Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ordell
#220830
chooky schreef: Yep, en er zijn honden die 15 worden op aldibrokken, er zijn mensen die 90 worden terwijl ze kettingroken en zich helemaal klemzuipen, er zijn katten die 19 worden op vegetarische brokken, net als een groot aantal honden die ook een respectabele leeftijd behalen, en dan?
Als ervaren zelfsamensteller moet je het belang van pens toch wel zo'n beetje kennen, wat niet wil zeggen dat ik persoonlijk mijn honden alleen met pens zou voeren, maar dat er honden zijn die grotendeels met pens gevoerd heel oud worden is volgens mij heel normaal. Dat er honden zijn die 15 jaar oud worden op brokken van de Aldi is minder normaal.
Door Ordell
#220831
Lizzy schreef: Die van die wortel en calcium klopt volgens mij niet. Volgens de analyse zit er in koemelk 130 mg calcium per 100 gram en er zit 30 mg calcium per 100 gram in wortel. Nu is alleen wel de vraag wat beter opneembaar is. Ik weet dat de mens helemaal niet zo goed in staat is om het calcium uit melk op te nemen.

Overigens bevat sesamzaad ook echt waanzinnig veel calcium: 975 mg per 100 gram.
Als je de officiele voedingstabellen voor Nederland hanteert (Paul heeft ze volgens mij ook) van het Nevo Instituut, dan kom je uit op 29 mg calcium bij rauwe wortelen maar bij sesamzaad staat iets anders.
De officiele gids die gebruikt wordt door de dieetisten en de voedings-ingenieurs geven een waarde aan van 131 mg calcium en 778 mg fosfor, dat is samen (Ca en P) 909 mg per 100 gram.
Laatst gewijzigd door Ordell op do 09 dec 2004, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#220851
Ordell schreef: Als ervaren zelfsamensteller moet je het belang van pens toch wel zo'n beetje kennen, wat niet wil zeggen dat ik persoonlijk mijn honden alleen met pens zou voeren, maar dat er honden zijn die grotendeels met pens gevoerd heel oud worden is volgens mij heel normaal. Dat er honden zijn die 15 jaar oud worden op brokken van de Aldi is minder normaal.
Was die hond nou 15 geworden op enkel pens of grotendeels pens?
Daar zit nog wel wat verschil in dacht ik.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 09 dec 2004, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#220890
Ordell even een vraagje snap je wel wat alle anderen hier bedoelen met wat de term all meat syndrome inhoud, buiten het feit of het een wetenschappelijke term is of een term die door het klootjesvolk gebruikt wordt om een bepaalde manier van eenzijdig voeden aan te duiden.

En voor je er moe van wordt, ik snap dat jij alleen blijft aanhangen aan de zin...maar ik kan er geen wetenschappelijk ondersteuning voor vinden dus het bestaat niet, dus is het door een brokjes fabrikant verzonnen om vers af te kraken. Terwijl het gewoon een benaming is voor het eenzijdig voeren met vlees, door wie het dan ook verzonnen is boeit niet.


Dus" i roll over and play dead " want ongelijk is een bult.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 09 dec 2004, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#220947
Met uitzonderingen kan je alles bewijzen wat je maar wil. Wat wil je nu zeggen? Dat je zelf voor een voeding bent die bestaat uit alleen vlees? Of draait het hier nog altijd enkel om dat woord?

Ik krijg stilaan ook hoofdpijn van deze topic. ???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#221226
NSH oftewel Nutritionele Secundaire Hyperparathyreoidie is inderdaad een andere benaming van all meat syndroom.
Of eigenlijk: het allmeatsyndroom is een vorm van NSH. NSH kan ook door andere oorzaken komen maar komt in elk geval door een tekort aan calcium in de voeding.

Ik heb nu dus wel referenties naar artikelen over all meat syndroom maar heb dus geen idee of ze daarin ook het woord all meatsyndroom gebruiken. Want de artikelen zijn niet op internet te vinden. Dan zou ik een bibliotheek in moeten duiken.
Voor degenen die het na willen zoeken:
Bennet, D: Nutrition and bone disease in the dog and cat. Vet rec 98:313-320. 1976
Hintz, HF, Schryver, HF: Nutrition and bone development in dogs. Comp Anim Pract 1:44-47. 1987
Door Ordell
#221367
Hitam schreef: NSH oftewel Nutritionele Secundaire Hyperparathyreoidie is inderdaad een andere benaming van all meat syndroom.
Of eigenlijk: het allmeatsyndroom is een vorm van NSH. NSH kan ook door andere oorzaken komen maar komt in elk geval door een tekort aan calcium in de voeding.

Ik heb nu dus wel referenties naar artikelen over all meat syndroom maar heb dus geen idee of ze daarin ook het woord all meatsyndroom gebruiken. Want de artikelen zijn niet op internet te vinden. Dan zou ik een bibliotheek in moeten duiken.
Voor degenen die het na willen zoeken:
Bennet, D: Nutrition and bone disease in the dog and cat. Vet rec 98:313-320. 1976
Hintz, HF, Schryver, HF: Nutrition and bone development in dogs. Comp Anim Pract 1:44-47. 1987
NSH word ook beschreven bij honden en katten die gevoed worden met een combinatie van vlees en granen of cerealen, en dan kun slechts spreken van een "all-meat voeding", omdat er granen in zitten
Wat de combinatie ook moge wezen, wanneer er een bot/calcium tekort is kan er NSH ontstaan, ook al geef je niet uitsluitend vlees maar zelfs een kombinatie van vlees, organen en granen.
Ook is er beschreven dat van een dieet uitsluitend bestaande uit granen en cerealen honden en katten ook NSH ontwikkelen, dus dan kan er al helemaal geen sprake zijn van een "all-meat syndrome", dan hebben we het over een "all-grain syndrome".
NSH onstaat door een calcium tekort, maar niet alleen bij een voeding van uitsluitend vlees.
Een calcium-arme voeding, wat ook de basis is, geeft NSH, dus de term "all-meat syndrome" is hier in het geheel niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door Ordell op vr 10 dec 2004, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#221371
An schreef: Ik geloof je op je woord hoor Tannetje ;D
Toch vreemd dan dat je thet zelf niet weet, ik kan me nog herinneren dat je ooit 3 weken achter elkaar 8 uur per dag een studie Barf hebt gedaan..... ::). Daarom vind ik het raar dat ik geen antwoord krijg op de vraag die ik eerder stelde;
Waarom denk je dat het minder kwaad kan uitsluitend pensvoeding te geven tegenover uitsluitend spiervlees?


