Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2101050
Cindy77 schreef:

Ohja, en nog een vraag over de andere kat, Gizmo.. zij heeft dus chronische nierinsufficientie, en daarbij ook een hoog calcium gehalte waarvan ze niet weten waar dat vandaan komt..
Zij wil die Barf echt niet..
Bij sommige katten kost het overzetten veel (erg veel) tijd. Je zou blikvoer kunnen geven en dan 1tl KVV erdoor, tot ze dat goed eet, dan 2tl KVV erdoor, etc. Als ze om de KVV heen eet zou je het hele boeltje eerst kunnen pureren.
Als ze ook niet van blikvoer houdt dan kan je brokjes verpulveren en daar steeds iets meer KVV bij doen.
Het is echt een kwestie van geduld en doorzettingsvermogen. Ik heb hier verhalen gelezen van mensen die er wel 9mnd over gedaan hebben, maar het uiteindelijk wel gelukt is. Klinkt niet echt stimulerend, maar toch: wat zijn 9mnd op een kattenleven ;)

edit: wb het hoge calcium gehalte, is de schildklier gecheckt?
Laatst gewijzigd door *Flip* op zo 04 sep 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2101549
Bedankt voor de tips Flip!

Ik heb echter goed nieuws; Gizmo heeft gisteravond ook voor het eerst een beetje Barf voer gegeten!  :)

Ik had een klein beetje in haar bakje gedaan, met haar eigen K/D voer overheen gestrooid.. net als dat ik dat bij Tess had gedaan dus... ze moest er niks van weten, maar heb haar toegesproken dat het lekker was (haha) en ben daarna gewoon weg gegaan.. en vanmorgen was het bakje dus leeg.. tja, als je honger hebt en dat is het enige wat er staat, dan ga je wel eten.. vooral als je ozo verslavende brokjes er nog op te vinden zijn  :biggrin2:
Ze had zelfs wat brokjes laten liggen en de Barf was helemaal op!

Nu was dit de smaak makreel, en ik weet niet wat ze van de andere smaken gaat vinden.. Tess was niet zo weg van kip trouwens.. wat vreemd is, want dat is hetgene wat ook in haar dieetvoer zat(misschien wil ze daar gewoon niet meer aan herinnerd worden!)... maar voor de afwisseling ga ik toch ook af en toe kip geven..

Ik heb nu de smaken kip, eend, makreel en konijn in huis.. alleen nu ze het allebei gaan eten, zal ik me toch echt moeten gaan verdiepen in het zelf maken.. want steeds die rollen kopen word toch wel wat te duur nu...

Dus graag tips.. wat heb ik nodig voor de eerste keer? Wat kan ik het beste halen om mee te beginnen? Wat zijn de verhoudingen? En moet ik nog ergens rekening mee houden ivm die nieren? De suiker maakt volgens mij niet veel uit met dit voer, omdat er dus geen koolhydraten in zitten.. maar ik geloof dat ik vanwege die nieren beter vleessoorten als rund weg kan laten vanwege het fosfor gehalte? Ik dacht dat ik gelezen had dat ik beter geen rood vlees dieren kon geven, maar meer dieren als kip, eend, konijn, kuikens, makreel, duif enz..?

Ik ga iig even zoeken of ik ergens heel goedkoop een vleesmolen vandaan kan toveren.. want ik denk niet dat ze het gelijk willen verscheuren met hun tanden..... zal het dus eerst gaan vermalen voor ze...
#2101592
dat is goed nieuws! heb jij even een overtuigend verhaal opgehangen  ;D Als hij zelfs brokjes laat liggen dan zal het wel geen maanden meer duren  :biggrin2:

Flip is ook niet gek op kipfilet, dat plakt. Nekken zijn wel weer erg lekker  ???

In de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  vind je info over het hoe en wat met barf.

WB speciale voeding voor suiker/nieren weet ik het niet zo goed. Idd minder fosfor, dat zit meer in paard dan in rund en meer in nekken dan vleugels, maar meer weet ik er ook niet van. Je zou even kunnen zoeken : http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?action=search of hier kijken http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,18.0.html

bestellen van vlees kan via verschillende bedrijven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html

je kan ook samen met andere BPers bestellen, oproep kan je plaatsen op: verzamelplaats

soms is er een leuke aanbieding bij jou in de buurt, dat kan je zien op: vraag & aanbod barfingrediënten.

Wat heb je nodig:  vriezer, evt vleesmolen, hamer en vers voer :)

Volgens mij zijn de richtlijnen 1-3% vh lichaamsgewicht per dag en

Vleesbot      40-50%                  (volgens mij moeten nier patiënten rond de 30% vleesbot en meer spiervlees)
spiervlees    40%
orgaan        15-20%

Vis kan je hier ook onder indelen, karkassen zijn vleesbot een filets spiervlees. Complete dieren hoef je niet mee te rekenen, maar enkel van het totaal voeding aftrekken.

Richtlijnen betekent niet dat het voor jouw katten zo optimaal is, als ze van 30% vleesbot aan de dunne gaan dan zou je moeten overwegen toch wat meer bot te voeren.

orgaan: lever hart nieren en maagjes. Longen kan je ook gebruiken, maar daar zitten weinig voedingsstoffen in, wel goed als maagvuller voor dikkies :) Maagjes zijn volgens mij geen must, maar omdat ze zo taai zijn gebruik ik ze als eetbare tandenborstel.

Als je uit gaat van een prooi zal de lever 5% vh lichaamsgewicht uitmaken, hart minder en nieren nog minder. Gelukkig komt het allemaal niet zo nauw en kan je in een mix prima 5% van elk doen, dan zit je op 15% de rest kan je dan aanvullen met maagjes/longen oid.

