrates Diet
[/quote]

Haha, ik lig in een deuk wat een leuk voorbeeld. Maar het verschil is denk ik dat zo'n slang de varken in zijn geheel naar binnen krijgt en zijn lichaam er dus niet zo veel mee doet de eerste twee weken. Het passeert dus niet zijn darmstelsel met alle nodige verteringsprocessen. Het ligt er gewoon. En dus wordt er ook niets afgebroken door het lichaam van de slang en blijven de enzymen van het varkentje intackt en kunnen ze hun werk doen. Als je een dood beest op een stoeptegel legt rot dat ook een heel end weg.

groetjes Helen
Door casangio
#63995
[quote="Sander"]
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. 'Losse' enzymen toedienen heeft inderdaad niet zoveel zin, maar de enzymen in het voedsel helpen wel degelijk bij het verteren van het betreffende voedsel. Enzyminhibitoren gaan de werking van de eigen verteringsenzymen tegen. Hoewel de mens en hond prima in staat is om zelf enzymen aan te maken, heeft het grote voordelen om gebruik te maken van de enzymen die in het voedsel aanwezig zijn. Daardoor zijn namelijk minder enzymen nodig voor de spijsvertering en heeft het lichaam meer enzymen over voor de rest van het lichaam. Wat weer goed is voor het onderhouden van lichaamscellen, bij het verweer tegen ziektes etc. De aanwezigheid van enzymen in rauw voer is voor mij een van de belangrijkste redenen om rauw te voeren.
Het wellen van noten en zaden is natuurlijk niet zo heel belangrijk, maar voor de mierenneukers onder ons die alles helemaal goed willen doen, wilde ik er alleen even op wijzen. Door het wellen en eventueel kiemen komen de zaden 'tot leven'.
[/quote]

Dank je wel, heb hier weer iets van opgestoken!
groetjes, alma
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door