Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2443734
Artrose kan je niets aan doen. Als daar echte werkende middelen tegen zouden bestaan, zou half NL die slikken en zou dat ook acuut vergoed worden door de verzekering, want dat zou weer veel zorgkosten besparen.
Je kan wel de omstandigheden haar wat makkelijker maken, zoals opstapjes en krukjes bij de bank en andere plaatsen waar ze graag komt, kattenbak met niet te hoge instap, etc.

De nierwaardes kan ik niet zoveel over zeggen. Ik heb totaal geen ervaring met nier- en/of suikerkatten.
Nu dacht ik wel dat kreatine vrijkomt bij spierafbraak. Dat is meestal eigen spieren, maar bij barfkatten kan het van het spiervlees in het eten komen. Ofzo, klok en klepel.
Ik zou ermee naar een pro-vers DA gaan.
#2443742
koekje schreef: Artrose kan je niets aan doen. Als daar echte werkende middelen tegen zouden bestaan, zou half NL die slikken en zou dat ook acuut vergoed worden door de verzekering, want dat zou weer veel zorgkosten besparen.
Je kan wel de omstandigheden haar wat makkelijker maken, zoals opstapjes en krukjes bij de bank en andere plaatsen waar ze graag komt, kattenbak met niet te hoge instap, etc.
Hoi Koekje,

Dank je wel voor je reactie.
Artrose kan je idd niks aan doen, maar kan het misschien met die pijnstillers wel wat dragelijker maken voor haar? Zouden die voedingssupplementen uberhaupt wel iets doen dan? Want als dat niet het geval is, ga ik dat ook niet om de zoveel maanden geven aan haar. Ik heb het nu al gekocht, dus geef dit dan wel even de aankomende maand, maar als het volgens jullie weinig doet, dan stop ik er daarna weer mee en hou ik het bij de pijnstillers.
Opstapjes en krukjes bij de bank snapt ze allemaal niet. Dat heb ik al een paar keer geprobeerd en dat vind ze alleen maar gek of eng.. Tess is wat dat soort dingen betreft een rare, als er wat veranderd is ze meteen van slag!
De nierwaardes kan ik niet zoveel over zeggen. Ik heb totaal geen ervaring met nier- en/of suikerkatten.
Nu dacht ik wel dat kreatine vrijkomt bij spierafbraak. Dat is meestal eigen spieren, maar bij barfkatten kan het van het spiervlees in het eten komen. Ofzo, klok en klepel.
Ik zou ermee naar een pro-vers DA gaan.
Oke.. dank je wel toch voor het meedenken. Helaas zit er hier geen pro-vers dierenarts in de buurt, en heb ik ook geen vervoer dus dat gaat niet lukken.

Ik ga dan gewoon even verder twijfelen, of ik misschien toch een tijdje nierdieet zal gaan geven, en dan ga kijken hoe dat gaat met de suiker en de nieren.. of dat ik toch gewoon op de barf blijf..
#2443764
Pijnstillers verminderen pijn, dus dat kan iets zijn. Dat is ook de behandeling voor mensen met artrose en is alleen symptoombestrijding, want genezende middelen zijn er niet. Maar een voedingssupplement alleen zal weinig doen. En katten zijn meestal niet zo makkelijk te pillen, dus het kan extra stress geven.

Qua menu hoeft het een het ander niet uit te sluiten.
Ook nier- en suikerkatten kunnen een aangepast barfmenu eten, dat is zelfs beter, want geen onnodige belasting van de nieren, lever, alvleesklier.
Er is hier op BP vaker wat geschreven over nier- of menu voor diabetes, de zoekfunctie kan je helpen.
#2443931
Ouwe limpy heeft ook een poos op de supplementen gestaan voor zn arthrose, met het gros ben ik afgelopen voorjaar gestopt om te zien of er verschil was (helaas niet, maar s´zomers loopt hij sowieso makkelijker)
Alleen doils visolie krijgt hij wel nog paar keer per week omdat dat ook gunstige werking heeft op de nieren.