Ik maak altijd aparte pakketjes per orgaan voor 2 maaltijden. Zo kan ik 's morgens bv beetje lever bij geven en 's avonds nier of hart. Maagjes geef ik in maaltijd portie, vind ik gemakkelijker. Ik voer wel naar percentages van een prooi, maar als het eens niet zo uitkomt maakt ik mij er ook niet druk om.

Ik maal enkel dingen die echt te hard zijn om te knagen. Zijn tandjes moeten nog vele jaren mee, dus overbodige slijtage vind ik zonde. Ik heb het dan over wilde eend karkassen,  (wild)konijn- en haas voor- & achterpoten.
Ruggen knip ik in, voor de kat, handelbare stukken. (Hazenrug heb ik ooit gekocht, veel en veel te hard en bijna geen vlees. Ik heb het weg gegooid)

Dan de vleesmolen. Een elektrische die ook botten kan malen, dan reken je al snel euro of 250. Zelf spierballen kweken is rond de 30 euro. Pokert & Westmark zijn degelijke merken. Pokert is moeilijker te krijgen, maar heeft grotere gaten in de schijven (moet je wel apart bij kopen). Westmark gaat maar tot 8mm. Ik heb die, maar mijn vriend heeft dit weekend het schroefdraad dol gedraaid op wilde eend karkassen. Nu was die al niet zo best, omdat we eerder (met grof geweld) maalden met 4.5mm ::)

Hier: http://www.en-garde.nl/index.php?cPath= ... age=2  heb ik m besteld. Website gekregen van medeBPers, dus wel betrouwbaar en snelle levering.

Hoe gaat het met Tess?
#2101757
Cindy77 schreef:

Ohja, en nog een vraag over de andere kat, Gizmo.. zij heeft dus chronische nierinsufficientie, en daarbij ook een hoog calcium gehalte waarvan ze niet weten waar dat vandaan komt..
Zij wil die Barf echt niet.. maar ik was nu iets anders tegen gekomen, en wil graag jullie mening daarover weten..

Het heet Almo nature, en daar heb ik dan blikjes van met 2 smaken; kip en garnaaltjes en kip met zalm..
Ik zal even zeggen wat er op het etiket staat van de smaak kip met garnaaltjes:
Kip: 55%
Kipbouillon: 24%
Garnaaltjes: 20%
Rijst: 1%

Oke, ik weet het.. die ene % rijst zou er op zich uit mogen, en maakt dit voer iig niet geschikt voor de suikerkat.. maar de nierpatient mag natuurlijk wel iets van koolhydraten.. en verder ziet het ernaar uit dat het puur natuur is wat erin zit.. geen toegevoegde stoffen.. als je het blikje open maakt, ruikt het heerlijk naar echte vis en kip.. en het ziet eruit alsof je het zelf door je salade zou kunnen gooien.. ik heb Gizmo dit gisteravond voor het eerst gegeven, en in eerste instantie moest ze er niks van weten.. maar heb het laten staan de hele nacht, en vanmorgen was het bakje echt leeg.. en dat heeft Gizmo echt zelf gedaan, want Tess zit apart van haar...
Ze lust het dus wel.. en het lijkt puur natuur verder.. maak me alleen een beetje zorgen om het woordje 'kipbouillon' want als ik bouillon maak, dan is dat altijd erg zout.. maar ik mag toch aannemen dat ze dat voor een kat niet zo zouden doen, en dit puur het vocht is van de kip zelf? Zout is natuurlijk funest voor de nieren, dus dat moet ik wel even zeker weten eigenlijk... indien jullie het niet weten, ga ik maandag even de fabrikant bellen..
Overigens wil ik dit voer alleen gebruiken als overgangsvoer.. uiteindelijk wil ik haar toch op de Barf hebben.. maar eerst dit geven zal de overgang misschien wat makkelijker maken voor haar....
Ik las net dat ze wel al KVV eet, dus joepie! :-)
Maar als ze toch nog moest moeilijk gaan doen en je nog wat blikvoer moet gebruiken om haar over te zetten, zou je wel naar een ander blik kunnen gaan.  Je geeft aan het niet zo breed te hebben, maar Almo Nature is dan zowat het duurste dat je kan geven....  Als je het nodig zou hebben, wil ik je wel wat raad geven voor andere merken die enkel vlees of vis bevatten (blijkbaar eet ze graag vis, ik heb er hier ook zo eentje), dan pb je me maar. ;-)
Over KVV merken weet ik niets, maar er bestaan wel topics over. Er zijn inderdaad goedkopere en duurdere merken maar sommigen bevatten ook granen of groenten.  En de kwaliteit is ook niet altijd hetzelfde. Maar met wat opzoeking op BP moet je er wel uit geraken.
Er zijn ook leveranciers van BARF producten die zelf mixen aanbieden zoals vb Kiezebrink.  Als je bang bent dat ze nog niet meteen aan het knagen willen maar je hebt geen molen, kan dat ook gemakkelijk zijn als starter.

Enne, heb je al eens opgezocht over die verhoogde calcium? Ik weet er het fijne niet van, maar ik meende dat ze tumoren nagingen door middel van het calciumgehalte in het bloed...  Ik wil je niet bang maken, maar lijkt me wel goed om het even te checken of met een andere DA te overleggen.
Heb je de bloedwaarden op papier? Als je een bloedonderzoek laat doen heb je recht op de printen, dus zeker vragen! Dan kan je ze daarna gemakkelijk raadplegen en vergelijken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 05 sep 2011, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#2102222
*Flip* schreef: dat is goed nieuws! heb jij even een overtuigend verhaal opgehangen  ;D Als hij zelfs brokjes laat liggen dan zal het wel geen maanden meer duren  :biggrin2:
Haha ja ik kan heul overtuigend zijn hoor  :biggrin2:

Alleen heb ik wel een maar......
Ik merk namelijk dat Gizmo vandaag best wat meer gedronken heeft als normaal.. dat zou niet moeten gebeuren, neem ik aan, met versvoer.. dus nu zit ik toch weer enorm in twijfel of ik het wel door zal zetten bij haar.. me nieuwe DA heeft al gezegd dat de meeste nierkatten het het langste uithouden op K/D voer.. na alles hier gelezen te hebben geloofde ik dat niet meer, maar nu Gizmo vandaag toch beduidend meer gedronken heeft, krijg ik zo mijn twijfels...
Flip is ook niet gek op kipfilet, dat plakt. Nekken zijn wel weer erg lekker  ???
Dat treft.. laat ik nou net vandaan een kilo kippennekken gekregen hebben  :biggrin2:
Die heb ik zojuist uit elkaar staan meppen (want was natuurlijk 1 klomp), en in porties van 2 in de vriezer gelegd.. ik ga het sowieso aan Tess (diabeet) geven, maar met Gizmo(nier) ben ik nu toch wat terughoudender..

