Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#2238456
Limpy schreef: Als ik de katers bekijk die ik heb of had spelen die behoorlijk hufteriger dan poezedames, wat ook snel op een gevecht kan lijken. En gillen tijdens spel is leuk omdat je mens dan een rolberoerte krijgt  :D
ik heb het idee dat ze het zelf ook leuk vinden, zo weten alle katten in de buurt tenminste dat er gespeeld wordt.

in het begin vond ik het nog wel eens eng, tot ik een keer een echt gevecht hoorde tussen het witte loeder en de rooie overloper, hoeveel herrie mijn drietal ook maakt tijdens het worstelen, grommen, blazen, beetje gillen, een echt gevecht klinkt veel enger.
Door Wendi
#2238588
pearlsofpassion schreef: Hoe oud is hij?
en
*Flip* schreef: ik kan het gemist hebben, maar is meneer nog intact?
Hier zat ik ook meteen aan te denken. Het bespringen en bijten kan sexueel gestuurd zijn bij een jonge intacte kater waarbij de hormonen gaan opspelen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2238702
Katten hebben een rangorde maar die kan op elke plaats en afhankelijk van de situatie veranderen.
Dominantiestrijden worden niet in elke groep gespeeld, soms is het gewoon vanzelf duidelijk. En soms merk je er als mens niets van.  Het is heel subtiel. Het meest gebruikte middel is bv wegstaren.  Dat merk je niet op tenzij je het weet.  Ook typische lichaamstaal van een onderdanige is de kont te snuffelen aanbieden. Dat is een manier van hallo zeggen voor katten, maar drukt ook de onderlinge verhouding uit.  Diegene die snuffelt is dominant. Sommige katten kunnen dat ook afdwingen en als de ander het daar niet mee eens is kan dat een boze blik opleveren of zelfs een mep.  Maar ook dominante katten laten wel eens ruiken, als ze stevig in hun schoenen staan, maakt dat niet uit.  Dan zijn er andere zaken die de status duidelijk maken.  Sommige katten hebben zo'n naturel...  Maar zo zijn die onderlinge verhoudingen en communicatie echt subtiel.
Verder kan de ene kat dus vb het bed voor zich opeisen maar is de bank weer van een ander.  Dat wil niet zeggen dat de andere kat daar dan niet meer mag komen, maar wel dat die ene kat het eerste recht heeft. 
Maar dominantiestrijden kunnen ook erg heftig worden, als een kat vb het eerste recht van de ander in twijfel trekt.  Niet wijkt als de andere kat staart of dergelijke. Dat uit zich dan in in de weg zitten, opjagen (typisch op de bak) en soms zelfs in de hoek drummen en aanvallen.  Maar meestal komt het dus niet zo ver.  Erbovenop duiken en neerdrukken gebeurt ook al eens.
Hier doet mijn 3kg poesje dat ook bij 5,5kg Luis als die laatste weer eens te brutaal haar zit uit te dagen en in haar weg gaat zitten.

In wilde populaties (die gevoerd worden) hebben ze trouwens ook opgemerkt dat katers in den regel dominanter zijn dan poezen, maar dat poezen voorrang krijgen (of zich toeeigenen) bij het voer.  Daar zullen dus poezen eerder mogen eten dan katers. Ook jonge kittens krijgen voorrang, maar vanaf een bepaalde leeftijd niet meer en komen ze helemaal onderaan te staan.
Dat is anders dan vb bij leeuwen waar het mannetje altijd eerst mag eten en zelfs jonge welpen op dat moment niet in de buurt mogen komen.
In de puberteit kunnen jonge katten dan een hogere plaats gaan opeisen als ze vinden dat ze daar horen. Of ze kunne proberen... Nochmaals, dit kan van plaats tot plaats verschillen. 

Dominantie bij katten is inderdaad heel anders dan bij honden en een heel stuk minder vaststaand en duidelijk. Het is een subtiel spel van interacties en lichaamstaal.  Katten hebben ook niet een leider die de rest dan moet volgen. Katten doen nog altijd hun eigen zin, en krijgen, eens de rangorde vaststaat en voor iedereen duidelijk is, ook de ruimte. Daarom merk je daar meestal niets van. Als het voor hen duidelijk is, is er geen probleem en doet ieder zijn eigen zin.
Als je echter 1 leuk ding hebt en twee katten willen het tegelijk, dan zal de dominantste van de twee het krijgen...  Meer zit daar niet achter.
Maar het kan vreemd genoeg serieuze strijden geven. Het is zeker niet altijd zo, maar het kan wel.  Dat merk je ook als je een nieuwe volwassen kat in een groep plaatst (een kitten komt zowiezo onderaan binnen), soms gaat het vanzelf en zijn ze vriendjes. Dan is gewoon van in het begin duidelijk wie er onderdanig is. Maar soms heeft dat wat najagen en meppen nodig, zodat het duidelijk is. En daarna is alles in orde...