Limp snapte krukjes eerst ook niet maar maakt er inmiddels gretig gebruik van zodat hij tenminste nog zelfstandig op de bank of op bed kan klimmen (favoriete slaapplek)
#2444647
koekje schreef: Pijnstillers verminderen pijn, dus dat kan iets zijn. Dat is ook de behandeling voor mensen met artrose en is alleen symptoombestrijding, want genezende middelen zijn er niet. Maar een voedingssupplement alleen zal weinig doen. En katten zijn meestal niet zo makkelijk te pillen, dus het kan extra stress geven.
Op zich valt dat laatste wel mee, omdat de supplement pillen vlees bevat en dus lekker zal smaken.. en de pijnstiller is geen tabletje maar een smakelijk drankje wat ik in een spuitje moet geven.. Tess vond het lekker, en likte het zo op.. de supplementen wacht ik even mee, want ik wil wel kunnen zien wat er werkt en dat weet ik niet als ik het tegelijkertijd ga geven  ;)
Qua menu hoeft het een het ander niet uit te sluiten.
Ook nier- en suikerkatten kunnen een aangepast barfmenu eten, dat is zelfs beter, want geen onnodige belasting van de nieren, lever, alvleesklier.
Er is hier op BP vaker wat geschreven over nier- of menu voor diabetes, de zoekfunctie kan je helpen.
Ik zal zo eens even gaan zoeken.. maar iemand op facebook gaf me al deze link:
http://www.prooidier.nl/node/3621

Dat is Bandit Bio voer.. versvoer speciaal voor katten met suiker/blaas/nierproblemen... Tess heeft het alledrie, dus op zich zou dat een hele goeie optie zijn! Er zitten kip en rundvlees in, en wat vis.. maar het is geloof ik maar 1 soort, dus dit zou dan alles zijn wat ze binnen krijgt, en ik weet niet of dat voldoende afwisseling geeft..?
#2444648
Limpy schreef: Ouwe limpy heeft ook een poos op de supplementen gestaan voor zn arthrose, met het gros ben ik afgelopen voorjaar gestopt om te zien of er verschil was (helaas niet, maar s´zomers loopt hij sowieso makkelijker)
Alleen doils visolie krijgt hij wel nog paar keer per week omdat dat ook gunstige werking heeft op de nieren.
Oke, dus jou ervaring is iig dat die supplementen niks doen.. dan ga ik het maar 1 keer geven want het is hartstikke duur ook nog eens.. heb het nu al gekocht dus ik ga dit dan wel een keer geven maar pas nadat ik weet of die pijnstiller werkt.. als ik beide tegelijk ga geven, weet ik niet van welke de klachten nu minder worden, dus ik wil dat even zelf ervaren en geef de supplementen pas als ik gestopt ben met de pijnstiller, of over een tijdje als ik weet hoe ver ze opgeknapt is met de pijnstiller, om daarna te kijken of het met de supplementen nog wat beter word.. als mijn ervaring ook is dat het niks doet, dan word het iets eenmaligs om te geven...
Limp snapte krukjes eerst ook niet maar maakt er inmiddels gretig gebruik van zodat hij tenminste nog zelfstandig op de bank of op bed kan klimmen (favoriete slaapplek)
Ik heb nu ook een krukje en een kussen bij de bank gezet.. ze heeft er nog geen gebruik van gemaakt, maar zat er wel naar te kijken gisteravond.. om vervolgens toch weer moeilijk te gaan doen met van de bank af gaan.. de bedoeling is dat ze eerst het krukje pakt om eraf te gaan, en daarna kan ze vanaf het krukje op het kussen landen.. ben benieuwd of en wanneer ze dat door gaat krijgen  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2444677
Een barf-suiker dieet voor katten bestaat ook niet als zodanig  ;)
Je moet dan suikers, zetmelen, granen enz vermijden en dat doe je met barf al  :)

Nierdieet bestaat dan weer wel, volgens mij houd dat in dat je alleen bot van gevogelte voert...
#2444702
Gevogeltes maar ook klein wild en vette vis zijn geschikt voor nierdieet, genoeg afwisseling dus....