Wat denken jullie ervan dat ze meer gaat drinken van dit voer.. is dat normaal of mogelijk, of is het dan misschien toch niet zo goed voor haar?
In de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... .html  vind je info over het hoe en wat met barf.

WB speciale voeding voor suiker/nieren weet ik het niet zo goed. Idd minder fosfor, dat zit meer in paard dan in rund en meer in nekken dan vleugels, maar meer weet ik er ook niet van. Je zou even kunnen zoeken : http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?action=search of hier kijken http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,18.0.html
Oh, dan ga ik idd even kijken vanavond want als er in kippennekken meer fosfor zit, kan ik dat dus beter niet aan Gizmo(nier) geven...
bestellen van vlees kan via verschillende bedrijven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 825.0.html

je kan ook samen met andere BPers bestellen, oproep kan je plaatsen op: verzamelplaats

soms is er een leuke aanbieding bij jou in de buurt, dat kan je zien op: vraag & aanbod barfingrediënten.

Wat heb je nodig:  vriezer, evt vleesmolen, hamer en vers voer :)
Ik zal ook zeggen dat in inmiddels ook weer aan het twijfelen ben wat betreft het echte verse voer...
Zal uitleggen waarom.. sowieso heb ik gisteren naar een extra vriezer zitten zoeken, en zelfs op marktplaats waren die nog aardig aan de prijs.. op sommige oude gevallen werd zelfs 60 euro of meer geboden! Dat zit er voor nu dus even niet in..
Ik heb verder begrepen dat je elektrische vleesmolens hebt, maar dat die niet te betalen zijn.. en dat je voor de handmolens toch behoorlijke kracht moet gebruiken.. tevens is er aardig wat kracht nodig met een hamer, heb ik zojuist ondervonden..
Nou is dus het probleem dat ik reuma heb, en heel weinig kracht heb in mijn handen, armen, schouders enz.. bovendien is mijn rechterpols 6 jaar geleden ernstig gebroken (meerdere gecompliceerde breuken met een verbrijzeld polsgewricht) en ik ben rechts.. ik heb alleen dus met rechts daardoor nog minder kracht, en met links heb ik de juiste controle niet.. dit is al een probleem met huishouden; na een minuut of 10 iets schoonmaken, schiet de kramp erin en kan ik het doekje niet eens meer vasthouden.. hoe ga ik dat doen met kilo's vlees die bevroren zijn..? En eerst uit elkaar gehakt moeten worden, en daarna vermaald.. ik denk dat me dat niet eens gaat lukken... m'n pols doet nu al zeer van het kapot slaan van een kilo kippennekken...
Volgens mij zijn de richtlijnen 1-3% vh lichaamsgewicht per dag en

Vleesbot      40-50%                   (volgens mij moeten nier patiënten rond de 30% vleesbot en meer spiervlees)
spiervlees    40%
orgaan         15-20%

Vis kan je hier ook onder indelen, karkassen zijn vleesbot een filets spiervlees. Complete dieren hoef je niet mee te rekenen, maar enkel van het totaal voeding aftrekken.

Richtlijnen betekent niet dat het voor jouw katten zo optimaal is, als ze van 30% vleesbot aan de dunne gaan dan zou je moeten overwegen toch wat meer bot te voeren.

orgaan: lever hart nieren en maagjes. Longen kan je ook gebruiken, maar daar zitten weinig voedingsstoffen in, wel goed als maagvuller voor dikkies :) Maagjes zijn volgens mij geen must, maar omdat ze zo taai zijn gebruik ik ze als eetbare tandenborstel.

Als je uit gaat van een prooi zal de lever 5% vh lichaamsgewicht uitmaken, hart minder en nieren nog minder. Gelukkig komt het allemaal niet zo nauw en kan je in een mix prima 5% van elk doen, dan zit je op 15% de rest kan je dan aanvullen met maagjes/longen oid.

Ik maak altijd aparte pakketjes per orgaan voor 2 maaltijden. Zo kan ik 's morgens bv beetje lever bij geven en 's avonds nier of hart. Maagjes geef ik in maaltijd portie, vind ik gemakkelijker. Ik voer wel naar percentages van een prooi, maar als het eens niet zo uitkomt maakt ik mij er ook niet druk om.

