Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door duitse herder
#2831234
[quote="Nugget"]
Maar dan wel 10 verschillende groenten stomen en dan mengen en dan invriezen.
Groente behoud 6 weken al zijn voedingsstoffen in ingevroren toestand.
Let op, wel maar één koolsoort (ik neem nu boerenkool), geen groenten uit de nachtschadefamilie (tomaat, paprika, aubergine en aardappel) en vergeet niet wat kiemgroenten erbij te doen.
Ik maal ook altijd nog zonnebloempitten, een stuk verse gember en een stuk of 6 knoflooktenen en roer die door de mix.
In mijn laatste mix zaten: bataat (zoete aardappel), rucola, kiemgroenten, boerenkool, pastinaak, wortel, sperziebonen, biet, koolraap en venkel.
[/quote]

Knoflook lees ik overal maar waar is dit eigenlijk goed voor? en 6 tenen is dit niet wat veel? Niet dat mn hond dalijk ruikt zoals ikzelf na een avondje stappen :P
Door Nugget
#2831506
[quote="duitse herder"]
Knoflook lees ik overal maar waar is dit eigenlijk goed voor? en 6 tenen is dit niet wat veel? Niet dat mn hond dalijk ruikt zoals ikzelf na een avondje stappen :P
[/quote]

Volgens Ian Billinghurst heeft knoflook diverse goede eigenschappen:

1. het helpt om de bloeddruk te stabiliseren.
2. het is een goede oppepper van het immuun systeem.
3. het houdt allerhande infecties op een afstand, vooral die van de ademhalingswegen.

Zoals ik het maak houd ik ongeveer 3 kilo gepureerde groenten over. Mijn hond eet 100 gram groenten per dag, dus 6 tenen knoflook op 3 kilo groenten is echt niet veel hoor. ;)
Trouwens, de groenten smaken echt heerlijk. Ik eet er zelf ook wel eens een paar lepeltjes van...... :D
Door duitse herder
#2831990
Ben nu een weekje bezig en het gaat goed, hij eet zelfs de groente op. De groente laat ik mee ontdooien met het vlees, dus het bloed/vocht wat uit het vlees komt trekt ook een beetje in de groente waardoor hij het wel op eet.
Nu heb ik nog een vraag: vullen brokken beter als BARF? voorheen schooide hij bijna niet maar nu lijkt hij na zijn bak Barf alweer meteen honger te hebben, ook als ik in de keuken bezig ben komt hij continu snuffelen.
En is er een lijst van groentes onderverdeeld in boven en ondergrondse soorten? ik geef nu nog nog maar een paar verschillende soorten groente wil een goede mix maken om te stomen voor een maand.
Laatst gewijzigd door duitse herder op do 19 dec 2013, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nugget
#2832063
Een broketende hond drinkt veel meer. Hierdoor zwellen de brokken als het ware op en vullen de maag.
Jij voert je hond 2%. Ik vind dat erg weinig, zelf zou ik een actieve hond toch echt op 3% zetten.
Het verbaast me dus niet dat hij schooiert.

Qua groenten, in één van mijn vorige berichten heb ik neergezet wat ik aan groente geef, daar zitten 5 boven de grond groeiende groenten bij en 5 onder de grond groeiende groenten. Dat kan je dus prima overnemen.
Door duitse herder
#2832071
[quote="Nugget"]
Een broketende hond drinkt veel meer. Hierdoor zwellen de brokken als het ware op en vullen de maag.
Jij voert je hond 2%. Ik vind dat erg weinig, zelf zou ik een actieve hond toch echt op 3% zetten.
Het verbaast me dus niet dat hij schooiert.

