Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1759653
Tel 10 diersoorten en 2 soorten vis, luxe menu!
Ziet er erg netjes uit, je kan zo beginnen.

Wel een vraagje: voer je bewust geen groente?
of alleen af en toe wat restjes ofzo?
Door dennis1345
#1759661
[quote="May Linn"]
Wel een vraagje: voer je bewust geen groente?
of alleen af en toe wat restjes ofzo?
[/quote]

Hij zal best wel groente krijgen, maar dat zullen dat meer restjes zijn, en dusdanig weinig dat ik het niet de moeite vond om in het menu op te nemen.
Ook is het zo dat hij er niet bepaakd gek op is, moet eerder mijn best doen om het naar binnen te krijgen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1759664
Het hoeft ook niet persé, maar ik vindt het persoonlijk wel een goede aanvulling af en toe wat groente, vandaar de vraag  ;)
Er zijn idd meer honden niet gek op groente, hier wordt het graag gegeten, dat zou ook wel schelen.
Zou je wel aanraden wat knoflook per week te geven, ook daar zitten veel gezonder dingen in.
Aangeraden wordt 1 teentje per 15kg hond per week.
En natuurlijk eens een ei-tje, wat hüttekase.
Door Jasmin
#1760116
Ook ik heb zo'n rare hond die groente heerlijk vind.  ::) , vandaar ook mijn vraag. Ik sta er iedere keer weer met verwondering naar te kijken. Ik doe heel lichtjes even de kook erover in een waterige bouillon.
Door dennis1345
#1760236
[quote="May Linn"]
Zou je wel aanraden wat knoflook per week te geven, ook daar zitten veel gezonder dingen in.
Aangeraden wordt 1 teentje per 15kg hond per week.
En natuurlijk eens een ei-tje, wat hüttekase.
[/quote]

Dank je wel voor de tip, wat doet knoflook en hüttenkase voor de hond ?
Wat zijn er nog meer voor nuttige toevoegingen, je leest bijv ook heel veel dat mensen zeewier geven....
Laatst gewijzigd door dennis1345 op zo 19 sep 2010, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1760526
Even via de zoekfunctie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,28016.15.html
Op de 2e blz staan veel eigenschappen van knoflook en waarom het goed is te geven.

Over de zuivel hütekase/cottage cheese, de meningen zijn verdeelt over zuivel geven aan de hond.
Nu is hütekase een licht verteerbare vorm van protïene (net als ei) en mijn mening is dat het wel gezond is voor de hond.
Vandaar die aanrader. Maar ik denk dat er net zoveel mensen zijn die het wel geven als niet geven, dus kies hier zelf in  ;)

Zeewier ben ik ook wel voorstander van en gaat hier door de groentemix af en toe.
Het is een soort groente, maar met meer eigenschappen.
Via de zoekfunctie:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17067.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,65940.0.html
Door dennis1345
#1764639
Zou ik in mijn menu ook de parelhoenkarkas kunnen vervangen voor ganzenkarkas ? ik vraag dit omdat ik de parelhoenkarkassen waar ik aan kan komen maar erg mager bevleest vind.
Of is ganzenkarkas nog te hard voor een redelijk beginnende barfer ?

Andere alternatieven zijn uiteraard ook welkom....
Laatst gewijzigd door dennis1345 op wo 22 sep 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1764651
Ik vindt gans best hard, vergelijkbaar met hazenrug.
Zou dat niet zo gauw aan een beginnende barfhond geven.
Fazant vindt ik dan wat zachter bv.
Maar zowel gans als fazant zijn niet alle honden gek op.
Patrijs of duif is evt ook nog een optie, maar dat vinden ze hier nog minder lekker dan fazant en gans.
Ik zie trouwens in je menu dat je al fazant geeft.