Ik maal enkel dingen die echt te hard zijn om te knagen. Zijn tandjes moeten nog vele jaren mee, dus overbodige slijtage vind ik zonde. Ik heb het dan over wilde eend karkassen,  (wild)konijn- en haas voor- & achterpoten.
Ruggen knip ik in, voor de kat, handelbare stukken. (Hazenrug heb ik ooit gekocht, veel en veel te hard en bijna geen vlees. Ik heb het weg gegooid)
Bedankt voor al deze info!
Ik ga er nog even over denken verder... de rollen zijn wel duur, maar als Gizmo (nier) nu niet zo goed erop reageert als ik gehoopt had, dan heb ik dus de rollen alleen nodig voor Tess (diabeet).. op zich zou het dan misschien wel redelijk te betalen zijn...
Dan de vleesmolen. Een elektrische die ook botten kan malen, dan reken je al snel euro of 250. Zelf spierballen kweken is rond de 30 euro. Pokert & Westmark zijn degelijke merken. Pokert is moeilijker te krijgen, maar heeft grotere gaten in de schijven (moet je wel apart bij kopen). Westmark gaat maar tot 8mm. Ik heb die, maar mijn vriend heeft dit weekend het schroefdraad dol gedraaid op wilde eend karkassen. Nu was die al niet zo best, omdat we eerder (met grof geweld) maalden met 4.5mm ::)

Hier: http://www.en-garde.nl/index.php?cPath= ... age=2  heb ik m besteld. Website gekregen van medeBPers, dus wel betrouwbaar en snelle levering.
Jammer dat die elektrische zo duur zijn!
Maar ik denk dat het met de hand echt niet gaat lukken..
Hoe gaat het met Tess?

Met Tess gaat het best redelijk goed.. ze heeft wederom niet zoveel gedronken, en ze heeft lekker de hele middag beneden gelegen, wat ze dus al enige tijd niet meer deed... haar vacht lijkt ook wat zachter te worden weer...
Ik zit af te wachten tot ik een gratis suikertester binnen krijg zodat ik iig even die glucose zelf kan meten.. en ben dus overgegaan naar een andere dierenarts, die als het goed is vandaag alle gegevens van zowel Gizmo als Tess heeft gekregen via de fax.. donderdag ga ik ze even terug bellen, om te kijken wat hun bevindingen zijn...

Ik maak me dus alleen zorgen om Gizmo, en het vele drinken wat ze vandaag heeft gedaan.. volgens de nieuwe dierenarts is het voor haar echte beter om op de K/D te blijven zitten.. ik word nu dus heen en weer geslingerd tussen wat hun zeggen, en wat jullie zeggen en weet niet zo goed wat ik moet doen eigenlijk..

Ik kom straks de andere berichtjes doen.. me pols doet zeer, dus ga er heel even mee stoppen nu...

Bedankt voor alle tips iig!
#2102323
Als ik gewoon rondom me de verhalen hoor van nierkatten, doen die het juist veel langer goed op vers dan op K/D.  Mensen met nierbrokken of natvoer moeten al snel gaan dwangvoeren omdat de kat weigert te eten, en dat is nefast voor de nieren.

En dan heb ik het niet over hier op BP, want ik ben hier nog maar heel kort en geef zelf zelfs nog geen vers (persoonlijke situatie laat dat nog even niet toe).  Ik merkte het gewoon duidelijk, zonder vooroordelen en dat is zelfs een van de redenen dat ik hier komen kijken ben (ookal heb ik nog geen nierkat, het is toch een veel voorkomende kwaal).

Ik kan me persoonlijk echt niet voorstellen dat je geen KVV kan vinden die goedkoper is dan de nierbrokken. Die zijn toch peperduur?
Ik zou eens goed rondkijken voor merken KVV. Ik weet er echt niets van, maar is Lotgering geen vrij goede kwaliteit voor lage prijs? Gewoon even rondkijken in de hondensectie over KVV en dan kom je er vast wel uit!

Ik denk ook niet dat je mag panikeren omdat ze plots even wat meer drinkt. Zo'n overgang heeft wat tijd nodig en je mag niet steeds weer overschakelen tussen het ene en het andere, anders weet je nog niets. Vers wordt anders verteerd en bevat meer dierlijke eiwitten dan de nierbrokken.  Dat vraagt wat aanpassingen om ze te verteren, en de nieren moeten wat aanpassen omdat ze niet meer plantaardige maar dierlijke eiwit-afvalproducten moeten afvoeren.  Het kan goed zijn dat ze daarom even wat verhoogde nierwaarden krijgt, maar dat die na enkele dagen alweer dalen.  Zolang ze er niet erg misselijk van wordt, zou ik niet wanhopen. 
Bovendien hebben verskatten zowiezo hogere nierwaarden dan brokkatten omdat ze eiwitrijker voer krijgen, maar ze doen het daar doorgaans veel beter op. Omdat het lichaam dus ingesteld is op meer eiwitten (wat bij jouw kat dus nog niet is, en wat tijd vraagt).
Tenslotte is dat dan ook in mijn ogen de situatie waarop de kat gebouwd is, en dus op termijn een stuk minder belastend voor de nieren.
En vraag me niet waarom de meeste DA'n daar nog steeds niet achter zijn...

Ik zou niet wanhopen en nog even volhouden.  En eens rondkijken voor een goede, betaalbare KVV!
In het algemeen is een KVV met bot beter dan met calciumsupplement, maar aangezien bot veel fosfor bevat, zou dat bij jouw meisje misschien beter zijn?  Ik weet het niet hoor, ik denk  maar mee, dus dat moet je verifieren met iemand die er wel wat van kent. 
Misschien staat daar bij het nierdieet iets van... 

