Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2975455
Het handigste is als je op een rijtje zet wat de problemen zijn en wat je vragen dan precies zijn. Wij kunnen moeilijk van elk stuk verkrijgbaar vlees kenmerken op gaan noemen.

Persoonlijk blijf ik erbij dat je beter eerst naar een holistische dierenarts kan gaan om een totaalbeeld te krijgen. Je voert nu bijvoorbeeld 4 keer per dag, je voert heel veel groente, je combineert spondylose en een slechte vertering (die logica ontgaat mij nogal). Je doet al van alles, maar zonder totaalplaatje.

Heb je al eens gewoon een compleet menu van 4 diersoorten en een vet visje gevoerd volgens de normale %? En dan doel ik op barf. Zo niet, begin daar eens mee. Kies magere tot niet in het bijzonder vette diersoorten (kip, konijn, haas, kwartel, parelhoen, patrijs) en stel een menu samen. Probeer dat eens 2 a 3 maanden en kijk hoe het gaat. Voer max 2 keer per dag, liever nog 1 keer per dag zodat de buik ook rust krijgt. Wil je ook kvv voeren? Koop een clatronic vleesmolentje en maal het zelf. Weet je precies wat ie binnen krijgt en hoe vet/mager dat is. 

Maak 1 plan! En hou je daar voorlopig aan. Dus keuzes maken. En maak het jezelf niet te moeilijk. Doe in je eerste menu gewoon karkassen (dat wordt op de sites aangeduid als karkas, rugstuk is een kleiner deel van het karkas en is ook prima). Strot bevat alleen kraakbeen en werkt laxerend. Lever en long zijn orgaan, waarbij lever in je 10% orgaan terug moet komen en long incidenteel als afwisseling gevoerd kan worden of voor snackjes gedroogd kan worden.
#2975709
Hoi Kaela

Dank voor reactie.

Ik zie ook dat ik het lastig maak voor mezel, weer veel aan het rekenen met lotgering percentages en kom er dan niet uit. Vleesmolen vind ik voor nu nog een stap te ver gaan.

Totaalplaate is zeker nog niet duidelik, maar ben qua atopie een stuk verder, alleen merk ik dus nog dingen als buikrommelen. Dat koppel ik aan spisvertering, en met eerdere bezoeken DA en natuurgeneeskundige therapeut kom ik dan wel op gevoelige spisvertering uit.

Over buikrommelen heel veel gelezen, en dan wordt toch echt geadviseerd om vaker te voeren, en heb zel wel gemerkt dat het dan beter gaat....

maar goed. nu eerst wachten tot nieuwe laptop, dat typed makkeliker. En denk er eerder over om bi degeomeat te gaan bestellen, en dan daar gemalen worst te kopen. Het gaat erom dat hi elke dag een stuke gemalen vlees kan eten, dat is makkelik voor supplementen die DA voorgeschreven heet, maar ook ivm met werk en oppas. Niet nodig dat het dan  een kg per week is, zou ook een pond kunnen zin. Zou dat makkeliker rekenen worden en wat is dan het handigst? pens wil ik gewoon vuil bliven geven, en gaat om ongeveer 4 dagen per week dat ik er kvv bi wil geven, op één moment van de dag..
#2975723
Groente zal ik op tien procent doen en dan ernaast wat bonen erbij geven. Dat is proberen wel waard.
Erna als lotgering op is overstappen naar iets anders.

Maar voor nu kom ik er met berekening niet uit. Want geef 1000 gram per week en heeft 2800 gram nodig.

1000gram lotgering zou
360 gram bevleesd bot
490 gram spiervlees
150 gram orgaan

2800 gram barf zou zijn
1400 b bot
560 gram spier
560 gram orgaan
280 gram groente

Dan zou ik dus als ik lotgering minder op barf uitkomen op
1040gram bevleesd bot
70 gram spiervlees
410 Igram orgaan

Dat is wel weinig spiervlees.

Maar als ik zeg lotgering is compleet en voor 1800 gram barf aanhoudt kom ik
Op hele andere percentages. Dan is 1800 gram
900 gram bot
360 gram spiervlees
360 gram orgaan
180 gram groenten.

Ik snap dat ik lotgering zonder groente bereken dus wordt inderdaad erg lastig.

Als ik kijk naarontlasting is huidige menu goed maar snap ook dat goed spier vlees belangrijk is. Ik denk dat ik misschien beter wat karkassen en vleugels en spiervlees kan bestellen en dan zien hoe ontlasting is. Gemalen spiervlees is denk ik ook geen optie om lotgering mee te vervangen ivm kwaliteit? Zou wel makkelijker rekenen zijn

Tja. Dank voor het meedenken en ik realiseer me dat het makkelijker moet kunnen. Maar ja. Nog een hele krat lotgering en de wens van een paar dagen per week een stukje kvv per dag.
#2975954
Waarom hou je zo vast aan lotgering? Ik zou die percentages niet echt gaan meeberekenen. Ja je mag iets meer vleesbot geven. Ik zou zelf lotgering als totaal zien en niet meeberekenen in je barf menu. Als je bijv 3 dagen de lg geeft dan reken je over 4 dagen barf uit. Dan rond je vleesbot naar boven af. Spiervlees en orgaan naar beneden. Je kunt zo bijvoorbeeld een dag spiervlees vervangen voor pens dan is dat in orde...

