Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2499956
Lizzy gaf het advies om maar één keer in de week zalmkop te geven als vleesbot.
Ik krijg zalmkoppen van 800 gram. Die zaag ik overdwars doormidden zodat beide keren de hersens ed. evenwichtig worden verdeeld.
Mijn Dobermann is echter gek op zalmkop. Hij wordt niet misselijk, zijn ontlasting blijft prima etc.
Wat is de reden om maar één keer in de week zalmkop als vleesbot te geven?
Alvast dank voor het antwoord! :)
#2500943
Hè daar, was echt heel gezellig om je tegen te komen  :biggrin2:
Wel grappig dat zo iets dan gebeur, mijn vader zei nog " als je had afgesproken was het niet zo goed gegaan"  ;)

Maar goed even over de vis, ik dacht zelf dat het niet zo veel geven werd omdat vis in een natuurlijk dieet eigenlijk niet voor komt.
Volgens mij heeft het feit dat lizzie zij dat je niet zo veel vis moet geven ook te maken met het punt dat het ander een te groot deel van het menu uit gaat maken, en je hond anderen dingen die te weinig eet en misschien te korten op loopt. Maar dat weet ik niet zeker.
Wat ik wel heb ondekt ik dat je eigenlijk gewoon moet kijken wat het beste werkt voor je hond, elke hond is anders en er zijn zo veel dingen waarop menus van elkaar kunnen verschillen.

Als je het echt zeker wilt weten kan je Lizzy ook een PB sturen met de vraag, want ik heb eigenlijk niet echt veel ervaring met vis voeren.
Behalve dan dat ik weer weet waarom ik het nooit kocht of voerden :-\, ze eten het hier gewoon echt niet >:( .
Dus ik moet weer aan de trukjes om het binnen te krijgen, dus tot vriendliefs walging zit het nu in de drogeren  :P ::)


Oja ik krijg binnen kort een lading vlees binnen bestaand uit: fazant ( bout), duif ( karkas) en eend ( nekken en karkas)
Dus als je daar iets van wilt proberen is dat geen probleem, dan weet je of hij het lekker vind als ik de volgende keer weer bestel en je misschien mee wilt bestellen.
Dit is trouwen via een lijntje van BP, en komt de 10de binnen.
PB me maar even als je dat wilt dan kunnen we dingen afspreken.
Oja deze dier soorten zijn beginners bot ( duif en eenden nekken ) tot iets evraren bot ( fazant en eend karkas ) maar ik denk dat jou hond hét gemakkelijk aan kan, aan gezien mijn katten het hier heel goed weg krijgen ;)
#2502582
[quote="jasmijn"]
PB me maar even als je dat wilt dan kunnen we dingen afspreken.
[/quote]

Ik heb je net gePB'd Jamijn!

Duke heeft net zijn eerste konijn op!
Vanochtend had ik het grote achtergedeelte gegeven, dus 2 enorm bevleesde achterpoten en de rug met de organen in de buikholte en nog een voorpoot.
Staand etend ging dit nogal lastig, gelukkig bedacht Duke dat je ook best liggend kan eten..... ;)
Hij is er bijna een kwartier mee bezig geweest, kwispelend en wel!
#2527543
Toch weer eens een vraag.
Zelf stel ik, ook in verband met mijn kleine vriezer, dagmenu's samen voor mijn hond.
Daar zit dan alles in.
Een voorbeeld:

Vleesbot 45% = 500 gram: haaskk, kippennek, parelhoenkk. eendennek gemengd.
Spiervlees 25% = 275 gram: hert,paard en rund gemengd.
Orgaan 10% =110 gram: konijn lever, hart, nier, maag en long, lamshart, runderhart, kiplever, hart en maag gemengd.
Vuile pens 10% =110 gram.
Groentemix 10% =110 gram.

's Ochtends geef ik dan meestal de karkassen en de pens en 's avonds het spiervlees, de orgaanmix en de groentemix.