Ik vond de supplementen te weinig doen (ik gebruikte phytonics joint comp) maar ik geef hem nu dus wel nog doils visolie voor zn arthrose én voor zn nieren.
Wil eerst eens zien hoe hij het a.s. winter doet met kou, wellicht dan toch weer.
#2444775
Bedankt weer voor de berichtjes.. ik begrijp er iig uit dat het geven van die supplementen weinig zin zal hebben, en dat betekent dus dat ik het niet ga geven omdat er toch wederom suiker in zit, en ik dan alleen maar weer problemen creeër pp dat vlak..

Ik ben op zoek naar een echte pro vers dierenarts die ik even kan bellen voor advies, maar het lijstje wat hier op het forum staat klopt niet. De eerste die ik gebeld heb in Rotterdam, is helemaal geen actieve vers dierenarts, maar gewoon een dierenarts die het ook wel goed vind als mensen vers voeren.. bovenaan dat topic stond juist dat het niet de bedoeling was om die dierenartsen erbij te zetten, dat het alleen moest gaan om echte actieve provers dierenartsen maar dat klopt dus helaas niet.. ik ga nog wel even anderen uit dat lijstje bellen, in de hoop dat ik uiteindelijk bij een provers dierenarts uit kom...
#2444936
Overigens begint het erop te lijken dat Tess dr waardes niet eens zo slecht zijn..
Ik zit nog op een ander forum, voor de suikerkatten, en daar zitten ook mensen die barf en vers voeren, en die katten hebben ook een verhoogde kreatinine waarde.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met een pro-vers da, in Amsterdam, en de da zelf was er niet maar de ass laat hem dinsdag of woensdag even terug bellen. Wel kon ze me idd vertellen dat het terug gaan naar brokken waarschijnlijk alleen maar problemen zou geven met de suiker en ook met de blaasgruis. Dus dat is gewoon echt geen optie, en dat heb ik daarna ook mijn eigen da weer even laten weten.
Ook kon de ass van de vers da me vertellen dat hun waardes van de krea gaan tot 212. Ze wist dat niet 100% zeker, dus daar krijg ik dinsdag uitsluitsel over van de da zelf. Maar er begint me dan wel iets te dagen; mijn eigen da houd normale waardes aan van de krea tussen de 80-164. Maar de normaalwaardes van de vers da zijn natuurlijk gebaseerd op vers voer, en die gaan dus tot 212. Aangezien Tess op 207 zit, betekent dat dus in feite, ook in combinatie met het feit dat de ureum op 11,5 zit nu (=normale waarde), dat Tess dr nieren het eigenlijk gewoon nog best goed doen!

Maak ik me alleen zorgen vanwege het feit dat ik nu pijnstillers zit te geven, Metacam, en die schijnen ook weer slecht te zijn voor de nieren. Maar ja, ze heeft een hele verdikte elleboog, dus als daar een ontsteking zit zal dat toch ook verholpen moeten worden neem ik aan. En meer keuze in medicijnen die tegelijkertijd ontstekingsremmend en pijnstillend zijn, is er niet voor katten. Ik hoop dan dus maar dat ik ze maar kort nodig heb, zodat de nieren niet onnodig lang belast blijven.
#2445756
Cindy77 schreef: Overigens begint het erop te lijken dat Tess dr waardes niet eens zo slecht zijn..
Ik zit nog op een ander forum, voor de suikerkatten, en daar zitten ook mensen die barf en vers voeren, en die katten hebben ook een verhoogde kreatinine waarde.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met een pro-vers da, in Amsterdam, en de da zelf was er niet maar de ass laat hem dinsdag of woensdag even terug bellen. Wel kon ze me idd vertellen dat het terug gaan naar brokken waarschijnlijk alleen maar problemen zou geven met de suiker en ook met de blaasgruis. Dus dat is gewoon echt geen optie, en dat heb ik daarna ook mijn eigen da weer even laten weten.
Ook kon de ass van de vers da me vertellen dat hun waardes van de krea gaan tot 212. Ze wist dat niet 100% zeker, dus daar krijg ik dinsdag uitsluitsel over van de da zelf. Maar er begint me dan wel iets te dagen; mijn eigen da houd normale waardes aan van de krea tussen de 80-164. Maar de normaalwaardes van de vers da zijn natuurlijk gebaseerd op vers voer, en die gaan dus tot 212. Aangezien Tess op 207 zit, betekent dat dus in feite, ook in combinatie met het feit dat de ureum op 11,5 zit nu (=normale waarde), dat Tess dr nieren het eigenlijk gewoon nog best goed doen!

