Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door oebaya
#1256067
Hoe oud is je kat? Oudere katten kunnen een verwijding in de dikke darm krijgen, waardoor de ontlasting moeilijker door gaat. Ze blijft dan te lang zitten en droogt uit. Gevolg is verstopping.
Verder kan stress verstopping geven en vrij snel hoor. Ik heb het een paar weken terug gehad met een jonge poes. Ander eten, de stress van de verhuizing en het was zo gebeurd. Ook onder narcose en met een klisma alles verwijdert.
Ik zou nog eens goed nadenken over het dieet van je kat. Misschien toch minder bot en elke avond een slokje ongeslagen slagroom, volle melk of yoghurt. Dat laxeert en hoopt de boel op gang. Geen poezenmelk, want daar is de lactose uitgehaald en dat is nu juist wat de laxerende werking geeft.
gr.
Nicolette
Door flin
#1256750
oebaya schreef: Misschien toch minder bot en elke avond een slokje ongeslagen slagroom, volle melk of yoghurt.
Dat laxeert en hoopt de boel op gang.
Geen poezenmelk, want daar is de lactose uitgehaald en dat is nu juist wat de laxerende werking geeft.
gr.
Nicolette
bij lactose intolerantie  wordt het lactose dus niet meer gesplitst en komt daardoor in de dikke darm terecht
in de dikke darm zitten veel bacteriën, die het lactose wel kunnen omzetten.
hierbij ontstaat meestal vrij veel gas (koolzuurgas en waterstofgas), waardoor katten last (kunnen) krijgen van krampen, pijnscheuten, winderigheid, diarree en vergelijkbare verschijnselen
bij langdurig gebruik kan zelfs de darmwand gaan scheuren en kunnen bloedingen en infecties ontstaan


  ..'t lijkt me niet de truc... ;) om ontlasting mooi te houden ...
Door oebaya
#1256955
flin schreef: bij lactose intolerantie  wordt het lactose dus niet meer gesplitst en komt daardoor in de dikke darm terecht
in de dikke darm zitten veel bacteriën, die het lactose wel kunnen omzetten.
hierbij ontstaat meestal vrij veel gas (koolzuurgas en waterstofgas), waardoor katten last (kunnen) krijgen van krampen, pijnscheuten, winderigheid, diarree en vergelijkbare verschijnselen
bij langdurig gebruik kan zelfs de darmwand gaan scheuren en kunnen bloedingen en infecties ontstaan


  ..'t lijkt me niet de truc... ;) om ontlasting mooi te houden ...
Heb dit wel in overleg met mijn dierenarts gedaan. En ik geef geen grote hoeveelheden. 1x per dag een ietsje.
gr.
Nicolette
Door hermine
#1258330
Met het poezenmannetje gaat het gelukkig weer goed. (En hij ruikt ook weer lekker) Het is een alleen beetje een drama om die psylliumvezels erin te krijgen. Ik meng het nu met water en eidooier, of ik prak het een beetje door zijn vlees, maar die twee scheppen per dag die erin zouden moeten, halen we iig niet. Als er namelijk teveel inzit, weigert hij het op te eten.

Nico heeft de afgelopen dagen wat kvv op en verder spiervlees. Vanmorgen heeft hij zijn eerste kuikentje weer gehad en vanavond krijgt hij een klein stukje kwartel met orgaan. Als dat qua vertering allemaal goed blijft gaan, voer ik langzaam het oude menu weer in. Ik zit er wel aan te denken om het percentage bot ietsje te verlagen.

Dit is wat Nico doorgaans krijgt per week (per dag varierend tussen de 100 en 150 gram in totaal):

2 kippennekken; haasbout ('t bot eet hij niet op)
stuk parelhoen karkas met lever (kip of lam); kuiken
eendenvleugel met hart (rund of lam); kalkoenvlees
kippenvleugel; wildafsnijdsels van Herby
eendenkarkas met iets van orgaan*; kuiken
stuk kwartel; vis (sardien, verse ansjovis, soms zalm of makreel)
stuk parelhoenkarkas met iets van orgaan*; paardenvlees of lamsvlees

'iets van orgaan' is kippenmaag, lamsnier, lamslong, lamstestikel oid. Dat wisselen we per week een beetje af.
extraatjes: soms wat geklutst ei met water, visolie en chlorella.

Mocht iemand hier nog suggesties bij hebben: graag!
Laatst gewijzigd door hermine op vr 15 mei 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hermine
#1258357
Ehm, ik portioneer al tijden op het oog en weeg zelden meer iets na, maar als ik het zo moet inschatten kom ik op het volgende:

2 kippennekken (70 gr); haasbout ('t bot eet hij niet op) (70 gram)
stuk parelhoenkarkas (60 a 70 gr) met lever (kip of lam) (40 a 50 gr); kuiken (30 gr)
eendenvleugel (30 a 40 gr) met hart (rund of lam)(20 gr); kalkoenvlees
kippenvleugel (60 gr) ; wildafsnijdsels van Herby (70 gr)
eendenkarkas (60 gr) met iets van orgaan (20 gr)*; kuiken
stuk kwartel (70 gr) ; vis (60 a 70 gr) (sardien, verse ansjovis, soms zalm of makreel)
stuk parelhoenkarkas (60 a 70 gr) met iets van orgaan (20 gr)*; paardenvlees of lamsvlees (70 gr)

Gewichten zijn bij benadering: de ene keer valt het stuk karkas of het spiervlees wat groter uit dan de andere keer; maar gemiddeld genomen komt het hier wel op neer. ( dat rijmt ook nog)
Door hermine
#1258387
Dank je flin! Ik bedacht me trouwens net dat die 20 grams orgaanporties in de praktijk iets hoger zullen liggen. Dus die 15% halen we wel.
Maar toch, ik verwachtte zelf op basis van dit menu geen verstoppingen of onverteerde resten in meneers endeldarm. 
We gaan het maar eens proberen met iets minder bot en iets meer orgaan en spiervlees. Dat kan denk ik sowieso niet veel kwaad.
Door flin
#1258401
hermine schreef: Dank je flin! Ik bedacht me trouwens net dat die 20 grams orgaanporties in de praktijk iets hoger zullen liggen. Dus die 15% halen we wel.
Maar toch, ik verwachtte zelf op basis van dit menu geen verstoppingen of onverteerde resten in meneers endeldarm. 
We gaan het maar eens proberen met iets minder bot en iets meer orgaan en spiervlees. Dat kan denk ik sowieso niet veel kwaad.
heb je nog nagevraagd hoe groot die splinters waren?

en jah, 't kunnen allerlei vage redenen geweest zijn natuurlijk....je zaller nooit achterkomen..
Door hermine
#1258408
Volgens de DA zat er een kleine droge drol met wat kleine botsplintertjes erbij van niet meer dan een paar millimeter. Uiteraard had ik dat graag allemaal even zelf willen bekijken, maar ze hadden het al weggegooid.
Een volgende keer laat ik me niet meer naar huis sturen en blijf ik er dus wél met mijn neus bovenop staan.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door