Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Yinx
#2454018
Hallo,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum, maar lees nog voornamelijk. Onze hond (7 jaar) eet nu namelijk KVV en ik wil - nadat ik mij ben gaan verdiepen in voeding - overstappen op BARF. Ze krijgt nu af en toe al kippen- en eendennekken en ook de kippenruggen gingen er met veel smaak in!  :)

Alleen het menu samenstellen vind ik nog lastig  :-[. Onze hond is dus 7 jaar, weeg ongeveer 35 kilo en eet nu tussen de 2 en 2,5% per dag. Ik kom dan op de volgende hoeveelheden uit:
Hoeveelheid: 2.5% van 35 kilo = 875 gram per dag / 6125 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  438 gram
Spiervlees 25% :  219 gram
Orgaanvlees 15% :  131 gram
Groentes 10% :    88 gram


Ik heb het volgende weekmenu gemaakt. Zou iemand dit willen controleren?

Maandag
Orgaan - lever, nier - 130
Groente - 44
Konijnkarkas - 438
Konijnenvlees - 219

Dinsdag
Orgaan - lever, nier - 132
Kippenrug - 438
Kalfssnippers - 219

Woensdag
Orgaan - hart, pens -  130
Groente - 88
Parelhoenkarkas - 438
Paardenvlees - 219

Donderdag 
Orgaan - hart, pens -  130
Kippenruggen - 330
Kippennekken - 330

Vrijdag
Orgaan - pens - 130
Groente - 88
Lamstaart - 438
Konijnenvlees - 219

Zaterdag
Orgaan - hart, pens - 130       
Zalmkarkas - 438       
Kalfsnippers - 219                                   

Zondag
Orgaan - hart - 130
Groente - 88
Eendenrug  - 438
Pardenvlees - 219

Het menu voor de volgende week zou dan hetzelfde zijn, alleen wordt de zalm en kalfsnippers op zaterdag vervangen door eendennek en -rug.

Heeft iemand trouwens ervaring met het bestellen van vlees bij degomeat?
Door Lizzy
#2454019
[quote="Yinx"]
Hallo,

Ik ben al een tijdje lid van dit forum, maar lees nog voornamelijk. Onze hond (7 jaar) eet nu namelijk KVV en ik wil - nadat ik mij ben gaan verdiepen in voeding - overstappen op BARF. Ze krijgt nu af en toe al kippen- en eendennekken en ook de kippenruggen gingen er met veel smaak in!  :)

Alleen het menu samenstellen vind ik nog lastig  :-[. Onze hond is dus 7 jaar, weeg ongeveer 35 kilo en eet nu tussen de 2 en 2,5% per dag. Ik kom dan op de volgende hoeveelheden uit:
Hoeveelheid: 2.5% van 35 kilo = 875 gram per dag / 6125 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  438 gram
Spiervlees 25% :  219 gram
Orgaanvlees 15% :  131 gram
Groentes 10% :    88 gram


Ik heb het volgende weekmenu gemaakt. Zou iemand dit willen controleren?

Maandag
Orgaan - lever, nier - 130
Groente - 44
Konijnkarkas - 438
Konijnenvlees - 219

Dinsdag
Orgaan - lever, nier - 132
Kippenrug - 438
Kalfssnippers - 219

Woensdag
Orgaan - hart, pens -  130
Groente - 88
Parelhoenkarkas - 438
Paardenvlees - 219

Donderdag 
Orgaan - hart, pens -  130
Kippenruggen - 330
Kippennekken - 330

Vrijdag
Orgaan - pens - 130
Groente - 88
Lamstaart - 438
Konijnenvlees - 219

Zaterdag
Orgaan - hart, pens - 130       
Zalmkarkas - 438       
Kalfsnippers - 219                                   

Zondag
Orgaan - hart - 130
Groente - 88
Eendenrug  - 438
Pardenvlees - 219

Het menu voor de volgende week zou dan hetzelfde zijn, alleen wordt de zalm en kalfsnippers op zaterdag vervangen door eendennek en -rug.