Maak ik me alleen zorgen vanwege het feit dat ik nu pijnstillers zit te geven, Metacam, en die schijnen ook weer slecht te zijn voor de nieren. Maar ja, ze heeft een hele verdikte elleboog, dus als daar een ontsteking zit zal dat toch ook verholpen moeten worden neem ik aan. En meer keuze in medicijnen die tegelijkertijd ontstekingsremmend en pijnstillend zijn, is er niet voor katten. Ik hoop dan dus maar dat ik ze maar kort nodig heb, zodat de nieren niet onnodig lang belast blijven.
Het lijkt me toch geen overbodige luxe om een aangepast dieet te gaan geven zoals het nierdieet. Misschien niet helemaal nierdieet, maar grazers wat meer vermijden en niet te veel bot en orgaan geven, lijkt me een goed idee.  Je hoeft niet te wachten tot het ze buiten de waarden valt.  Ook de bovengrens kan al een indicatie zijn dat ze het niet meer helemaal goed zit. Ze valt pas buiten de waarde als 75% beschadigd is...  Het kan alleszinds geen kwaad om voorzichtig te zijn. Zeker niet als je nu Metacam moet geven.  Persoonlijk zou ik na die kuur haar bloedwaarden nog eens laten testen en als het erg slecht is dan, aan het infuus laten doorspoelen.  Zo kan je het negatieve effect van de Metacam beperken als je er op tijd bij bent en meteen ingrijpt. Als je dan wacht, kan de schade aan de nieren permanent worden. 
Probeer ook nu, tijdens de kuur, zoveel mogelijk vocht bij haar binnen te krijgen.  Op alle mogelijke manieren. Hoe meer het verdunt wordt, hoe minder de nieren belast en hoe minder eventuele opstapeling van afvalstoffen in het bloed.
#2445807
Mja, het is idd niet ideaal dat ik die Metacam moet geven maar aan de andere kant is het ook geen optie om haar met pijn te laten lopen. Nogmaals testen na die kuur, en dan evt een infuus geven als het niet goed is zou ik erg graag doen, maar helaas staan mijn financiele middelen dat niet toe. Ik moet wel over 3 maanden weer terug om te prikken, en dat krijg ik steeds net bij elkaar gespaard. Dus achter elkaar prikken gaat niet lukken.
Dat nierdieet gaat er sowieso wel komen. En dan dus de Bandit bio nierdieet. Ik moet alleen even kijken of ze het hier bij de winkel kunnen bestellen, of dat ik het via internet moet doen. Maar dat weet ik dinsdag.
Op zich krijgt Tess sowieso erg veel vocht binnen door de barf, dus doorspoelen doet het wel. Meer als dat kan ik ook niet doen. Ik hoop maar dat het zoals mijn da meevalt met de bijwerkingen van de metacam...
#2446652
Cindy77 schreef: Mja, het is idd niet ideaal dat ik die Metacam moet geven maar aan de andere kant is het ook geen optie om haar met pijn te laten lopen. Nogmaals testen na die kuur, en dan evt een infuus geven als het niet goed is zou ik erg graag doen, maar helaas staan mijn financiele middelen dat niet toe. Ik moet wel over 3 maanden weer terug om te prikken, en dat krijg ik steeds net bij elkaar gespaard. Dus achter elkaar prikken gaat niet lukken.
Dat nierdieet gaat er sowieso wel komen. En dan dus de Bandit bio nierdieet. Ik moet alleen even kijken of ze het hier bij de winkel kunnen bestellen, of dat ik het via internet moet doen. Maar dat weet ik dinsdag.
Op zich krijgt Tess sowieso erg veel vocht binnen door de barf, dus doorspoelen doet het wel. Meer als dat kan ik ook niet doen. Ik hoop maar dat het zoals mijn da meevalt met de bijwerkingen van de metacam...
Ik begrijp je hele verhaal, ik wil er gewoon nog even op wijzen dat de resultaten van na 3 maanden prikken sterk beïnvloed kunnen zijn door de metacam. DUs als na 3 maanden prikken als bedoeling heeft om na te gaan of het dieet of medicijnen aanslaan, gaat het volgens mij geen zin hebben.  Ik weet niet of op kortere termijn al iets gezien zou moeten worden, maar ik zou ofwel vlak na de kuur testen, ofwel een hele tijd na de kuur (nog minstens 3 maanden erna).  En dan kan je inderdaad hopen dat de kuur niet zo'n effect heeft en dat effect snel terug verdwijnt, zodat er wel een betrouwbare meting gedaan kan worden maanden later. 
Enkel het vocht van de barf zou ik niet voldoende vinden.  Dat is wat ze normaal aan vocht nodig hebben, niet meer dan dat. Als je gemalen barf geeft, kan je er wat extra vocht overheen doen. En ZEKER altijd het dooivocht mee voeren.  En kan je verder niet bouillon trekken (zonder zout) en dat verdunt aanbieden? Wat extra vet (wat je vaak hebt bij bouillon) kan geen kwaad voor nierkatten.  Ik weet niet zeker of de rest kwaad, kan misschien dat iemand anders daar wat meer info over kan geven. 

