Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#1997301
De Almo Nature pompoen is naast de isogel ook nog een optie, eens kijken of ik daar makkelijk aan kan komen.
Door *Yvje*
#1997302
Ja, die heb ik ook eens een tijdje geprobeert, helaas was het hier niet genoeg en moest
ik het wel samen met haarbal pasta doen. Toen wist ik nog niet van de Iso-gel namelijk.
Door Esmeralda77
#2004023
Gadsie! Dat herken ik direct van Phrabu! Die heeft ook van die enorme gevaartes! Hij heeft er ook echt moeite mee en slikt ze vaak eerst dagenlang terug  ??? Als hij die grote heeft trekt hij zich vaak ook terug en voelt zich echt niet lekker dagenlang ...

De laatste keer kwam er bruine drap achteraan, waarbij die waarnemende DA zei dat het weleens diarree kon zijn (als het maagklepje open blijft staan). Te zielig voor woorden en ik heb altijd erg met hem te doen :(

Mijn DA zei vandaag nog dat ik hem (zolang hij er geen dunne ontlasting van krijgt) rustig dagelijks wat laxa past mag geven. Schijnt ook nog een beschermlaagje aan te brengen(?). Nu is dat niet iets wat ik hem standaard dagelijks wil geven (lijkt mij toch niet goed), maar jakkes ik herken het wel! Ben ook vaak bang dat hij hem te vaak terugslikt en het er vervolgens echt niet meer (zonder schade) uit krijgt. Maar goed.

Ik denk idd dat vaker borstelen toch noodzakelijk is... en de pasta blijven geven (wel goede dan als het zo vaak nodig is).

Nou, ook succes daarmee en maar hopen dat het minder wordt ...

Groetjes,
Esmeralda
Door mirdj
#2004025
Toevallig heeft hij er gisteren weer eentje uitgespuugd die qua lengte ongeveer de helft van de vorige was. Max is gewoon een kat die zich de hele dag aan het wassen is. Als je bij wijze van spreken al naar hem wijst begint hij al. Ik merk wel dat het borstelen en de pasta wat verlichting brengen, maar hem er helemaal vanaf helpen gaat niet lukken. Ik kan het alleen maar voor hem verlichten.
Door *Yvje*
#2007018
Ja, je doet wat je kunt, helaas kun je ze niet zeggen de haren er eerder uit te gooien ipv opsparen.
Axl eet de laatste 2 dagen slechter en gister moest ie ineens overgeven, hij was nog onder weg
van de krabpaal naar de grond maar het kwam er al uit, bruin vocht van het eten met wat haar en gras
en wat etensrestjes. Niet echt veel haar dus maar er zit waarschijnlijk nog wel iets meer in,
vaak lukt het hem niet alles er in èen keer uit te krijgen als een echte haarbal zeg maar, of beter
gezegt een sigaaar. Eerst komen er een aantal kotsbeurten met plukjes haar. Ik zal hem
vanavond even wat Isogel door zijn Kvv doen. En komende week even kat-a lax kopen.
Door Rianne145
#2007203
Veel wassen is vaak een uiting van stess, je zou ook eens kunnen kijken of de kat stress heeft en misschien kun je daar wel wat aan veranderen. Ik ben laatst naar een lezing geweest over stress en kwam er achter dat Mien behoorlijk gestresst is en ik heb een aantal redelijk simpele aanpassingen gedaan en het is behoorlijk rustiger nu, nauwelijks meer ruzie etc.
Door mirdj
#2007213
Dat heb ik al uit laten zoeken en dat is gelukkig niet aan de orde. Max heeft iedere dag een periode dat hij zich helemaal schoon maakt en als het even kan wast hij gelijk mijn hoofd ook mee. Hij wil gewoon heel graag schoon zijn.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2007229
Rianne145 schreef: Veel wassen is vaak een uiting van stess, je zou ook eens kunnen kijken of de kat stress heeft en misschien kun je daar wel wat aan veranderen. Ik ben laatst naar een lezing geweest over stress en kwam er achter dat Mien behoorlijk gestresst is en ik heb een aantal redelijk simpele aanpassingen gedaan en het is behoorlijk rustiger nu, nauwelijks meer ruzie etc.
Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Eventueel in een apart draadje.
Dan graag de uitingen en oplossingen erbij.