Maar opzich heb je met het menu wat hier neerzet zat aan diersoorten toch?
Dan zou je het ook gewoon kunnen laten vervallen en eend, kip, konijn of fazant.
En over een tijdje miss aanvullen met haas, zachte lams- of geitenribben en dan kun je ook uitproberen of gans wat is voor je hond.
Door dennis1345
#1768567
Hallo,

Daar ben ik weer met een nieuwe vraag, Diesel zit voornamelijk op zijn rug onder de uitslag, waar hij vervolgens zelf aan zit dus dat zit helemaal vol met korsten.
Ben gisteren naar de dierenarts geweest, en die hebben daar een stuk weg geschoren om het goed te kunnen bekijken. Hun conclusie: huidirritatie
Nu was ik deze week relatief veel met hem wezen zwemmen (3 keer), uiteraard konden hun ook niet specifiek vertellen waar het door kwam, maar de kans is heel groot dat het door het zwemmen komt. Uiteraard vroegen ze ook of ik van voer ben veranderd, en aangezien ik geen zin had om heel het barf verhaal uit te leggen zei ik nee.
Nu is het ook wel zo dat hij al een aantal weken op barf zit, waar ik niet ineens iets aan heb veranderd ofzo, dus denk ik ook zelf ook, dat als het door zijn eten zou komen dat het dan toch al eerder boven had moeten komen aangezien ik het al een paar weken doe.
Maar toch wilde ik jullie mening nog weten, zou het door het eten kunnen komen, of heeft de DA gelijk en komt het door het vele zwemmen ?
Verder is er de afgelopen tijd niks veranderd, dus zou zelf niks kunnen verzinnen waardoor het anders zou kunnen komen.
Door Parelridder
#1768674
Een allergie ontwikkelt zich, dus is er nooit na het eerste contact. Andere (overgevoelige) reacties zullen ook niet perse direct ontstaan.
'k Zou een dierenarts ten alle tijde gewoon volledig informeren, zodat die z'n werk optimaal kan doen.
Nu resteert als enige optie het zwemwater (en hoe logisch is het dat hierop huidirritatie ontstaan is?)..
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1768717
Het is altijd lastig te zeggen waar huidirritatie vandaan komt, ook door een da.
Zwemmen kan, maar ook dat is lastig te zeggen natuurlijk.
Heeft hij hier al vaker last van gehad?
Ik zou naar een provers dierenarts of een holistische da gaan met deze kwaal.
Die kunnen je vaak wat makkelijker advies geven en is voor jou makkelijker om te overleggen.
Maar alleen een allergie-test kan uitwijzen wat het exact is.
Als je denkt dat het door het voer en hij miss niet tegen 1 bepaalde diersoort kan.
Kun je ook bv een eliminatie-dieet doen, maar ik zou dat niet doen als er geen duidelijke aanwijzingen zijn dat het door het eten komt.
Eerst even onderzoeken in welke hoek je het moet zoeken  ;)
Door dennis1345
#1779968
Inmiddels bijna 2 weken verder, en nu eindelijk gaat het de goede kant op, ben in tussentijd nog is naar de DA geweest, die heeft de antibiotica kuur nog eens verlengd, en in plaats van een of andere hormoon zalf moet ik hem om de 3 dagen met een (antibiotica ?) shampoo wassen.
Blijft uiterard nog steeds de vraag wat hij (voor de 2e keer al) mankeerde aan zijn huid.

De eerste keer (zat toen nog volledig op KVV) had hij het op zijn buik.

Misschien kan dat helemaal niet, maar ik heb een nieuwe theorie haha, zou het door een ontwormingskuur kunnen komen ?
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1781188
Een ontwormingskuur kan inderdaad behoorlijke reacties geven, het is tenslotte een stoot gif wat door het lichaam van je hond gaat.
Ik heb er alleen geen ervaring mee of dat dat zich kan uiten in huiduitslag en korsten, misschien dat iemand anders dat weet.
Had je hond wormen of ontworm je bijvoorbeeld "standaard" 4x per jaar?

Ik zit ook nog te denken dat het kan zijn dat je hond aan het ontgiften is.
Het kan zijn dat je hond daardoor tijdelijk een slechte vacht en huidproblemen krijgt.
Hoe is zijn ontlasting?
En hoe lang heeft hij brok gegeten en wanneer ben je overgestapt naar kvv en barf?
Door dennis1345
#1781442
Hij is inmiddels +/- 3 maanden volledig van brok af, ben toen eerst met KVV begonnen, en naar verloop van tijd aan Barf begonnen en dat uitgebouwt tot volledig barf.
Zijn ontlasting ziet er heel goed uit, heel soms iets aan de dunne kant, wat inmiddels ook al beter gaat, maar ook dat stelde zo goed als niks voor, was niet eens noemens waardig.
Ontwormen doe ik preventief, op advies van de DA (ook omdat we een kind hebben van 2 jr.) en dat moest tot een half jaar eens per maand.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door