Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2226419
Nee daar word ze ook never voor ingezet. Maar ik weet niet hoe nu verder te dokteren aangezien in cirkeltje blijf zitten. Maar maak me wel zorgen als de immuniteit minder word van de kittens en ik moet op een gegeven moment gaan enten. Ik kan die kat ook niet zo door laten hobbelen. Vind ik niet katwaardig.

Ik wil haar ook best castreren maar DA is ook stress operatie is stress en ga zo maar door. Ze hersteld niet dan heeft castratie ook weinig nut als niet beter word. Werd ze beter ja kan je best herplaatsen maar dat lukt niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2226432
Een ingreep bij de DA is kortdurende stress. Dat kan wel een trigger zijn natuurlijk (hier kregen ze beiden nies na de ontstokking), maar hoeft niet altijd. Bij een herplaatsing kan je er zeker van zijn. In ieder huis zitten zeg maar andere bacteriën en beestjes. Normaal heeft een dier (en mens ook wel) dat in dat huis leeft, weerstand daar tegen, want komt er iedere dag mee in aanraking. Bij een herplaatsing is dat ineens niet. En de stress van een herplaatsing is langduriger. En ik ga er vanuit dat ze als enig kat ook aardig wat stress (in de zin van verminderd geestelijk welzijn) zal hebben, doordat ze daar ineens geen andere katten en dieren om zich heen heeft, terwijl ze dat bij jou haar hele leven al wel gekend heeft en niets anders.

Hoe je het medisch het beste kan aanpakken, weet ik niet.
Ik was bang dat Ot chronische nies zou hebben. Die heeft zeker 4x voordat ze 6 maanden was niesziekte gehad. Niet heel erg extreem (de eerste keer als klein kittentje dacht ik even wel dat ze er niet meer bovenop zou komen, maar toen woonde ze nog niet bij mij en zag ik alleen wat foto's naderhand), maar wel stevig niezen en minder eetlust. Totdat ze met 6 maanden van haar eierstokjes werd geholpen en net voor die tijd helemaal verplicht op vers is gegaan. Ot is daarna nooit meer noemenswaardig ziek geweest. Toen ik paar jaar geleden kennelhoest in huis had, werd ze wel door Sien aangestoken, maar zelf had ze het erg mild.
Door lightning
#2226453
Ja dat is waar wat je zegt. Zijn allemaal andere bacterien bij nieuwe mensen en ook castratie is die stress. Mijn da ook net aan de telefoon gehad. Ze wil wel proberen te herplaatsen maar of dat de optie is, is nog maar de vraag.

Straks heb ik nog maar 1 optie en dat is een hele nare en dat is inslapen. We hebben denk wel 10 verschillende soorten Ab gehad. In het begin als ze zo jong zijn mogen ze nog niet zoveel hebben dus is dat al erg genoeg, maar ze hersteld maar niet. Dat cirkeltje kan niet doorbroken worden en dat is het vervelende juist.
#2226496
Ik zou nu niet met castratie bezig zijn.
Het is niet alleen stress maar vraagt ook extra veel van het immuunsysteem ivm herstel dat dat nu niet aankan. Bovendien wordt gasnarcose nu wel erg lastig met een verstopte neus (ook veel kans dat er wat beschadigd wordt). 
Ik zou pas castreren bij een gezond dier. Maar ik weet ook niet hoe je haar nu gezond moet krijgen...  :-\
Door *Flip*
#2226550
pearlsofpassion schreef: Maar waarvan zit ze dan dicht?
Weet je heel erg zeker dat de herpes weg is? En geen andere niesziekte heeft?

Die Mycoplasma, kan je daar wat meer over vertellen? Is het een virus? Wat doet het? Of is het een bacterie?
Want hoe komt het dat die AB werkt? Waar werkt die dan op in?
mycoplasma zijn bacterien die hun celwand verloren zijn, daarom werken bepaalde AB niet (beta-lactam).
Elke DA weet dat herpes NOOIT weg gaat. Herpes is een virus dat zich nestelt in de zenuwcellen. Zodra de weerstand verlaagd wordt herpes weer actief, wordt verspreid en symptomen komen weet terug.
AB helpt niet tegen virussen. (zie koortslip bij mensen)

Je zegt dat het hele nest ziek was, kan het zijn dat de infectie in utro plaats gevonden heeft en bij dit ene kitten net wat eerder dan bij de rest.
Dit heeft als gevolg dat zij immunotolerant is voor herpes/mycoplasma en haar lichaam het dus niet als iets vreemds ziet en dus geen afweer opbouwd.
De rest kan net iets later besmet zijn en herpes/mycoplasma hierdoor het wel als lichaamsvreemd zien en een afweerreactie opbouwen.