Even makkelijk voorbeeld uitgaande van 500 gram per dag:
55% vleesbot
20 % spiervlees
15% orgaan waarvan 10% pens en overige bijvoorbeeld een kent en klare orgaan mix
10% overige waarvan 7-8 groente en de overige 2-3 procent is bijvoorbeeld een ei.

Ma 300 gram vleesbot 200 gram pens
Di. lotgering
Woe 300 gram vleesbot 200 gram spiervlees
Do lotgering
Vrij 300 gram vleesbot 100 orgaanmix 80 gram groente en een ei
Za lotgering
Zo 300 vleesbot 150 spiervlees en80 groente.

Voorbeeld en heb niet alles exact uitgerekend.

Dit is een voor
#2978660
Ja je/jllie hebben gelijk..

wil het heel graag goed doen en loop dan elke keer vast....denk dat ik vooral naar ontlasting moet blijven kijken en een soort basis moet maken van 4 dagen barf...eigenlijk doe ik dat nu ook, dan pak ik voor een week de uitgerekende hoeveelheden en verdeel dat in zakjes...wel veel snijwerk, maar soit..

heb nu bij caroba eea besteld om uit te proberen. Konijnenkop,konijnendelen, fazantkarkas, paardenspiervlees en haasspiervlees, geitenpens en runderhart.

als hij dit lust, ga ik erna bij degomeat bestellen zodat ik echt paardenspiervlees kan bestellen, niet gemalen dus.

En als het goed bevalt, dan maar eens helemaal over op barf, wel zo makkelijk.

Ik ga dan uit van 4 dagen barf (400 gram per dag)
900 gram bot (eendenek, konijnenkop, fazantkarkas, konijnendelen, kalkoennek 750 gram en 150 gram zalmkop)
250 gram spiervlees (paard en haas)
250 gram geiten pens
100 gram runderhart
165 gram groente

3 dagen kvv (rund, lam, ree, haas)

Ik wissel eend en kalkoen per week af, dus de ene week kalkoennek, de andere week eendenek, en geef elke week zo'n 150gram zalm erbij. dan heb ik volgens mij redelijk wat afwisseling. Als ik dan ruimte heb om nieuw te bestellen, doe ik het bij degeomeat en bestel ik naast hart en pens ook nieren en lever als orgaan, en dus echt spiervlees. Tot nu toe heeft hij mooie ontlasting, nog niet aan de dunne, hij had met alleen lotgering wel wat dunnere ontlasting, dus vandaar ook dat ik spiervlees omlaag doen en zalmkop ook. 150 gram zalm op 2800 gram voer totaal per week lijkt me prima.
#2995841
Inmiddels dus even aan de kvv wegens maag/darm problemen.

Na diverse consulten en veel gespeur de afgelopen jaren nu ook een goede homeopatische DA gevonden.

Wil toch nog even iets rechtzetten:
-4x per dag eten had ik al eerder gelezen als tip bij buikrommelen/gras eten, en is ook nu aangeraden
-ik gaf extra snijbonen omdat dat ook aangeraden was, en nu raadde mijn DA aan om minimaal 1 ons geraspte wortel per dag te geven ivm overmatig maagzuur....mn in de avond, het dan het langst duurt voor hij weer eten krijgt...

tja. En inmiddels ook een consult bij een craniosacraal therapeut/acupressur therapeut gehad, en die gaf ook aan dat nieren en rug wel degelijk verband houden. Nieren, uitscheiden, afvalstoffen niet goed uitscheiden, ophopen in gewrichten, ontstekingen, reuma..

MAar goed, ik snap ook wel dat als ik hier iets neerzet, het misschien lijkt alsof dat allemaal probeersels zijn, maar ben toch al best lang bezig met mijn hond, kijken en lezen etc...en elke keer blijkt weer dat wat ik zelf denk dat goed is, meestal ook goed is..maarja...daar moet wel een basis voor zijn..alleen er wordt ook zoveel geschreven..

in elk geval nu even blij met kvv van caroba diverse merken en oervoer. Wel een verschil tussen alle merken. Binnekort weer uitbreiden naar barf, maar eerst buikklachten helemaal over en rust in het systeem (heeft behoorlijke last gehad door metacam en waarschijnlijk ook allergie/atopie bepaalde dingen in barf, vandaar even kvv zonder mogelijke allergenen)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door