Of een ander menu:
's ochtends een heel wild konijn of wilde eend en 1 x in de week een zalmkop
's avonds: wat spiervlees, pens en groentemix 

Maar nou lees ik dat veel mensen heel anders voeren.
Die geven bijv. maar één keer in de week pens, maar dan een hele lap, of maar 4 dagen spiervlees maar dan de hele weekhoeveelheid verdeeld over die 4 dagen, hetzelfde voor orgaan.
Maar wat is nou beter?
Of maakt dat niet uit?   
#2527645
Dat maakt niet zoveel uit.
Is afhankelijk waar je hond het goed op doet en wat je zelf prettig vind.
Sommige mensen geven per dag compleet, sommige per week of 2 weken.
Dat is het verschil.
Om een voorbeeld te noemen: sommige honden krijgen bv dunne ontlasting als ze een dag alleen pens eten. Dus dan kun je beter je pens verdelen over de week.

Ik voer zelf per 2 weken compleet.
Simpelweg omdat ik dat makkelijk vind met verpakken en voeren.
En mijn honden doen het daar prima op.
#2527709
Dank voor je antwoord, May Linn.
Dan blijf ik het doen zoals ik het doe, als het idd niets uitmaakt! :)
Verder ben ik weer erg blij met mijn Dobey dierenwinkel hier in Scheveningen.
Zij verkopen alles wat je nodig hebt om te barfen. Wel duurder, maar als je iets mist is het erg handig.
Bovendien koop ik daar altijd haringen, zalmkoppen, verse pens, gemixte konijnorganen ed.
Ik ging een kilo verse pens en een kilo vlees halen en toen kreeg ik het dikbevleesde en enorme karkas van een gans gratis mee!
Dus vandaag heeft Duke een wilde eend met kop en ingewanden en al op en morgen krijgt hij dus gans!
Ik ben blij!!! En Duke ook denk ik..... :biggrin2:
#2528239
Nou, dat is toch wel een heel apart beest, die hond van mij.
Ik heb Duke vanochtend toch nog maar een wilde eend gegeven van ruim 750 gram, de gans bewaar ik tot morgen.
Dus op een paar kranten leg ik de eend en Duke valt aan, de ingewanden heb ik in zijn bak gelegd.
Na een half uurtje is alles schoon op, maar als ik de kranten ga opruimen kom ik tot mijn verbazing een handvol flink opgezwollen tarwekorrels tegen.
Kennelijk had deze wilde eend geen gras oid gegeten, maar tarwe.
En mijn hond lust dus zelfs tarwe die rechtstreeks uit een wilde eendendarm komt niet..... 
Kennelijk weet Duke dus zelf heel goed wat wél en wat niet goed voor hem is, apart hè?
Laatst gewijzigd door Nugget op zo 02 dec 2012, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2528362
[quote="Nugget"]
Lizzy gaf het advies om maar één keer in de week zalmkop te geven als vleesbot.
Ik krijg zalmkoppen van 800 gram. Die zaag ik overdwars doormidden zodat beide keren de hersens ed. evenwichtig worden verdeeld.
Mijn Dobermann is echter gek op zalmkop. Hij wordt niet misselijk, zijn ontlasting blijft prima etc.
Wat is de reden om maar één keer in de week zalmkop als vleesbot te geven?
Alvast dank voor het antwoord! :)
[/quote]

Heb dit voor je gevonden over vis in het algemeen, maar zalm bevat die thiaminase blijkbaar weer niet, dus misschien mag je Dobbie daar wel iets meer van hebben als hij het zo lekker vindt. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2408757
#2535005
Ik ben huiverig voor ribben.....nou ja, ik was huiverig voor ribben, want Duke heeft vanochtend zijn eerste lamsribben op en het ging super! :)
Een flink bevleesd stuk van 4 ons kreeg hij en hij heeft er een minuut of 20 over gedaan.
Aan vleesbot krijgt hij nu:

