Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#859369
t'is helemaal niet dat ik barf niet goed vind hoor,
ik weet dat het beter is, roep op kp ook altijd, hoe meer vlees % hoe beter maar wil je het echt goed doen, dan is versvlees de enige optie.

ik weet dat rauw het best is, en dat varkensvlees juist weer niet goed is,
dat bot wel mag, maar juist niet gekookt omdat het dan juist hard word en juist kan gaan splinteren.
ik ben me echt al een tijdje aan het inlezen, dat is het niet.

rauw vlees is idd ook voor het gebit juist beter,
omdat ze dan veel meer moeten kauwen, daarom ben ik toen ook begonnen met eendagskuikens voeren aan tommy.
Ik vond dat de conditie van zijn gebit beter kan, niet dat de DA hier ooit iets over gezegd heeft,
maar ik ben het toch al niet altijd met hem eens... (of haar bedoel ik)

Het meeste wat mij tegenhoud is de prijs, het niet altijd klaar hebben staan,
en het zelf samenstellen.
Ik meen eens iets gelezen te hebben met 70, 20, 10 %,
dan was het 70% vlees, 20% spier/orgaanvlees en 10% bot??? ik weet het echt niet goed meer,
maar iets in die trand was het, ik kan best wat omgedraaid hebben.

Als ik zelf zou gaan samenstellen zou ik voor het hele prooidier gaan,
dan hoef je niet aan die percentage's te denken, dan klopt het al.
Hoewel dat met eendagskuiken weer niet geld. Daar zit niet veel orgaanvlees in.

Cranberry is toch ook ontstekingsremmend? Gevoelsmatig gaat hier mijn voorkeur namelijk naar uit.
Als iemand weet hoeveel druppels je daarvan mag geven zou ik dat erg op prijs stellen.
(druppels lijkt mij het makkelijkst te geven, ipv poeder of cabsules)
#859383
ik voer 3% lichaamsgewicht, en dan 50% vleesbot (kipvleugels en soms een nek) 20% orgaan en 30% spiervlees.
prooidiertjes vind ik zelf ook een mooie manier om te voeren, maar die kan ik op dit moment niet kwijt in mn minivries, en ik kan nu nog niet aan vanalles komen.

varkensvlees kan aujezki bevatten, das dodelijk, dus geen varkensvlees.
qua bot geen dragende delen, en natuurlijk nooit verhit. ik geef de voorkeur aan diertjes die ze zelf ook zouden kunnen vangen, zeker voor vleesbotjes. dan weet je zeker dan de botten niet te hard zijn voor de tanden van de katten. dus gevogelte als kip (ik doe ook geen poten, maar wel vleugels, ruggen en nekken en karkassen zijn ook goed), eend (idem als bij de kip), fazant, parelhoen, patrijs, duif, kwartel.
kalkoen vind ik voor bot ook te hard, ik geef wel filet (rauw, niet dat spul voor op je brood).

kuikens bevatten misschien niet veel orgaan, maar zijn met name niet zo rijk aan calcium. het zijn immers nog babykipjes, en de botjes zijn nog niet uitgehard en bevatten dus veel kraakbeen.

cranberry ken ik alleen als semi-gedroogd van de markt, en de AH verkoopt sap (is heel vies).
wellicht hebben ze bij de natuurwinkel druppels en poeder en pilletjes en capsules ervan, maar ik ken dit zelf niet.
ik heb ook geen ph waarde klachten ooit bij mn katten gehad, dus eigen ervaringen heb ik niet.

de meeste mensen met ph waarde klachten zijn al genoeg gebaat door alleen rauw te voeren. in dat geval zou jij ook geen supplementen hoeven te geven.
hoe natuurlijker en minder supplementen, hoe beter natuurlijk.
als tommy zn ph waarde van zn urine met allees rauw goed komt, is dat natuurlijk aan te bevelen. te veel verzuring kan namelijk een te zure urine geven, en dan ben je nog verder van huis.
extra verzuring dmv supplementen lijkt me theoretisch de urine sneller op peil te brengen, maar blijf wel meten dmv stripjes.
#859387
ik had idd gelezen dat te veel verzuren ook niet goed is,
dan heb je weer meer kans op oxalaat kristallen,
en die zijn alleen operatief te verwijderen.

mijn voorkeur voor cranberry komt doordat ik hier las dat appelazijn niet zo erg verzuurd,
en ze van vitamine c bij een verkeerde dosering aan de diarree kunnen gaan,
plus dat ik gelezen heb dat cranberry ontstekings remmend is.

