Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ordell
#217056
Hitam schreef: Zo op het oog zal de eiwitfractie van de Carnibest lager zijn dan die van de Bandit. Prima dus.
Tannetje, wat voor belang hecht jij aan de eiwitfractie van een voer voor gezonde honden en gezonde katten als je rauw en gevarieerd voert? Uiteraard via een goed kvv voer ofwel via een rauwvoer manier met zo uitgebreid en gevarieerd mogelijk gamma van onderdelen van dieren.
Is het niet zo dat het fosfaat dat aanwezig is de nieren schaadt en niet het rauwe eiwit en dat verhit eiwit meer fosfaat of beter gezegd afvalfosfaat bevat dan rauw gevoerde eiwitten?
Een hond of kat die weinig of geen koolhydraten krijgt, maken deze dieren uit een deel van hun gevoerde eiwitten ook geen glucose aan ?
Ik weet best hoe je een eiwitfractie berekend, maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal als je rauw en gevarieerd voert....?
Door dragonsstarr
#217111
Wij gaan maandag langs een verkooppunt van carnibest om eens meer info te gaan vragen en meteen wat mee te nemen, bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#218302
Voor gezonde honden maakt het niet uit. Het zijn vleeseters en die zijn gemaakt om eiwitten te verteren en te gebruiken. Er heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen van de schadelijkheid van te veel eiwitten.
Naar mijn idee zijn het de fabrikanten van diervoer die het fabeltje in leven houden dat te veel eiwit schadelijk is. Eiwit (dierlijk eiwit dan) is duur en willen ze zoveel mogelijk beperken.

Hoe dat met het fosfaat zit weet ik niet precies. In eiwitten zitten fosfaten maar in granen ook. Dierlijke fosfaten zijn in elk geval natuurlijker voor een hond of kat dan plantaardige.
Vroeger waren het de eiwitten die nierschade zouden veroorzaken of zout en nu is het fosfaat. Morgen is het misschien weer wat anders.

Voor dieren met nierproblemen ligt het weer een beetje anders. Dan zou ik niet te veel geven, hoewel ik dat ook niet zeker weet. Ik zie steeds vaker dieren met nierproblemen die het wel goed doen op gewoon KVV of barf.

Een hond of kat kan prima zonder koolhydraten. In de natuur krijgen ze die ook maar heel weinig binnen. En ze kunnen prima glucose maken uit eiwitten. En als je weinig koolhydraten voert, gaat de eiwitfractie vanzelf omhoog.
Bertus riep altijd dat een hond een beetje koolhydraat nodig hadden voor de vertering, maar ik begreep nooit zo goed wat hij daarmee bedoelde en waar hij dat vandaan had.
Door An
#218448
Ik heb het hierover is gehad met mijn DA en volgens haar waren idd de eiwitten niet het probleem bij nierproblemen maar meer de fosfaten en nog wt maar ik ben vergeten wat.

Is logisch toch ook. Ik zit op een paar kattenforums en er loopt denk ik geen kat meer rond van ouder dan 5 jaar die geen nierproblemen of blaasgruis heeft. Als je dan bedenkt dat 99.9 procent van deze katten op brokken staan waarbij de baasjes angstvallig de eiwitfractie in de gaten houden dan kan je toch wel concluderen dat eiwit niet de grootste of enige factor is.

vocht is volgens mij ook een groot probleem. Nieren hebben gewoon hopen vocht nodig. Katten drinken nu eenmaal niet als gek en als je ze dan op brokken zet krijgen ze gewoonweg veel te weinig vocht binnen. Een kat op vers (of zelfs blikvoer) krijgt via zijn voeding hopen vocht binnen en ook dat is weer beter voor de nieren. Als ik hoor dat sommige binnenkatten maar 1 keer op de 2 dagen een plasje doen en ik zie dan hier dat ze elke dag minstens een keer of 4 plassen...tsja dat is gewoon beter voor de nieren he?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#218755
Ja, heb je helemaal gelijk in. Katten zijn savannedieren die uit zichzelf weinig drinken. Brokken zijn veel te droog voor ze.
Persoonlijk denk ik dus dat daar voornamelijk de nierproblemen vandaan komen en niet zozeer een gehalte aan een bepaalde stof.
Door Ordell
#219157
Hitam schreef: Voor gezonde honden maakt het niet uit. Het zijn vleeseters en die zijn gemaakt om eiwitten te verteren en te gebruiken. Er heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen van de schadelijkheid van te veel eiwitten.
Naar mijn idee zijn het de fabrikanten van diervoer die het fabeltje in leven houden dat te veel eiwit schadelijk is. Eiwit (dierlijk eiwit dan) is duur en willen ze zoveel mogelijk beperken.

Hoe dat met het fosfaat zit weet ik niet precies. In eiwitten zitten fosfaten maar in granen ook. Dierlijke fosfaten zijn in elk geval natuurlijker voor een hond of kat dan plantaardige.
Vroeger waren het de eiwitten die nierschade zouden veroorzaken of zout en nu is het fosfaat. Morgen is het misschien weer wat anders.

Voor dieren met nierproblemen ligt het weer een beetje anders. Dan zou ik niet te veel geven, hoewel ik dat ook niet zeker weet. Ik zie steeds vaker dieren met nierproblemen die het wel goed doen op gewoon KVV of barf.

Een hond of kat kan prima zonder koolhydraten. In de natuur krijgen ze die ook maar heel weinig binnen. En ze kunnen prima glucose maken uit eiwitten. En als je weinig koolhydraten voert, gaat de eiwitfractie vanzelf omhoog.
Bertus riep altijd dat een hond een beetje koolhydraat nodig hadden voor de vertering, maar ik begreep nooit zo goed wat hij daarmee bedoelde en waar hij dat vandaan had.
Precies Tannetje, zo denk ik er ook over.
Het hele verhaal van de eiwitfractie is van A tot Z één groot fantasieverhaal, en doet totaal niet ter zake, net zoals het "all-meat syndroom" op dezelfde leest geschoeid is, om de hondeneigenaren schrik aan te jagen en ondertussen hun eigen troep te slijten. Heel jammer dat zulke verhalen de kop blijven opsteken, en vaak klakkeloos worden overgenomen door rauw-voerders, en bovendien nog gewaardeerd worden met allerlei onzin formules.
Sterker nog, van beide zaken, van zowel de "eiwitfractie" als van het "all meat syndroom" vind je in geen enkel wetenschappelijke benadering over voeding, zowel voor mens als dier, iets wetenschappelijks gefundeerd terug, tenzij op sites voor hondenvoer die meestal klakkeloos van mekaar zijn overgeschreven.
Allemaal praatjes dus, en wat jij schrijft komt perfect overeen met datgene wat iemand me onlangs nog vertelde, iemand die al jaren rauw voert op zijn eigenwijze manier.

Bertus voegde soya-hullen toe. Maar hij voegde dat eigenlijk toe als ruwe vezel en niet als koolhydraat.
Laatst gewijzigd door Ordell op ma 06 dec 2004, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door