Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2126801
Hi
Als ze echt deze ziekte heeft, zou ik niet te lang wachten met beslissen. Haar lichaam zal blijven vechten tegen haar eigen tanden.

Zelf kreeg ik destijds wel hoop van een verhaal over Neoral. Dit is een humaan middel. ( mijn moeder gebruikt het ook. Het is een middel om het afstoten van eigen organen tegen te gaan, bij bijv. niertransplantatie) Maar de DA verkoopt het onder een andere naam. Met dezelfde werkzame stof. De werking van het product is niet bewezen op huisdieren. En ik raad je aan om zelf even te google op Neoral en katten. Dan kom je zeker ook het succesverhaal tegen. Maar vergis je niet in de 'troep'. En ga echt goed in gesprek met je DA om de voors en tegens te bespreken.

bij Alice was haar aandoening al te lang bezig. En al te ver gevorderd. Dus helaas heeft het voor haar geen werking gehad.

Tanden trekken. En gelijk alles, dus ook de hoektanden. Gaf bij Alice zo'n goede uitwerking! ook op haar gedrag. Ze was duidelijk opgelucht. Niet meer schuchter. Ze leefde echt op.
Nu is Alice pijnvrij. Eet ze goed haar gemalen Barf ( sorry  >:( sinds 2 dagen dus niet, de smaakjes bevallen haar niet, eigenwijze haarbal) is vrolijk, ondernemend. En ik merk dat ze sinds ze pijnvrij door het leven gaat ook meer spierkracht heeft gekregen. Puur door het meer ondernemen en spelen!

twijfel niet te lang. Al sjou kat deze aandoening heeft, is die heel erg pijnlijk. Prednison helpt en verlicht tijdelijk. Maar is niet helend. Sterkte met je meisje. En hou me op de hoogte  :-*
#2127088
Ik weet niet veel van de aandoening, maar ik zou prednison altijd proberen vermijderen als dat mogelijk is.
Het is een oplapmiddel en rekmiddel, geen genezend middel.  Het helpt dus altijd maar tijdelijk en de bijwerkingen zijn niet te onderschatten! Ze kunnen er vb suikerziekte van krijgen.
Als het echt progressief is, en enkel met prednison onder controle te houden is, zou ik dus ook de tanden laten trekken. Dat is gewoon niet houdbaar op lange termijn en er zit geen toekomst in.
Ik zou prednison alleen gebruiken als ultieme redmiddel, niet systematisch en regelmatig.
#2127100
Hier een nest van 3 gehad met deze ellende, kosten liepen de pan uit, maar ohhh daarna zijn ze zo gelukkig!!
(Alle kiezen eruit, bijna alle tandjes.... maar zooo gelukkig!!)

Ik ben er gelukkig bijna klaar mee. De katten zijn er gelukkiger door
#2127189
[quote="Beppie1"]
Hier een nest van 3 gehad met deze ellende, kosten liepen de pan uit, maar ohhh daarna zijn ze zo gelukkig!!
(Alle kiezen eruit, bijna alle tandjes.... maar zooo gelukkig!!)

Ik ben er gelukkig bijna klaar mee. De katten zijn er gelukkiger door
[/quote]

Daarom is bij Alice gewoon alles in 1 keer eruit gehaald. Ook alle tanden. Die ziekte blijft werkzaam zolang er nog iets wat op tand lijkt, in het tandvlees zit. Rontgenfoto na de operatie sloot dat uit gelukkig! En tot nu toe is ze ontstekingsvrij.
Ik was totaal verbijstert van de eindrekening. Maar als ik naar Alice kijk, zie ik een gelukkige kat. En de rekening? ach daar moet ik maar gewoon niet aan denken.
#2127529
Nemesis heeft echt deze aandoening helaas. :-\ Ik had gehoopt op nu even geen kat met problemen, maar helaas is dat dus niet gelukt.

Ze is ook een erg lieve kat. Een beetje op de achtergrond, maar wel speels en nieuwsgierig. Net na de gebitsreiniging en het trekken van de kies, was ze inderdaad ineens een heel andere kat. En dat terwijl ze niet eens op pijnstilling stond. :o Ze moest daar namelijk van overgeven.

Toen we mevrouw op gingen halen zei de assistente nog dat ze zoveel mogelijk tanden en kiezen hadden laten zitten omdat ze pas vijf is en er dus nog lang mee moet doen. Ik had toen ook al zoiets van 'liever preventief zoveel mogelijk eruit, dan dat we hier over een paar maanden weer staan.' Maar de dierenarts zei ook dat we nog even moesten kijken hoe lang het zou duren. Voor hetzelfde geld duurde het nog jaren zei ze. Helaas ben ik bang dat ze weer heel snel aan haar tanden geholpen moet worden. We hebben vanmiddag in haar bekkie gekeken. Er is geen tandsteen te zien. Het is mooi schoon. Maar het tandvlees om haar hoektanden en de grootste kiezen is wel ontstoken. Het is niet zo gruwelijk rood en bloederig als bij Alice, maar het is wel duidelijk ontstoken. Ik geef haar nu ook geen barf meer, want dat lukt gewoon niet. Morgen ga ik het 1 en ander voor haar malen.