alleen kvv zou mooi zijn als het dat red, maar ik denk dat om te beginnen een supplement net even dat extra zetje geeft om de boel goed te krijgen.
#859683
Toch ook een reactie van mijn kant. Bij mij stonden de hele dag door brokken en ze kregen iedere dag blikvoer maar kreeg zo langzamerhand allerlei problemen met de katten. Ik ben op cb overgegaan omdat ik een nierpatientje heb, een blaasgruispatientje en 2 katten met voedselallergie. Omdat ik dus tig soorten brokjes neer zou moeten zetten, ben ik overgegaan op cb. Het nierpatientje lust het wel maar geeft ervan over zodra ze alleen cb eet, zodra ze barf eet, gaat het wel goed. Het blaasgruispatientje krijgt iedere dag 1 pilletje vitamine c van het kruidvat.
Ik werk full-time en manlief ook maar wil het allerbeste voor mijn katten en in hun belang ben ik overgeschakeld op carnibest. Wil wel graag richting barf maar daar zijn mijn viervoetertjes het nog niet over eens. Hier krijgen ze dus nu 2x per dag te eten. Voor ik naar mijn werk ga (07.30 uur) en als ik thuis kom (18.00 uur). Tuurlijk werd er in het begin gezeurd en gemekkerd want ze waren dit niet gewend. Maar ik heb volgehouden en nu weten ze niet beter meer. En als je een kvv geeft, is dit zeker niet meer werk dan de brokken.
Het nierpatientje wordt natuurlijk niet meer beter want wat kapot is, is kapot maar de blaasgruispatient en de voedselallergieklanten doen het geweldig. Geen problemen meer. En verder zien ze er dus stukken beter uit. Dikkere, gezondere vachten, minder verharen en stukken steviger en gespierder.
Probeer het eens zou ik zeggen. Het is echt in het belang van je katten.
#859823
het is idd niet meer werk dan brokken geven,
en het zal idd voor beide wennen zijn (de katten en ikzelf bedoel ik dan)

maar vind het erg prijzig om alleen CB te geven,
kost je 2,50 per dag!
sorry, maar voor zoveel eet ik zelf nog niet eens per dag...
eigenlijk is Hill's al boven mijn budget, maar Whiskas e.d. wijger ik echt.
Ik weet dat hill's nog lang zo goed niet is als CB, maar het kan erger,
Orijen is in de zelfde prijsklasse als hill's maar wel weer een stukje beter,
vandaar dat ik daarop over wil schakelen.
Ik wil best CB erbij gaan voeren, maar alleen CB word me echt te duur (voor nu)



Excuus! de cijfers duizelen me een beetje ondertussen... sorry,
tommy zou zo'n 120gr CB p/d eten, en Nova ook, is dus 250gr p/d samen,
is dus een euro per dag samen.... (uitgegaan van 4,- per kilo CB)
sorry, had van de 250gr 2,50euro gemaakt... :-[  :sorry:

in dat geval, als ik het voor Orijen wel goed heb uitgerekend  8)
is Orijen maar 0,07 cent per dag voor 2katten goedkoper, das te verwaarlozen :)
Laatst gewijzigd door mike en tommy op di 13 nov 2007, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#859835
Een euro per dag is toch wel te doen lijkt me. Met brokken ben je dan toch een stuk duurder uit en geef je ze een mindere kwaliteit eten.
Ik ben ondertussen grootverbruiker geworden en bestel 100 kg cb tegelijk (samen met nog een paar anderen, diepvries staat bij mij). Kost me dan nog maar 2,80 per kilo en ik voer 700 gram per dag aan 5 katten, dus maar 1,96 per dag. Vergeleken bij de brokken die ik in het verleden voerde is dit een koopje en de katten doen het er beter op en zien er beter uit.
Het is echt het proberen waard.
#859855
een euro per dag is te doen ja,

dat staat zo goed als gelijk met de kosten van Hill's Indoor die ik nu geef,
en de kosten van Orijen die ik wilde gaan geven,
scheelt echt maar een paar cent, letterlijk, en daar ga ik het idd niet voor laten!

Kijk, ik kijk wel naar prijs, maar ook weer niet zo precies hoor...

en als je het als grootverbruiker dan nog goedkoper krijgen kunt is het helemaal mooi...maar.....

eerst maar eens uitproberen!
#859856
Als het je gaat om de urine te verzuren dan zijn appelazijn en vit C degene die dat doen.
Eurologist verzuurt niet en cranberry ook niet echt, of het moet de vit C in de cranberry zijn.