Lamsribben
Geitennek
Parelhoenkarkas
Kippennek
Eendennek
Haaskarkas
Heel wild konijn
Hele wilde eend
Ganskarkas
Zalmkop

Spiervlees:

Paard
Hert
Rund
Fazant

Orgaan:

Konijn nier,hart,maag,lever
Kip: lever,hart, maag
Lam: hart
Rund: hart, lever,vuile pens

Volgens mij heb ik zo meer dan voldoende variatie aan diersoorten, toch?
#2535016
Nou ik tel 14 diersoorten dus dat is wel voldoenden  ;)
Misschien kan je met vis nog wat afwisselen, maar dat hoeft niet hoor het is keurig wat je voerd  8)

Die van mij krijgt minder soorten, maar dat is omdat ze heel kiezekeurig is  :-\
Oja en die van mij eet ook gewoon lams ribben hoor, en je weet hoe klein ze is  :biggrin2:
#2535034
[quote="jasmijn"]
Nou ik tel 14 diersoorten dus dat is wel voldoenden  ;)
Misschien kan je met vis nog wat afwisselen, maar dat hoeft niet hoor het is keurig wat je voerd  8)

Die van mij krijgt minder soorten, maar dat is omdat ze heel kiezekeurig is  :-\
Oja en die van mij eet ook gewoon lams ribben hoor, en je weet hoe klein ze is  :biggrin2:
[/quote]

Tis een piepje, jouw Femke! ;)
Oh, ik was de tussendoortjes vergeten neer te zetten:
Haring en rauw ei met yoghurt en dit wissel ik om de dag.
Dus de ene dag een haring en de andere dag ei/yoghurt. 
Soms ook een blikje tonijn op water.
Witvis geef ik niet meer, daar gaat hij enorm van pissen, niet normaal echt! ???
#2537416
Vanmiddag ben ik met Duke naar de DA gegaan, om hem even te wegen.
En wat mijn handen en ogen ook al zeiden: hij is in 2 maanden tijd anderhalve kilo aangekomen! :)
Dat mag ook wel, want inclusief zijn dagelijkse tussendoortjes zit hij op bijna 6%!!!!!
Ik laat hem nog even op dit percentage, nu het winter wordt en dan ga ik evt. afbouwen naar 5.5% inclusief tussendoortjes zoals haringen van ruim 3 ons, een kong gevuld met andherhalf ons naturis kvv..... ;). blikjes tonijn en eieren met yoghurt!
Het is een vreetzak, die Dobermann van mij!
Ik zal eens gaan uitzoeken of ik een foto van meneer kan plaatsen, want mijn barfende DA zei dat ze nog nooit zo'n glimmende Dobermann had gezien!!! :)
#2554740
@ Anne uit Duitsland, ik heb eindelijk 2 "runderknarskoppen" oftewel 2 runderstrotten kunnen krijgen, je weet wel die glibberdingen waar jouw boxer zo lekker lang mee bezig was.
Helaas, ik heb de tijd opgenomen, binnen 9 minuten was een strot van bijna een kilo schoon op...... :o
Dus dat doe ik maar niet meer, hoewel mijn hond dat vast heel jammer zal vinden!

Verder heeft hij onlangs zijn eerste konijnkop gekregen.
Ik geloof niet dat hij iets zo lekker vind als dat, hij ging compleet uit zijn dak! :)
Maar ook zo'n kop, 5 minuten en weg was ie, inclusief tanden trouwens.
Dat kan geen kwaad toch, hoop ik?
#2573619
Van mijn poelier heb ik 4 kilo wilde eenden gekregen, compleet met kop en ingewanden voor 6 euro.
Daar ben ik, en mijn hond natuurlijk heel blij mee.
Maar één eend is niet genoeg qua gewicht voor een dagportie.
Percentueel gezien, hoe vul ik dit aan qua vleesbot en spiervlees?

Orgaan geef ik natuurlijk niet meer en pens en groente vormen standaard elk 10% van zijn dagbehoefte.
Dank alvast voor de antwoorden! :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door