De prednison stond ik inderdaad ook niet achter, maar ik ben niet alleen. Mijn vriend wilde het wel proberen. Ik heb toen wel gezegd dat dit de enige prednisonkuur is dat ze de komende tig maanden zal krijgen. Overigens wilde mijn vriend de aangesmeerde brokken ook wel overwegen. ::) :o

Nemesis is overigens verzekerd. Dus hopelijk krijgen we wel het 1 en ander terug, al zal het niet alles zijn. Ik weet alleen niet hoe onze dierenarts aankijkt tegen alles trekken. Dus dat zou ik eerst eens moeten overleggen. Aanmodderen heb ik in ieder geval geen zin in. Dat vind ik niet eerlijk tegenover de poes, maar dat is ook zo slopend voor ons.

@ beppie1: Hebben jullie toendertijd die brokken van de dierenarts wel uitgetest? Heb je ook een afterfoto van Alice? Heeft ze voor de rest wat betreft haar gebit nergens meer last van?
#2127621
Kijk, ik ben nieuw op Barfplaats en geef nog steeds brokken (om persoonlijke redenen is het nog niet mogelijk om op vers over te schakelen maar dat gebeurt zodra het kan).
Ik heb geen ervaring met de aandoening, maar wel met tandvleesontsteking door beginnend tandplak bij mijn meisje.
Gewoon reiniging en sindsdien om de dag een stukje vers vlees (zo ben ik bij rauw voeren terechtgekomen) en nooit meer problemen. Laat het rauw vlees weg, en je hebt het zitten.
Bij haar is het ook gekomen van het moment dat ze niet meer buiten zelf muizen ving.  Een jaar later had ze ontstekingen.
In eerste instantie werd mij ook een harde brok aangeraden en dat heb ik ook gedaan en ik kan je vertellen dat het niets geholpen heeft. In tegenstelling tot het rauw vlees dat ik daarna dus gaan geven ben, dat werkt duidelijk en prima.
(Om uit te leggen hoe ik dat zo zeker weet: Kleintje kauwt maar aan 1 kant op vlees als het een klein stukje is en die ene kant is dus stralend wit terwijl de andere zijde weer wat geel wordt.  Daarom krijgt ze nu een groter stukje zodat ze ook wel eens de andere kant durft gebruiken  :D.  Het is dus duidelijk het vlees dat zijn werk doet!)

Ik geloof ook niet in brokken als tandenpoetser omdat brokken vergruizelen of in stukken uiteenspatten als ze erop bijten en ze zo volgens mij onmogelijk iets kunnen schoonmaken.  Vlees zet zich mooi rond de tand, laat geen gruis achter en neemt zelf gruis dat er nog is mee op.  Door het kauwen worden de tanden diep in het vlees geduwd zodat alles mooi schoongewreven wordt.
Bovendien zitten in brokken koolhydraten wat net de veroorzakers zijn van tandplak.  Ok, hier is tandplak niet van toepassing, maar koolhydraten en bacterien die zich vastzetten op de randen van de tanden lijken me ook zonder dat ze effectief plak vormen niet erg handig als er al een ontsteking zit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 06 okt 2011, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2127660
geen brokken gaan geven.

Wat je wel zou kunnen doen is tandenpoetsen. maar dan wel elke dag. Liefste 2 keer. na de maaltijd. Het LIJKT dat haar tanden schoon zijn. maar tandplaque zie je niet. Je ziet pas iets op de tanden als het al tandsteen is. En tandsteens laat je bij de DA weghalen.
Met preventief poetsen haal je de plaque weg. Die plaque zou een trigger kunnen zijn voor de ontsteking in haar bekkie.

Zelf zou ik niet gaan aanmodderen. Ik heb achteraf te lang gewacht met Alice vind ik zelf. eerst had ik het ultimatum van 6 weken tandenpoetsen. Toen ik ook dat artikel over neoral vond, ben ik dat ook nog eens 4 weken gaan geven. Maar niets hielp.

Ik zou gelijk ALLES laten trekken bij haar, mocht je tot die beslissing komen. Hoektanden laten staan kan. Maar heeft geen enkel nut. Ze gaat daar niet beter van eten. En de kans dat je binnen een paar maanden toch de hoektanden moet laten trekken is heel groot.

