Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fem fatale
#1915375
Hitam schreef: Ik ben er al!

Voor katten is het verhaal iets anders dan voor honden. Titerbepalingen voor kattenziekte zijn gewoon goed betrouwbaar en dan zul je vinden dat een kattenziekte enting vrijwel altijd levenslang werkt. Naar mijn ervaring al vanaf de kittenentingen maar Jean Dodds geeft aan dat een enting met levende entstof (dat zijn ze vrijwel allemaal) gegeven na een jaar leeftijd (dan is het immuunsysteem volledig ontwikkeld) levenslang werkt.
Dus wat dat betreft zou je dus niet meer hoeven enten, of nog een keer. Om het jaar is in elk geval te veel.

Niesziekte is lastiger. Omdat het virussen zijn die voornamelijk een locale werking hebben krijg je niet altijd een goede titer. Een hoge titer is dus wel een teken van bescherming maar een lage titer wil nog niet zeggen dat er geen bescherming is. Het zijn ook entingen die niet zo heel goed werken. Katten kunnen soms ook nog niesziekte krijgen als ze toch geënt zijn, net als bij kennelhoest.
Je hebt ook dragers bij niesziekte en dat gaat niet over door te enten.

Dat er geen referentiewaarden zijn voor titers is onzin, die zijn er zeker, daar wordt in onderzoeken mee gewerkt. En het immjuunsysteem van een mens of een kat maakt neit zovele uit. Dat werkt zeker ongeveer hetzelfde.

Ter illustratie een onderzoek bij katten. Het is de enige die ik kan vinden, bij honden zijn er meer.
Ene meneer Scott heeft een groep katten twee keer geënt met dode entstof tegen kattenziekte en twee soorten niesziekte. Na drie jaar heeft hij ze getiterd. Toen hadden ze allemaal voldoende antilichamen voor alle drie de ziektes. Na 7 jaar heeft hij een challengeproef gedaan. Dat wil zeggen hij heeft ze besmet met het virus. Voor kattenziekte bleek 100% beschermd en voor een soort niesziekte ruim 50% en de andere soort niesziekte ruim 60%. (ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke).

Dus: kattenziekte hoeft niet herhaald en niesziekte zou af en toe herhaald mogen worden. Maar welke termijn? Ik houd aan na drie jaar, maar langer is ook te verdedigen. En dat voor katten die niet buiten komen.
Katten die buiten in aanraking met vreemde katten komen herenten zichzelf en hoeven naar mijn menig niet geënt te worden.
Overigens kun je je afvragen hoe gevaarlijk niesziekte is voor een volwassen kat.
Zijn er eigenlijk ook titerbepalingen mogelijk met fretten? Wij zijn met onze vorige fretten gestopt met enten omdat ze oud werden, en een enting toch een behoorlijke aanslag op het immuunsysteem is, maar dat was zonder titer, en omdat de honden waarmee ze in aanraking kwamen wel volledig geënt waren leek ons dat niet zo'n risico.

Ze worden ingeënt tegen hondenziekte en parvo.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1915444
De fabrikant zegt dat je de titerbepaling ook voor fretjes kan gebruiken. Ik heb dat ooit uitgezocht maar ze er nog nooit voor gebruikt.
Door fem fatale
#1915480
Zou Hanneke Moorman ervoor openstaan? Het grote voordeel van enten vind ik nu dat ze even helemaal gecontroleerd worden. Mijn fretten zijn nu anderhalf en afgespeend op prooi (en hebben nooit iets anders gegeten, nouja, kvv soms, en ze hebben in het begin ook wel een bakje brokken gehad, maar nooit van gegeten) dus ik verwacht nog niets uit die controles, maar over 5 jaar wordt de belasting van het enten hoger, en het belang van de controles groter, dus dan zou ik eigenlijk willen dat Hanneke titert.
Door Elvira
#1915527
In de zuid west hoek of Rotterdam Titeren heb ik ook wel belangstelling voor. Ik heb er hier 1 die 3 jaar  geleden geent is.
Door Nynke
#1915564
Pammie schreef: Rotterdam is nog wel te doen, mijn huisje/tuinje mag ook als lokatie gebruikt worden :) Achter hebben we een grasveld voorde buurtkinderen de honden  :biggrin2:
Waar ligt jouw huisje en tuintje?? Het titeren zelf moet wel binnen gebeuren lijkt mij  :) :)
Elvira schreef: In de zuid west hoek of Rotterdam Titeren heb ik ook wel belangstelling voor. Ik heb er hier 1 die 3 jaar  geleden geent is.
Dan is het handig als je regelmatig vanaf nu de rubriek "Vaccinatie/Parasieten/Wormen" in de gaten houdt, want daar komt de oproep en planning te staan  :) :)
Door *Flip*
#1915624
woensdrecht, mini dorpje waar zeeland - brabant en antwerpen samen komen. Nog wel een uur rijden va rotterdam hoor.
Tuin is ommuurt, de schuur kan ik zo goed als leeg maken daar is dan meer ruimte dan in huis. Wij noemen het ons hans en grietje huisje ;D
Onder aan de bult (mooi woord: brabantse wal) is de polder, daar is plek zat om met honden te wandelen en auto parkeren, als het er heel veel worden.
Als het gaat regenen wordt het wel een natte bende, onder provisorisch afdak (luifeltje met dekzeil) passen wel wat mensen, 10 denk ik....
Ow, onder aan de bult is ook een boeren zalencentrum (1 zaal in een schuurachtig iets), als het nodig is kan ik vragen of we daar gebruik van mogen maken, als we het netjes achter laten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door