Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esmeralda77
#1477673
flin schreef: oei, da's niet mooi nee

heb je 'n echo laten maken oid?

'n nierdieet voor de kat (en 'k kopieer even mezelf...dit is afgeleid van 't nier-hond-dieet van Lizzy}:
   
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees  met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
    groentes, (vooral groene bladgroente, gepureerd) wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...

je zou dit ook mooi kunnen malen, zodat je precies weet wat je voert;

de preciese carnibest ingredienten weten we niet,
maar misschien kun je er vanuit gaan dat er redelijk wat orgaan in zit (en dat wil je niet voor 'n nierkat), wat je dus nog verder behalve extra vet (kan ook kippenvel of ander vel zijn trouwens) is wat extra witvlees erdoor mengen (kip, haas, kalkoen door de staaf-hakselaar) en dan proberen om nog wat groentes erin/door te krijgen
waarom die groentes? die bevatten ook flink vitamines/mineralen die een kat mits gepureerd prima kan opnemen

in 'n nierdieet kvv zit oa weinig orgaan en minder afwisselend vlees ; en dus ook redelijk weinig voedingsstoffen en meer vet, wat voor 'n nog goed functionerende kat echt te weinig zou zijn, maar voor 'n nierkat 't minst belastend....een compromis , zeg maar...
bandit-kvv heeft ook n nierdieet

succes!
Mocht je KVV willen proberen, ik kreeg destijds bij onze poes Nicky de tip om er wat kipfilet door te doen en rundervet (rauw, ik raspte het erdoor). Verder deed ik er op aanraden van de DA Ipakitine door (dat zou het fosfor moeten inbinden zodat het niet teveel wordt opgenomen).

Nicky bleek al in een laat stadium (of heel snel gegaan) en moesten wij laten inslapen... uiteindelijk zal dat ook gebeuren (ik heb jou verdere berichtjes nog niet gelezen dus ik weet niet wat de stand van zaken nu is hoor... ik reageer dus na het lezen van bovenstaande e.d.)

Heel veel sterkte en hopelijk gaat het nog weer wat beter...

Nicky heeft ook een paar keer infuusjes gehad... dat hielp eerst heel erg goed en werd ze weer levendig van en at weer beter... echter uiteindelijk hielp dat ook niet meer..  :'(
Door Anne-Claire
#1501663
Hallo iedereen,

Twee weken geleden hebben wij weer bloed laten prikken bij Joep. De uitslag was eigenlijk niet echt verandert ten opzichte van de laatste keer:

Creat: van 186 naar 194 (max: 212)
Ureum: van 11,1 naar 10,7

Nu is het zo dat beide waarden nog steeds in het gemiddelde vallen, maar mijn dierenarts had liever gezien dat de Creat naar 120 was gegaan en zijn ureum naar 8. Met Joep gaat het nog steeds super goed, en hij eet eigenlijk alleen nog maar Bandit, met een flinke scheut water erover!
Maar goed nu had ik dus gelezen dat poezen die vers eten 10% boven de creat-grens mogen zitten. Toen ik dit aan mijn dierenarts liet weten, zei hij dat een gezonde poes, ook met een versdieet, geen verhoogde waarde mag hebben.

Weet iemand hoe dit precies zit met die 10% boven de max bij versvoeren? En moet ik mij zorgen gaan maken of die lichte stijging in waarde?

Daarnaast las ik dat een kat 12 uur nuchter moet zijn om een goede ureum waarde te kunnen meten, maar mijn dierenarts had dat niet gezegd. Joep heeft dus gewoon nog gegeten voordat hij geprikt werd. Kan dat ook de oorzaak zijn waarom die waarde toch nog iets aan de hoge kant is?

