Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mischa
#1159132
Gijs is inmiddels weer anderhalve week thuis van het spoelen bij de dierendokter. Omdat hij het niet zo goed oppakte met eten heb ik van de dierenarts druppels Primperan tegen misselijkheid meekregen en Diazepam om de eetlust te stimuleren. Ook heb ik, omdat hij snel uitdroogt, vocht meegekregen om om de dag onderhuids toe te dienen. Het regime is nu 's morgens een fortekor, druppels en Diazepam. Na 20 minuten voor zijn etensbak zetten om te kijken of hij wil eten. Bij thuiskomst weer druppels en na twintig minuten kijken of hij wil eten en dan later op de avond weer druppels en ook nog Diazepam en weer vers eten. Gijs eet nu Hills nierdieet en Bandit nierdieet. Hij kan kiezen en gaat soms voor het een en soms voor het ander. Door al die pilletjes en druppels is hij wel meer gaan eten, maar ik heb er een hard hoofd in of het nog wat gaat uithalen op langere termijn. Hij ziet er wel redelijk uit en heeft nog aandacht voor de omgeving, maar meer en meer krijg ik het idee dat hij het moeilijk heeft. Veel steunen, soms piepen met ademen, veel slapen, weinig kracht, ook poepen wordt volgens mij moeilijker, soms wat onrustig, moe, en dan weer een beetje beter, nieuwsgierig en een sprankje speels, maar de hoofdlijn is toch langzaam omlaag. Het zal vanaf een bepaald moment wel ineens heel snel gaan. Tot die tijd probeer ik nog zoveel mogelijk van hem te genieten en hem zoveel aandacht te geven als ik maar kan.
Door Pippetje
#1167953
Mischa, wat naar om je oude kat Gijs zo te zien aftakelen :'(
Toevallig ben ik voor een vriendin info aan het verzamelen over nierziekten bij katten.
Naast  het nierdieet geeft men de kat het medicijn Fortekor wat voor een betere doorbloeding van de nieren zorgt.
Ik las bijvoorbeeld dat nierkatten vaak last hebben van obstipatie en dat daar vaak Lactulose voor gegeven wordt. Bovendien verlaagt Lactulose de ammoniakconcentratie in het lichaam van de kat.
Sinds kort is er een nieuw medicijn op de markt van de firma Bayer dat nog vrij onbekend is: Renalzin.
Het beperkt de opname van fosfor uit de voeding en zorgt er ook voor dat de eliminatie van fosfor via de ontlasting gaat en dus niet via de urine, het ontlast daardoor de nieren. (eiwit-, zout- en fosforrijke voeding vergroot het risico op een kat met nierproblemen en is dus in dit geval slecht ).

Ik heb een aantal links gevonden waar jij misschien ook wat aan hebt:

http://www.dekattensite.nl/html/ziekten ... alen2.html

http://www.dierenkliniektergouwe.com/nierprob.htm

http://www.goedgezien.nl/huisdieren.htm

http://www.dierenartsabc.nl/nierdieet_kat.htm?http

http://www.fabcats.org/fvf/nvk/nierfalen.html

http://www.felinecrf.com/

Heel veel sterkte met Gijs, geef hem maar een knuffel van mij :-*
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1167988
Dankjewel Pippetje,

Woensdag heb ik weer een belmoment met de dierenarts, dan zal ik navragen over Renalzin, de linkjes ga ik vanavond lezen. Gelukkig gaat Gijs nu wat beter, maar het blijft broos katje.
Door Bennie
#1170117
Wellicht worden de symptomen door cystes/kanker met onstekingen veroorzaakt. Als ik dit zo lees zou ik hem in overleg met de DA een prednison injectie geven en deze evt maximaal een keer herhalen mochten de symptomen na de injectie afnemen en na een maand weer de kop opsteken.
Mijn PKD-nierkater Zap is er iig door gered (het bleek dat ie elders werd bijgevoerd en dus vergiftigd) en loopt alweer een klein jaar zonder injecties vrolijk verder te leven. Waarschijnlijk zijn rond de cystes ontstekingen ontstaan, welke door de prednison zijn geslonken waardoor de nieren weer wat werkruimte hebben gekregen. Tevens is het goed om de eetlust te stimuleren. Heeft ie blaasjes aan de binnenkant van z'n bek?
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1170967
Hoi Bennie,

