Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Aurinko
#2322728
[quote="Lizzy"]
Het tijdstip maakt niet uit, alleen moet je wel nuchter prikken. Tenminste, dat is voor het meten van BUN/CREA wel het beste.
Ik heb daar in alle eerlijkheid nog nooit eerder van gehoord, dat ALP en GPT verhoogd zijn door een ontsteking in de bek. Bij mijn weten duidt een verhoogd ALP op gestoorde galafvoer (vandaar het meten van galzuren), acute of chronische leverontsteking, ziekte van Cushing, als je hond prednison krijgt, kan deze ook verhoogd zijn. GPT verhoogd duidt op: acute of chronische leverontsteking, galwegontsteking, vergiftiging (maar dan zie je een veel hogere waarde volgens mij).
Ik zou zelf BARF gaan voeren maar ik zou zekerheidshalve geen vetten geven, dus geen olijfolie en geen visolie. En ik zou geen rood vlees geven. Net als bij het nierdieet een beperkte hoeveelheid orgaanvlees (5% van het totaal) en ik zou zekerheidshalve ook havermout gaan geven. En meer groenten, met ook meer koolhydraatrijke groenten. Bataat, aardappel, pompoen, wortel, etc.

Verder zou ik in dit geval toch maar meer dan 2 keer per dag gaan voeren. Een keer of 3, eventueel zelfs 4 (bij lever problemen komt dat wat krapper). En ik zou mariadistel geven.
[/quote]

Dat was wat de dierenarts zei, dat de waarden af konden wijken bij ontstekingen, ik weet het verder ook niet.

Dus BARF zonder vet en vis (wel vleesbot van gevogelte of alleen vlees)? b.v. kip
Orgaanvlees 5% is dit inclusief pens of dat beter niet geven?
Havermout, wordt dat aangemaakt met water? en dan op zo'n 30% houden zoals wordt voorgesteld voor het leverdieet?
En de groentes op 20% houden voorlopig?

En dus 4 x per dag eten.

En we gaan even kijken voor mariadistel (gewoon van Vogel b.v.)

Dan denk ik dat we vrijdag even gaan overleggen met de dierenarts en dan zouden we dinsdag b.v. weer bloed kunnen laten prikken (dan is ze klaar met de antibiotica en zijn er verder geen storende factoren van medicijnen of iets dergelijks) dat lijkt mij wel handig.

yep, heb het nog gelezen, geen vetten, dat is eigenlijk ook wel logisch (omdat de lever de vetten uit het eten verwerkt) goh, heb ik toch nog eens iets aan die biologielessen ::).

Die geitenmelk met honing is dat nog een optie nu of beter van niet?

Dus ik ga het eten even aanpassen en als we meer weten dan kan ik een gedegen plan maken en dan hoop ik dat je me verder kunt/wilt helpen.

Tot nu toe in ieder geval superbedankt!
Door Lizzy
#2322745
Aurinko schreef: Dat was wat de dierenarts zei, dat de waarden af konden wijken bij ontstekingen, ik weet het verder ook niet.
Nee, ik kan me voorstellen dat je het ook niet weet. Nou ja, hij is de DA zullen we maar denken!
Dus BARF zonder vet en vis (wel vleesbot van gevogelte of alleen vlees)? b.v. kip
Orgaanvlees 5% is dit inclusief pens of dat beter niet geven?
Havermout, wordt dat aangemaakt met water? en dan op zo'n 30% houden zoals wordt voorgesteld voor het leverdieet?
En de groentes op 20% houden voorlopig?
Ja, BARF zonder olijfolie en zonder visolie. Je hoeft dus niet vet-vrij te voeren, zeker niet, maar geen extra olieen geven (zoals wel in het nier dieet aan te bevelen is). En ook vleesbot van kleine dieren. Kip, parelhoen, konijn is allemaal prima. Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je pens niet hoeft te rekenen tot rood vlees. En dat het niet zoveel ammoniak aanmaakt als lever, hart, nier. Dus wat ik zou doen aan percentages is het volgende (omdat ik vermoed dat de lever het moeilijk heeft op het moment maar er ook nog geen leverproblemen echt zijn vastgesteld):

30% vleesbot van kleine dieren, 5% orgaanvlees zoals hart/lever en nier (en dit zou ik over meerdere dagen verdelen, dus niet allemaal op 1 dag geven), 10% pens, 20% dingen als spiervlees (liefst niet rood!) eieren, zuivel en vis, 20% groenten (met ook flink wat koolhydraatrijke groenten), 15% koolhydraten in de vorm van havermout.
En dus 4 x per dag eten.
Ja, 3 a 4 keer.
En we gaan even kijken voor mariadistel (gewoon van Vogel b.v.)
Ik weet niet of A. Vogel echt alleen Mariadistel heeft. Arkopharma heeft zeker wel Mariadistel. Vitotaal heeft ook Mariadistel. Veel drogisten hebben tegenwoordig Arkopharma in het assortiment. Veel natuurvoedingswinkels ook. En de Tuinen heeft in de regel wel alles van Vitotaal.