Eigenlijk is het net als bij konijnen. Daar merk je er ook bijna niets meer van zodra de rangorde vastligt. Maar bij de koppeling kan dat heel wat najagen en rijden tot zelfs haar uittrekken geven.  En dan vraag je je af waarom ze er een punt van maken, want je bent niet beter af bovenaan dan onderaan, maar blijkbaar is het voor hen wel belangrijk...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 27 jan 2012, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chanty
#2238892
Sundae (kater)  wordt in mei 2 jaar oud.  Flurry (poes) is een half jaar ouder. Zijn beide 'geholpen' !
Misschien is het wel spelen maar Flurry is het daar absoluut niet mee eens. En idd, ik krijg elke keer een halve hartaanval  :-[

Nu krijgen ze in ieder geval meer eten, een heel stuk meer. Kijken of dit verschil maakt want Flurry de poes is er echt niet blij mee.
Ik zal eens wat speledingetjes halen en maken. Had t een tijdje terug al met mijn vriend over gehad, hij gaat planken op de muur maken zodat ze boven in de woonkamer kunnen klimmen. Maar ja...mannen....t duurt al ff hahaha tijd om m ff er nogmaals aan te herinneren  ;)

Ik sluit mijn laptop wel eens aan op de tv en dan gaat hij achter de muis aan of achter de beesten van de documentaire die ik dan bekijk :-)
Hier bekijkt hij een wolf  ;D
Afbeelding

Hier geeft hij een beer billenkoek :D
Afbeelding

Vogeltjes pakken
Afbeelding

Barf hapje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2239078
Wow! Wat een mooie kater!

En sinds wanneer zijn beide poezen samen? Altijd al geweest? Speelden ze vroeger samen? Wat is er dan precies veranderd in hun omgang, wil poes plots niet meer spelen? Of spelen ze ook nog samen, los van deze aanvallen? 
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2239280
eelke schreef: Heeft poes geen pijn?

Joep kan niks van Gijs hebben als hij niet lekker is...
Dat is ook wel een goeie om rekening mee te houden. Poekie kan als ze last heeft van haar heup/rug ook een stuk minder hebben, waardoor ze zelf ook meer gaat staren en zich sneller aangevallen voelt (met grommen en blazen er bij) waardoor met name Berlioz denkt... ok, als je er dan toch al zo over denkt kan ik ook wel de achtervolging inzetten ::) Dus het kan ook zijn dat de poes het om de een of andere reden onbewust uitlokt. En katten zijn heel goed in het verbergen van pijn helaas :-/

Het is wel een ontzettend mooi beest zeg, wat een gave tekening heeft hij!!
Door Chanty
#2240748
Thx, ik vind m ook erg mooi.

Ze zijn al van jongs af aan samen. Flurry was er wel wat maandjes eerder. Ik heb niet het idee dat Flurry pijn heeft, springt nog net zo soepel overal op en eet hartstikke goed. Verder vrolijk als anders. Nu spelen ze niet meer, maar denk dat dat meer komt omdat Flurry Sundae ontloopt.
De aanvallen zijn echt enkele dagen na het overstappen begonnen. Hij vliegt ook regelmatig op mijn jongste hond  :-\
Ik heb trouwens wel het idee dat meer eten zin heeft gehad. Ik vind t vers voeren bij katten wel lastig zo want ik had toch niet het idee dat hij te weinig kreeg  :-[ Maar goed, ik hou t nog ff goed vol. Hopelijk zie ik snel verbetering.
Door Emytje
#2243744
Hier moet de poes het soms ook ontgelden door de kale kater die bovenop haar springt om te spelen, terwijl mevrouw dat helemaal niet wil. Ik merk zelf wel dat hij dit vaker doet als wij minder met ze hebben gespeeld. Voordat we naar bed gaan vul ik dan ook de kong (die hier al voorbij kwam) met gedroogde vleesjes zodat ze zich even vermaken. Voor de rest staan hier drie krabpalen en tig kussentjes om te kiezen als slaapplek. Overdag proberen we vaak met de katten te spelen.

Wat bij ons aan speelgoed favoriet is:
- Noppenstuiterballen: Hier te vinden bij Zooplus (absoluut nummer 1 favoriet speelgoed. Hier spelen ze er alleen mee, maar ook met ons)
- De catdancer: Hier te vinden bij Zooplus
- Het laserlampje, alleen wel weer minder favoriet bij de kale kater. De harige katten vinden dit ding wel geweldig.
- De kattenkruidkong: Hierzo
- Veters
- Doosjes met gaten erin waar net een pootje in kan. In de doos zit dan een gedroogd stukje vlees.
- Hengels, maakt niet uit welke. ;) Ze worden wel allemaal kapot gemaakt en liggen nooit ergens te liggen op een manier dat de kat er in zijn uppie mee aan de haal gaat.

Daarnaast liggen er hier ook Matatabi stokjes in huis en ben ik sinds enkele weken begonnen met clickertraining van de katten. Misschien ook een ideetje? Het is even wat anders dan bij honden, maar katten pakken het op zich best makkelijk op. Hier kunnen ze al drie commando's.
Door Limpy
#2244179
Clickertraining bij katten gaat met hetzelfde principe als bij honden, alleen heb je ws wat meer geduld nodig...

Om ze aan ´t click-geluid te laten wennen in ´t begin vooral veel lekkers geven en dan clicken.
Hier kunnen ze netjes zitten (uit mekaar en netjes naast mekaar), nose-touch, pootjes geven, high5, target aanraken met neus of poot.
Ach, je kunt ze vanalles aanleren.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2244977
Is leuk, clicker training bij katten :) 
Belangrijk is om het in korte stukjes te doen, veel pauze tussendoor en voor mijn gevoel is het bij katten net iets belangrijker dan bij honden dat je op het juiste moment klikt...
Door Limpy
#2245203
Pekke komt al pootjes geven zodra ik de clicker pak  ;D
(zal ook wel vooral aan de foute beloning liggen)

Kijk ook eens op youtube, schijnen ook wel leuke katclickfilmpjes te staan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door