Heeft iemand trouwens ervaring met het bestellen van vlees bij degomeat?
[/quote]

Ik heb geen ervaring met Degomeat.

Ik vind je menu er strak uit zien. Ik zou kalfsvlees alleen proberen te verruilen voor rundvlees, dat bevat meer voedingsstoffen. En verder heb je er voor gekozen om bijna elke dag alles te geven, dus vleesbot, orgaanvlees, spiervlees en groenten. Dat mag wel. Als je dat makkelijk vindt zelf, moet je dat zeker doen hoor. Maar het hoeft niet. En je mag de hoeveelheden afronden.
Door Yinx
#2454026
Bedankt voor het antwoord!
Ik zal het kalfsvlees wisselen voor rundvlees.

[quote="Lizzy"]
En verder heb je er voor gekozen om bijna elke dag alles te geven, dus vleesbot, orgaanvlees, spiervlees en groenten. Dat mag wel. Als je dat makkelijk vindt zelf, moet je dat zeker doen hoor. Maar het hoeft niet. En je mag de hoeveelheden afronden.
[/quote]

Ja, ik dacht ik begin met alles elke dag tot ik zelf wat meer gewend ben. Voor mij gaat het denk ik de grootste omschakeling worden  ;)
Door Shanti en co
#2454277
Ik heb bij degomeat besteld, het was binnen een week geleverd en alles zat erbij. Ik had voor dm gekozen omdat ik dan bij 1 leverancier alles voor een mooie prijs kon krijgen en omdat ze biologische kip hebben. 
Als je nog iets wilt weten moet je het maar zeggen. :)

Je heb trouwens alles op de gram precies gedaan maar dat hoeft niet hoor, dan moet je wel heel moeilijk gaan doen met snijden. Shanti krijgt alles ongeveer in de goede percentages, de ene week misschien wat meer bot dan de ander maar ik ga die kipkk niet snijden/hakken aangezien ze gemiddeld 500g wegen en Shanti dat per keer nodig heeft.

Waar ik ook rekening mee gehouden heb is hoe de percentages in de kvv waren, en ongeveer dezelfde percentages gegeven met barf (als ze het goed deed op kvv). Shanti had namelijk op een kvv met 15% bot meestal goede ontlasting maar dat mocht soms wel iets harder dus ik ben geen 50% vleesbot (25% bot) gaan voeren maar 40% (20% bot) omdat mij dat beter leek. Tot nu toe gaat het prima zo.
Door Yinx
#2454420
[quote="Thessa en Shanti"]
Ik heb bij degomeat besteld, het was binnen een week geleverd en alles zat erbij. Ik had voor dm gekozen omdat ik dan bij 1 leverancier alles voor een mooie prijs kon krijgen en omdat ze biologische kip hebben. 
Als je nog iets wilt weten moet je het maar zeggen. :)
[/quote]
Dat klinkt postitief. Hier precies hetzelfde, ivm het bezorgen wil ik ook alles bij 1 leverancier kopen en idd die biologische kip!

[quote="Thessa en Shanti"]
Je heb trouwens alles op de gram precies gedaan maar dat hoeft niet hoor, dan moet je wel heel moeilijk gaan doen met snijden. Shanti krijgt alles ongeveer in de goede percentages, de ene week misschien wat meer bot dan de ander maar ik ga die kipkk niet snijden/hakken aangezien ze gemiddeld 500g wegen en Shanti dat per keer nodig heeft.

Waar ik ook rekening mee gehouden heb is hoe de percentages in de kvv waren, en ongeveer dezelfde percentages gegeven met barf (als ze het goed deed op kvv). Shanti had namelijk op een kvv met 15% bot meestal goede ontlasting maar dat mocht soms wel iets harder dus ik ben geen 50% vleesbot (25% bot) gaan voeren maar 40% (20% bot) omdat mij dat beter leek. Tot nu toe gaat het prima zo.
[/quote]
Ok, dat afronden is inderdaad makkelijker met snijden  :biggrin2:  Ik denk dat we zodra de kvv op is maar gewoon moeten beginnen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door