Qua groenten, in één van mijn vorige berichten heb ik neergezet wat ik aan groente geef, daar zitten 5 boven de grond groeiende groenten bij en 5 onder de grond groeiende groenten. Dat kan je dus prima overnemen.
[/quote]

Ik las overal volwassen grote hond 2% van het totaalgewicht vandaar, maar dan ga ik mijn schema's even aanpassen.
Ik heb het lijstje van je overgenomen maar hier staan ook groentes tussen die ze hier niet hebben in de supermarkt (pastinaak, venkel, koolraap) dus wil ik bekendere vervangers ervoor in de plaats halen.
Mag het ipv 3% ook 2,5% zijn en dan de groentes extra erbij of komt dit vrij nauw?
Maandag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Dinsdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Hart + 100 gr Groente
Woensdag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Donderdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Lever + 100 gr Groente
Vrijdag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Zaterdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Nier + 100 gr Groente
Zondag:
1000 gr Vette vis Zalm/Haring

Dit is makkelijker klaar te maken voor mij, nu kom ik met 3% en dan kom ik uit op:
Vleesbot 45%          : 540 gram
Spiervlees 25%        : 300  gram
Orgaanvlees 20 %    : 240 gram
Groentes 10 %        : 120 gram
Laatst gewijzigd door duitse herder op do 19 dec 2013, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door duitse herder
#2833368
Hallo Nugget,

Gister jouw lijstje met groente toch compleet gekregen, ik had nog zo'n Philips stoomapparaat staan die ik nooit gebruikte maar die komt nu goed van pas! Duurde even voordat het apparaat op gang kwam maar toen heb ik het zo'n 20 minuten laten stomen.  Daarna alles in de pan flink door geprakt,  hoe verpak jij het?  Om boterham zakjes te maken van 100 gram is ook veel rommel, is er niet een soort ijsblokjes mal met dit formaat dat zou een stuk fijner zijn.
Door Lizzy
#2833370
[quote="duitse herder"]
Ik las overal volwassen grote hond 2% van het totaalgewicht vandaar, maar dan ga ik mijn schema's even aanpassen.
Ik heb het lijstje van je overgenomen maar hier staan ook groentes tussen die ze hier niet hebben in de supermarkt (pastinaak, venkel, koolraap) dus wil ik bekendere vervangers ervoor in de plaats halen.
Mag het ipv 3% ook 2,5% zijn en dan de groentes extra erbij of komt dit vrij nauw?
Maandag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Dinsdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Hart + 100 gr Groente
Woensdag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Donderdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Lever + 100 gr Groente
Vrijdag:
500 gr Vleesbot + 500 gr Spiervlees + 100 gr Groente
Zaterdag:
500 gr Vleesbot + 250 gr Pens + 250 gr Nier + 100 gr Groente
Zondag:
1000 gr Vette vis Zalm/Haring

Dit is makkelijker klaar te maken voor mij, nu kom ik met 3% en dan kom ik uit op:
Vleesbot 45%          : 540 gram
Spiervlees 25%        : 300  gram
Orgaanvlees 20 %    : 240 gram
Groentes 10 %        : 120 gram
[/quote]

Dat komt op zich niet nauw maar omdat er in groenten nauwelijks kcal zit, zal het niet helpen bij het aankomen. Als je hond niet aan hoeft te komen, kun je inderdaad meer groenten geven. Vlak trouwens 2 dingen ook niet uit: ten eerste is het eten dat hij nu krijgt VEEL lekkerder. En dus willen ze meer. En ten tweede is deze voeding koolhydraatloos/arm. En dat is even een omschakeling voor het lichaam. Het lichaam moet zijn energie nu gaan halen uit eiwitten en vet. En dit kost meer 'moeite' en tijd dan energie halen uit koolhydraten. Koolhydraten zijn voor de hond wel heel ongezond. Dus het vermijden waard.
Door Nugget
#2834654
[quote="duitse herder"]
Hallo Nugget,

Gister jouw lijstje met groente toch compleet gekregen, ik had nog zo'n Philips stoomapparaat staan die ik nooit gebruikte maar die komt nu goed van pas! Duurde even voordat het apparaat op gang kwam maar toen heb ik het zo'n 20 minuten laten stomen.  Daarna alles in de pan flink door geprakt,  hoe verpak jij het?  Om boterham zakjes te maken van 100 gram is ook veel rommel, is er niet een soort ijsblokjes mal met dit formaat dat zou een stuk fijner zijn.
[/quote]

