Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hitam
#951150
Capsules open maken (lek prikken) en door het eten heen roeren. Je hoeft niet zo veel te geven. Een paar drupjes is voldoende, afhankelijk van de sterkte van je visolie.
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#951153
Oke, zal ik doen...
En de vegetarische variant van Natufood dan? Beetje gekke vraag hier misschien, maar ik heb daar een grote fles van staan (voor een fanatiek vegetarisch kind) en dat stinkt niet zo, dus misschien nemen ze het sneller?
Er zit in;
koolzaadolie,zonnebloemolie, lijnzaadolie, teunisbloemolie,antioxidant en natuurlijke vitamine e. (alles van bioteelt)
Inge
Door flin
#951290
ingeastrid schreef: En de vegetarische variant van Natufood dan? Beetje gekke vraag hier misschien, maar ik heb daar een grote fles van staan (voor een fanatiek vegetarisch kind) en dat stinkt niet zo, dus misschien nemen ze het sneller?
Er zit in;
koolzaadolie,zonnebloemolie, lijnzaadolie, teunisbloemolie,antioxidant en natuurlijke vitamine e. (alles van bioteelt)
Inge
koolzaadolie en lijnzaadolie zijn wel omega 3 vertegenwoordigers, maar moeten in't kattelijf nog omgezet worden naar een stapje verder; juist bij katten met een probleem is dit moeilijk,  vette vis of visolie, hoeft niet meer omgezet te worden om een positief effect te kunnen bereiken, zonnebloemolie geeft omega 6, waar we eigenlijk al teveel van binnenkrijgen, dus is zowieso overbodig....(teunisbloemolie ook trouwens, al staat deze alweer een trapje hoger...)
't gaat een beetje om de verhouding: omega 3:6, en omdat onze katten (oa) redelijk veel omega 6 binnenkrijgen middels onze 'plof'-kip maatschappij, is't zinvol er wat extra omega 3 bij te geven, zodat de verhoudingen weer wat redelijker zijn...

lusten ze miss wel wat sardien-uit-blik ? dan zou je dat 2 keer in de week kunnen geven (weinig; zeg 2 stuks) ohw, en dan wel de olie goed afspoelen....?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#951332
Voor katten schijnt visolie inderdaad toch echt beter te zijn dan de vega variant. Ik doe nu standaard visolie door mijn groenteprutje, en dat gaat goed! Ik heb zalmolie in fles, gehaald bij de freshnapf (duitse Jumbo), nadeel is wel dat het snel oxideert, dus als je maar voor één kat gebruikt doe je te lang met zo'n flesje...
Groet,
Saille
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#951391
Ik had al zo'n vermoeden dat dit geen adequate vervanger was voor een vleeseter pur sang :-)
Sardines lusten ze vast wel...maar die zijn toch gezouten? Dat lijkt me dan weer niet bevorderlijk voor de nieren?
Ze krijgen ook 1 x per week een stuk diepvries zalmmoot..dat vinden ze lekker...is dat ook goed?
(niet zo nozel op visgebied voor katten...ik vond vis nooit zo bij een kat passen..)
Inge
Gebruikersavatar
Door EllenL
#951403
ingeastrid schreef: Ik had al zo'n vermoeden dat dit geen adequate vervanger was voor een vleeseter pur sang :-)
Sardines lusten ze vast wel...maar die zijn toch gezouten? Dat lijkt me dan weer niet bevorderlijk voor de nieren?
Ze krijgen ook 1 x per week een stuk diepvries zalmmoot..dat vinden ze lekker...is dat ook goed?
(niet zo nozel op visgebied voor katten...ik vond vis nooit zo bij een kat passen..)
Inge
Niet alle sardientjes zitten in blikjes en zijn gezouten, hangt er van af waar je ze koopt ;)