Veel succes!
#2102441
pearlsofpassion schreef: Ik las net dat ze wel al KVV eet, dus joepie! :-)
Ja idd joepie!
Maar als ze toch nog moest moeilijk gaan doen en je nog wat blikvoer moet gebruiken om haar over te zetten, zou je wel naar een ander blik kunnen gaan.  Je geeft aan het niet zo breed te hebben, maar Almo Nature is dan zowat het duurste dat je kan geven....  Als je het nodig zou hebben, wil ik je wel wat raad geven voor andere merken die enkel vlees of vis bevatten (blijkbaar eet ze graag vis, ik heb er hier ook zo eentje), dan pb je me maar. ;-)
Daar ga ik graag gebruik van maken! Want het ging dan gisteren op de makreel best goed, maar de eend van vandaag gaat er weer niet zo lekker in...
De Almo nature was in de aanbieding hier bij de dierenwinkel... vandaar dat ik een keer 2 blikjes gekocht heb om het te proberen.. maar als ze het idd vaker nodig heeft, dan is een goedkoper merk idd wel handiger.. ik stuur je zo even een pb!
Over KVV merken weet ik niets, maar er bestaan wel topics over. Er zijn inderdaad goedkopere en duurdere merken maar sommigen bevatten ook granen of groenten.  En de kwaliteit is ook niet altijd hetzelfde. Maar met wat opzoeking op BP moet je er wel uit geraken.
Ik heb nu de echte Tinlo Barf menu's en die zijn granen en groenten vrij en dus absoluut koolhydraatvrij.. ik weet idd niet hoe dat is met het hele goedkoper kvv voer uit de supermarkt, maar eigenlijk vallen die ook min of meer af omdat ze daarvan alleen de smaken kip, runderhart, rund met pens ofzoiets, en gewone pens hebben.. de kip zou nog wel kunnen, maar die andere vind ik dan toch meer geschikt voor honden.. en zeker niet echt geschikt voor katten met verhoogde nierwaardes omdat er vrij veel orgaanvlees in zit (dat was geloof ik niet echt heel goed bij nierkatten)...
Ik ga morgen eens even rondlezen op het forum als ik tijd heb.. moet vanavond eerst eens gan zorgen dat ik op tijd in me bedje kom, want ik zit al nachten lang op internet te lezen en dat begint me nu toch redelijk op te breken...
Er zijn ook leveranciers van BARF producten die zelf mixen aanbieden zoals vb Kiezebrink.  Als je bang bent dat ze nog niet meteen aan het knagen willen maar je hebt geen molen, kan dat ook gemakkelijk zijn als starter.
Ik zal het eens googlen, en kijken of ik een leverancier in de buurt kan vinden.. bedankt!
Enne, heb je al eens opgezocht over die verhoogde calcium? Ik weet er het fijne niet van, maar ik meende dat ze tumoren nagingen door middel van het calciumgehalte in het bloed...  Ik wil je niet bang maken, maar lijkt me wel goed om het even te checken of met een andere DA te overleggen.
Heb je de bloedwaarden op papier? Als je een bloedonderzoek laat doen heb je recht op de printen, dus zeker vragen! Dan kan je ze daarna gemakkelijk raadplegen en vergelijken.
Oei, dat hoop ik niet.. want als het een tumor is, dan houdt alles helaas wel op denk ik.. ga er vooralsnog niet vanuit, maar ik ga nu dus overstappen naar een andere DA en als het goed is heeft die vandaag de dossiers van beide katten gekregen.. ik ga er donderdag over bellen, en zal dan eens vragen wat hun daarvan denken...
Ik heb wel een keer de bloedwaarden op papier gekregen, maar meestal vraag ik daar niet naar omdat het me weinig zegt.. maar kan ze iig wel ten alle tijden opvragen natuurlijk  ;)
#2102456
Caroba heeft ook kiezebrink mixen en je hoeft daar niet gelijk mega grote hoeveelheden te bestellen, vanaf 25 euro gratis aan huis geleverd!
Zie link =>  www.caroba.nl

Heb hier ook een ouwe kater die n beetje last heeft van zn nieren en hij drinkt ook heel wisselend, ze eten hier nu bijna 2 jr vers waarvan sinds mei vorig jr barf en hij doet het er echt heel goed op, zeker als ik het vergelijk met wijlen luna die jaren geleden k/d kreeg voor dr nieren (als ik toen maar geweten had van kvv of barf  :'( )
#2102460
pearlsofpassion schreef: Als ik gewoon rondom me de verhalen hoor van nierkatten, doen die het juist veel langer goed op vers dan op K/D.  Mensen met nierbrokken of natvoer moeten al snel gaan dwangvoeren omdat de kat weigert te eten, en dat is nefast voor de nieren.
Dwangvoeren hoef ik gelukkig niet te doen.. Gizmo is vanaf het begin af aan netjes haar niervoer gaat eten..
Maar als de nierkatten het toch langer doen op versvoer, dan mag ik dus eigenlijk nog niet opgeven.. het is alleen best eng, omdat zij op zich best goed gaat op het nierdieet.. dat maakt het overstappen wat enger.. bij Tess had ik weinig te verliezen, die zou anders toch na een paar dagen mogelijk ingeslapen moeten worden.. dus dan ga je al sneller wat proberen.. maar omdat Gizmo redelijk stabiel is, vind ik het toch best eng...
En dan heb ik het niet over hier op BP, want ik ben hier nog maar heel kort en geef zelf zelfs nog geen vers (persoonlijke situatie laat dat nog even niet toe).  Ik merkte het gewoon duidelijk, zonder vooroordelen en dat is zelfs een van de redenen dat ik hier komen kijken ben (ookal heb ik nog geen nierkat, het is toch een veel voorkomende kwaal).

