Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
#1008432
HildeR schreef: Van die vitamine C las ik net ja..daar stop ik dus maar mee. In de normale CB zit rijst, in de diabetes versie niet, vandaar dat ik hem dat nu geef. Ik had er ook Isogel doorheen gedaan, maar toen liet Meneertje alles staan  >:(

Wat bedoel je precies met de rest? Over schakelen op een ander merk kvv of alleen verse kip ofzo geven? Bijna alle kvv's gebruiken hetzelfde vlees dus ik vraag me af of ik daar wat mee opschiet.

Wat Maddoc schrijft, dus overgaan op een eiwitbron (diersoort) die hij nog nooit gehad heeft om te kijken of het misschien een allergie is voor een of ander bestanddeel van de voeding. Dat heet een eliminatie-dieet en daarbij probeer je dus de eventuele allergene diersoorten te elimineren. Dan ga je ver op zelf samenstellen en je voert bv alleen maar eend, als hij dat nhog nooit gehad heeft. Als je het precies doet begin je met bv alleen spiervlees, dan voeg je na een aantal dagen steeds 1 voor 1 botten en organen toe en dat hou je dan een paar weken vol. Is de dunne dan afgelopen dan kun je ervan uitgaan dat het iets met z'n dieet te maken heeft, zo niet moet je verder zoeken.
Doet 'ie het goed op eend dan kun je 1 voor 1 andere dieroorten gaan toevoegen, steeds een tijdlang, zodat je kunt checken of hij daarop reageert.
Door Hilde__
#1008441
Ja oké...ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen (zit al de hele ochtend op het forum te lezen  ;D). Ik was al heel lang van plan om wat meer te gaan Barf-en, maar ik stel het steeds weer uit omdat ik het toch een beetje eng vind (tekorten etc.). En nu al helemaal omdat hij ook blaasgruis heeft. Ik heb net een mail gestuurd naar Bandit, die hebben een speciale versie voor katten met blaasproblemen, misschien dat zij nog advies hebben over wat te doen.

Vanmorgen had hij trouwens geen waterdunne diarree meer, maar een zachte oranje (!) drol. Kan dat rare kleurtje door de Isogel komen die hij gisteravond heeft gehad?
Door Hilde__
#1008517
Antwoord van Bandit
Een van de oorzaken van blaasgruis is teveel koolhydraten in de voeding. De oorzaak van de dunne ontlasting is hoogstwaarschijnlijk de lijnzaadolie in de carnibest, wij horen die klacht ook veel bij honden. Maar wij zijn dan ook niet de makers van Carnibest, dus deze klacht is raadzaam om bij carnibest neer te leggen.
Versvlees is gewoon de beste voeding voor katten. In brokken zitten nog meer koolhydraten en u zult zien dat uw kat het op dieetbrokken absoluut niet goed zal doen.
Alternatief! Zelf gaan samenstellen of overstappen op Bandit. In Bandit zit in de vleesmix voor de katten absoluut geen lijnzaadolie en nog geen 1% aan koolhydraten. Wij hebben voor katten met blaasgruis een speciaal dieetvoeding (laag fosfor en koolhydraatvrij). Dit is aan te raden om gedurende 1 maand te geven en daarna kunt u overstappen op de standaard vleesmix. Tot op heden hebben we al heel veel katten op deze manier weer goed gekregen. Kippennekjes aan uw kat geven kan geen kwaad. De kuikens zou ik voorlopig even niet meer geven en in de toekomst heel af en toe. In de kuikens zitten heel veel groeihormonen die van nature in het vlees aanwezig zijn en dit geeft problemen bij het veelvuldig voeren. Wanneer u uw kat vijf dagen op de bandit heeft staan en de dunne ontlasting is niet over, dan wil ik u vragen om even telefonisch contact met ons op te nemen, want dan is er waarschijnlijk een andere oorzaak dan een voedingsgerelateerd probleem. Geef de kat voorlopig de eerste vijf dagen absoluut niets anders dan enkel en alleen het dieetvoer van bandit. In alle waarschijnlijkheid is de dunne ontlasting dan over. Het probleem met blaasgruis zal waarschijnlijk niet gelijk over zijn, maar na enige weken moet dit beter gaan.
Door Chubby
#1008822
Het diarree verhaal klinkt mij absoluut als een lichte vorm van Giardia.. Is er van meerdere dagen ontlasting onderzocht?! Kan me ook voorstellen dat je lichaam in een staat van uitdroging komt bij langdurige diarree en dat daar dan weer blaasproblemen van kunnen komen..

M.i. moet je de Metrazol afmaken, daarna een week rust en dan een kuur Panacur.. Eventueel kun je aansluitend probiotica geven, of pens proberen. Murdock hier at dat alleen toen hij het nodig had na zijn AB kuurtjes, nu lust 'ie niet meer  ;) Daarnaast beter zelf samenstellen en geen KVV geven.. Sluit op de manier een overgevoeligheid voor bepaalde voeding uit..
Laatst gewijzigd door Chubby op vr 18 jul 2008, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hilde__
#1008849
Chubby schreef: Het diarree verhaal klinkt mij absoluut als een lichte vorm van Giardia.. Is er van meerdere dagen ontlasting onderzocht?! Kan me ook voorstellen dat je lichaam in een staat van uitdroging komt bij langdurige diarree en dat daar dan weer blaasproblemen van kunnen komen..

