Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2223894
ehm ik durf dat ook niet echt, daarom zitten wij op barfplaats. maar als we toch al enge dingen aan het doen zijn dan denk ik dat kittenbrokjes en andere brokjes niet echt uitmaken qua gevaarlijkheid.

eet ze trouwens geen blikvoer? ik vind het verschrikkelijk spul, het stinkt als het erin gaat en nog erger als het eruit komt (maar is daarom ideaal bij verkouden katten en om medicijnen in te verstoppen), maar als barf/kvv geen optie zou zijn, zou ik eerder blik voeren dan brok.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2224060
Sommige katten zijn gewoon erg slank van zichzelf, Ot is dat ook. Sommige mensen zijn dat overigens ook.
Ot is trouwens pas steviger en gespierder geworden op vers, maar slank is ze nog steeds en gaat ze denk ik altijd blijven, aangezien ze nu al ruim 4 is.

Ik vind dit echt niet de plaats om over brok (en blik) te adviseren, we zitten op een forum voor vers.
Ik ben van mening dat meestal ze op brok en blik wel in leven blijven, maar daar is ook alles mee gezegd. Vers is beter en gezonder.
Ot wilde eerst ook niet aan het verse voer, maar ze moest van mij. Ze heeft echt wel vaker honger geleden, maar mijn poot was stijver en nu eet ze ook gewoon vers en zijn er zelfs dingen die ze echt heel lekker vindt (tartaartjes van de AH, muizen, ratten en gerbils en kuikens ook wel).
Er zijn vast nog wel draadjes te vinden met de zoekfunctie over de periode dat ik Ot heb overgezet en dat dat echt niet makkelijk was en daarna heb ik ook nog wel eens met mn handen in het haar gezeten. Toen ik zelf ben gaan samenstellen voor Ot ging ze beter en met meer smaak eten, maar een grote eter als Sien zal ze nooit worden.

Preventief ontwormen bestaat overigens niet. Op het moment dat je ontwormt en er is dan een besmetting, werkt het en anders niet. Dus je propt er onnodig gif in. Daarna kan ze weer opnieuw een besmetting krijgen. Hier krijgen ze 1x per jaar een pipetje, voor de vorm eigenlijk. Volgens mij ben ik afgelopen jaar vergeten een pipetje te geven.
Als je wilt weten of je effectief kan ontwormen, doe dan 1-2x per jaar een testkit van Het Woud.
Door Limpy
#2224161
Tuurlijk is dit niet de plek om brokjes advies te vragen, daar is www.brokjesplaats.nl voor.

En natuurlijk is vers in welke vorm dan ook het beste voor een carnivooor, soms heeft die carnivoor even een behoorlijke zet v/d butler nodig om te beseffen dattie een carnivoor is.....
Door Martine-Tom
#2224226
Limpy schreef: Tuurlijk is dit niet de plek om brokjes advies te vragen, daar is http://www.brokjesplaats.nl voor.

En natuurlijk is vers in welke vorm dan ook het beste voor een carnivooor, soms heeft die carnivoor even een behoorlijke zet v/d butler nodig om te beseffen dattie een carnivoor is.....
Even een kattekening, ik heb mijn best gedaan, en nee ik ben geen watje met mijn dieren maar mijn kat heeft een aantal ziektes en uit laten hongeren en wachten tot hij uiteindelijk wel een keer gaat eten is hier simpelweg geen optie.
Buiten dat hij geen kiezen meer heeft en nagenoeg geen tanden dus knagen is voor hem lastig, en aangezien uithongeren geen optie is zal hij wsl nooit leren knagen  :-\
En ja daar baal ik van, heel erg...
Door *Flip*
#2224257
2jr is nog jong. Flip is nu 2,5 en ik voel dat hij langzaam een volwassen katten lijf begint te krijgen. Die kan ik ook voeren tot in het oneindige, vette vleessoorten, maakt allemaal niet uit er komt geen gram vet aan. Hij is wel erg gespierd.
Gelukkig heeft hij lange haren, anders zou menig mens denken dat hij veelste weinig te eten krijgt  ::)

