Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Zwerver
#2481074
Ik heb nog geen vriezer en dus nog helemaal niets in huis, maar ik heb toch geprobeerd al een menu in elkaar te knutselen zodat ik daar even rustig de tijd voor kan nemen. Diersoorten heb ik er nog niet bij gezet want ik moet nog uit zoeken wat ik hier kan krijgen. Ik heb in de a la carte gezien dat we in ieder geval een poelier in Almelo hebben die van alles heeft dus gevogelte zal niet zo'n probleem worden.

Zwerver is een Beauceron kruising zo'n 35 kg. en 3 jaar. Volgens de rekentabel mag hij dan 2% is 700gr. per dag

maandag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
100 gr. orgaan
70 gr. groente

dinsdag
200 gr. vleesbot
500 gr. pens
wil even kijken hoe dit gaat, als hij het bot niet nodig heeft ga ik op de andere dagen iets meer bot voeren en deze dag meer pens

woensdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
70 gr. groente
110 gr. vis
welke vis is geschikt voor beginners en hoeveel wegen die ongeveer?

donderdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
125 gr. orgaan
70 gr. groente

vrijdag
400 gr. vleesbot
250 gr. spiervlees
70 gr. groente

zaterdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
70 gr. groente
125 gr. orgaan

zondag
400 gr. vleesbot
250 gr. spiervlees
70 gr. groente

Verder tussendoor nog 2 eitjes en wat fruit. Maakt het uit waarbij je ei geeft?
Qua bot wilde ik beginnen met kippenekken en kan kwartelkarkas ook al? Hij staat nu op brok en krijgt nooit vlees, maar het is natuurlijk wel een grote hond. Zou ik het veilig kunnen proberen?
Orgaan zal een mix hart, lever, nier worden.
Door Lizzy
#2481211
Zwerver schreef: Ik heb nog geen vriezer en dus nog helemaal niets in huis, maar ik heb toch geprobeerd al een menu in elkaar te knutselen zodat ik daar even rustig de tijd voor kan nemen. Diersoorten heb ik er nog niet bij gezet want ik moet nog uit zoeken wat ik hier kan krijgen. Ik heb in de a la carte gezien dat we in ieder geval een poelier in Almelo hebben die van alles heeft dus gevogelte zal niet zo'n probleem worden.
Prima, maar echt beoordelen kunnen we je menu dan niet... We moeten daarvoor ook weten welke vlees en orgaanvleessoorten je voert.
Zwerver is een Beauceron kruising zo'n 35 kg. en 3 jaar. Volgens de rekentabel mag hij dan 2% is 700gr. per dag
Ja, maar het kan best zijn dat Zwerver wat meer nodig heeft hoor, dat hangt er af van hoe actief hij is en hoe zijn verbranding is.
maandag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
100 gr. orgaan
70 gr. groente

dinsdag
200 gr. vleesbot
500 gr. pens
wil even kijken hoe dit gaat, als hij het bot niet nodig heeft ga ik op de andere dagen iets meer bot voeren en deze dag meer pens

woensdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
70 gr. groente
110 gr. vis
welke vis is geschikt voor beginners en hoeveel wegen die ongeveer?
Sardien is zeer geschikt. Die wegen ongeveer 100 a 150 gram per stuk.
donderdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
125 gr. orgaan
70 gr. groente

vrijdag
400 gr. vleesbot
250 gr. spiervlees
70 gr. groente

zaterdag
350 gr. vleesbot
175 gr. spiervlees
70 gr. groente
125 gr. orgaan

zondag
400 gr. vleesbot
250 gr. spiervlees
70 gr. groente

Verder tussendoor nog 2 eitjes en wat fruit. Maakt het uit waarbij je ei geeft?
Qua bot wilde ik beginnen met kippenekken en kan kwartelkarkas ook al? Hij staat nu op brok en krijgt nooit vlees, maar het is natuurlijk wel een grote hond. Zou ik het veilig kunnen proberen?
Orgaan zal een mix hart, lever, nier worden.
Ja, dat maakt (zeker in het begin) wel uit. Als je ei geeft in een maaltijd waar je ook lever in hebt zitten, heb je twee laxerende voedingsmiddelen in 1 maaltijd en dat kan (hoeft niet) dunne ontlasting geven. Niet erg, maar dan weet je dat.