Bij Alice is echt alles eruit. Daanra met rontgen nog nagekeken. Het is nl zo bij deze aandoening. als er maar IETS blift zitten, dat dit direct weer een ontsteking veroorzaakt.
Het nadeel van deze ziekte is, dat als je te lang wacht met trekken, dat je dus de kans loopt dat als alles er eindelijk  uit is. De ziekte gewoon weer terug komt. Terwijl er geen tand meer instaat. en das pijnlijk. Een ander nadeel is dat ze hart en nierproblemen kunnen krijgen bij een te lang ontstoken tandvlees.

ik geef Alice nu eigen gemalen barf. En ze heeft dit direct een paar uur na de operatie gehad. En sindsdien eet ze niet anders. En het gaat gewoon goed. Ik maak er geen balletjes van niets. Gewoon gemalen op 16mm. En ze lepelt zo het vlees naar binnen. ( ik warrel het wel los voor haar in de voerban natuurlijk )
#2128352
16 mm is best groot. Ik geloof niet dat ik dat heb. Ik heb een handmolen, maar dat vind ik veel te zwaar. Vandaar dat ik nu een elektrische heb. Ik geloof dat de grootste daarbij 8 mm is? Ik ga straks beginnen met een vismix brouwen en dan ga ik morgen haar barf malen.

Mijn vriend is mevrouw aan het voorbereiden op poetsen. Hij kan nu wel met zijn pink in haar bekkie. Toch maar eens vragen of hij er wat meer haast achter kan zetten om ook gaasjes te gebruiken.

Dus alles eruit. Daar ging mijn voorkeur ook al naar uit. ;)

Had jij trouwens ook nog dat algenpoedertje getest? Ik heb het gekocht en uitgeprobeerd, maar ik vind het eigenlijk maar een beetje apart. In mijn ogen werkt knagen, goed kauwen en kraken 10.000x beter. ALS dat poedertje effect heeft, want ik zet daar mijn vraagtekens bij.

@ Pearlsofpassion: Dat van die brokken leek mij ook ja. Heb jij de laatste alinea ook aan je dierenarts verteld? Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan gezegd word. Ik sta dus ook totaal niet achter brokken en ik wil het dus ook niet bij Nemesis uittesten. Ik zie niet in hoe dat het beter kan maken.
#2129141
:) Nee, ik had toen ook nog niet zo'n uitgesproken mening over de brokken en waarom dat niet kan werken (ben er later over gaan nadenken) en we zijn er later niet op teruggekomen.
We hebben het erover gehad toen Kleintje haar tanden net schoongemaakt waren en ik was toen wel van plan het met vers vlees te proberen goed houden daarna. Ik had ergens gehoord dat dat goed was voor de tanden en was meteen mee dat dat prima tandenborstels moeten zijn (helemaal vers wist ik toen niet dat kon, ik haalde het ook gewoon in de supermarkt, 14 euro de kilo  ::))
Ik had al eens een stukje kipfilet geprobeerd, maar toen had ze zoveel pijn dat het haar niet lukte tenzij ik het in heel fijne lapjes sneed en ze zat ertegen te grommen.  Dat was voor mij ook het teken dat ze het nodig was om haar gebit te laten behandelen.
En toen begon de DA natuurlijk ook over een beetje dental brok te gaan geven om het te voorkomen, en ik vroeg of het met rauw vlees ook kon. Ik heb toen wel kort uitgelegd waarom het volgens mij wel kon werken en het feit dat we al jaren zo'n harde brok gaven (zoals aangeraden) en dat dat niet hielp. En dat het volgens mij begonnen was nadat ze geen muizen meer ving. Toen zei ze wel dat dat ook kon werken. Niet meer en niet minder...
Toen ben ik dat gaan proberen en ben heel tevreden met het resultaat.
#2131311
8mm is ook goed hoor.  ;) Maar als ze zelfs16mm wegkrijgen...dat geeft wel aan dat een kat zonder tanden nog prima kan eten!!

Er zijn heelveel middelen op de markt die zeggen te helpen. Maar bij deze ziekte helpt niks, dan tanden trekken. Als het deze ziekte niet is, dan heb je kleine kansdat het wel helpt.

Goed begin met poetsen!!! Maar ze heeft pijn.Dus het zal niet makkelijk zijn het haar aan te leren.
Sterkte met je meisje! En hou ons op de hoogte!
#2243759
Ondertussen is het alweer een aantal maandjes verder. Het gaat erg goed met Nemesis. Ik begin me zelfs af te vragen of de diagnose van de dierenarts wel klopte. We controleren vaak haar bekkie, maar er is niets vreemds aan te zien.

Sinds begin december is mevrouw ook geheel over op barf. Spiervlees eet ze zo, kippennekken knip ik in 2en (ze doet er gevaarlijk mee namelijk) en konijn krijgt ze in stukken. Eendennekken en fazant krijgt ze gemalen. Zo moet ze toch nog haar best doen en dat gaat eigenlijk boven verwachting goed. Zo merk ik ook meteen als er iets mis is aan haar bekkie want dan zou ze niet meer willen knagen.

Al met al erg goed dus. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door