Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2037441
Hieronder een bericht van de Unief in Gent. Volgens mij is dit het eerste onderzoek waar niet expliciet in staat dat er brokken gevoerd moeten worden. De vers katten mogen hier dus ook aan mee doen, misschien wel verhelderend voor het onderzoek  ;)

"Aan de dienst interne geneeskunde van de vakgroep klinische biologie en geneeskunde van de gezelschapsdieren onderzoeken we diabetes nefropathie en chronische nierinsufficiëntie (CNI) bij de kat.
Zowel diabetes mellitus als CNI zijn vaak voorkomende aandoeningen bij de geriatrische kat. De oorzakelijke rol van suikerziekte tot het optreden van CNI bij de kat is echter nog niet gekend. In de humane geneeskunde is bekend dat mensen met diabetes mellitus 30-40% kans hebben op het ontwikkelen van diabetes nefropathie, gekenmerkt door slecht werkende niertubuli en schade aan de glomerulus, wat op lange termijn leidt tot een afname van de glomerulaire filtratiesnelheid (GFR) en nierfalen.

Een eerste doelstelling van onze wetenschappelijke studie is om na te gaan of katten met diabetes mellitus eveneens een verhoogd risico lopen op nierproblemen. Een tweede doelstelling is om nierschade aan de hand van eiwitten in serum en urine (renale merkers) vroegtijdig te detecteren. Momenteel worden ureum en creatinine onderzocht in het bloed, maar deze waarden zullen slechts stijgen als reeds 75% van de nierfunctie verloren gegaan is. Bovendien evalueren we vereenvoudigde methodes voor de renale klaringstesten om na te gaan of een vereenvoudigde vorm met minder bloednames tot dezelfde resultaten leidt.

Onderzoek hieromtrent kan echter niet gebeuren zonder patiënten, en hiervoor hebben we jullie hulp nodig.
We zijn op zoek naar:
1)  gezonde volwassen katten, van alle leeftijden, en geslacht (mannelijk, vrouwelijk, gecastreerd, gesteriliseerd).
2)  katten met chronische nierinsufficiëntie. Deze katten mogen op een nierdieet staan, maar mogen geen medicatie krijgen.
3)  katten met diabetes mellitus. Zowel nieuw gediagnosticeerde katten als katten die behandeld worden met insuline worden geïncludeerd. Ook deze katten mogen geen andere medicatie krijgen.

Alle katten ondergaan een algemeen lichamelijk onderzoek en bloeddrukbepaling. Er wordt wat bloed en urine genomen voor een volledig bloed-en urineonderzoek. Naast het helpen bij wetenschappelijk onderzoek, wat patiënten op termijn zal helpen, heeft uw kat er onmiddellijk baat bij, aangezien uw kat dus volledig gratis gescreend wordt op ziekte.
Van enkele katten zouden we ook graag bijkomend een klaringstest doen. Hierbij wordt een katheter in de voorpoot geplaatst en worden twee niet schadelijke producten (creatinine, iohexol) geïnjecteerd. Na welbepaalde tijdstippen wordt dan een bloedstaaltje genomen om de concentratie van de toegediende stoffen te bepalen. Aan de hand van de snelheid waarmee de nieren beide stoffen uit het lichaam elimineren, kunnen we dan een nauwkeurig beeld van de nierfunctie (glomerulaire filtratiesnelheid) bekomen. Deze klaringstest wordt reeds verschillende jaren door ons gebruikt om de nierfunctie van katten of honden te beoordelen en gaat niet gepaard met neveneffecten. Uiteraard is deze klaringstest ook volledig kosteloos.

We zullen jullie en jullie kat ongelofelijk dankbaar zijn voor jullie bijdrage aan het wetenschappelijk onderzoek.

Vele groeten en hopelijk een positieve respons,

Prof. dr. Sylvie Daminet  ([email protected])
dierenarts Dominique Paepe ([email protected])
dierenarts Liesbeth Ghys ([email protected])

tel. 09/264 77 00"

'Helaas' heb ik zelf geen kat met nierproblemen, dus kan ik niet mee doen, anders had ik graag waarden voor en na Barf laten zien :biggrin2:
#2613767
dit onderzoek loopt nog steeds, maar ze zoeken nu nog vooral katjes met nierproblemen. Mijn katje willen ze gratis screenen op nierproblemen, en ook het volledige bloed en urine onderzoek doen. Gent is alleen wat ver, en katje moet een nacht overblijven... Wie heeft nog meer een katje met nierproblemen die mee wil carpoolen????
Stuur me dan  alsjeblieft een bp, of bel 06-26104756, ik ben namelijk niet heel goed in het volgen van de discussies!

Ik hoor het graag!!!
#2635769
Ik ben aan het proberen om mijn katje binnenkort met iemand mee te laten rijden naar Gent om het daar te laten onderzoeken in hoeverre haar nieren aangetast zijn. Is er nog iemand die ook een ( mogelijk) ziek katje heeft en mee wil carpoolen ?

Bel me bij voorkeur om het sneller te regelen,

met vriendelijke groet,
Mirjam
06-26104756
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door