Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1104227
nou.. pumbaatje is weer binnen.. :)
maar..
nu zie ik eigenlijk niet echt veel schokkends meer..  :-X
ok..
ze is van achter een slanke den.. weinig bespiering..
en van voren in principe ook wel..
en in t midden zie je wel een bolling..
maar zo erg als de afgelopen dagen dus toch niet meer..
ze heeft natuurlijk gisteravond ook geen eten gehad..
dus..
ga ik me toch afvragen of t niet gewoon een vieze dikke muts aan t worden is..
waarbij de verdeling nog even niet klopt..  ???
ademhaling ziet ook weer prima..

snap er niks meer van..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1104261
ik denk idd dat het toch de vetverdeling is. sien werd ook niet gelijkmatig dikker. en een kat die ziek is en moeite heeft met ademhalen, sjeest niet meer naar buiten of vreet ook niet in schransmodus een kuikentje naar binnen.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1104377
zo denk ik ook..
ik hou dr gewoon maar goed in de gaten..
ze hebben vannacht een hele berg voer naar binnen gewerkt..
en ik vermoed dat pumba daar een groot aandeel in  heeft..
die zit samen met noez hier in de woonkamer..
en noez is niet zon schranserd.. :)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1105469
nou.. ik ga zo toch naar de da..  :-\
gister zag ze er prima uit..
maar vandaag zie ik dat haar ademhaling niet goed is..
nu twijfel ik niet meer..
het is nog minimaal..
maar je ziet dat haar ademhaling zoals bij andere katten, achteraan begint.. en dan naar voren gaat..
en dat laatste is niet goed..
t luikje is nu dicht.. en zo sano uit zijn bedje rukken..
want van half 2 tot 2 heeft de d.a. spreekuur..
Door Borke
#1105539
koekje schreef: ik heb zelf geen ervaring met FIP, maar is het daarbij niet zo dat je toch wel ziekteverschijnselen kan zien? dat ze niet lekker in hun vel zitten enzo. lijkt hier niet het geval.
FIP kan starten zonder dat je wat dan ook aan de kat kunt merken, als je wel wat merkt dan is het al een eind heen...

Sterkte bij de DA Lyda!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1105731
helaas.. hoogstwaarschijnlijk toch wat ik vermoedde.. maar waar ik heel erg over twijfelde..
het is nog in t beginstadium.. maar pumba heeft een verdikking in haar buik.. heel hoog tegen de borstkast aan..
hij voelde dat duidelijk zitten..
ze heeft nu furosemide gehad om het vocht af te drijven wat de tumor veroorzaakt.. en dan gaan we volgende week vrijdag eens foto's maken..
nu zul je ws niet veel zien door het vocht in der buikie..
de kans is heel groot dat het niet operabel is..  :-\
dus.. nu de komende week pilletjes geven.. en dan vrijdag verder zien..
gelukkig voelt ze zich nog prima.. en zal dat beetje benauwdheid wat ze nu heeft.. veel minder worden omdat dat vocht verdreven wordt..
dan maar zien hoe lang pumba nog heeft..  :(
Door Borke
#1105746
Bah Lyda, ik had zo voor je gehoopt dat je met beter nieuws was weggekomen, maar dat vocht is meestal ellende...
Ik vrees inderdaad ook dat je niet veel op de foto's zult kunnen zien en dat eigenlijk een echo nodig is voor een goed beeld.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1105749
ja misschien.. maar de d.a. denkt dat t beter te zien is als al dat vocht verdwenen is..
we zullen wel zien.. voor pumba maakt t niet veel uit..
dit soort dingen zijn gewoon moeilijk te opereren.. en dat wil ik haar ook niet echt aandoen denk ik..
tenzij de d.a. zegt dat het heel goed te doen is.. dan gaan we er voor natuurlijk..
maar dat geloof ik niet zo.. :(
Door Borke
#1105758
TC is toen uiteindelijk gestorven aan lever/nierkanker. Mijn DA zei dat hij het 3% gaf dat het operabel was en ik wilde toen een echo laten maken in Noordwijkerhout bij Warmerdam, maar daar kon ik toen die dag (vrijdagmiddag) niet meer terecht. Maandag zaten ze vol, maar ze propten me ergens tussen.
Hij was toen echter zo slecht en met het uur slechter dat we die vrijdagmiddag toch besloten hem te laten gaan, wat achteraf bij sectie een goede beslissing was. Hij is toen heel snel rap achteruit gegaan  :'(

Dit blijven altijd hele moeilijke beslissingen...
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1105762
ik vertrouw geheel op de d.a.
hij is een redelijke man.. en ik moet er ook rekening mee houden dat als ik haar laat opereren..
dat ik dan heel veel om handen zal hebben bij haar verzorging..
bovendien is ze ook niet verzekerd.. dus zal ik het moeten betalen uiteindelijk.. jeroen heeft dat geld niet..

nu zijn dat niet de belangrijkste dingen.. en nogmaals.. als t wel goed te opereren valt vind ik dat ik er gewoon voor moet gaan..
ze is pas 13.. dat vind ik voor een kat nog erg jong..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1105774
k*t zeg. dus toch, en niet gewoon een vetrol  :(

13 is idd nog niet bejaard, maar al wel belegen of op middelbare leeftijd. vergelijk het maar met een mens van 65/70. nog geen stokoudje, maar piepjong zeker al niet meer. en vergeet ook niet dat ze wat tropenjaren achter de rug hebben, die tellen dubbel.
ik snap heel goed dat je geen gekke toeren meer wilt uithalen, dat zou ik wss in jouw geval in die situatie ook niet meer doen. in geloof dat pumba best een stresskip is, en voor haar is teveel gefruts aan haar lijfje ook verre van bevordelijk.
ik heb het idee dat interne tumoren bij katten slecht behandelbaar/operabel zijn. als je wat kwaliteit van leven kunt geven dmv vochtafdrijvers oid, dan is dat mooi meegenomen, maar het zou m.i. geen kwantiteit van leven moeten rekken.

laat haar maar lekker genieten van een extra kuikentje  :-*
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1105780
ze heeft van t weekend weer rust..
dat vindt ze altijd wel fijn.. zo samen met noez in de woonkamer zonder sano en andere katten..
pumba is idd een stresskip..
en ik ook.. als het mij teveel wordt.. is dat ook niet bevorderlijk voor haar..
maar zover is t nog niet..
we hebben denk ik nog wel een paar weken..
en volgende week kunnen we misschien een beslissing nemen..
pumba mag gewoon rond blijven hangen hier tot ze klaar is..
ze hoeft niet doodziek te zijn.. maar ze hoeft ook niet gelijk weg..
ik vind dat een dier ook door moet kunnen krijgen dat het klaar is..
als je ze te vroeg in laat slapen.. missen ze een onderdeel van het leven..
en dat is afscheid nemen van alles..
ook dieren doen dat.. vind ik.. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door