Stress vreet energie en als die energie dan nog eens in een moeilijk opneembare vorm als brok binnen komt, dan kan er misschien maar weinig uit gehaald worden. Als je graag spier opbouw wilt, dan gaat je dat op brok zeker niet lukken...
Kittenbrokken bevatten volgens mij meer koolhydraten, dus per maaltijd een hogere suikerspiegel, iets waar katten niet zo best mee om kunnen gaan. Ik zou daar niet voor kiezen (maar denk dat niemand hier voor welke brok dan ook zou kiezen ;) )
Ik heb een luxe positie met een kat, die nooit problemen van vers geeft gemaakt. KVV wel, dat was niet te vreten :D, maar ik kan mij voorstellen dat het erg moeilijk is als je kat zo moeilijk doet.

Toch heb ik ook meerdere verhalen gelezen over katten die na 2jr(!!) eindelijk compleet op vers staan. In stappen van 1tl vers op een portie blik en dan elke week 1tl extra, zodra er moeilijk gedaan werd weer 1tl minder. Je moet een hele lange adem hebben en het echt in pieterpeuterige stapjes doen, vooral niet te snel resultaat willen.
Als ze wel stukjes vlees van de andere katten pikt, dan is dat echt al een heel goed teken.
#2224307
Zoals koekje al schrijft, hier doen we niet aan brok-discussies. Daar zijn zat andere forums voor.

Volgens mij is het bij katten net als bij mensen, sommige zijn van nature stevig en andere van nature dun. Ik heb/had beide varianten in huis, Karel en Kruimel werden nooit dik en Karel was zelfs een spriet, maar is er wel 17 mee geworden. Hij was prima gespierd maar had geen extra spekjes, en dat hield hij zelf zo. Hij at overigens prima, het zette alleen niet aan. Hond Logi is ook zo'n exemplaar, die vreet als een dijker en blijft model werphengel.
Door *Yvje*
#2224310
Wat betreft haar overzetten op vers was ik echt niet makkelijk over te halen om haar toch brok te geven hoor !
Maar ik ga niet m'n kat graatmager laten worden en dagen achter elkaar met een lege maag rond laten lopen,
want zo gaat dat dan hier dus wel ! Ik zal nog eens proberen haar half om half te voeren, dit zou nog een optie zijn misschien.
Door Martine-Tom
#2224341
Mevroi Kruim schreef: Zoals koekje al schrijft, hier doen we niet aan brok-discussies. Daar zijn zat andere forums voor.

Volgens mij is het bij katten net als bij mensen, sommige zijn van nature stevig en andere van nature dun. Ik heb/had beide varianten in huis, Karel en Kruimel werden nooit dik en Karel was zelfs een spriet, maar is er wel 17 mee geworden. Hij was prima gespierd maar had geen extra spekjes, en dat hield hij zelf zo. Hij at overigens prima, het zette alleen niet aan. Hond Logi is ook zo'n exemplaar, die vreet als een dijker en blijft model werphengel.
Hier was dat ook zo, de HTK woog 8 kilo (en was dan echt slank, hij was nogal groot) en die kreeg ik niet dik...wat ik ook voerde al was het pure slagroom  :P
De pers heeft altijd neigingen tot overgewicht gehad, toen hij dan ook slank werd en zelfs bleef gingen er gelijk alarmbellen ;)
Door *Flip*
#2224347
*Yvje* schreef: Wat betreft haar overzetten op vers was ik echt niet makkelijk over te halen om haar toch brok te geven hoor !
Maar ik ga niet m'n kat graatmager laten worden en dagen achter elkaar met een lege maag rond laten lopen,
want zo gaat dat dan hier dus wel ! Ik zal nog eens proberen haar half om half te voeren, dit zou nog een optie zijn misschien.
het is ook absoluut niet de bedoeling om haar uit te hongeren. Dat kan zeker averechts werken. Half om half is voor haar misschien te veel in een keer. Probeer het eens in ministapjes. Eerst een week blik, dan een week blik +1tl, als dat een week goed gaat de week erna blik + 2tl etc etc. Mocht ze bij bv 5tl gaan weigeren, weer een week terug naar 4 tl en dan +4,5tl. Als de porties te groot worden kan je langzaam minder blik toevoegen. En probeer steeds eenzelfde smaak aan KVV toe te voegen, dat komt dan later wel.