M.i. moet je de Metrazol afmaken, daarna een week rust en dan een kuur Panacur.. Eventueel kun je aansluitend probiotica geven, of pens proberen. Murdock hier at dat alleen toen hij het nodig had na zijn AB kuurtjes, nu lust 'ie niet meer  ;) Daarnaast beter zelf samenstellen en geen KVV geven.. Sluit op de manier een overgevoeligheid voor bepaalde voeding uit..
Het was ontlasting van 3 dagen en alles was negatief en Metrazol is ook tegen giardia...dus die moet dan wel dood zijn alstie er al is. Ik heb ook gelezen dat giardia heel erg besmettelijk is, maar mijn 2 andere katten (en konijnen) hebben nergens last van. Ik ga 5 dagen het blaasdieet van Bandit proberen, als de diarree dan nog niet over is, zie ik wel weer  ;)

Zelf samen stellen vind ik echt moeilijk  ::)
Door flin
#1008901
HildeR schreef: Het was ontlasting van 3 dagen en alles was negatief en Metrazol is ook tegen giardia...dus die moet dan wel dood zijn alstie er al is. Ik heb ook gelezen dat giardia heel erg besmettelijk is, maar mijn 2 andere katten (en konijnen) hebben nergens last van. Ik ga 5 dagen het blaasdieet van Bandit proberen, als de diarree dan nog niet over is, zie ik wel weer  ;)

Zelf samen stellen vind ik echt moeilijk  ::)
nietus!
  en wij helpen je er graag mee!!

  Bandit lijkt me ook prima hoor,...sterkte met 't beessie!
Door Hilde__
#1008916
:-\ :-\ :-\

Volgens mij heeft ie net een lintworm uitgepoept! Kan dat na zoveel maanden??? En hadden ze dat niet moeten zien in z'n ontlasting onderzoek?? Het bleef aan zn gat hangen dus moest het eruit trekken. Nog nooit zoiets smerigs gedaan geloof ik  :o

Ik moet zeggen dat hij nu wel beter poept nu hij Metrazol en Isogel krijgt...hopelijk gaat het nu alleen nog maar de goeie kant op.
Door Mevroi Kruim
#1008927
Was het idd een lintworm? Want die kun je meestal niet trekken, die bestaat uit allemaal kleine stukjes die er een voor een uitkomen (de bekende rijstkorrels). Een spoelworm is wel een lange sliert. Als hij destijds toen het ontlasting-onderzoek gedaan werd wormen had dan hadden ze die idd moeten vinden, van de spoelwormen vinden ze de eitjes en van de lintwormen de leden. Dus of hij was toen niet besmet, of ze hebben niet goed gezocht, of het was toen nog een milde infectie, dan kan het zijn dat je toch niks vindt.

Goed, dat wordt dus sowieso een wormkuur. En het kan goed zijn dat de diarree door de wormen veroorzaakt wordt dus dan zou dat beter moeten gaan.
Door Hilde__
#1008928
Ik dacht eerst dat het iets oneetbaars was dat hij had opgegeten....het zat wel helemaal vast in z'n drol en zo'n 15-20cm lang. Ik zal maandag wel even overleggen met de dierenarts want ik wil hem ook niet te snel een wormkuur geven na alle medicijnen die hij deze week al heeft gehad.
Door verwonderd
#1008930
Jemig, wat een verhaal. Giardia overigens moet je laten hertesten. Ook is niet gezegd dat andere katten niet besmet zijn. De ene kat heeft wel last van de parasiet, de andere weer niet. Bij een giardiabesmetting moeten ALLE dieren behandeld worden.
Ben benieuwd wat het nu is geweest want als de wormen niet gezien zijn bij een test, hoe zit het dan met de giardia  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009173
iets raars opgegeten kan ook oorzaak van de diarree zijn, en kan wellicht op iets wormachtigs lijken (touwtje ofzo of stuk elastiek). je ziet bij kinderen die een verstopping hebben ook wel eens diarree, dan sijpelt de dunne poep langs de verstopping in de darmen.
wormen zijn bij sien ook een diarreeveroorzaker.

en zelf een menu maken is echt niet moeilijk. we kunnen je daarbij helpen, mocht je er zelf niet uitkomen.
Door Hilde__
#1009254
Hij had vanmiddag weer zo'n rare drol en die had ie helemaal naar de gang gesleept  ;D Volgens mij komt het door de Isogel, maar er komt ook wel een hele hoop zooi mee, zoals stukjes hooi (tja konijnen in huis en een gekke kat) en veel haren.

Eigenlijk heb ik helemaal geen excuus meer om niet te BARF-en met Lupa Diervoeding een straat verderop, maar blijf het maar uitstellen  ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1009261
hij had een ketting voor je gemaakt, wat lief!

Ot eet ook graag van Lupa-diervoeding. Vooral uit het knaagdierassortiment. Sien ivndt de kipvleugels erg lekker.
Door verwonderd
#1009334
HildeR schreef: Hij had vanmiddag weer zo'n rare drol en die had ie helemaal naar de gang gesleept  ;D Volgens mij komt het door de Isogel,
;D ;D ;D
Ik zie bosliefje nog in paniek met haar kont over de vloer heen schuiven toen ze voor het eerst isogel door haar eten kreeg en die plakkerig derrie aan haar broek bleef hangen....wist zij veel! Ze was alleen maar diarree gewend! Zielepiet...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door