Kippennek en kwartelkarkas is beide prima. Ik zou echter de eerste weken de kippennekken voor de zekerheid even met een vleeshamer plat slaan.

Hart, lever en nier is prima. Die 3 orgaanvleessoorten zijn het belangrijkst.

Uit welke percentages is het bovenstaande menu opgebouwd?

Als je sardientjes gaat voeren, mag je er wel twee per week geven hoor. Een is een beetje weinig voor vette vis.
Door Zwerver
#2481420
Dank je Lizzy, fijn om te weten dat het tot zover al klopt.
De pecentages zijn gewoon volgens de rekenhulp dus 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15 % orgaan, 10 % groente.
Ik heb hier en daar iets gesjoemeld met de percentages, maar volgens mij niet te veel. Alleen orgaan krijgt hij dan meer, omdat hij zoveel pens krijgt, maar een klein lapje leek me niet echt handig (ik hoop tenminste dat hij het wil kauwen). Maar omdat ik denk dat hij aan die 2% misschien wel iets te weinig heeft heb ik daar geen punt van gemaakt.
Door Lizzy
#2481427
[quote="Zwerver"]
Dank je Lizzy, fijn om te weten dat het tot zover al klopt.
De pecentages zijn gewoon volgens de rekenhulp dus 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15 % orgaan, 10 % groente.
Ik heb hier en daar iets gesjoemeld met de percentages, maar volgens mij niet te veel. Alleen orgaan krijgt hij dan meer, omdat hij zoveel pens krijgt, maar een klein lapje leek me niet echt handig (ik hoop tenminste dat hij het wil kauwen). Maar omdat ik denk dat hij aan die 2% misschien wel iets te weinig heeft heb ik daar geen punt van gemaakt.
[/quote]

Nee, sterker nog, je kunt prima 10% orgaan als hart, lever, nier geven en 10% pens.
Door Zwerver
#2482780
Nou, maar even de vleessororten invullen, kijken of het lukt.

maandag
350 gr. vleesbot  kiprugstuk
175 gr. spiervlees  runderstoofvlees
100 gr. orgaan  konijn hart, lever, nier mix
70 gr. groente

dinsdag
200 gr. vleesbot  kippenek
500 gr. pens    rund/lam
wil even kijken hoe dit gaat, als hij het bot niet nodig heeft ga ik op de andere dagen iets meer bot voeren en deze dag meer pens

woensdag
350 gr. vleesbot  kwartelkarkas
175 gr. spiervlees  kalkoenfilet
70 gr. groente
110 gr. vis  sardientjes (op aanraden van Lizzy 2 dus grammen wordt dan iets meer)
welke vis is geschikt voor beginners en hoeveel wegen die ongeveer?

donderdag
350 gr. vleesbot    kipvleugels
175 gr. spiervlees  rund kopvlees
125 gr. orgaan  lam mix hart lever nier
70 gr. groente

vrijdag
400 gr. vleesbot  kwartel
250 gr. spiervlees  runderstoofvlees
70 gr. groente

zaterdag
350 gr. vleesbot  kippenekken
175 gr. spiervlees    runderkopvlees
70 gr. groente
125 gr. orgaan    konijn mix

zondag
400 gr. vleesbot  konijnkarkas
250 gr. spiervlees  kalkoenfilet
70 gr. groente