Dan denk ik dat we vrijdag even gaan overleggen met de dierenarts en dan zouden we dinsdag b.v. weer bloed kunnen laten prikken (dan is ze klaar met de antibiotica en zijn er verder geen storende factoren van medicijnen of iets dergelijks) dat lijkt mij wel handig.
yep, heb het nog gelezen, geen vetten, dat is eigenlijk ook wel logisch (omdat de lever de vetten uit het eten verwerkt) goh, heb ik toch nog eens iets aan die biologielessen ::).

Die geitenmelk met honing is dat nog een optie nu of beter van niet?

Dus ik ga het eten even aanpassen en als we meer weten dan kan ik een gedegen plan maken en dan hoop ik dat je me verder kunt/wilt helpen.

Tot nu toe in ieder geval superbedankt!
Geitenmelk met honing mag nog steeds.

Tuurlijk wil ik helpen!
Door Aurinko
#2322758
[quote="Lizzy"]
Nee, ik kan me voorstellen dat je het ook niet weet. Nou ja, hij is de DA zullen we maar denken!

*Hij is een hele aardige zij ;) wij hebben wel vertrouwen in haar.

Ja, BARF zonder olijfolie en zonder visolie. Je hoeft dus niet vet-vrij te voeren, zeker niet, maar geen extra olieen geven (zoals wel in het nier dieet aan te bevelen is). En ook vleesbot van kleine dieren. Kip, parelhoen, konijn is allemaal prima. Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat je pens niet hoeft te rekenen tot rood vlees. En dat het niet zoveel ammoniak aanmaakt als lever, hart, nier. Dus wat ik zou doen aan percentages is het volgende (omdat ik vermoed dat de lever het moeilijk heeft op het moment maar er ook nog geen leverproblemen echt zijn vastgesteld):

30% vleesbot van kleine dieren, 5% orgaanvlees zoals hart/lever en nier (en dit zou ik over meerdere dagen verdelen, dus niet allemaal op 1 dag geven), 10% pens, 20% dingen als spiervlees (liefst niet rood!) eieren, zuivel en vis, 20% groenten (met ook flink wat koolhydraatrijke groenten), 15% koolhydraten in de vorm van havermout.

* ok dat ga ik even doorrekenen en dan kan ik een tijdelijk menuutje samenstellen.

Ja, 3 a 4 keer.
Ik weet niet of A. Vogel echt alleen Mariadistel heeft. Arkopharma heeft zeker wel Mariadistel. Vitotaal heeft ook Mariadistel. Veel drogisten hebben tegenwoordig Arkopharma in het assortiment. Veel natuurvoedingswinkels ook. En de Tuinen heeft in de regel wel alles van Vitotaal.

Rozemarijne & Tijm hier heeft ook arkopharma, die hebben ook die capsules met die moeilijke naam :biggrin2:

Dan denk ik dat we vrijdag even gaan overleggen met de dierenarts en dan zouden we dinsdag b.v. weer bloed kunnen laten prikken (dan is ze klaar met de antibiotica en zijn er verder geen storende factoren van medicijnen of iets dergelijks) dat lijkt mij wel handig.
Geitenmelk met honing mag nog steeds.

*Ga ik dat ook even zoeken.

Tuurlijk wil ik helpen!

* ik vind het helmaal geweldig!!!
[/quote]
Door Aurinko
#2323596
Ok, ga ik het straks zo doen.

Ze is trouwens opvallend vrolijk en speels, dat is een tijd niet zo geweest.
Mijn man denkt dat ze met haar 3de jeugd bezig is :biggrin2: haar 2de jeugd was toen we weer gingen BARFen.
Door Aurinko
#2328265
Na overleg met de dierenarts hebben we besloten om volgende week dinsdag een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen (kost een paar tientjes extra en dan heb je een goed overzicht)
De antibiotica zullen dan wel uit het bloed zijn en geen afwijkend beeld meer geven, zodat het zo goed mogelijk de echte waardes weergeeft.
Door Aurinko
#2336241
Wij zijn blij!
We hebben goed nieuws gekregen, de bloedtest van Mirza is helemaal goed. We hebben een uitgebreide test laten doen en alle waardes zijn helemaal in orde.