Ik ben erg nieuwsgierig en ik denk dat het ook voor veel andere mensen handig kan zijn en mogelijk praktische tips kan verschaffen. Over kattengedrag(stherapie) is nog niet zoveel bekend en sommige adviezen zijn meer op honden gericht dan katten.
Ik heb zelf te weinig tijd om alles wat uitkomt aan publicaties bij te houden en te lezen en op deskundigheid te testen, maar verneem graag de empirie via anderen.
Door *Yvje*
#2007562
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Izzy is ook nogal een gestressed katje, schrikt heel snel en
bang voor vreemde mensen, misschien kan ik met iets heel simpels al een een oplossing vinden ..
Door Rianne145
#2008794
Oei, ik ben bij de kattendag van Marcellina Stolting en Ellis Nijssen geweest, dat ging grotendeels over stress. Ik ga op een later moment even zoeken naar wat goed stukken maar wat ik van Mien vooral onthouden heb is veel kopjes geven (luchtje afgeven) is een uiting van stress, wassen, en nog wat meer dingen. Wat ik gedaan heb ik een doorgang naar boven gemaakt zodat ze dag en nacht naar boven kunnen en dus de leefruimte aanzienlijk groter geworden is, ze hebben dan 3 kattebakken en 1 tuin tot hun beschikking(heeeeele grote kattenbak ;)), een waterbak bijgezet en ik heb standaard valeriaan staan, dit heeft enorm veel rust gegeven. Ook is een kat aankijken een heel agressief gebaar, dus niet handig bij een kat die snel gestresst is. Ik heb toen het boekje, de kleine kattengids gekocht van Ellis Nijssen, heel nuttig. Oh ja, felyway kan ook enorm helpen maar het is beter om het probleem op te lossen dan de symptomen te bestrijden. Dus op zoek gaan naar dat wat een kat stress geeft. Stress wordt veroorzaakt doordat een kat zijn natuurlijk gedrag niet kan vertonen, zie o.a. de discussie een tijdje geleden over het wel of niet naar buiten laten van de kat.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2008837
Dus weinig nieuws voor mij?

1 onderdeel van het piesprobleem hier oplossen was met een watje onder Ots kin en dan zo de ingang van de kattenbakken ermee insmeren. Haar geur ging zo op de bak en dat was gelijk een vorm van territorium afzetten die niet door Sien afgestraft kon worden. Ot mag sindsdien ook aan de zetel nagelen. Juist toen ik dat ging toelaten, heeft ze er minder behoefte aan gekregen om dat te gaan doen.
Eigen territorium dient alleen extra gemarkeerd te worden op het moment dat het belaagt wordt. Er is dan dus een conflictsituatie gaande en conflicten zijn stressvol.
Door Rianne145
#2008985
Ja, stress geeft markeergedrag, in het gunstigste geval is dat kopjes geven of nagelen, als je pech hebt is dat plassen.
Te weinig kattebakken (voor iedere kat 1 + 1 extra) lost vaak ook al wat op, als er onderling spanning is kan een kat niet toestaan om naar de kattebak te gaan, met als gevolg dat de kat niet altijd naar de kattebak kan gaan. Dit zelfde geld ook voor water en eten (als dat onbeperkt gegeven wordt).
Ook te weinig krabmogelijkheden kan stress geven, dit is een natuurlijk gedrag dat ze dan niet kunnen uiten. Ik heb wel
Ik zal vanavond mijn papieren er nog even bij zoeken, misschien staan er nog wat dingen in.
Door *Yvje*
#2009080
Ik heb besloten om aan de muur ook dingetjes zoals plankjes en mandjes te maken zodat ze meer
ruimte hebben, ik heb niet echt een groot huisje dus dit zal zowieso fijn zijn lijkt me..
Ik heb maar 1 kattenbak staan voor 2 katten, ik heb een hele tijd wel 2 gehad maar de ene
werd niet naar omgekeken dus heb hem weggedaan en het gaat prima met 1 eigenlijk ..

Dat valeriaan, kun je dat gewoon als een plantje kopen bij de Intratuin ofzo ?
Ik heb wel eens valeriaan in een kussentje gekocht maar deden ze niks mee,
alleen de hond werd er knuffelig van !  :biggrin2:

Ik heb wel eens van die matatabi houtjes gekocht, vonden ze wel heel erg leuk om mee
te spelen en in te bijten etc.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2009085
Gedroogde valeriaanwortel. In de DW wel verkrijgbaar in speeltjes. En anders de betere apotheek en (natuur)drogist en je zou eens de natuurwinkel kunnen proberen.
Door *Yvje*
#2009349
Ooooow.. gewoon in speeltjes, dat werkt niet helaas, reageren ze beiden niet op .. wel een idee voor als
de hond in de stress schiet !  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door