Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door panthera
#690376
Zit met een probleem: het lijkt wel of elke dierenarts zijn eigen bloedwaardes bepaald, waar boven het niet goed gaat met de kat. :(
Brengt mij dus behoorlijk in verwarring, want het scheelt nogal of de ene dierenarts zegt: het gaat puik met je kat, terwijl de ander over nieren en schildklierverhoging begint, met alle bijkomende gevolgen van dien. :-\

Dit waren dus de waardes:

bun   16.0
glu      6.3
alp     58
t-pro  59
gpt    76
cre   134 =ok


Zo kreeg ik ze.
Deze zijn dus van een 14 jaar oude kat, die nu ongeveer 4 maanden op de Carnibest zit.
Kan iemand hier enig licht over laten schijnen ?

Alvast bedankt, :-*

Panth.
Door Lizzy
#690475
panthera schreef: Zit met een probleem: het lijkt wel of elke dierenarts zijn eigen bloedwaardes bepaald, waar boven het niet goed gaat met de kat. :(
Brengt mij dus behoorlijk in verwarring, want het scheelt nogal of de ene dierenarts zegt: het gaat puik met je kat, terwijl de ander over nieren en schildklierverhoging begint, met alle bijkomende gevolgen van dien. :-\

Dit waren dus de waardes:

bun   16.0
glu      6.3
alp     58
t-pro  59
gpt    76
cre   134 =ok


Zo kreeg ik ze.
Deze zijn dus van een 14 jaar oude kat, die nu ongeveer 4 maanden op de Carnibest zit.
Kan iemand hier enig licht over laten schijnen ?

Alvast bedankt, :-*

Panth.


Ik vind het altijd zo lastig hoe de waardes verschillend worden aangeduid...

Ik neem aan dat BUN hetzelfde is als ureum en dat ze dit in mmol/l hebben gemeten? Volgens mij is een normale waarde lager dan 14, voor een kat. Is dus verhoogd. Ik durf niet te zeggen of het heel erg of maar een beetje verhoogd is.

Ik neem aan dat de GLU ook in mmol/l is gemeten? Normaalwaarde voor een kat is : 2.8 - 7.2 mmol/l. Bij jou kat is de waarde dus normaal.

ALP meten ze volgens mij weer in U/l en een normaalwaarde voor de kat is lager dan 82 U/l 37°. En bij jou kat is ie lager.

T-Pro: weet niet wat dat is.

GPT: bij de kat moet deze lager dan 80 U/l 37° zijn. En dat is ie.

CRE is volgens mij creatinine? Is bij de kat niet hoger dan 150 µmol/l, dus die is ook OK.

Blijft een verhoogd BUN over. Volgens mij duidt dat bij de kat mogelijk op een van de volgende problemen:

*Verminderde nierfunctie door acuut of chronisch nierlijden
*Verhoogde afbraak van eiwitten: hoge eiwitopname via de voeding, koorts met verval van weefsel en dus eiwitafbraak, verhoogde stofwisseling bij bijvoorbeeld een te snel werkende schildklier of gebruik van prednison.
*Verminderde nierdoorbloeding: uitdroging, bloedverlies, shock, lage bloeddruk door verminderde hartfunctie.
*Ziekte van Addison
*Afsluiting van de pisbuis, o.a. bekend bij de kater (FULTD)
Door panthera
#690486
Dank je, Lizzy :-*

Dus in die zin, zijn de waardes nog niet eens zo heel slecht, als je bedenkt dat ze op het moment van afname bloed behoorlijk ziek was door een maag-darm infectie ?
Misschien handig om het allemaal over een paar weken weer te laten meten.  :)
Dan moet er toch duidelijk een verschil in zitten.

Ze krijgt momenteel Tolfedine, een pijnstiller voor een ontstoken tand, omdat ze momenteel nog niet onder narcose kan, zou probiotica geven alvast wat kunnen helpen, voor haar weerstand, denk je ?

Panth.
Laatst gewijzigd door panthera op vr 12 jan 2007, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door