Het eten geven in maaltijden verzuurt ook. Na een maaltijd wordt het maagzuur verbruikt en wordt het lichaam basischer. Als je een dier (of mens) laat vasten dan wordt het lichaam zuurder. Dus het in maaltijden eten geven zal ook goed werken voor de blaas.
#859876
pff lastig dit,

ik dacht er juist uit te zijn, had juist begrepen dat appelazijn niet erg verzuurde,

en vitamine c en cranberry juist wel, daarom wilde ik cranberryformule met vit C gaan halen bij de reform.
ook omdat cranberry ontstekingsremmed werkt.

zijn de meningen gewoon verdeelt over de werking of is er iets anders?....


er is ook een poeder speciaal voor huisdieren hiervoor, en daar zit in gelijke hoeveelheid vitC en cranberry in,
lijkt mij dat die twee dan dus juist wel goed verzuren toch?


ik bedoel deze:

A430 ActiPet® Urinary Tract Formula™

Veel honden en katten lijden aan problemen die te maken hebben met de blaas of nieren. ActiPet® Urinary Tract Formula™ met Cranberry Extract is speciaal samengesteld om de gezondheid van de urinewegen te ondersteunen. Het poeder kunt u eenvoudig over het voer van uw hond of kat verdelen.

Aanbevolen gebruik per dag:
Mix het door het voer van uw hond of kat.

Voor huisdieren van 0,5 tot 7 kg: 1 x per dag een 1/4 theelepel
Voor huisdieren van 7 tot 14 kg: 2 x per dag een 1/4 theelepel
Voor huisdieren van 14 tot 32 kg: 2 x per dag een 1/2 theelepel
Voor huisdieren zwaarder dan 32 kg:
1 theelepel 's morgens en een halve theelepel 's avonds

Samenstelling per 1/4 theelepel (0,75 gr.)
0,4 mcg - Vitamine B-12 (Cyanocobalamine)
200 mg - Vitamine C (Ascorbinezuur)
5 mg - Vitamine B-6 (Pyridoxine HCl)
50 mg - Peterselie
50 mg - Heemst
50 mg - Maïspluimvezels
50 mg - Chlorophyllin
200 mg - Cranberry Extract

Overige ingrediënten: natuurlijke tonijnsmaak, astragalus, magnesium hydroxide en aloë vera.

zie ook: http://www.proviform-actipet.nl/  en dan bij katten, urinary formula oid.
Laatst gewijzigd door mike en tommy op di 13 nov 2007, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#859943
Carlos had dus ook blaasontsteking en blaasgruis.

Ik heb toen, op advies van Tannetje, appelzaijn door zijn eten gedaan. Nu, een paar maanden later, heeft hij geen blaasgruis meer en zijn pH is al iets gezakt.

Appelazijn vinden de meeste katten niet vies (hier 4 liefhebbers) en door het eten is het zo gedaan.

Succes!

Ps ik geef Bandit omdat Carlos tijdens CB blaasgruis gekregen had. Tijdens Bandit is dit weer weggegaan...
#859962
pff nog lastiger nu,

appelazijn vs cranberry/vitc

bandit vs carnibest ....

ik weet het even niet meer hoor  ???


wat maakt bandit anders dan CB?
ik kan op hun site ook niet vinden waar het verkrijgbaar is en wat het kost.

ik heb gelezen dat in CB slechts 3% koolhydraten (rijst) zitten, hoe is dat bij bandit?
Laatst gewijzigd door mike en tommy op di 13 nov 2007, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#860051
Bandit is biologisch en Carnibest niet. Bandit is daarom ook duurder.

Nog even over onze eerdere diskussie:
de reden dat ik begin over vers voeren en daar ook over doorga is dat dit in 9 van de 10 gevallen voldoende is om gruis/blaasproblemen op te lossen.

Met brokken voer je een ziekmakend dieet. De meest logische oplossing is dan ook om een gezond dieet te gaan voeren, en dus vers. Eerst een probleem in het leven roepen door brok te voeren en dan het probleem proberen op te lossen met kunstmatige verzuurders is een niet zo zinvolle omweg volgens mij en nodeloos ingewikkeld.
Daarnaast is vers niet alleen gezond voor blaas en nieren maar voor de hele kat.

