Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door stephanier1988
#2817722
samen met iemand anders die mij enorm veel heeft geholpen waarvan ik haar naam niet noem omdat ik niet weet of ze daar mee eens is.
ik zou het fijn vinden als jullie hier naar kunnen gaan kijken

bob 50 kg 1,5 jaar

WEEKMENU VOOR BOB
Hoeveelheid: 2% van 50 kilo = 1000 gram per dag
Rauw vleesbot 50% :  500 gram.
Spiervlees 25% :  250 gram.
Orgaanvlees 15% :  150 gram.
Groentes 10% :  100 gram.

Als extra : rauw ei,karnemelk,vis,noten en zaden.

Maandag:
500 gram kippen karkas
250 gram rundvlees
150 gram organenpakketje (nieren/hart/lever/long gemixt)
100 gram pens
100 gram groentemix

Dinsdag:
500 gram parelhoen karkas
250 gram kipfilet
100 gram groentemix met knoflook(1 teentje)
150 zalm snippers of karkas
Extra: 150 ml karnemelk

Woensdag:
250 gram eenden nekken
250 gram kippenvleugels
250 gram hertenvlees
150 gram organenpakketje
100 gram pens
100 gram groentemix

Donderdag:
500 gram fazanten karkas
250 gram paardenvlees
150 gram sprot of haring
100 gram groentemix met noten en zaden(walnoten,amandelen,cashewnoten,lijnzaad)
Extra : rauw ei

Vrijdag:
250 gram kippenvleugels
250 gram eenden nekken
250 gram lama vlees
150 gram organenpakketje
100 gram pens
100 gram groentemix met knoflook

Zaterdag:
500 gram konijn karkas
250 gram rundvlees
100 gram groentemix
150 gram vis naar keuze


Zondag:
500 gram kippen ruggen
250 gram kipfilet
150 gram organenpakketje
100 gram pens
100 gram groentemix
Extra: 150 ml karnemelk
Laatst gewijzigd door stephanier1988 op ma 25 nov 2013, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kim en Casper
#2817730
Je erft 5 uit 7 dagen kip. Dat vind ik erg veel... Ik zou eea vervangen voor konijnkarkas, lamsribben / geitenribben, haaskarkas, kwartelkarkas. En de kipfilet bijvoorbeeld vervangen door kalkoenfilet, hazenvlees of extr paardenvlees.

Welke organen ga je gebruiken? Ik zou van minimaal 4 verschillende dieren orgaan geven. Nier en lever biologisch, van wild of van kleine dieren. vind een kant en klaar orgaan pakket niks eerlijk gezegd...

Pens zou ik persoonlijk niet willen verdelen in stukken van 100 gram. Dit is een rotwerk en t ruikt niet al te fris. Ik zou een dag 400 gram pens geven met iets van vleesbot erbij. Je hoeft nl niet iedere dag compleet te voeren als t aan t eind van een week maar klopt.
Door stephanier1988
#2817737
[quote="Kim en Casper"]
Je erft 5 uit 7 dagen kip. Dat vind ik erg veel... Ik zou eea vervangen voor konijnkarkas, lamsribben / geitenribben, haaskarkas, kwartelkarkas. En de kipfilet bijvoorbeeld vervangen door kalkoenfilet, hazenvlees of extr paardenvlees.

Welke organen ga je gebruiken? Ik zou van minimaal 4 verschillende dieren orgaan geven. Nier en lever biologisch, van wild of van kleine dieren. vind een kant en klaar orgaan pakket niks eerlijk gezegd...

Pens zou ik persoonlijk niet willen verdelen in stukken van 100 gram. Dit is een rotwerk en t ruikt niet al te fris. Ik zou een dag 400 gram pens geven met iets van vleesbot erbij. Je hoeft nl niet iedere dag compleet te voeren als t aan t eind van een week maar klopt.
[/quote]

bedankt voor het reageren

ik zou inderdaad kipfilet kunnen veranderen
maar ik gebruik deze karkassen nu even puur omdat ze er nog maar net aanzitten en het dan beter kunnen verteren

orgaan pakket =
lamslong
eendenhart
lamsnier
eendenlever
Gebruikersavatar
Door Veronique83
#2818026
Ik zou een beginnende barf hond geen ribben geven. Laat ze eerst maar eens wennen aan de botten die ze makkelijk kunnen doorbijten. En ook een beginnende barf hond zou ik niet in 1x 400 gram pens geven. Bouw dit in een maandje op door ze iedere week wat meer te geven.

Pens kan namelijk een laxerende werking hebben. Spreek uit ervaring en niet alleen met mijn eigen honden. ;)
Ik heb het menu voor haar samengesteld. En heb aangeven dat ze wel de percentages moet aanhouden maar kan variëren in het vlees.
Voor een beginnende barfer is het makkelijker om in het begin een compleet dag menu te geven en langzaam naar eigen inzicht anders te voeren.

Zo weet je zeker dat je hond alles naar binnen krijgt wat hij nodig heeft.Het orgaanpakketje wat ik heb samengesteld is niet kant en klaar. Maar losse organen zelf gemixt. Zo weet je wat je hond krijgt. :)

[quote="Kim en Casper"]
Je erft 5 uit 7 dagen kip. Dat vind ik erg veel... Ik zou eea vervangen voor konijnkarkas, lamsribben / geitenribben, haaskarkas, kwartelkarkas. En de kipfilet bijvoorbeeld vervangen door kalkoenfilet, hazenvlees of extr paardenvlees.

Welke organen ga je gebruiken? Ik zou van minimaal 4 verschillende dieren orgaan geven. Nier en lever biologisch, van wild of van kleine dieren. vind een kant en klaar orgaan pakket niks eerlijk gezegd...

Pens zou ik persoonlijk niet willen verdelen in stukken van 100 gram. Dit is een rotwerk en t ruikt niet al te fris. Ik zou een dag 400 gram pens geven met iets van vleesbot erbij. Je hoeft nl niet iedere dag compleet te voeren als t aan t eind van een week maar klopt.
[/quote]
Door Kim en Casper
#2818066
Omdat er staat nieuw menu had ik dus niet inde gaten dat je een beginnend barfer bent.  :-\ Juist overstap van brokken naar vers wordt vaak aangeraden om juist ineens 2 dagen pens te geven om. Darmen te ontdoen van brok resten. Als je pens geeft met daarbij mager vleesbot dus geen lam of geit maar bijvoorbeeld kip of kalkoen is dee kans op diarree niet zo groot hoor. En juist om een beginnend barfer te motiveren gen stukken pens in 100 gram moeten snijden... Dan zou ik echt twijfels krijgen voer de hoeveelheid werk :)

Konijn kan prima als beginnersbot net als kwartel of parelhoen. Ribben kun je over een week of drie prima geven mitst je hond goed kauwt. Kip is veelal plofkip en eerlijk en dat wil je niet aan je jond geven. En niet alleen vanege de slechte leefomstandigheden van dese kippen maar vooral omdat deze veel antibiotica bevatten. En dit is nou een van de dingen die je wil vermijden met barf...
Ik zou echt meer variatie geven.

Orgaan pakket is prima. Wel zou ik proberen volgende keer andere diersoorten te pakken en daarna weer eens deze voor zoveel mogelijk afwisseling. Oh ja lams of geitenpens is minder stug om te verdelen als runderpens. En je zou ook 2x 200 gram kunne geven int begin.
Laatst gewijzigd door Kim en Casper op di 26 nov 2013, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door