Ze heeft nu nog een antibioticakuur gekregen omdat ze pas over 2 weken geholpen kan worden aan haar gebit, en we willen niet dat de boel nu weer gaat ontsteken.

Nu is natuurlijk de vraag wat doen we met het eten, moet ze weer gewoon gaan BARFen of is een aangepast dieet toch beter? Ze is toch al een beetje een oud taartje ;) ze is 13 jaar en 7 maanden.

Groetjes,
Gerry
Door Lizzy
#2336246
He, fijn zeg, dat Mirza's bloedwaardes goed zijn :-*

Als ze het goed doet op dit dieet, zou ik haar gewoon lekker dit blijven geven. Een ouder wordende hond heeft eerder meer (kwalitatief uitstekende) eiwitten nodig dan minder en op zich is er geen reden om aan te nemen dat ze met fosfor geen weg weet. Als je al iets aan zou willen passen omdat ze bijv. meer last krijgt met verteren van botten, dan zou je in vleesbotpercentage omlaag kunnen en daarvoor in de plaats kun je dan wat meer groenten, pens, spiervlees voeren.
Door Aurinko
#2336274
[quote="Lizzy"]
He, fijn zeg, dat Mirza's bloedwaardes goed zijn :-*

Als ze het goed doet op dit dieet, zou ik haar gewoon lekker dit blijven geven. Een ouder wordende hond heeft eerder meer (kwalitatief uitstekende) eiwitten nodig dan minder en op zich is er geen reden om aan te nemen dat ze met fosfor geen weg weet. Als je al iets aan zou willen passen omdat ze bijv. meer last krijgt met verteren van botten, dan zou je in vleesbotpercentage omlaag kunnen en daarvoor in de plaats kun je dan wat meer groenten, pens, spiervlees voeren.
[/quote]

Ja hè, wat een opluchting :P

Dit is wat ik nu geef:
30% vleesbot van kleine dieren, 5% orgaanvlees zoals hart/lever en nier (en dit zou ik over meerdere dagen verdelen, dus niet allemaal op 1 dag geven), 10% pens, 20% dingen als spiervlees (liefst niet rood!) eieren, zuivel en vis, 20% groenten (met ook flink wat koolhydraatrijke groenten), 15% koolhydraten in de vorm van havermout.
+ geitenmelk en honing (de geitenmelk gebruik ik nu om de havermout aan te maken vindt ze lekkerder dan water ::))

Zal ik deze verhoudingen dan aanhouden, ik weet niet hoeveel tandjes ze nog heeft na het schoonmaken, maar daar zullen er wel een paar sneuvelen, het kauwen gaat nu nog prima (en vindt ze ook leuk)
Door Lizzy
#2336581
Je volgt dus min of meer nier/lever dieet. Ik zou dit voorlopig lekker blijven voeren. En visolie is wel een goed idee. Niet teveel, maar 3 keer per week bijv. 1 capsule van zo'n HEMA 55% visolie capsule zou prima zijn.
Door Aurinko
#2336668
[quote="Lizzy"]
Je volgt dus min of meer nier/lever dieet. Ik zou dit voorlopig lekker blijven voeren. En visolie is wel een goed idee. Niet teveel, maar 3 keer per week bijv. 1 capsule van zo'n HEMA 55% visolie capsule zou prima zijn.
[/quote]

Ok, dan ga ik zo verder met het "customized" dieet :biggrin2: en ga ik de visolie toevoegen.
Ontzettend bedankt voor je hulp en ik laat het nog even weten als de tandjes zijn schoongemaakt hoe het met haar gaat. (toch weer even spannend)

Groetjes,
Gerry
Door Lizzy
#2336761
[quote="Aurinko"]
Ok, dan ga ik zo verder met het "customized" dieet :biggrin2: en ga ik de visolie toevoegen.
Ontzettend bedankt voor je hulp en ik laat het nog even weten als de tandjes zijn schoongemaakt hoe het met haar gaat. (toch weer even spannend)

Groetjes,
Gerry
[/quote]

Ja, dat is best ook wel weer spannend. Dus ja graag, ik hoor graag hoe dat is gegaan, de tandjes.

Gaat goed komen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door