Ik kan me persoonlijk echt niet voorstellen dat je geen KVV kan vinden die goedkoper is dan de nierbrokken. Die zijn toch peperduur?
Ik zou eens goed rondkijken voor merken KVV. Ik weet er echt niets van, maar is Lotgering geen vrij goede kwaliteit voor lage prijs? Gewoon even rondkijken in de hondensectie over KVV en dan kom je er vast wel uit!
Nierbrokken zijn idd behoorlijk aan de prijs.. zo'n 17 euro per zak van 1,5 kilo.. waar ik dan een maand mee doe..
Maar de kvv rollen van Tinlo die ik nu koop zijn 1,75 per rol.. en voor 2 katten zou ik dan een rol per dag nodig hebben, of eigenlijk nog iets meer als je het gaat uitrekenen maar ik heb al gemerkt dat me katten veel meer niet zullen gaan opeten.. het zijn tenslotte al oude katten, die niet meer zoveel energie nodig hebben.. dus laten we het houden op een rol per dag.. dan ben ik dus voor 10 dagen al 17,50 kwijt.. dat is dan wel een stuk duurder...
Maar ik kan idd nog eens gaan informeren naar goedkopere kvv in de buurt.. of misschien is er wel een dierenwinkel die het speciaal voor mij zou willen inkopen.. ik zal me er van de week eens even verder in gaan verdiepen.. voorlopig kan ik even vooruit, want ik heb van iemand een donatie gekregen in de vorm van Barf rollen  :biggrin2: echt heel lief!
Ik denk ook niet dat je mag panikeren omdat ze plots even wat meer drinkt. Zo'n overgang heeft wat tijd nodig en je mag niet steeds weer overschakelen tussen het ene en het andere, anders weet je nog niets. Vers wordt anders verteerd en bevat meer dierlijke eiwitten dan de nierbrokken.  Dat vraagt wat aanpassingen om ze te verteren, en de nieren moeten wat aanpassen omdat ze niet meer plantaardige maar dierlijke eiwit-afvalproducten moeten afvoeren.  Het kan goed zijn dat ze daarom even wat verhoogde nierwaarden krijgt, maar dat die na enkele dagen alweer dalen.  Zolang ze er niet erg misselijk van wordt, zou ik niet wanhopen. 
Nee, misselijk is ze niet.. en ik weet dat ik niet moet panikeren, maar dat is best moeilijk als je ziet dat het al een tijdje goed gaat en dat ze nu op vers ineens toch weer meer gaat drinken.. je hebt gelijk dat die nieren vast even zullen moeten wennen, dus zal ik het even door moeten zetten.. ik ben nu na het lezen van dit alles toch weer wat geruster, dus bedankt daarvoor!
Bovendien hebben verskatten zowiezo hogere nierwaarden dan brokkatten omdat ze eiwitrijker voer krijgen, maar ze doen het daar doorgaans veel beter op. Omdat het lichaam dus ingesteld is op meer eiwitten (wat bij jouw kat dus nog niet is, en wat tijd vraagt).
Tenslotte is dat dan ook in mijn ogen de situatie waarop de kat gebouwd is, en dus op termijn een stuk minder belastend voor de nieren.
En vraag me niet waarom de meeste DA'n daar nog steeds niet achter zijn...
Oke, dan snap ik dat idd.. haar hele lichaam zal moeten wennen aan die nieuwe vertering, en de andere eiwitten..
Ik begrijp ook absoluut niet dat vrijwel geen enkele DA gelooft in versvoer.. ze zeggen allemaal hetzelfde, en raden allemaal het dieetvoer aan..
Ik zou niet wanhopen en nog even volhouden.  En eens rondkijken voor een goede, betaalbare KVV!
Ga ik doen!
In het algemeen is een KVV met bot beter dan met calciumsupplement, maar aangezien bot veel fosfor bevat, zou dat bij jouw meisje misschien beter zijn?  Ik weet het niet hoor, ik denk  maar mee, dus dat moet je verifieren met iemand die er wel wat van kent. 
Misschien staat daar bij het nierdieet iets van... 

Veel succes!
Ja of.. wat ik ook zou kunnen doen.. is een fosforbinder gaan gebruiken bij de barf.. in de vorm van ipakitine.. enige probleem is dat dat dan weer extra kosten met zich meebrengt..
Ik ga morgen nog wel eens verder rondlezen hier.. iig erg bedankt voor je tips weer!

Groetjes,
Cindy.
#2102467
Limpy schreef: Caroba heeft ook kiezebrink mixen en je hoeft daar niet gelijk mega grote hoeveelheden te bestellen, vanaf 25 euro gratis aan huis geleverd!
Zie link =>  http://www.caroba.nl
Dank je!
Ik zit er even op te kijken nu.. en vraag me af wat Haaks Barf precies is? Is dat anders als gewone Barf en zo ja, wat is er anders aan? Relatief is het volgens mij iets goedkoper als gewone Barf maar het zal niet heel veel schelen..
Verder staan er idd pakketten met gemalen vlees van kiezebrink bij, alleen dan wel in zakken van 1 kilo.. en hoe ga ik die bonk ijs van 1 kilo scheiden in kleine porties..?  :biggrin2: Dat word even een probleempje denk ik.. verder ziet het er wel goed uit, en lijkt het me idd goedkoper.. mits ik dan een manier kan vinden om er porties van te maken hahaha..
Heb hier ook een ouwe kater die n beetje last heeft van zn nieren en hij drinkt ook heel wisselend, ze eten hier nu bijna 2 jr vers waarvan sinds mei vorig jr barf en hij doet het er echt heel goed op, zeker als ik het vergelijk met wijlen luna die jaren geleden k/d kreeg voor dr nieren (als ik toen maar geweten had van kvv of barf  :'( )
Oke, dat is dan wel weer een geruststelling.. ik wil idd ook niet later denken van; had ik nu toch maar Barf gedaan.. dus ga het dan toch maar even doorzetten nog.. tenzij ze echt veel slechter ervan gaat worden, in de vorm van echt heel veel drinken en misselijk zijn.. dan zal ik even opnieuw in beraad gaan...

Ik ga ze zo Barf natuurlijk geven.. word de eerste keer voor dit smaakje, dus ik ben benieuwd!
#2102473
Haaksbarf is gewoon een merk kvv, de naam is idd een beetje misleidend, tinlo barfmenu is overigens ook kvv.
Hebben ze beiden hier ook een poosje gegeten (vonden ze allen lekker) voordat ik zelf ging samenstellen.

KVV is gewoon kant en klaar versvoer in (hopelijk) de goeie verhoudingen vleesbot/organen/spiervlees en BARF is een maaltijd die je zelf samensteld en dat is echt stukken goedkoper dan kvv omdat je zelf bepaald of je er duurdere diersoorten indoet of niet en evt op koopjesjacht gaat (kan goed via de verzamelplaats in de hondenhoek) en je zelf ook precies weet wat en hoeveel je in je mixen doet.