Ik wilde ook nog gans en parelhoen karkas bestellen maar ik weet niet of hij dat nu al kan eten? En iemand nog een idee voor meer afwisseling in spiervlees? Ik wil geen paard voeren en liefst inlandse diersoorten en met 5 honden niet al te duur. ;)
Door Cupcake
#2483003
Sardientjes zijn mooi om te beginnen. Ik zou inderdaad meer variatie aanbrengen in je spiervlees. Ik weet niet waar je gaat bestellen, maar ik zou het kopvlees weglaten en gaan voor haas/ konijn/ hert/ lamsvlees.
Parelhoenkarkas moet ook al kunnen, dan heb je er nog een diersoort bij om te voeren. Ik zou persoonlijk gans nog niet geven, dan evt bijv eend.
Als je twijfelt over het vleesbot zou ik het de eerste tijd platslaan of uit de hand voeren zodat hij rustig kan leren knagen.
Door Zwerver
#2483051
Hert vind ik gevoelsmatig nog een beetje moeilijk, konijn vond ik errug duur om aan 5 honden te moeten voeren. Maar wie weet, misschien kom ik binnenkort wel een leuke aanbieding tegen.
Kan natuurlijk zometeen in bot ook wat meer variëren, eendenekken en zag ergens ook geitenek, zit daar erg veel bot in of is dat meer vlees? Van lam (en schaap) heb ik nog niet veel kunnen vinden, ja lamsbout, valt dat ook onder vleesbot of zit daar heel veel vlees aan zodat ik daar een deel onder spiervlees kan laten vallen? Ik denk dat het bot nog te hard is, als er veel vlees aan zit zou ik dan een deel van het vlees eraf kunnen halen en het bot in de vriezer doen voor later als hij het wel kan eten, of zit er niet zo veel vlees aan?
Door Lizzy
#2484318
Zwerver schreef: Nou, maar even de vleessororten invullen, kijken of het lukt.

maandag
350 gr. vleesbot  kiprugstuk
175 gr. spiervlees  runderstoofvlees
100 gr. orgaan  konijn hart, lever, nier mix
70 gr. groente

dinsdag
200 gr. vleesbot  kippenek
500 gr. pens    rund/lam
wil even kijken hoe dit gaat, als hij het bot niet nodig heeft ga ik op de andere dagen iets meer bot voeren en deze dag meer pens

woensdag
350 gr. vleesbot  kwartelkarkas
175 gr. spiervlees  kalkoenfilet
70 gr. groente
110 gr. vis  sardientjes (op aanraden van Lizzy 2 dus grammen wordt dan iets meer)
welke vis is geschikt voor beginners en hoeveel wegen die ongeveer?
Makreel (wel rauw!) en die wegen iets van 300 gram (hoewel horsmakreel iets minder weegt). Panharing, die wegen rond de 150 a 200 gram. Zalmkop is iets minder beginners maar kan ook al vrij snel. Die wegen rond de 400 a 500 gram.
donderdag
350 gr. vleesbot    kipvleugels
175 gr. spiervlees  rund kopvlees
125 gr. orgaan  lam mix hart lever nier
70 gr. groente

vrijdag
400 gr. vleesbot  kwartel
250 gr. spiervlees  runderstoofvlees
70 gr. groente

zaterdag
350 gr. vleesbot  kippenekken
175 gr. spiervlees    runderkopvlees
70 gr. groente
125 gr. orgaan    konijn mix

zondag
400 gr. vleesbot  konijnkarkas
250 gr. spiervlees  kalkoenfilet
70 gr. groente

Ik wilde ook nog gans en parelhoen karkas bestellen maar ik weet niet of hij dat nu al kan eten? En iemand nog een idee voor meer afwisseling in spiervlees? Ik wil geen paard voeren en liefst inlandse diersoorten en met 5 honden niet al te duur. ;)
Parelhoenkarkas is prima en dat kan hij nu al eten. Gans vind ik zelf erg hard. Ik vind het geen beginnersbot. Ik weet niet of je in de buurt van R'dam woont? Je kunt bij Slagerij Islam Centrum echt heel goed geiten en lamsvlees kopen voor een mooie prijs. Ik voer zelf rund, lam, geit qua spiervlees en dan vind ik het mooi geweest. Net als jij voer ik geen paard en heb ik ook geen zin om lama en krokodil enzo te voeren. Ik breng verder variatie in het menu aan door parelhoenkarkas, haaskarkas, kipkarkas, eendennek te voeren. En verder voer ik vette vis, groenten en extra's. En dan vind ik het mooi zat geweest.
Door Zwerver
#2484405
De vriezer is intussen gearriveerd en als het goed is komt morgen het eerste vlees.
runderpens, lamspens, kipkarkas, eendenek, eendekarkas, fazantkarkas, lamsorgaan, rund geit  kip en lams spiervlees, runderorgaan. En dan nog sardientjes en ei. Volgens mij gaat het goed komen, volgende maand kunnen we dan nog weer iets anders bestellen ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door