Indien ze echt immunotolerant is, dan is er niets aan te doen...


Heel veel sterkte met het zorgenkindje!!
Door lightning
#2226679
*Flip* schreef: mycoplasma zijn bacterien die hun celwand verloren zijn, daarom werken bepaalde AB niet (beta-lactam).
Elke DA weet dat herpes NOOIT weg gaat. Herpes is een virus dat zich nestelt in de zenuwcellen. Zodra de weerstand verlaagd wordt herpes weer actief, wordt verspreid en symptomen komen weet terug.
AB helpt niet tegen virussen. (zie koortslip bij mensen)

Je zegt dat het hele nest ziek was, kan het zijn dat de infectie in utro plaats gevonden heeft en bij dit ene kitten net wat eerder dan bij de rest.
Dit heeft als gevolg dat zij immunotolerant is voor herpes/mycoplasma en haar lichaam het dus niet als iets vreemds ziet en dus geen afweer opbouwd.
De rest kan net iets later besmet zijn en herpes/mycoplasma hierdoor het wel als lichaamsvreemd zien en een afweerreactie opbouwen.

Indien ze echt immunotolerant is, dan is er niets aan te doen...


Heel veel sterkte met het zorgenkindje!!
Wat is in urtro plaats vond?

Kittens zijn ziek geworden op leeftijd van 7 a 8 weekjes oud.

De rest van het nest is getest of ze drager zijn en allemaal zijn ze schoon. De mijne is getest omdat ze klachten heeft dus ze had het. Nu weer testen en ze heeft geen herpes en ze is geen drager alleen kom ik niet van de mycoplasma af.

Volgens toen die tijd een vorige da was ze gezond en ik zei van niet. die da heeft een hoop fouten gemaakt. Daar gaat het nu ook even niet om, want zit bij een andere da. Maar we weten niet meer wat te doen verder.

als je me aub wilt uitleggen wat je bedoeld in utro :-[.

Als ze immunotolerant zou zijn betekend dat dan dat ik maar 1 optie heb en dat is in slapen? :'(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2226688
In utero is Latijn voor in de buik. Aangezien het hier een medische term is, kan je er vanuit gaan dat het 'tijdens de zwangerschap in de baarmoeder' betekent.
Als jij zegt dat ze pas met 8 weken ziek is geworden, zou dat het tegenspreken en mogelijk ook het zwaarste geval. Denk ik.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2226691
TS: google maar eens op propolis, dat werkt als een natuurlijk antibioticum, kan zeker goed bij herpes ingezet worden. De tip kwam al diverse malen voorbij maar het lijkt wel alsof er overheen gelezen wordt.
Door lightning
#2226745
Nee er word niet overheen gelezen. Ik had ook al gemeld dat ze nu GEEN last heeft van de herpes maar van de mycoplasma ;)

Kan ze dan niet immunotolerant zijn of kan dat alsnog? Want het is niet begonnen in de buik. Heb gewoon gezonde kitten op de wereld zien komen en weken ook gewoon plezier van gehad :-[
#2226855
Snot is toch een afweerreactie? Dat komt toch niet van de bacterie zelf af, maar net omdat het lichaam ze probeert kwijt te raken?
Dus ik denk niet dat het dan immunotolerantie is. Maar Flip: spreek me tegen hoor, als ik een denkfout maak! ;)

In utro betekend letterlijk in de baarmoeder (uterus).
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2227120
lightning schreef: Nee er word niet overheen gelezen. Ik had ook al gemeld dat ze nu GEEN last heeft van de herpes maar van de mycoplasma ;)

Kan ze dan niet immunotolerant zijn of kan dat alsnog? Want het is niet begonnen in de buik. Heb gewoon gezonde kitten op de wereld zien komen en weken ook gewoon plezier van gehad :-[
propolis werkt anti bacterieel en dus juist tegen de mycoplasma en niet tegen de herpes want dat is een virus! En als je bij de eigen dierenarts niet verder komt, waarom wordt je dan niet doorverwezen naar een KNO arts??
Door lightning
#2227132
Saille schreef: propolis werkt anti bacterieel en dus juist tegen de mycoplasma en niet tegen de herpes want dat is een virus! En als je bij de eigen dierenarts niet verder komt, waarom wordt je dan niet doorverwezen naar een KNO arts??
Weet niet of je gelezen hebt maar op zich ben ik daar geweest niet voor niks die rhynoscopie laten doen ;).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door