Ouwe limpy (de nierpatient) is hier overigens  echtontzettend opgeknapt van kvv en later barfen! Terwijl ik niet eens primair voor hem op versvoeren ben overgestapt maar voor poes met granenallergie/intolerantie.
Met limp heb ik het idee dat hij met vlees/bot/organen en zonder overbodige zooi als granen juist minder last van misselijkheid heeft als luna vroeger.
#2102552
heb je de kippennekken wel eerst laten ontdooien?!

Reuma, hakken en hameren is idd niet de ideale combinatie.

Voor de nier kat kan je ook eischaal als calciumbron gebruiken. Met koud water schoonspoelen, goed laten drogen en dan verpulveren. 1tl op 500gr vlees is voldoende.

Je kan idd ook botmixen bestellen, deze kan je zelf aanvullen met spiervlees & orgaan. Als je dan ook gemalen spiervlees koopt, dan hoef je niets te hameren/knippen/snijden.

Als je dan bv 1kg botmix, 1kg spiervlees en 500gr orgaan laat ontdooien kan je alles goed door elkaar roeren en dan in porties verpakken.
Je kan daarvoor boterhamzakjes gebruiken of muffinbakjes. Ik heb een muffintree van 12st, daar gaat ongv 100gr per muffin in. De porties vries je opnieuw in.
De verhoudingen zijn dan 40% botmix, 40%spiervlees, 20% orgaan. Ik weet niet of de botmix puur bot is of vleesbot. Als het puur bot is zou het 10% moeten zijn.

Als de katten goed gewend zijn aan de smaken kan je weer eens barfhapjes proberen. Misschien heb je een broer/buurman/vriend die voor een kratje bier wilt hameren?

Zelfs al heb je een elektrische maalmachine, dan nog moet je karkassen knippen, omdat deze niet in een keer passen. Vleugels & nekken kunnen er wel zo door.

Als je DA blijft aandringen op de brokken, vraag dan eens wat hij/zij precies weet over Barf/KVV en hoeveel katten er beter van werden brok NA vers en hoeveel beter/erger van vers NA brok.
En waarom een carnivoor beter functioneert op granen dan op vlees.

Mijn DA zegt ook dat het nadeel van versvoerders is dat je ze nooit meer terug op brok krijgt :biggrin2:, zij verkopen nu ook naturis(KVV). Gelukkig geven zij wel toe dat vers absoluut niet slecht zou zijn, maar ze er weinig over weten. Wetenschappelijke onderzoeken zijn er ook bijna niet, dus wat ze aan vers voer aan moeten passen om bepaalde medisch problemen op te lossen weten ze niet.
#2102788
Limpy schreef: Haaksbarf is gewoon een merk kvv, de naam is idd een beetje misleidend, tinlo barfmenu is overigens ook kvv.
Hebben ze beiden hier ook een poosje gegeten (vonden ze allen lekker) voordat ik zelf ging samenstellen.
Oh, oke.. dus dat is gewoon hetzelfde maar dan onder een andere naam..
KVV is gewoon kant en klaar versvoer in (hopelijk) de goeie verhoudingen vleesbot/organen/spiervlees en BARF is een maaltijd die je zelf samensteld en dat is echt stukken goedkoper dan kvv omdat je zelf bepaald of je er duurdere diersoorten indoet of niet en evt op koopjesjacht gaat (kan goed via de verzamelplaats in de hondenhoek) en je zelf ook precies weet wat en hoeveel je in je mixen doet.
Ik weet idd dat echte Barf beter is, maar het meeste is ingevroren te krijgen zag ik en ik heb geen idee hoe ik daar dan porties van moet maken.. als ik echt vers zou kopen, dus hele stukken vlees, dan zal ik het toch vooral in het begin moeten gaan vermalen.. en dat gaat hem echt niet worden.. ik denk dus dat ik daarvan af zie..
Ouwe limpy (de nierpatient) is hier overigens  echtontzettend opgeknapt van kvv en later barfen! Terwijl ik niet eens primair voor hem op versvoeren ben overgestapt maar voor poes met granenallergie/intolerantie.
Met limp heb ik het idee dat hij met vlees/bot/organen en zonder overbodige zooi als granen juist minder last van misselijkheid heeft als luna vroeger.
Oke, dat is wel fijn om te lezen!
Ga het dan toch doorzetten met Gizmo.. of proberen dan.. want de Barf Tinlo natuurlijk ging er gisteren weer niet zo goed in.. Gizmo lijkt dus alleen de makreel echt lekker te vinden, dus dat is wel even een probleempje...
#2102796
*Flip* schreef: heb je de kippennekken wel eerst laten ontdooien?!
Ja nou, een gedeelte laten ontdooien dan.. want volgens mij mogen ze als ze eenmaal helemaal ontdooit zijn, niet meer opnieuw ingevroren worden.. dus ik heb ze een klein beetje laten ontdooien, en ben toen los gegaan met een hamer  :biggrin2:
Reuma, hakken en hameren is idd niet de ideale combinatie.
Nope, dat is het zeker niet  :-\
Voor de nier kat kan je ook eischaal als calciumbron gebruiken. Met koud water schoonspoelen, goed laten drogen en dan verpulveren. 1tl op 500gr vlees is voldoende.
Oke, dat is dan wel een goeie tip.. dank je!
Je kan idd ook botmixen bestellen, deze kan je zelf aanvullen met spiervlees & orgaan. Als je dan ook gemalen spiervlees koopt, dan hoef je niets te hameren/knippen/snijden.