Maar of de effecten van metacam wel meevallen...  Metacam mag niet (in de normale dosis) gegeven worden aan nierpatiënten, dat wordt door de fabricant gezegt.  En bij eenmalig gebruik wordt geen nierfalen waargenomen, enkel bij veelvuldig gebruik.  Maar nierfalen zie je maar na veel schade, dus mij maak je gewoon niet wijs dat dat eenmalig gebruik ook geen schade aanricht.  Zo komt het medicijn echter wel door de keuring (omdat er niets waargenomen wordt) en het is inderdaad een feit dat elke pijnstilling nadelen heeft. 
Ik vind echter dat bij een nierpatiënt die extra belasting van de nieren veel erger is dan de bijwerkingen van andere pijnstillers.  Bij andere katten kan ik daaraan twijfelen, bij nierpatiënten niet. En kat kan niet leven zonder nieren, dus ik zie niet in hoe een andere bijwerking erger kan zijn als de nieren al aan het einde van hun krachten zijn.
Maar jij hebt inderdaad een onstekingsremmer nodig, niet enkel een pijnstiller, en dan heb je misschien geen andere opties.  Dan moet het maar... Maar om nu te zeggen dat het allemaal geen kwaad kan, dat vind ik wat ver gaan.  Het spijt me dat ik je zorgen bezorg, maar ik kan toch niet gewooon ja-knikken en dit voor mezelf houden? Das toch ook niet eerlijke tegenover jou?

Ik wil je niet vertellen wat je moet doen, en er zijn inderdaad katten die geen last krijgen van de metacam.  Dus ik hoop dat jouw kat er eentje van is, en dat haar waarden verbetert zijn wanneer je de volgende keer bloed laat trekken. Wat je ook beslist te doen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 02 sep 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2446806
Ik denk dat als je naast het bandit-nierdieet ook gewone kvv geeft en dan grote grazers als rund en lam vermijdt je ook al een end komt...
(heb je nog kip, eend, konijn, zalm, makreel zo even uit mn blote hoofd, evt ook all animal kwartel en parelhoen erbij)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door