En ach, het is maar hoe je het bekijkt (het vis en katten en bij elkaar horen), ik denk dat je het vangen/eten van zalm in het wild beter aan beren over kan laten dan aan katten, dus heel natuurlijk is het eten van zalm niet voor een kat, maar wat kleinere visjes in vijvers/meertjes...  :D
Door flin
#951465
ingeastrid schreef: Ik had al zo'n vermoeden dat dit geen adequate vervanger was voor een vleeseter pur sang :-)
Sardines lusten ze vast wel...maar die zijn toch gezouten? Dat lijkt me dan weer niet bevorderlijk voor de nieren?
Ze krijgen ook 1 x per week een stuk diepvries zalmmoot..dat vinden ze lekker...is dat ook goed?
(niet zo nozel op visgebied voor katten...ik vond vis nooit zo bij een kat passen..)Inge
't heeft nog niet eens zozeer met al dan niet carnivoor te maken; ('t geldt voor ons net zo...)
't gaat er meer om  de omega 6 die ze (en we ) relatief veel binnensmokkelen dmv oa gefokt 'snelgroeivlees' of te weinig of geen biologisch vlees,
( wild- of scharrel-vlees bevat  in verhouding meer omega 3, dan de zgn 'plofkip' ; gefokt om zo snel mogelijk te groeien op graan,  oa scharrelkip heeft een heel ander menu , zo bevat  bijvoorbeeld  wilde duif-vlees een aanzienlijk betere verhouding omega 3: omega 6, )
en omdat we  helaas niet allemaal 'uit 't wild' kùnnen voeren/eten, is compensatie op z'n plaats.....

vis vindt 'k persoonlijk ook niet echt bij een katten-menu passen (evenals pens trouwens, wat ze hier ook geweldig vinden...) maar om 't makkelijkst aan die omega 3 te komen, (om die verhoudingen wat te compenseren)  is vis de grootste 'dealer' aan EPA en DHA; de omega 3 die 't makkelijkst de verhouding omega 3:6 wat in evenwicht kan brengen....

als rauwe vis pak je 't best de vette vis:

haring (niet gezouten, en wel gevroren)
sardien (uit 'n blikje, is idd wat zout) maar ze zijn er ook gewoon rauw...
makreel (dus niet gerookt = de grootste EPA/DHA leveraar)
forel
zalm
sprot
ansjovis
tonijn (zou kwik bevatten, maar de jonge tonijn zou 'k geen angst voor hebben)
paling (is ook 'n vervuiling-verzamelaar....)

affijn, natuurlijk 't liefst rauwe onbewerkte (niet gerookt of ingelegd) vis, maar ook blikjes sardien voldoen prima, mits je 't goed afspoelt, en de meeste katten vinden 't errug lekkur..., en zalm is idd prima, alleen eet 'k die liever zelf op.... ;) ;D ;D
Gebruikersavatar
Door ingeastrid
#951602
Haha..nou, deze zalm eet ik niet zo graag zelf...van euroshopper van albert heijn...vrij smakeloos, maar de poezels vinden het heel feestelijk.
Makreel vind ik zelf weer het lekkerst maar dan gerookt en dat is dus weer niks voor hun ..ok...(evenals harig..niet te versmaden met veel uitjes...voor mezelf dus)
Dank voor de uitgebreide info...ik zal ze er zeker mee verrassen...(al vind ik zo'n heel rauw visje weer eng ivm graten? Voor de kat..niet voor mezelf)
groet,
Inge (en de zalm etende beren)
Gebruikersavatar
Door EllenL
#951658
ingeastrid schreef: Haha..nou, deze zalm eet ik niet zo graag zelf...van euroshopper van albert heijn...vrij smakeloos, maar de poezels vinden het heel feestelijk.
Makreel vind ik zelf weer het lekkerst maar dan gerookt en dat is dus weer niks voor hun ..ok...(evenals harig..niet te versmaden met veel uitjes...voor mezelf dus)
Dank voor de uitgebreide info...ik zal ze er zeker mee verrassen...(al vind ik zo'n heel rauw visje weer eng ivm graten? Voor de kat..niet voor mezelf)
groet,
Inge (en de zalm etende beren)
Graatjes van vis geldt hetzelfde voor als kippebotjes: zolang je ze niet verhit kunnen ze dat prima aan en wordt het niet hard of splinterig (dat laatste dan voor de kippebotjes, lol)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door