Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Indy
#1780437
Hallo allemaal,

mijn broertje en schoonzus hebben een ontzettend leuk katertje van 6 maanden en toen hij net bij hun kwam wonen was hij prima zindelijk. Maar van de ene op de andere dag was dat over en ze hebben al vanalles geprobeerd, alle medische oorzaken zijn inmiddels uitgesloten maar meneer plast nog steeds overal in huis.
Dus de da heeft ze aangeraden om een kattengedragstherapeut te zoeken.

Maar omdat er nogal verschillen zijn tussen gedragstherapeuten, is mijn vraag of er mensen zijn met goede ervaringen met bepaalde gedragstherapeuten??

Alvast bedankt!!
Groetjes Sharon
Door Limpy
#1780474
Is zijn urine ook getest? En zijn daar geen gekke dingen uitgekomen qua ph-waardes e.d.?

Welkom dan in de katerpubertijd.... met 6 maanden heeft hij nl wel de leeftijd om vruchtbaar te wordenen dus hormonaal te gaan plassen (vooral als hij leuke poeze-buurmeisjes heeft, die ruikt hij ook als hij niet buiten komt)

Optie? Castreren! Daar is hij inmiddels oud genoeg voor, ook als je ze op deze leeftijd castreerd groeien ze meestal mooi groot uit hoor.
Door Indy
#1780516
Urine is vandaag weer opnieuw getest en daar is wederom niets uitgekomen en hij is meteen gecastreerd met 6 maanden omdat de da dacht dat dat weleens de oplossing kon zijn  :-\

Volgens de da zit het toch echt tussen zijn oren..
Door millyckk
#1780547
Hoe lang is het geleden dat hij gecastreerd is? Het plassen is nml.niet van de een op andere dag over na castratie omdat de hormoonhuishouding even tijd nodig heeft om weer in balans te komen.
Het is natuurlijk wel mogelijk dat het een gewoonte is geworden, maar als hij heel recent is gecastreerd, zou ik nog even afwachten.
Door Limpy
#1780553
Okay, als hij vandaag pas gecastreerd is heeft een paar weken nodig voor zijn hormonen gekalmeerd raken.
Laat je broer en schoonzus het effe aankijken dat hij tot rust komt, dan kan er alsnog na die tijd een GT aan te pas komen. Die tostesteron hebben 3-6 weken nodig om af te nemen....
Door Kefraya
#1781562
Limpy heeft gelijk, het zouden best zijn hormonen kunnen zijn.

Het is wél heel belangrijk om de plasplekken goed schoon te maken. Gebruik daarvoor biotex of soda, dat zijn de beste middelen om de plasgeur helemaal weg te krijgen. De kattenneus is nu eenmaal beter dan die van ons en zo lang hij plas blijft ruiken zal hij ernaar terugkeren.
Ze kunnen ook tijdelijk een kattenbak op de plasplek zetten en die weer langzaam terugverplaatsen als hij het weer op de bak doet.

Overigens vind ik het heel positief van de dierenarts dat hij/zij attent maakt op het bestaan van een kattengedragstherapeut. Het gebeurt veel te vaak dat ze ofwel meteen klaarstaan met paardemiddelen als clomicalm ofwel zelf eindeloos van alles uitproberen todat je weer een aantal maanden verder bent en het probleem verergerd is....
Door *Flip*
#1782735
Kefraya schreef:
Het is wél heel belangrijk om de plasplekken goed schoon te maken. Gebruik daarvoor biotex of soda, dat zijn de beste middelen om de plasgeur helemaal weg te krijgen. De kattenneus is nu eenmaal beter dan die van ons en zo lang hij plas blijft ruiken zal hij ernaar terugkeren.
Cloor schijnt een uitnodigende geur te zijn om over heen te plassen, daar dus zeker niet mee schoonmaken ;)

Hopelijk lost het probleem zich snel op!
Door Evelien01
#1783059
Wat een ellende, niets stinkt zo erg als kattenplas. Ik gebruik hier urine-off om ook de kattenbakken mee schoon te maken en onlangs hadden twee dominante (ex) katers hier bonje in huis dus toen kon ik er ook een paar plasplekken mee besproeien, werkt als een tierelier :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door