Er zijn idd katten die niet voldoende hebben aan vers voer om hun gruisproblemen op te lossen. Vaak is er dan ook sprake van een chronische blaasontsteking die steeds weer de kop opsteekt en waardoor de urine basisch wordt. Dan zijn de zuurmakers een uitkomst: in de zure urine hebben de bacterien geen kans meer. Maar voor veruit de meeste katten is het voldoende om het dieet aan te passen.

Wil je dat toch niet dan is mijn advies om met een klein beetje vitC te beginnen en dat langzaam op te voeren; ondertussen de zuurgraad van de urine in het oog houden. Het is belangrijk om ascorbinezuur te voeren en niet een of andere fancy alternatieve vorm van vitC; die werken niet verzurend.
Een overdosis vitC KAN diarree geven, vandaar het advies om klein te beginnen. Wel moet je er rekening mee houden dat je dit de rest van het leven van je kat moet blijven volhouden. Eens struviet vanb rok = altijd struviet van brok.
#860086
ik ben aan het bekijken of het bandit of carnibest gaat worden,
maar ik denk CB omdat ik daar wel verkooppunten voor vinden kan.

verder ben ik langs de DA geweest voor strips om de ph te meten,
die had ze wel, maar niet zo'n papiertje met de betekenis van de kleuren, dus om af  te lezen...
lekker handig, daar heb ik dus niets aan.


hoe kan ik nog meer aan van die ph meet strips komen?
zijn er nog andere manieren?


ook heb ik bij de DA nagevraagd of de ph van Tommy's urine nu te hoog of te laag was,
omdat ze zeiden dat zijn ph te hoog was en zijn urine te zuur, dat kan dus helemaal niet,
ik zei al dat ik vermoedde dat de ph te hoog zou zijn omdat hij struviet had, maar wilde het zeker weten.
DA keek me wel raar aan, zoals gewoonlijk als je ze ergens op aanspreekt,
denk dat ik ook maar eens ga kijken naar een andere DA wat deze vond het maar vreemd dat ik geen dieetvoer wilde...
#860090
Ik denk dat er vele dierenartsen zijn die het vreemd vinden dat je geen dieetvoer wil. Die van mij ook. Magic heeft, sinds 2,5 jaar last van struviet. In eerste instantie heb ik haar dieetvoer gegeven om de struviet op te lossen en ik kreeg het advies om de urine te verzuren door vitamine c te geven. Dat heb ik dus keurig gedaan. Magic vond het dieetvoer ontzettend vies en wilde bijna niet eten. Daarom heb ik haar na 6 weken teruggezet op de reguliere brok die ik toen had. Afgelopen februari is ze overgezet op de cb en iedere dag 1 tabletje vitamine c. Ook gooide ik nog een flinke plens water over de cb heen zodat ze extra vocht binnen zou krijgen.
Eind juni ben ik gestopt met de plens water en de vitamine c. En in augustus had ze weer blaasontsteking. Urine na laten kijken en weer struviet.
Ik heb haar 6 weken dieetvoer gegeven (zakjes) en geen blik. De urine is pas nagekeken en alle struviet is weer opgelost. Advies van de da: ik moest Magic toch echt de rest van haar leven het dieetvoer geven anders heeft ze het steeds terug. Dat bleek hieruit wel. Dat moest ik toch met haar eens zijn.
Ik ben nogal eigenwijs dus ik was het niet met haar eens. Ze heeft 2 jaar kunnen eten wat ze lekker vindt en heeft nu weer een dieetvoer gehad voor 6 weken. Als ik het op die manier op kan lossen vindt ik het prima. Brokken krijgt ze in ieder geval niet meer. Wel heb ik ervan geleerd dat Magic die vitamine C dus echt nodig heeft en de plens water over de cb heb ik ook maar weer ingevoerd. Hopelijk blijft het nu wel goed gaan.
Ik denk dat het ook per kat verschilt wat aanslaat. Bij Magic werkt vitamine C goed dus dan houdt ik het daar maar bij.
#860099
Bandit is idd iets duurder.

CB was voor mij voldoende voor 2 katten en 4 dagen voer (4 euro per worst = dus 1 euro per dag voor 2 katten)
Bandit is voor 2 katten 3 dagen voer. (3,5 euro per pond = dus 1,16 euro per dag voor 2 katten)

Bandit hebben ze minder van nodig, dus doe je er langer mee.

Bij Bandit geld (hier in Almere) dat ze boven de 20 euro thuis bezorgen. Dus dat is lekker makkelijk.

Wat je ook kan doen is het nummer van Tannetje Koning opzoeken en aan haar vragen wat je het beste kan doen. Zij weet er echt heel erg veel van af.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door