Toen ik Gijs bij de dokter bezocht, heb ik ook even naar de patiëntenkaart gekeken die aan zijn kooi hing. Daarop ook stonden waardes ingevuld achter termen die ik associeer met de ziekten die jij in je bericht noemt. Ik ga er van uit, dat er op getest is, maar dat er niets uit naar voren gekomen is. Toch zal ik er volgende week bij de dokter even navraag naar doen. Je weet maar nooit. Bedankt voor je raad.
#1176357
[quote="Bennie"]
Wellicht worden de symptomen door cystes/kanker met onstekingen veroorzaakt. Als ik dit zo lees zou ik hem in overleg met de DA een prednison injectie geven en deze evt maximaal een keer herhalen mochten de symptomen na de injectie afnemen en na een maand weer de kop opsteken.
[/quote]

prednison of prednisolon mag soms misschien wel een goed middel zijn in een uiterste geval maar de bijwerkingen zijn zeer berucht: onder meer zware diabetes!
dus als 't niet hoeft, dan zou ik het neverdenooit laten toepassen. mijn katten hebben een prednisolon-verbod op hun patientenkaart.

vwb Renalzin/fosfatenbinder van Bayer: wij hebben er na 3 weken met MoMo nu een geweldige botsing mee: bloedsuikerwaardes van hi= onmeetbaar en alles tot 5 er tussenin.
zijn aan het uitzoeken onder meer samen met Bayer lab. waarom de Renalzin zijn bloedsuikerwaardes en/of het functioneren van zijn matig functionerende alvleesklier zo negatief beinvloedt. alleen fortekor en kh-arm natvoer gaat goed.
met Renalzin erbij schiet hij twee etmalen volledig in de fout.
hij had een hele goede fuctosaminewaarde van 237 toen ie 6 weken van de insuline af was.
vers vlees lijkt me ivm hoge fosforgehaltes geen optie, van kip geeft-ie over.
nierdieetbrokjes zijn moddervet, veel zetmeel en kh's dus ook niet zo geschikt voor een ex-diabetesklant.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#1178512
Een maand na terugkeer dierenarts, kan ik eindelijk zeggen dat Gijs weer is zoals hij was. Hij is flink wat aangekomen en de dierendokter, waar hij woensdag op controle was, was zelfs een beetje verbaasd.

Ik hoop hem met de huidige medicatie en regime nog lang stabiel te kunnen houden:
- om de dag 165 cl. vocht onderhuids (in het begin een beetje eng, maar volgens mij een van de beste dingen die ik voor hem kan doen)
- heel vaak kleine beetjes eten aanbieden
- Fortekor
- Diazepam om hem aan het eten te houden met een kanttekening: Gijs bleef maar suf, voelde slap aan en als hij al liep, leek hij wel dronken. Dat zijn symptomen die bij nierfalen horen en omdat dat maar niet wegging, maakte ik me enorme zorgen. Echter het zijn ook bijwerkingen van Diazepam. Had aanvankelijk Gijs de verschijnselen nog inderdaad als gevolg van zijn nieren, bleek het later bij de Diazepam te horen. Daar kwam ik bij het afbouwen achter. Nu schijnt Diazepam ook niet goed te zijn voor de lever, maar ik hou het wel achter de hand voor dagen dat Gijs slecht eet.
- Primperan tegen misselijkheid: niet nodig. Gijs heeft begin januari misschien een of twee keer gekotst. Verder zie ik hem ook niet likken aan zijn lippen of dingen doen hij hij anders altijd doet voordat hij de boel er uit gooit. Fijn om achter de hand te hebben, maar nu even niet nodig.
- Dieetvoer van de dierenarts, en al het andere dat hij lekker vind. Met zijn gewichtstoename kwam ook zijn welbehagen terug. Dus wat hij eet, eet hij.
- Over voer dat geen nierdieetvoer is, stooi ik wel een beetje Ipakitine, al schijnt zijn fostfaatwaarde volgens de dierenarts nooit echt slecht geweest te zijn.

