Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tiesto
#656257
Alumiumfolie heb ik ook al geprobeerd, ging 1 dag goed en toen pieste ze er gewoon tegenaan!! Ik kan op deze plek geen voer of kattebak neerzetten aangezien de honden daar van gaan eten..en het is in de hal anders kan ze dus niet van boven naar de kamer..haar bak staat op een rustige plek boven, dus dat is t ook niet denk ik..heb gisteren wat plas met een spuitje opgezogen en staat nu in de koelkast te wachten op da-bezoek van vanmiddag. Denk haast niet dat t iets lichamelijks is, geen bloed bij urine ofzo..maar als t stress was van die paar dagen weg, moet dat dan al niet over zijn? Het is nu 2 maanden geleden..tja, anders moet ze maar aan de antidepressiva als t niets lichamelijks is...maar ben ook een beetje bang dat t in haar genen zit omdat haar moeder ook zo was..
Door Kefraya
#656357
Tiesto schreef: Denk haast niet dat t iets lichamelijks is, geen bloed bij urine ofzo..maar als t stress was van die paar dagen weg, moet dat dan al niet over zijn? Het is nu 2 maanden geleden..tja, anders moet ze maar aan de antidepressiva als t niets lichamelijks is...maar ben ook een beetje bang dat t in haar genen zit omdat haar moeder ook zo was..
Katten zijn gecompliceerde dieren en er kunnen permanente gedragsveranderingen optreden naar aanleiding van een voor de kat ingrijpende gebeurtenis. 
Katten leren weliswaar van hun moeder, maar als dat zo was zou ze de afgelopen jaren continu in huis geplast moeten hebben en ik begrijp uit je verhaal dat dat niet gebeurd is.
Je hebt ook vrijwel alle trucjes al geprobeerd, dus dat schiet ook niet op.
Ik weet ook niet of anti-depressiva de oplossing zijn, want die zou ze dan altijd moeten blijven slikken en dat lijkt mij toch een laatste optie.
Nogmaals: een simpel telefoontje naar een gedragstherapeut kan je waarschijnlijk een heel eind op weg helpen. Je zal toch de oorzaak moeten achterhalen om te kijken of het oplosbaar is of niet.  En dan kan de pot met pillen altijd nog goede dienst doen.!
Door Mevroi Kruim
#656428
Ik zou toch zeker de urine laten bekijken, dan heb je tenminste zekerheid.
En het vervelende van het plasgedrag is dat het een gewoonte is die heel moeilijk te doorbreken is. De kat kan het gaan doen door een bepaalde oorzaak en ook al is die oorzaak dan weg, het gedrag blijft. Vooral als je de lucht niet weg kunt halen, dan blijven ze die plek gebruiken.
Gaat ze naar buiten? Als niet, dan zou ik zelf haar een tijd lang niet in de hal laten waar ze altijd plast. Misschien dat je zo de gewoonte kunt doorbreken. Maar meestal is het een kwestie van heel lange adem.
Door oebaya
#657364
Tiesto schreef: Alumiumfolie heb ik ook al geprobeerd, ging 1 dag goed en toen pieste ze er gewoon tegenaan!! Ik kan op deze plek geen voer of kattebak neerzetten aangezien de honden daar van gaan eten..en het is in de hal anders kan ze dus niet van boven naar de kamer..haar bak staat op een rustige plek boven, dus dat is t ook niet denk ik..heb gisteren wat plas met een spuitje opgezogen en staat nu in de koelkast te wachten op da-bezoek van vanmiddag. Denk haast niet dat t iets lichamelijks is, geen bloed bij urine ofzo..maar als t stress was van die paar dagen weg, moet dat dan al niet over zijn? Het is nu 2 maanden geleden..tja, anders moet ze maar aan de antidepressiva als t niets lichamelijks is...maar ben ook een beetje bang dat t in haar genen zit omdat haar moeder ook zo was..
Kan je de kat niet een tijdje boven houden en daar alles zo maken, dat ze de bak weer gebruikt. Weet niet of ze überhaupt de bak nog gebruikt, maar ik denk echt dat je de kat een poosje weg moet houden van de sproeiplaats.
Schiet me ineens ook te binnen: de kat is door 'vreemden' verzorgd toen je weg was, kwamen via de voordeur binnen. Ook dat kan een reden zijn dat je kat daar nu sproeit.
gr.
Nicolette
Door Tiesto
#657383
Ik heb de urine laten onderzoeken en daar kwam uit dat ze teveel eiwitten in haar urine had 3plusjes? De da had echter zo goed als geen gruis gevonden. Ze gaf ook aan dat die eiwitten niet perse de oorzaak waren maar ook een gevolg konden zijn van het plassen door bijv. stress..verder had ze waterige urine..ze drinkt nooit uit haar eigen bakje, wel uit die van de honden..Heb nu voor 5 dagen antibiotica en voor een maand ascorbinezuurtabletjes..ze heeft echter gisteren en vanmorgen alweer geplast. dus het helpt nog niet..de da dacht ook meer dat ze een idiopathische plasser was(als ik t goed heb onthouden)en dat daar evt een nieuw medicijn tegen was...ik moet dan eind volgende week, begin die week erop weer wat urine wegbrengen...
Door Kefraya
#657461
Gelukkig dat het geen gruis of blaasontsteking is!
Een idiopathische plasser betekent dat er geen duidelijke aanwijzing/reden voor het plassen is.
Door oebaya
#657865
Waar is die antibiotica goed voor? Typisch weer een dierenarts, douw er maar antibiotica in.
Idiopatisch is een makkelijk gebruikt woord. Komen we niet achter de oorzaak, dan noemen we het idiopatisch, maar meestal is er toch wel een oorzaak, maar een dier kan niet praten, dus vinden we die niet altijd.
Denk toch dat je iets moet proberen in het veranderen van de omstandigheden waarin de kat leeft. Daarnaast zou je eens naar een holostische dierenarts moeten gaan.
Ik denk dat die in dit geval meer voor je kan doen, dan een reguliere.
gr.
Nicolette
Door Kefraya
#657994
Inderdaad een heel interessant en helder artikel!!
Maar ook hier blijkt weer heel duidelijk hoe complex het geheel van problemen kan zijn.
Er wordt heel vaak gesproken over benchtraining bij onzindelijke katten, maar als je bv. een bange kat hebt kan het ook wel eens averechts werken.
Het hangt ook af van de dierenarts hoe geinteresseerd ze zijn in gedragsproblemen: sommigen zijn te snel geneigd met de medicijnpot (of zelfs de spuit) klaar te staan bij gedragsproblemen omdat ze zelf 'geen trucjes' meer weten, terwijl iemand die getraind is in gedragsproblemen nog een heel arsenaal aan mogelijkheden heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door