Van brok naar vers kan vreselijk eng zijn het ziet anders, ruikt anders, smaakt anders, de structuur is anders en het zou wel eens voor kunnen komen dat je je kiezen moet gebruiken :o
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2224369
Op die manier hebben we onze katten ook over gezet. Elke keer een mini beetje meer kvv en iets minder brokken. Een van onze katten weigerde alles behalve de zalm van haaksbarf. Dus zijn we eerst van brok helemaal overgestapt op de zalm. Daarna, toen ze dat goed aten, steeds een heel klein beetje van een andere smaak er bij.
Inmiddels eten ze beide met veel enthousiasme alle smaken van haaksbarf en de kattenversie van lotgering. Barfhapjes blijven ze weigeren, maar ik vind kvv al heel erg prima.

Ik hoop voor je dat deze manier succes heeft voor jou kat. Onze katten zijn er absoluut mooier uit gaan zien, na jarenlang brokjes eten.
#2224374
Ik ben het daarmee eens. Uithongeren werkt niet. Daar gaan ze net nog minder van eten.
Maar haar een brokje geven en dan zeggen: viola, dit is de rest dat je krijgt, werkte hier wel. Anders at Kleintje ook geen lever... En nu laat ze de brokken ervoor liggen. Zo kan het veranderen, als ze het maar een keertje leren eten.
Onder blik mengen zal beter werken, zo heeft ze hier ei leren eten. En dat had ik ook ooit wel met uithongeren geprobeerd, maar geen resultaat. Zelfs geen likje!
Soms gaat het hem ook over hoe het komt. Nu lust Kleintje wel ei als het in het bakje komt waar ze blik in krijgt. Als het echter in een bord komt, dan moet ze het niet.  ::)

Laten knagen zou ik nu niet proberen, gewoon gemalen spul voorzetten. En ik zou beginnen met zuivere smaken, dus geen kvv.  Daar zit alles door elkaar en ik kan me voorstellen dat dat vreemd smaakt. Bovendien zit er ook nog eens vaak veel orgaan in. 
Zuiver hart en kip of rund zullen volgens mij het gemakkelijks moeten gaan.  Maar misschien hebben andere mensen andere ervaringen. Elke kat is weer anders natuurlijk.

Los daarvan wil ik nog opmerken dat ik ook niet denk dat kittenbrokken zouden werken.  Zeker niet naast Orijen.
Dus ik zou die piste maar snel vergeten en haar proberen op vers te krijgen.
Dat is hier ook de piste die ik ga volgen om mijn meisje wat zwaarder te krijgen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 14 jan 2012, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
#2224577
Zeker is elke kat anders  :D mijn destijds jonge katten (5 jaar) vonden vers doodeng, Knor verliet in vliegende haast het pand als hij iets van vers in z'n bak ontwaarde  ;D en de ouwetjes van rond de 10 vielen aan alsof ze in geen maanden iets gehad hadden.
De mutsen waren om te kopen met blikvoer of blikvis. En dan beginnen met 1/2 theelepel vers door het blikvoer en dat geleidelijk opvoeren. En toen het kwartje eenmaal gevallen was werden het ware barf-tijgers  :D
Bij de meeste katten was trouwens barf, het echte werk dus, favoriet boven gemalen meuk. Gehakt vonden ze wel lekker, of tartaar, maar kvv vonden ze maar niks.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door