Even niet hier geweest dus ik lees je nu pas.
Ik verpak de groenten in de nasidoosjes van de afhaalchinees...... :)
Mijn hond eet 100 gram groente per dag en in zo'n doosje gaat mooi 500 gram. Nou ja, er gaat wel meer in, maar het zet altijd uit tijdens het invriezen, dus ik prop ze niet vol.
Die doosjes stapel ik in de vriezer.
Zakjes vind ik niks, omdat er altijd vocht vrij komt bij het ontdooien.
Door duitse herder
#2844137
Even een update: Het gaat nog allemaal goed! ik heb de 1e week 2% gegeven en nu de laatste 1,5 week 2,5 % maar ga nu toch 3% voeren want dat kan hij wel hebben.
De volgende bestelling komt in zicht en was van plan het volgende te bestellen:
Bio Lamshart
Bio Geitenpens
Bio Runderlever
Rundernier

Kippenkarkas
Eendenkarkas
Konijnenrug

Rundvlees
Geitenvlees
Paardenvlees
Eendenvlees

Zalmkoppen
Zalmlijven

Iemand op of aanmerkingen over deze bestelling?

Ik wou ook nog even weten vanaf wanneer je andere soorten vleesbot kan gaan voeren zoals: fazant, kalkoen, haas en uiteindelijk jonge geit ed?

Dank U
Door Kooiker
#2844569
Ziet er goed uit. Afhankelijk van de ruimte in je vriezer zou je wel wat meer soorten vleesbot kunnen bestellen.  Haas en fazant zou je nu wel mee kunnen beginnen, dit is nog relatief zacht bot. Kalkoen is naar wat ik heb begrepen erg hard en scherp bot, en veel mensen voeren het om deze reden niet. Ik voer mijn hond ook alleen de kleinere diersoorten. Je zou nog kunnen kijken naar parelhoen, kwartel, bosduif (is wel smaak die niet elke hond kan waarderen), patrijs ed.
Door duitse herder
#2845072
[quote="Kooiker"]
Ziet er goed uit. Afhankelijk van de ruimte in je vriezer zou je wel wat meer soorten vleesbot kunnen bestellen.  Haas en fazant zou je nu wel mee kunnen beginnen, dit is nog relatief zacht bot. Kalkoen is naar wat ik heb begrepen erg hard en scherp bot, en veel mensen voeren het om deze reden niet. Ik voer mijn hond ook alleen de kleinere diersoorten. Je zou nog kunnen kijken naar parelhoen, kwartel, bosduif (is wel smaak die niet elke hond kan waarderen), patrijs ed.
[/quote]

En bv Kalkoen nekken mag dat wel en kan ik dit tot vleesbot rekenen?
Ik heb nog parelhoen en met de fazant en haas karkassen zou ik voor elke dag in de week een andere soort vleesbot hebben.
Door Kooiker
#2845076
Ik geef totaal geen botten van kalkoen, dus ook geen nekken. Als je ze gaat voeren, valt dat inderdaad onder vleesbot. Ik weet niet of het verstandig is om kalkoennekken te gaan voeren, maar misschien zijn er anderen die hier ervaring mee hebben.
Door Shanti en co
#2845244
Ik zou eerder kalkoennekken geven dan haaskarkas. Dat laatste schijnt vaak erg kaal te zijn en is soms heel erg hard doordat de haas al oud was. Bij allebei zou ik de snoeischaartest doen voordat je ze geeft aangezien ik van allebei lees dat ze soms te hard zijn.
Door duitse herder
#2845800
Een zegt geen haas ander geen kalkoen dus lijkt het me veiliger om enkel de fazantenkarkas toe te voegen aan zijn menu. Is er geen schema ofzo hier op de site waarop je de hardheid van botsoorten kan zien?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door