Als je dan bv 1kg botmix, 1kg spiervlees en 500gr orgaan laat ontdooien kan je alles goed door elkaar roeren en dan in porties verpakken.
Je kan daarvoor boterhamzakjes gebruiken of muffinbakjes. Ik heb een muffintree van 12st, daar gaat ongv 100gr per muffin in. De porties vries je opnieuw in.
De verhoudingen zijn dan 40% botmix, 40%spiervlees, 20% orgaan. Ik weet niet of de botmix puur bot is of vleesbot. Als het puur bot is zou het 10% moeten zijn.
Maar als je vlees laat ontdooien, dan is het toch niet goed om dat weer opnieuw in te vriezen?? Of maakt dat voor een kat niet zoveel uit?
Als het eerst ontdooid kan worden, dan kan ik het idd wel gewoon door elkaar mengen.. ik zal al kilo's vlees op die site staan die hierboven ergens genoemd word.. gemalen vlees, organen en  bot.. als dat ontdooid mag worden, zou ik dat wel kunnen mengen.. enige nadeel daarvan vind ik dan wel dat je heel veel van hetzelfde hebt.. dus bijv alles van een konijn ofzo.. en als ik daar een kilo gemalen vlees, bot en orgaan bij elkaar van doe, heb ik dus 3 kilo Barf waar me kat denk ik een maand mee kan doen  :biggrin2: en een maand hetzelfde geven leek mij niet zo goed toch? Dus dan zou ik weer extra een andere soort, of liefst 2 andere soorten erbij moeten nemen.. en dan is dus het probleem dat ik daar geen ruimte voor heb in me vriezer.. ik heb nu 1 laatje, de broodla, vrij kunnen maken voor de rollen kvv.. maar meer ruimte kan ik er niet uitpersen  ;D
Misschien is het wel iets om te doen na december... dan ben ik weer wat meer uit me financiele problemen, en kan ik misschien even op marktplaats kijken voor een extra vriezertje...
Als de katten goed gewend zijn aan de smaken kan je weer eens barfhapjes proberen. Misschien heb je een broer/buurman/vriend die voor een kratje bier wilt hameren?
Uhm, voor een kratje bier vind ik een beetje duur hoor  :biggrin2: dan kan ik net zo goed die rollen kopen geloof ik.. voor een biertje zou wel gaan...
Zelfs al heb je een elektrische maalmachine, dan nog moet je karkassen knippen, omdat deze niet in een keer passen. Vleugels & nekken kunnen er wel zo door.
Phoe, dat gaat me denk ik niet lukken.. zowel het kopen van een elektrische maalmachine als het knippen van karkassen niet...
Als je DA blijft aandringen op de brokken, vraag dan eens wat hij/zij precies weet over Barf/KVV en hoeveel katten er beter van werden brok NA vers en hoeveel beter/erger van vers NA brok.
En waarom een carnivoor beter functioneert op granen dan op vlees.
Zal dat idd eens gaan vragen.. en ook waaróm ze er eigenlijk niet meer van weten.. het is toch raar dat zo'n gezond produkt zo onbekend is bij dierenartsen...
Mijn DA zegt ook dat het nadeel van versvoerders is dat je ze nooit meer terug op brok krijgt :biggrin2:, zij verkopen nu ook naturis(KVV). Gelukkig geven zij wel toe dat vers absoluut niet slecht zou zijn, maar ze er weinig over weten. Wetenschappelijke onderzoeken zijn er ook bijna niet, dus wat ze aan vers voer aan moeten passen om bepaalde medisch problemen op te lossen weten ze niet.

Ahh, dan zal dat het zijn.. ze willen natuurlijk eerst alles wetenschappelijk getest hebben.. op zich wel logisch, maar dan word het dus hoog tijd dat ze zich daarin gaan verdiepen..
En dat die katten nooit meer terug op brokken gaan lijkt mij idd alleen maar goed  :biggrin2:
#2103842
[quote="Cindy77"]

Maar als je vlees laat ontdooien, dan is het toch niet goed om dat weer opnieuw in te vriezen?? Of maakt dat voor een kat niet zoveel uit?

Zal dat idd eens gaan vragen.. en ook waaróm ze er eigenlijk niet meer van weten.. het is toch raar dat zo'n gezond produkt zo onbekend is bij dierenartsen...

Ahh, dan zal dat het zijn.. ze willen natuurlijk eerst alles wetenschappelijk getest hebben.. op zich wel logisch, maar dan word het dus hoog tijd dat ze zich daarin gaan verdiepen..
En dat die katten nooit meer terug op brokken gaan lijkt mij idd alleen maar goed  :biggrin2:
[/quote]


bevroren vlees proportioneren, denk je dat het hier een Hulken-forum is ;D Nee dat is echt geen doen!
Ik heb bij de plaatstelijke snackbar van die grote mayo-emmers met deksel gevraagd. Hebben ze altijd wel over.  Daar doe ik het vlees in, goed afsluitbare deksel er op en buiten in de schaduw laten ontdooien.
Het is wel dan nog wel koud, maar maakt het verdelen veel gemakkelijker.

Wetenschappelijk onderzoek is erg duur, zolang er niemand is die dat gaat betalen zal het er ook niet komen. RC en pedigree zijn volgens mij van Mars.bv, die hebben natuurlijk geld zat en als ze dan gezonde honden op hun brokken zetten en honden met bv vachtprobleem op een nog beroerdere brok, dan heb je natuurlijk altijd prijs :)

Dat is vaak het excuses als een pro-vers DA vb met goede resultaten van vers komt, verschillende rassen / achtergronden / leeftijden / geslachten etc etc, je zou eigenlijk 1eiige meerlingen moeten hebben, met in hun leven als enige verschillende factor het voer. Dan wordt het misschien aanvaard. Het rare vind ik wel dat de gem brokkenfabrikant volgens mij ook niet aan zo een groep honden/katten kan komen....

Je zult merken dat als je enthousiast over barf gaat beginnen tegen brokkenaanhangers dat je de raarste argumenten krijgt (was voor mij een domper op de feestfreugde...). Veelal uit onwetendheid en vertrouwen in de brokkensector. Helaas willen maar weinig mensen luisteren naar iets waar ze niets van weten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door