Deze is in ieder geval van de eerste schrijver die Tannetje aanhaalt.

Bennett D.

"The most commonly encountered nutritional bone disease is nutritional secondary hyperparathyroidism. This is primarily of importance in the dog but is occasionally seen in kittens, particularly of the Siamese breed, and is often associated with the feeding of owner compiled, meat-rich diets. Classic rickets is now a rare clinical entity. Hypertrophic osteodystrophy is regularly seen in the larger breeds of dog and the aetiology remains obscure. Hypervitaminosis A associated with liver-rich diets is often encountered in the cat. Hypovitaminosis A has been described but its true clinical significance is unknown.


Dus die heeft het in ieder geval niet over de term "all-meat syndrome"...
Laatst gewijzigd door Ordell op vr 10 dec 2004, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#221478
Weet je, het maakt mij eigenlijk niet uit wie die term als eerste gebruikt heeft, en of het iets is wat specifiek wetenschappelijk bewezen is. Eigenlijk zegt het namelijk precies wat het is:
'Als je je hond alleen voedt met vlees (in de zin van spiervlees en evt orgaanvlees) wordt hij ziek!' (en dat is iets wat ik zeker weet, alleen al door het bestaan van ziektes als NSH)
En zegt het ook precies dat waarvoor ik het woord zou willen gebruiken. Het kan een waarschuwing zijn voor beginnende rauwvoerders (ja inderdaad, wij ervaren rauwvoerders weten al dat je gevarieerd moet voeren, maar voordat je ervaren ben ben je beginner en moet je nog een heleboel leren) dat zij toch echt voor een calciumbron moeten zorgen.
Door An
#221602
Ordell schreef: Toch vreemd dan dat je thet zelf niet weet, ik kan me nog herinneren dat je ooit 3 weken achter elkaar 8 uur per dag een studie Barf hebt gedaan..... ::). Daarom vind ik het raar dat ik geen antwoord krijg op de vraag die ik eerder stelde;
Waarom denk je dat het minder kwaad kan uitsluitend pensvoeding te geven tegenover uitsluitend spiervlees?
Waarvandaan komt deze persoonlijke aanval weeral? Is dat fout dat ik niet halsoverkop wilde beginnen barfen miss? Mijn god dat je tegenwoordig er al op wordt afgerekent dat je voor je begint te barfen eerst wil weten waar je mee bezig bent en hier de bibliotheek naleest en wat boeken koopt en leest...hier ben ik effe niet goed van. En nee ik heb me niet bepaald verdiept in all meatsyndroom, want ik ben nooit van plan geweest enkel vlees te geven. Het is toch niet zo moeilijk te snappen...een enkelzijdige voeding is nooit goed, dat is gewoon een boerewijsheid.

Verder denk ik dat Tannetje heel wat beter weet over wat ze het heeft dan jij of ik dus ja ik geloof haar op haar woord.

Ik denk dat pens beter is dan spiervlees omdat mensen zoals Mogens dat schrijven in hun boek. Ik ben geen chemicus dus ik zou je niet exact kunnen zeggen wat in vlees of in pens zit maar ik denk dat er heel wat meer in vuile pens zit dan in vlees. Neemt niet weg dat ik niet vind dat een hond enkel pens moet krijgen. Een goede voeding is een gevarieerde voeding. Daar hoef je geen groot brein voor te zijn om dat te snappen.

Ik zou het verder appreciëren dat die persoonlijke aanvallen in de toekomst achterwege kunnen gelaten worden.

Verder heb ik het idee dat je gewoon absoluut je gelijk wil halen dus ik zou zeggen ga ervoor...geef enkel vlees want all-meatsyndroom is een fabel en binnen 2 weken komt de kerstman...

en nu heb ik het wel gehad met deze discussie en met die persoonlijk getinte berichten...veel plezier er verder mee zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door An op vr 10 dec 2004, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#221609
Ik snap het probleem niet zo. Als je alleen maar vlees geeft, krijg je een calcium tekort en daardoor NSH, in dat geval het all meat syndroom.
Als je door andere oorzaken een calciumtekort krijgt heet het geen all meat syndroom. Simpel zat.

En in pens zit wel wat calcium, dus zul je niet zo gauw NSH krijgen.
Door Lizzy
#221647
An schreef: en nu heb ik het wel gehad met deze discussie en met die persoonlijk getinte berichten...veel plezier er verder mee zou ik zeggen.
Hier nog een An! Ik vind dat je het nog lang hebt volgehouden....! Ik kreeg ruim 1 pagina geleden al hoofdpijn want het is mij geheel niet duidelijk wat nu eigenlijk het punt is...
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 10 dec 2004, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#221686
Anders noemen we het voortaan het No-Calcium Syndrom...ben je van alle gedonder af ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door