Hopelijk heeft iemand hier verstand van en kan die mij iets geruststellen!
Door Bennie
#1501671
Het lijkt mij inderdaad dat de waarden hoger kunnen zijn wanneer de kat niet nuchter is. Eerlijk gezegd zou ik me met deze waarden niet druk maken en er is zo meteen vast een helder licht die precies gaat vertellen waarom niet :).
Wel leuk om te lezen van die 10%, aangezien bij Sibe de waardes iets zijn gestegen na het overstappen op versvoer (zonder PKD aanpassingen in het menu), ik probeer ze nu met wat aanpassingen omlaag te brengen, maar als dat klopt hoef ik me over Sibe ook niet echt druk meer te maken.
Door Too
#1501859
Wat ik van Tannetje [Hitam op t forum] heb 'geleerd' is dat die 10% hogere creatinine waarde ontstaat doordat:
creatinine een afbraakproduct van spierweefsel is... dus ook van vers vlees.
Door Adriana+Mo
#1523422
mijn indruk van urea/crea waardes is ook dat het momentopnames zijn en dat het voer van de afgelopen etmalen zeker een verhogende invloed kan hebben.
wij hebben inmiddels iom Bayer een oplossing voor die flats renalzin en dat pompsysteem en wij hebben vwb urea/crea waardes erg goede resultaten met MacSamuels niertonicum (let op gaat hier niet samen met chitosan in ipakitine en dierenarts-nierdieetvoer want allergie en dikke ogen)

maar het gaat nu toch over chronisch nierfalen en niet meer over PKD? en toch ook niet meer over acuut nierfalen?
Door Anne-Claire
#1527980
Hai Adriana+Mo,

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad lastig om te zeggen wat er nu precies met de nieren van Joep aan de hand is... :-[ Zelfs de dierenarts durft hier nog geen uitspraak over te doen. Wij denken inderdaad wel dat het chronisch is, aangezien zijn waarden wel gedaald zijn, maar nog steeds aan de hoge kant zijn en hij goed reageert op Fortekor. Nu is het zo dat zijn waarden nog wel binnen de norm vallen en hij zich kiplekker voelt ::). Voorlopig blijven we dan ook maar gewoon doen wat we nu doen, aangezien dat schijnt te werken!

Maar ik begrijp dus dat jij MacSamuels niertonicum gebruikt voor je kat? Geef jij dat dan bij verhoogde waardes of om de waardes laag te houden? En waarom gaat dat dan niet samen met nierdieet of is dat omdat jou kat ook nog een allergie heeft? Joep krijgt bij ons namelijk nog wel nierdieet brokken (eet er af en toe een paar), maar ook Bandit waar hij eigenlijk meer van binnenkrijgt.
Door Adriana+Mo
#1528275
ik heb een ex-diabeteskater met chronisch nierfalen. hij heeft een halfjaar fortekor en ipakitine en renalzin gehad en nierdieet gegeten. in dat half jaar is alleen zijn fosforwaarde met de renalzin weer naar keurig normaal gegaan, de urea/crea-waardes bleven stijgen, iedere 3 maanden bij het bloedonderzoek. ik ben daar wanhopig van geworden want zag het einde naderen. internet gaan afstruinen en kwam Amerikaanse middelen tegen maar ook MacSamuels en positieve berichten. ik meen zelfs hier op barfplaats. probleem was dat het maanden lang niet leverbaar was. en toen ik het eenmaal had ben ik het een week voor een al gepland bloedonderzoek gaan geven, een kwart van de aanbevolen dosis. en tot mijn grote verbazing waren urea/crea met een klein 5% gezakt. terwijl tot dusver op die combi alleen maar stijgingen te zien gaven. drie maanden later waren de waardes met een dikke 10% gezakt. renalzin slikte hij toen al niet meer. wel kwam er een probleem met dikke tranende ogen en via eliminatie kwam ik erachter dat de combinatie Hills nierdieetvoer/Mac Sam voor dikke ogen zorgt. fortekor had ik al gestopt en ipa heb ik toen ook gestopt. hij heeft nog drie maanden MacSam gehad in combi met RC renal foliezakjes tonijn maar dat ging eigenlijk ook niet goed. door eliminatie kwam ik erachter dat als er chitosan wordt gebruikt, de combi met McSam dikke tranende ogen geeft. en dat zit dus ook in de foliezakjes nierdieet, maar staan niet bij de ingredienten, want dat is geheim. chitosan zit in ipakitine.
nu krijgt Mo geen nierdieetvoer meer maar wel natvoer met 8% eiwit, wat rauw vlees en MacSam en dat gaat goed. hij weigert trouwens alle niedieetvoer te eten, want hij weet waarsch dat hij daar ziek van wordt.
op Amerikaanse sites kwam ik onderzoek tegen over de werkzaamheid van fortekor en ipa en op basis van Mo's bloedonderzoek-waardes kan ik het beamen.
hij zat in fase 2 van de vier nierfaalfases en is gezakt naar bovenin fase 1, dus dat gaat goed. wel doen we iedere 4/6 maanden bloedonderzoek, want ik wil het heel goed in de gaten houden. hij krijgt nu alleen beetje vit c, wat rauw vlees, senior natvoer met beperkt eiwit (rond 8%) en max 6 Orijen broks per etmaal. en halfje MacSam per etmaal.
hij eet goed en is zo brutaal als de beul en dan voelt hij zich goed. en ik heb een half jaar geleden zijn bloeddruk laten meten en die was maar heel licht verhoogd, vandaar dat hij waarschijnlijk zo sloom en apatisch van fortekor werd.
Door Anne-Claire
#1529192
Wow bedankt voor de info! En fijn om te  horen dat het nu beter gaat met je kater. Wat is het toch ellendig als het niet goed gaat met zo'n dier :-[. Over anderhalve maand moeten wij weer bloed laten prikken, dat vind ik toch altijd weer spannend :o. Tannetje gaf inderdaad ook aan dat een poes nuchter 'moet' zijn bij bloedonderzoek, dus dat gaan we dan zeker doen. Kijken of dat uitmaakt voor de uitslag.