Hij is natuurlijk een oud katje en daarmee een beestje van de dag. Maar wat ben ik blij dat het nu gaat zoals het gaat. Niet meer dat vermoeide gezichtje met die kleine oogjes, mijn twijfel of ik er wel goed aan gedaan had de hele kermis op hem los te laten, maar gewoon dat zijn blik weer open en vrolijk is. Net zoals op de foto hieronder, heerlijk.
Door Bennie
#1274979
[quote="adrianaoele"]
prednison of prednisolon mag soms misschien wel een goed middel zijn in een uiterste geval maar de bijwerkingen zijn zeer berucht: onder meer zware diabetes!
dus als 't niet hoeft, dan zou ik het neverdenooit laten toepassen. mijn katten hebben een prednisolon-verbod op hun patientenkaart.

vwb Renalzin/fosfatenbinder van Bayer: wij hebben er na 3 weken met MoMo nu een geweldige botsing mee: bloedsuikerwaardes van hi= onmeetbaar en alles tot 5 er tussenin.
zijn aan het uitzoeken onder meer samen met Bayer lab. waarom de Renalzin zijn bloedsuikerwaardes en/of het functioneren van zijn matig functionerende alvleesklier zo negatief beinvloedt. alleen fortekor en kh-arm natvoer gaat goed.
met Renalzin erbij schiet hij twee etmalen volledig in de fout.
hij had een hele goede fuctosaminewaarde van 237 toen ie 6 weken van de insuline af was.
vers vlees lijkt me ivm hoge fosforgehaltes geen optie, van kip geeft-ie over.
nierdieetbrokjes zijn moddervet, veel zetmeel en kh's dus ook niet zo geschikt voor een ex-diabetesklant.



[/quote]
Bijwerkingen van prednison zijn toch bij langdurig gebruik? Bij Zap hebben we het destijds twee keer gebruikt over twee weken verspreid, daarna is het niet meer nodig geweest. Als we het niet hadden gedaan was ie dood geweest, dus ik ben erg blij dat ik niet op z'n kaart heb staan dat het niet gebruikt mag worden ;).
#1277069
[quote="Bennie"]
Bijwerkingen van prednison zijn toch bij langdurig gebruik? Bij Zap hebben we het destijds twee keer gebruikt over twee weken verspreid, daarna is het niet meer nodig geweest. Als we het niet hadden gedaan was ie dood geweest, dus ik ben erg blij dat ik niet op z'n kaart heb staan dat het niet gebruikt mag worden ;).
[/quote]

Voor zover ik weet idd pas schade bij langduriger gebruik. En ik vind het ook een heel goed middel voor noodgevallen en voor de korte termijn. Het blijft natuurlijk een symptoombestrijder en geen oorzakenbestrijder, maar als die symptomen acuut en lethaal zijn dan jassen wij er echt wel prednison in en gaan daarna de oorzaken eens bestrijden.
Overigens heb ik in de grijze oudheid (voor de uitvinding van de nekdruppels) een hond gehad met ernstige vlooienallergie. Zij vrat zichzelf compleet kaal en kreeg hele gore huid-infecties met staphylokokken als ze maar 1 vlooienbeet had. Ze heeft een jaar of 6 prednison gehad en eigenlijk geen enkel bijverschijnsel, geen overmatig drinken, geen nierschade, geen diabetes, geen olifantenhuid, niksnadanoppes. Ze kreeg eerst een boosterdosis om het imuunsysteem een forse dreun te verkopen en vervolgens een zo klein mogelijke onderhoudsdosis. EN volgens mij ook in de winter niet, vlooien hielden zich toen nog netjes aan de seizoenen  :D
De da was er zelf overigens wel erg verbaasd over dat het bij haar zo goed ging. Maar toen de iguvon werd uitgevonden zijn wij rap daarop overgegaan en heeft ze de prednison de rest van haar leven niet meer nodig gehad.
#1291233
[quote="Bennie"]
Bijwerkingen van prednison zijn toch bij langdurig gebruik? Bij Zap hebben we het destijds twee keer gebruikt over twee weken verspreid, daarna is het niet meer nodig geweest. Als we het niet hadden gedaan was ie dood geweest, dus ik ben erg blij dat ik niet op z'n kaart heb staan dat het niet gebruikt mag worden ;).
[/quote]

twee prednisolon-injecties in één week tijd tegen allergie hebben me twee maanden insuline doen spuiten, dat was dus geen langdurige toepassing, en hier nooit meer van dat spul.
tabletjes schijnen minder schadelijk te kunnen zijn.
niet alle katten reageren zo slecht maar het is een beruchte bijwerking en voor heel wat kwalen zijn goede andere middelen.
en ja, natuurlijk, als t niet anders kan dan prednisolon maar wij hoeven niet meer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door