Hopelijk zijn de waarden dan nog iets gedaald, of gelijk gebleven. Als het nou echt gestegen is dan ga ik het zeker proberen. Joep gebruikt nog wel Fortekor, dus moet dan even kijken of dat samengaat maar volgens mij zit daar geen chitosan in?!
Door Adriana+Mo
#1531056
nee, ik kom chitosan alleen tegen bij ipakitine en mijn vermoeden is dat het in alle da-nierdieetvoeders zit.
want toen ik was gestopt met ipa maar nog wel da-nierdieet voerde (Royal Canin renal en Hills) bleven de allergieproblemen aanhouden.
tuurlijk, mails naar die fabrikanten vertegenwoordigers met mijn onderbouwde veronderstelling gestuurd
maar geen van beide fabrikanten was bereid mij de exact juiste samenstelling van hun nierdieetvoer te geven.. dat doen ze ook niet aan dierenartsen...
in Amerika zijn studies gedaan naar de effectiviteit van een behandeling met ipa en fortekor. op basis daarvan ben ik verder gaan kijken.
wat wèl belangrijk is dat is dat je bloeddruk laat meten en bij MoMo was die licht verhoogd. vandaar dat ie zo beroerd werd van fortekor.
het enige middel waar ik enthousiast over ben is renalzin en ik druppel dat op een plastic zakje en laat dat 2 etmalen indrogen.
dat is veel makkelijk toe te dienen dan een plens over het voer. van Bayer heb ik de bevestiging dat dit voor de werkzaamheid niks uitmaakt.
ik heb trouwens een kwart van de aanbevolen dosis gedoseerd en binnen de kortste keren zat Mo met fosfor ip onder de max referentiewaarde.
het heeft me indd de nodige bloedonderzoeken gekost om er zeker van te zijn dat zijn urea/crea waardes indd. daalden met MacSam en dat doen ze.
maar je moet natuurlijk altijd goed controleren of het werkt en dat kan bij dit soort kwalen alleen met bloedonderzoek.
want als je wacht totdat ze misselijk zijn van de hoge crea/urea ben je vind ik niet goed bezig.
Door Anne-Claire
#1543614
Hallo iedereen,

Ik heb weer even een vraagje :biggrin2:. Joep krijgt iedere dag Bandit nierdieet, maar nu heb ik het idee dat hij graag iets anders wil... Eerst at hij meteen z'n vlees op, maar nu laat hij vaak de restjes liggen (botjes) en eet hij weer meer brokjes  :o. Dit is niet wat ik wil, maar nu vroeg ik mij dus af, of iemand weet hoe het zit met andere smaken voor nierdieet poezen? Hij krijgt af en toe wel eens een stukje rauwe kip of zalm (naast zijn Bandit), maar ik wil graag een compleet versvoer zodat hij wel alles binnen krijgt wat hij nodig heeft.

Ik las namelijk in een andere topic dat iemand de eend variant van CB gaf aan haar nierpoes. Dit zou voor de afwisseling wel lekker voor hem zijn! Maar ik vind het toch een beetje eng omdat het niet een echt nierdieet is...

Kan iemand mij vertellen wat wijsheid is? Of is er iemand met een nierpoes die mij kan vertellen wat hij/zij voert?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door